Paard opbouwen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_pauline_

Paard opbouwen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 11:04

:wave:

Omdat ik eigenlijk niet weet waar dit staan moet plaats ik het maar even hier.

Ik verzorg een paardje, en die moet in de vakantie een ponykamp lopen met de eigenaresse. Nu gaat zei dus ook op
vakantie, ik ga ik het paardje verzorgen. Maar het paardje loopt nu ong. met het rijden 45 a 60 min. Meestal rond de 45 of toch
nog iets korter.

Het beestje is nu bijna 4 jaar oud. Word in Mei 4. Verder ziet zijn 'trainingschema' er zo uit.
Maandag - losgooien
Dinsdag - rijden (45 min.)
Woensdag - Soms rijden (45 min. of hij word losgegooid of staat lekker in de paddock).
Donderdag - Longeren
Vrijdag - Losgooien of lekker stappen of een vrije dag.
Zaterdag - rijden (45 min) of losgooien.
Zondag loosgooien (Rijden)

Bij zaterdag en zondag ligt het eraan of ze tijd heeft om m los te gooien of dat ze rijd.

Maar, het paardje moet op kamp ong. 2 uur gaan lopen. Het kamp vind plaats in Augustus. Maar nu loopt het
paardje max. een uur en meestal nog niet eens. Wel staat hij vanaf twaalf uur op de paddock tot een uur of half zes. En meestal 's
avonds ook nog eens.

Nu wil ik 'm zo op gaan bouwen dat ie toch zo'n 2,5 uur kan lopen. Vind ik wel zo eerlijk tegen over m met dat
ponykamp.

Ik wil het als volgt op gaan bouwen, maar is dat goed?
2x per dag iets doen. Dus bijvoorbeeld 's ochtends losgooien 45 min. Dus gewoon draven galopperen en alles. En dan 's avonds bijvoorbeeld longeren of rijden.
En dat dan van een kwartiertje (kan ik daarmee beginnen?) opbouwen met vijf minuten. Maar ik neem aan dat je t niet zo kan
doen dat als je bijv. op maandag een kwartier erbij gooit. Dat je op dinsdag er al vijf minuten bij kan gooien of wel? Hoe zouden
jullie dat doen?

Zowiezo hij word nu ong. 3x per week gereden max. 4. Maar met dat kamp moet hij dus meerdere keren per dag lopen en dan
7 dagen. Het duurd van zaterdag tot vrijdag.

Maar hoe kan ik dit nou het beste opbouwen, en kan ik m dan tussendoor ook nog gewoon een dagje vrij geven. Hij staat
dan heel de dag leker op de paddock.. En in de zomer op de wei.

Graag advies, en graag zo opgebouwd dat ik er dan ook wat aan heb.
Alvast bedankt.

MarliesV

Re: Paard opbouwen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:06

Ik zou een paardje van 4 jaar oud dat nu 3 a 4x per week 45 minuten bereden wordt niet in augustus meenemen op kamp.
Het verschil is me te groot, dan moet hij dus 7 dagen achter elkaar meerdere uren per dag lopen. Lijkt me niet verstandig, dit bouw je niet in 3 maandjes even op.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 11:11

Ik zeg ook eerlijk, mijn keus zou het ook niet echt zijn. Maar ik kan er niks aan veranderen, het is niet mijn paard. Maar als het goed is, gaat ze die manege ook nog mailen of ze eventueel ook nog op een ander paard kan. Omdat het waarschijnlijk teveel word voor 'm. Dat heb ik iig gevraagd aan haar, of ze dat wilt doen.

Hij loopt dan idd 7 dagen en dan als ik het goed op verdeeld over de hele week 13x ofzo. :| Is wel erg veel als ik het zo bedenk. Als ik uit ga van:
Zaterdag 1x
Zondag 2x
Maandag 2x
Dinsdag 2x
Woensdag 2x
Donderdag 2x
Vrijdag 2x

Hmm, ik ga toch nog even met de eigenaresse overleggen, of het niet verstandiger is om te kijken of ze daar dan ook op een paard van hun kan. Zodat ie maar 1x op een dag loopt.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:18

Ik vind een uur lopen voor een paardje van nog geen 4 jaar oud veel te veel >;) Die van mij is straks 3.5 als ze beleerd wordt en die zal dan t/m haar 4e een keer om de dag een kwartier onder het zadel lopen of misschien een keer 20min..

