Mijn benen "hangen" niet juist

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lunkarya

Mijn benen "hangen" niet juist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 13:33

Hallo !

Ik ben Duitse en in juni 2008 naar Nederland verhuisd (dus, niet zo erg op foutjes letten ;) ). Ik heb 14 jaar geleden het laatst op een paard gezeten en ben nu weer begonnen met paardrijles. Ik rij op een heel lieve manegepaard maar ik heb echter problemem met mijn benen. In het stap gaat alles prima maar zodra ik draf gaan mijn benen iets naar voor en ik verlies het contact met het paard (been/buik). Ik kan hem dan niet meer aandraven en heb mijn zweep nodig. Ik weet, dat ik mijn hak omlaag moet houden maar het lukt niet :( Hebben jullie een tip voor mij? Het lichtrijden gaat op zich goed maar met een verkeerde houding van mijn benen erg lastig.

Groetjes,
Natascha

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:39

Probeer eens tijdens het draven te blijven staan in je beugels, je zult zien
dat je benen vanzelf al naar achteren gaan. Ook een goede oefening is
sta-sta-zit, sta-sta-zit enz. Het is gewoon een balansprobleem wat je hebt :)

Succes met oefenen ;)

jarco

Re: Mijn benen "hangen" niet juist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:42

misschien ook zonder beugels proberen ...

Misschien met een stro touwtje je beugels "vast" maken aan de singel, maar wel met genoeg ruimte om te kunnen drijven of
andere hulpen te geven.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:49

Juist door je hak erg uit te drukken kun je hebben dat je je eigen benen naar voren duwt (het gaspedaal in de auto effect).

Probeer je voet onder je eigen lijf te houden. In stap kan je dat met een spiegel al controleren (schouders-heup-voet recht onder elkaar).
Het is net als op de grond, als je je voeten niet onder je lijf hebt staan val je om.

Waarschijnlijk leun je ook iets naar achteren waardoor je uit balans bent, probeer dus iets naar voren te gaan met je bovenlijf.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:55

heb je je beugels niet te lang?

michellll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:01

Je ziet en hoort vaak dat mensen een verkeerde zit hebben of een vergelijkbaar probleem hebben. Wat een aanrader is, is een zitles nemen. Je krijgt dan aanwijzingen hoe je het makkelijkst goed op je paard kunt zitten. Als je dit blijft oefenen en het wordt een gewoonte zal het je uiteindelijk vanzelf makkelijker afgaan. Je paard gaan dan beter lopen en zal dus voor bijde kanten goed zijn. Gewoon even googele, Waar ik ook nog wel eens leuke tips vandaan haal is van de website van Vereniging Eigen Paard. Daar staan ook vaak hele handige tips op ;)

Lunkarya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 14:06

Nee, ik denk niet dat mijn beugels te lang zijn. Wordt ook altijd nog van een trainer naar gekeken. Ik heb nu 10 lessen gehad maar sinds 2 lessen zie ik niet echt dat ik verder ga met leren. Sta-zit-sta-zit gaat beter, ik heb ook meer conditie maar mijn benen - niet goed! Misschien kramp ik met mijn benen zonder het te weten? Ik zit idd iets naar achter maar dat moet ik vanuit mijn trainer omdat ik anders te ver voor zit. Ik heb momenteel het gevoel dat ik het nooit goed leer |(

Bedankt voor jullie tips. Volgende week ga ik weer oefenen!

Groetjes,
Natascha

Lunkarya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 14:13

@michellll

Ik heb nog nooit iets van zitlessen gehoort maar het lijkt mij wel handig. Ga zo op internet zoeken of er een manege in de buurt is. Of weet iemand een manege in de buurt van postcode 2101?

Groetjes,
Natascha

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:50

rij je op t zelfde paard? zo niet voel je per paard verschil in je zit/houding?
probeer je benen onder je schouder- heup te houden.
niet te ver naar achteren gaan zitten en je bekken te kantelen. vaak zie je dat mensen een beetje achter op de kont zitten en daardoor de benen wat afsteken.
kan natuurlijk ook t paard/ zadel zijn maar vandaar de eerste vraag. succes

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:54

Klinkt bekend alleen heb ik het andersom, als ze gaat draven houd ik wel contact met m'n paard, maar heb geen contact meer met de beugels, korter maken niks helpt... ik weet dus zelf ook niet wat je hier aan kan doen...

