Hoe rijden met zweep aanleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

Hoe rijden met zweep aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 13:25

Ik heb een 5 jarig paard en ik heb haar vanaf haar 3e. Nu is het zo dat ze doodsbang is zodra ik haar met zweep wil rijden. Ik heb geprobeerd om de zweep naast haar te houden (als ik gewoon op de grond sta) en dit gaat goed maar zodra ik erop zit en ze merkt dat ik de zweep vast heb dan draait ze helemaal door. Ik heb haar nooit met de zweep geslagen en ik denk ook niet dat dat ooit gebeurd is. Voor een longeerzweep is ze helemaal niet bang en ook voor de gewone zweep niet totdat ik erop zit. Ik denk dat het komt omdat ze de zweep heen en weer ziet bewegen. Heeft iemand tips om dit op te lossen? Ik heb het overigens ook met een springzweepje geprobeerd.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:29

Doorzetten.

Het kan helpen om haar al vanaf de grond met de aanraking vertrouwd te maken, dus gewoon over achterhand strijken, zachtjes aantikken. Net zolang tot ze het normaal gaat vinden.

Het is dan wel belangrijk dat je niet meteen stopt als ze zich een beetje spannend maakt, dan beloon je haar dus gewoon voor haar bange gedrag.
Zelf heel rustig blijven en vooral doorgaan, tot ze braaf stilstaat en oplet wat je doet. Dan mag je stoppen.

Als ze dat accepteert, dan zal vanuit het zadel ook niet meer zo eng zijn.

sommige paarden vinden het gevoel gewoon een beetje eng. Maar ze kunnen het allemaal leren hoor.

Ayasha
Blogger

Re: Hoe rijden met zweep aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:30

Gewoon door gaan :) Als jij steeds stopt als zij flipt gaat ze het vlotjes door krijgen dat ze alleen maar even rot hoeft te doen en dan mag ze weer rustig :) Ze moet net het idee krijgen dat als ze normaal doet, ze sneller mag rusten.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 13:35

Kan ik het het beste blijven oefenen met een dresuurzweep of een springzweepje?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:37

Licht een beetje aan de ernst van het gedrag, een paard datcompleet flipt zou ik niet gelijk aan een lange zwiepende dressuurzweep overlaten, tenzij je handig genoeg bent het paard uit te zitten en weer met de aandacht op jou te krijgen.
Beginnen met een kort stokje kan wel eens helpen, vervolgens via een springzweeje naar een dressuurzweep.

Paard moet (weer) aanleren dat de zweep er gewoon is, en blijft....... dat het ding beweegt en dat ze ermee aangeraakt kan worden, en dat dat geen probleem is.
Vluchtgedrag negeren, aandacht weer op jou vestigen en ontspanning belonen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:41

Je kan een korter (minder eng dus) springzweepje nemen. Ik heb mijn pony (was ook bang voor zwepen) ook eerst gereden met een kort springzweepje, toen hij dat eenmaal gewend was maakte het hem niet meer uit hoe lang de zweep was. :) Maar een springzweep is, als ze gek doen, vaak iets makkelijker van ze af te houden dan een langere zweep ;) Met een lange zweep heb je sneller dat je, als je je evenwicht verliest oid, even tegen hen aan komt met dat ding of langs ze af "zwiept" zeg maar. Als ze dat van uit hun ooghoeken zien....... (180° zicht is toch niet altijd zo ideaal ;) )

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:50

Je paard associeert rijden met zweep toch als iets angstigs, dus er moet een ervaring zijn geweest die aanleiding is voor deze stress. (kan in onze ogen een heel onbeduidend moment zijn geweest)

Remedie: heeeeel langzaamaan opbouwen.
Eerst naast je paard staan;
zweep op je paard leggen... weghalen (is beloning op zich).. evt. stem-beloning (niet belonen wanneer het paard met spanning heeft gereageerd!!!).
De duur opbouwen (seconde/minuut-gewijs).
(iedere dag een paar keer, niet vaker)
Vervolgens kun je dat rijdend toepassen.
Zodra het goed gaat, het paard belonen (door de zweep weer weg te halen)
Zorg wel dat iemand de zweep van je kan overnemen, of stap eerst af voordat je de zweep weglegt.
Een korte goede ervaring, gevolgd door ontspanning, is het beste leermoment.

