Waarom vlucht ze steeds?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirrrriii

Waarom vlucht ze steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 19:10

hallo!

Nadat ik vandaag weer ben wezen rijden, en weer bijna verongelukt ben, ben ik echt tot einde raad.

Het probleem is het volgende:
Ik rij op dit moment een 7 jarig paard, deze is naar me toegekomen omdat ze eerst op een manege stond en hier totaal niet geschikt voor was, iedereen die haar niet aan kon pakte ze terug door middel van wegrennen, stil staan, bokken en vooral heel gericht steigeren.

Ik rij haar nu een dik half jaar en heb eigenlijk nooit problemen met haar gehad, het enige wat ik wel tegen kwam is dat ze heel erg schrikachtig is, ik vraag me nog steeds af hoe dit komt en weet niet goed hoe ik daar achter moet komen. Mijn gevoel zegt wel een beetje dat er meer met dit paardje is gebeurd dan ik weet.

ik kan alleen in het bos rijden en moet daar via een weg naartoe, ongeveer 500 meter. De laatste tijd als ik verkeer, en of dit nu voetgangers, auto's, fietsers of tractors zijn tegenkom dan draait ze zich om en sprint zo hard mogelijk weg. Mocht er nou aan haar achterkant ook wat verkeer zijn dan springt ze gewoon overal en nergens heen. Laatst belandde ik al in de sloot.
Wanneer ik haar voor de kar rij, heeft ze nergens last van.
Ik heb al eens geprobeerd om er iemand anders op te laten rijden, maar dit was helemaal geen succes, ze heeft er al 3 van zich afgegooid.

Mijn vraag is nu, of jullie denken dat dit angst is of dat ze me net zoals op die manege gewoon aan het uitproberen is? en heeft iemand misschien ideetjes om uit te proberen?

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Groetjes!

Splash_

Re: Waarom vlucht ze steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:11

Als ze voor de kar loopt heeft ze nergens last van, en als je er op zit wel?

Heb je haar al eens laten behandelen door een fysio/ostheopate, alles wat je beschrijft kan namelijk heel goed liggen aan een rugprobleem, er hoeft maar een werveltje verkeerd te zitten en je kan extreme reacties krijgen.

Succes ermee :)

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 19:17

Helemaal vergeten te melden, dus goed dat je erover begint!

Ze is inderdaad al behandeld door de fyshio, ook heb ik laten kijken naar de hoeven, haar gebit en zelfs de DA heb ik er bij gehad.
Zij kunnen allen niets vinden.

En ja, voor de kar heeft ze nergens last van maar onder het zadel wel..

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:21

Als ze voor de kar loopt heeft ze oogkleppen op neem ik aan?
Daardoor ziet ze minder 'enge' dingen.
Als het mogelijk is kan je proberen met oogkleppen te rijden.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 19:24

Voor de kar loopt ze zonder oogkleppen.

We hebben haar eerst gereden met oogkleppen maar hierdoor werd ze heel onrustig.

Heb haar ook geprobeerd met oogkleppen te rijden maar dit had hetzelfde effect en dus zijn de oogkleppen de kast weer in gegaan.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:25

fysio, DA en hoefsmid zijn er dus al bij geweest, maar is er al een zadelmaker bij geweest? Misschien knelt het zadel ergens.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 19:29

Een zadelmaker nog niet, Een goed idee wat ik even ga uitproberen!

Maar ik neem aan dat als dit paard last heeft van een knellend zadel, de fyshio dit wel tegen had moeten komen..?
En zou dat kunnen leiden tot die extreme reactie?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:32

Mirrrriii schreef:
Een zadelmaker nog niet, Een goed idee wat ik even ga uitproberen!

Maar ik neem aan dat als dit paard last heeft van een knellend zadel, de fyshio dit wel tegen had moeten komen..?
En zou dat kunnen leiden tot die extreme reactie?

Mijn ervaring is dat niet alle masseurs en fysio's alle (rug) problemen vinden laat staan oplossen
85 % van de zadels geven klachten bij het paard
Grote kans dus dat je paard dus wel degelijk last van het zadel kan hebben!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:44

Bij mijn Trakehner gebeurde hetzelfde tijdens het longeren. Ik heb geleerd veel afleiding aan te bieden en niet te streng te zijn. Niet overal bovenop zitten, ook even wat ademruimte geven. Bepaalde dingen mocht hij niet, zoals omhoog komen. Maar als hij zich gedroeg, ging ik niet uit mijn dak wanneer hij eens een keer wegschoot om de spanning te ontladen (hij bouwde al spanning op als hij nog maar werd weggehaald bij zijn kudde uit de weide). Het is moeilijk uit te leggen. Je zal hier doorheen moeten. Wanneer je aan dit soort paarden een vinger geef, kun je er volgende week niets meer mee beginnen. Maak gebruik van die intelligentie, door dus afwisseling te bieden, misschien wat spring werk en een rust punt te zijn met hele duidelijk grenzen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:19

Onzinbericht verwijderd.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:21

Mijn pony gaf dezelfde vluchtreactie. Ze kon onder het zadel volledig in paniek raken. In eerste instantie kwam er bij de dierenarts ook niets uit. Op het laatst werd ze zo gevaarlijk dat ze zich achterover gooide. Na twee jaar kwam ik erachter dat ze wel degelijk iets mankeerde. In het verleden moet ze een bekkenbreuk of een afgescheurde bekkenband hebben gehad gezien de speling in haar bekken.
Ik geloof niet dat een paard uitprobeert. Naar mijn mening reageert een paard zo heftig door pijn. Persoonlijk zou ik haar niet meer onder het zadel berijden, jouw paard geeft zo duidelijk aan dat ze dat niet wil (ongeacht de reden). Waarom ga je niet lekker mennen?

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 16:17

Nou het vreemde is dus gewoon dat dit paard niet wil lopen op de weg. Bij mij is er geen bak aanwezig ( vandaar dat ik in het bos rijdt ) maar ik ben 2 weken geleden in een bak gaan rijden bij een vriendin en daar liep ze dus gewoon heel normaal en vrolijk door de bak.

Ik denk dus persoonlijk dat het iets met de situatie te maken heeft.

Pijn zou het ook kunnen zijn wat je zegt hobby, maar als ze dit zou hebben, waarom zou ze hier dan geen last van hebben voor de kar?

Binnenkort komt de zadelmaker en DA nogmaals langs, dus dat wacht ik even af, tot die tijd ben ik haar lekker aan het longeren. Maar zou het erg jammer vinden als ik er niet meer op rijden kon.

Hoe heb je het opgelost met jou paard? was het blijvend?