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:13

Sissi87 schreef:
Klinkt bekend alleen heb ik het andersom, als ze gaat draven houd ik wel contact met m'n paard, maar heb geen contact meer met de beugels, korter maken niks helpt... ik weet dus zelf ook niet wat je hier aan kan doen...

benen proberen iets langer te maken en hakken uitdrukken.

J_Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:10

Beste,

Ik denk dat het geen zin heeft om je beugels aan de singel vast te maken, of zonder beugels te gaan rijden. je bent immers weer net begonnen? Dat is denk ik iets overdreven dan.
Die zitlessen zijn inderdaad een goed idee. Maar die worden helaas niet op elke manege gegeven.

Je onjuiste beenligging valt soms ook te verwijten als je beugels niet juist zijn afgesteld met je zadel. Rijd je op een springzadel, met je beugels op een maatje dressuur, is het vrij logisch voor een beginner dat het onderbeen niet op de juiste plaats vast aan het paardenlichaam ligt.
Er kunnen zóveel redenen zijn waarom je onderbeen niet op de juiste plaats ligt, maar uiteindelijk is het de taak van jou instructeur om jou daar goed mee te helpen. door middel van je been in een correcte ontspannen houding te leggen, je beugels op die juiste lengte in te stellen. Jou er steeds weer te wijzen op die schouder-heup-hiel lijn. en dat niet 10x in een lesje, maar honderd keer.
Ik heb ook beginnerslesjes gegeven. En ik liet de mensen altijd in de eerste lessen aan de longe zonder teugels, in stap en draf werken aan een juiste houding en goed evenwicht door middel van allerlei oefeningen...
Een correcte ontspannen houding is heel belangrijk. Zodat je daarna ook goede zit/gewicht, been, en teugelhulpen kunt geven..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:15

Het kan ook aan het zadel liggen.
Sommige zadels "duwen" je in een bepaalde houding en dat kan ook zijn als het zadel juist te groot is.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:15

j_jennifer, je hebt ook helemaal gelijk...
soms ben ik echt een boer met middeleeuwse methodes.
( bedacht het me toen ik op 'plaatsen' drukte ) mijn
excuses...

schouder heup hiel lijn is zeker belangrijk, en de zitlessen
vind ik ook een goede tip voor je.

succes

J_Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:43

Jarco,
het is helemaal niet zo gek wat je zegt. Dat kan heel handig zijn als je een foute of onrustige beenligging hebt. Maar ik denk dat dit eerder als hulpmiddel kan worden gebruikt bij een iets meer ervaren ruiter.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:50

superwoman schreef:
Het kan ook aan het zadel liggen.
Sommige zadels "duwen" je in een bepaalde houding en dat kan ook zijn als het zadel juist te groot is.

Of als het zadel niet goed ligt, in mijn eigen zadel heb ik een prima houding. (zonder megawrong en diepe zit)
Maar op een ander zadel te te groot is of niet goed op het paard ligt is het een enorm verschil.

J_Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:42

Moonfish > hoe bedoel je, als het zadel niet goed ligt..
Als het zadel niet past op de rug van het desbetreffende paard, of hoe bedoel je dat?
Ik neem toch aan dat de mensen op de plek waar Lunkarya les neemt genoeg verstand hebben om een paard correct met een passend zadel op te zadelen..
Ik snap dat je in je eigen zadel het beste zit.(mits je natuurlijk een fijn goed passend zadeltje hebt) Maar ik denk niet dat een beginner een eigen zadel heeft, dat zomaar voor andere paarden kan worden gebruikt..

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:44

het kan zijn dat je beugels te lang of te kort zijn,,
ik zou iedergeval zitlessen nemen zoals de meesten al zeggen ;)

P.S ik vind je nederlands goed hoor :)

W_aldrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:08

probeer je benen te blijven ontspannen. Gebruik anders je stemhulp. Het klinkt mij als een verkramping van je benen.