De beloning kort en zakelijk, anders denkt het paard dat zo'n zweep wel heel wat bijzonders moet zijn.
De negatieve associatie moet vervangen worden door een positieve, en dan moet het weer 'gewoon' worden.
Bouw het echt heel langzaam op.
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. ;)

Ps. een keer goed is beter dan 3x net niet helemaal goed. Neem er gerust een maand voor om dit op te bouwen. Gaat het sneller, dan valt het nog weer mee. En natuurlijk de zweep niet gebruiken totdat het vertrouwen zo gegroeid is dat je de training weer helemaal teniet doet.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:54

Ik zou het stokje er gewoon bijpakken en voorlopig niet meer wegleggen.... Juist het ge-oefen lijkt me teveel de nadruk leggen op het zweepje.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:00

Uhm, zonder zweep rijden :D

Zonder gekheid, als het niet nodig is om met zweep te rijden, zou ik hem gewoon lekker zonder zweep rijden.

Is de zweep wel nodig dan zou ik een kort springzweepje pakken en net zolang vasthouden en mee rijden totdat het normaal is voor je paard. Ik zou er zeker niet mee gaan lopen trutten met aanraken zo en zus en dan dat. Gewoon zweepje erbij en als je er niks mee doet en hem stilhoudt (uberhaupt snap ik niet hoe je zweep kan zwiepen als je gewoon een normale zweep hebt, die van mij is gewoon stil en zwiept zeker niet). Een kort springzweepje kan geen kwaad en in eerste instantie gewoon langs de hals laten hangen. Dan steekt er ook niks uit en beweegt er niks.

Hoe normaler jij ermee omgaat, hoe normaler het voor je paard is/wordt :). Hoe meer jij er een issue van maakt, hoe meer je paard er een issue van maakt. Als jij een half uur toewerkt naar het vastpakken van een zweep dan kan je op je vingers natellen dat je paard gaat schrikken. Stap je op en pak je gelijk een zweep is het meestal zo over. Gewoon gaan rijden :j.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:08

en niet geruststellen als die bang heeft, gewoon even heel kordaat zijn "doe niet zo flauw!" want met geruststellen bevestig je dat ze bang mag zijn.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 19:43

Ik heb al die tijd zonder zweep kunnen rijden alleen is het nu zo dat ze soms niet voorwaarts wilt en zodra ik been geef dan slaat ze, dus een zweepje komt dan wel van pas. Zodra het weer zonder zweep kan, rij ik zonder zweep.

Bedankt voor de tips!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 07:47

Kelly_ann schreef:
Ik zou het stokje er gewoon bijpakken en voorlopig niet meer wegleggen.... Juist het ge-oefen lijkt me teveel de nadruk leggen op het zweepje.

Dat ligt er nou maar net aan hoe je oefent. ;)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:39

Ja is ook.... Maar of je nu 'oefent' of niet, het is de bedoeling dat je vooral niet de nadruk legt op de al dan niet aanwezige zweep.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:00

Tja, maar als de aanraking is wat het paard bang maakt ( en er zijn er genoeg die het eng vinden als er ineens iets onzichtbaars op hun achterhand beweegt, ook niet zo onlogisch toch voor een vluchtdier?)
dan is het wel slim om hem aan de aanraking te wennen.
Zo moeilijk is dat niet.

Dan kan het zelfs handiger zijn om hem te laten zien waar de aanraking vandaan komt.

Maakt dan helemaal niet uit dat je nadruk erop legt, omdat je toewerkt naar een positieve ervaring.
Wat maakt het uit dat het paard zich bewust is van dat hulpmiddel?