Ook al is het niet jouw paard, ik zou hier niet mee instemmen..ik had gezegd wat mijn mening is en kan ze zich daar niet in vinden, no hardfeelings maar dan zoek maar een ander

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:56

-->RT-P

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:00

Ik weet niet wat er wordt verwacht van je paard op ponycamp?

edit: en dan bedoel ik natuurlijk de inspanning zelf in 2 uur :P

Want het lijkt me sterk, en ook gewoon slecht voor elk paard niet alleen voor een 4 jarige, dat je 2 uren lang hard moet werken. Een beetje buitenritjes van twee uren kan geen kwaad en is vaak zelf een lekker oppeper. Kost lang zoveel inspanning niet. En is echt niet belastend ofzo.

nog even ge- edit.

agh, iedereen heeft ook zjin eigen mening hierover. Ik vind dat als het gewoon wat ontspannen buitenritten zijn het juist een lekkere oppeper is voor je paard. Leuk werk, is altijd makkelijker dan hardwerk.
Laatst bijgewerkt door Femke16 op 23-04-09 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:05

niet meenemen! Je paard is hier nog te jong voor!

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 19:12

Jeanine84 schreef:
Ik vind een uur lopen voor een paardje van nog geen 4 jaar oud veel te veel >;) Die van mij is straks 3.5 als ze beleerd wordt en die zal dan t/m haar 4e een keer om de dag een kwartier onder het zadel lopen of misschien een keer 20min..

Ook al is het niet jouw paard, ik zou hier niet mee instemmen..ik had gezegd wat mijn mening is en kan ze zich daar niet in vinden, no hardfeelings maar dan zoek maar een ander

Laat ik het zo zeggen, het was eerst een uur. Nu is het eigenlijk nooit meer een uur.. Heeeel af en toe, als het warm is en dat
ze dan meer stapt enzo.

@ De anderen. Het meenemen van dit paard staat vast. Hier kan ik niks aan veranderen. En om dan te zeggen zoek maar een ander, kan ik ook niet doen. Dan gaat 't niet goed komen. Ik ben de enige tot nu toe die dit paard longeerd omdat er een voorval
is geweest. Verder kan het meisje haar paard zelf niet longeren, en het kunnen alleen grotere zijn, maar degene die er zijn, zijn
er ook niet veel van. En dan gaat het dus om de tijd.

Wat ik wel kan doen, is nogmaals vragen of ze kan regelen dat ze op een paardje van daar gaat, wel heeft dit paard voordat
'ie van haar was wel een al 3!! kampen gelopen, bij zijn vorige eigenaar. Niet dat ik dat normaa vind, maargoed.

Verder wil ik dus nu het paardje zoveel mogelijk helpen, dus liever geen antwoorden als niet meenemen, hier kan ik niks
mee. Ik wil het paardje nu alleen maar helpen door het op te bouwen zodat ie wel wat kan op het kamp.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:25

Tja, een ponykamp is meestal voornamelijk buitenrit toch? En dan is het meestal ook nog relaxed stappen en soms een draf of galop. Onderweg even stoppen voor picknick en wat padvinders lastig vallen. En dan 2 tot 3 keer les in dressuur of springen. Als je merkt dat je paard vermoeid is, is het vast geen probleem dat ie wat eerder lang mag en kan uitstappen bij de lessen of dat je een dagje rust geeft. Ponykampen zijn er voor het plezier van ruiter én paard. Op heel hete dagen zaten we niet eens op het paard, maar lagen we in het zwembad.

Mijn paardje liep met die leeftijd ook zo'n schema en dat is een echte doordouwer, niet kapot te krijgen. Ik kreeg al advies voor endurance sport :D Ik weet niet wat voor karakter de jouwe heeft? Als hij al kampen gelopen heeft, zal het ook wel een doordouwer zijn of het zijn idd heel relaxte kampen. Gewoon meenemen op kamp en je nu goed voorbereiden op kennis met je paard. Zorg dat je je paard kent! Dan weet je exact wat je wanneer moet doen. Dat wijst zich dan vanzelf. En na het rijden goed uitstappen, evt beentjes afspuiten en afstallen.

Mss moet je wat gedetailleerder vertellen wat er van je paard verwacht gaat worden?

Groetjes

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 07:45

Tja, ik weet verder niet wat er verwacht word van 'm op dat kamp. Want ik ga er niet mee op kamp. Dat meisje gaat op vakantie, en ik ga 'm opbouwen, want ik wil ook voor hem dat het eerlijk blijft.

Wat voor kampen hij eerder heeft gelopen weet ik niet. Maar ik weet wel dat het er drie waren.

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:57

ik zie het probleem niet :P je moet er gewoon naar toe trainen, conditie trainen wel te verstaan :P er word vaak op een ponykamp toch niet het uiterste van paarden gevraagd :D

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:43

als ik jou was kijken of je meer kracht voer kan voeren ,en dan indd 2x per dag iets doen want als je meer kracht voer geeft is net zo iets als blikje energy drank voor ons tusse door