Volgens mij scheelt het juist als het paard leert dat jij dat ding bij je hebt, en dat hij wéét dat het hem kan aanraken.
Als iets mij nu ineens in mijn kont prikt, zonder dat ik weet dat dat kan, dan spring ik ook een meter boven de PC uit hoor. :D

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:17

Klopt, een zweep mag gewoon op zijn kont liggen, naast zijn lijf zwiepen etc. Niks aan de hand....

W_aldrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:11

Gewoon de zweep pakken en blijven zitten. Niks mee doen, alleen vasthouden.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:05

waarom wil je je paard dit aanleren. Heb je hem nodig voor rijden of vind jij dat je paard er maar aan moet wennen. Ik heb een paard die het ook dood eng vind. Maar ik heb hem ook niet nodig dus vind ik niet dat ze daar aan hoeft te wennen. Maar dat is persoonlijk

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:28

Omdat je anders het type paard krijgt waarvan de eigenaar moord en brand schreeuwt als iemand aan het andere end van de paddock zijn paard een tik geeft.. :=

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 07:00

marenmar85 schreef:
waarom wil je je paard dit aanleren. Heb je hem nodig voor rijden of vind jij dat je paard er maar aan moet wennen. Ik heb een paard die het ook dood eng vind. Maar ik heb hem ook niet nodig dus vind ik niet dat ze daar aan hoeft te wennen. Maar dat is persoonlijk

_Veronique_ schreef:
Ik heb al die tijd zonder zweep kunnen rijden alleen is het nu zo dat ze soms niet voorwaarts wilt en zodra ik been geef dan slaat ze, dus een zweepje komt dan wel van pas. Zodra het weer zonder zweep kan, rij ik zonder zweep.

Bedankt voor de tips!

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 07:15

_Veronique_ schreef:

Bedankt voor de tips!

ga eerst eens kijken waarom je paard naar je been slaat?

mijn pony is ook als de dood voor de zweep, terwijl hij net als die van jou ook niet bang is voor de longeerzweep of als ik ernaast sta.. ook geen slechte ervaringen gehad maar gewoon 'zonder reden' bang. dit heb ik van mijn pony geaccepteerd, en gebruik dan gewoon nooit een zweep.
hij is ook zo gevoelig op zijn buik geweest, toen bleek hij schimmel te hebben op de singelplek (zeg niet dat die van jou schimmel heeft maar misschien wat anders waardoor zijn buik gevoeliger is??)
daarna is hij eigenlijk wel wat gevoeliger op de buik gebleven, ik hoef niet aan te komen met een harde por in zijn zij want dan ga ik vliegen. daarom heb ik een klein knopspoortje erbij gepakt. ik hoef niet meer been te geven, maar het komt als het nodig is gewoon net wat duidelijker aan.
misschien is dit voor die van jou ook een optie?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 08:11

rustig langs je paard gaan staan en een keer niet gaan rijden. Heel rustig met de zweep er naar toe en het paard er aan laten ruike en 'proeven' dit doe je ook net voor het rijden.Ik heb dit zlefde probleem gehad dit werkt echt. Heel rustig aan doen maar soms ook even kom op nie zo'n flauwekul. Sommige paarden doen dit gewoon omdat ze weten dat ze dan niet moeten rijden dus soms moet je streng zijn. ik weet niet maar misschien sporen dan los je het niet op maar je kan dan inieder geval iets meer dan alleen met je kuiten en hakken.

saskia_g

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 08:21

Hee veronique, als je om wat voor reden dan ook met een zweep wil rijden heb ik een praktijktip: neem eerst een heeeel kort takje van een boom en als je paard rustig blijft neem je een iets langere tot ie het goed vind. Werk eigenlijk altijd en kost niks! :-)
groeten, saskia

Linny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:49

Gewoon je zweepje altijd meenemen, met poesten, in het land zetten, voeren ed... Laten zien dat het er gewoon bij hoort. Zelf niet te moeilijk doen, die zweep is er gewoon...

Je hebt hele korte zweepjes, die je paard dus haast niet kan zien als je erop zit. Evt niet het handvat vasthouden, maar eronder, zodat er dus maar een heel klein stukje van je zweep te zien is.