Hoe het veiligst aanpakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wattenstaafj

Hoe het veiligst aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 14:57

Sinds kort ben ik mijn paard iets 'meer aan het rijden'. Ik zette haar altijd wel aan het werk, maar als ze een dagje geen zin had, ach dan bleef ze lekker staan. Ik vond het belangrijk om goed op te bouwen. Haar conditie is duidelijk verbeterd en we zijn lang bezig geweest met steeds iets meer opbouwen. Nu heeft ze echter erg veel energie. Ik heb haar gisteren aan het werk gezet, goed aan het werk. Ze was al loperig en vervelend vanaf het begin, maar nu heeft ze voor het eerst echt gebokt.
Ik rijd wel stevig door, echter heb ik enkele jaren geleden een nogal heftig ongeluk gehad waardoor ik niet weet hoe ik dit nu zo veilig mogelijk op moet lossen, ik heb namelijk grote angst te vallen, ik heb toen zo'n beetje alles gebroken gehad. Normaal zou ik gewoon doorgaan, voorwaarts houden en elke bok aanpakken, echter twijfel ik of dit de veiligste manier is.
Ik hoop dus dat iemand een goed idee heeft hoe dit aan te pakken, ik wil het graag direct aanpakken namelijk!

Anoniem

Re: Hoe het veiligst aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:06

je zou kunnen proberen om haar eerst te longeren voor het rijden, dat doe ik ook en dat helpt al heel erg. natuurlijk ga je dan niet zolang rijden als je normaal doet. aan de longe mag ze van mij lekker wild en gek doen. dan is ze het kwijt als ik erop zit.

Als je aan het rijden bent en ze begint te bokken. ga dan zelf een beetje naar achter leunen en pak een pluk manen beet of de voorkant van de zadel, dan zit je al steviger. probeer haar na elke bok toch een tik te geven en haar dan proberen in te houden en op een nette volte te krijgen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:33

Vind de oorzaak van het bokken , het heeft geen zin de bokken af te straffen , ze bokt om iets ?
Het zadel, jou zit, gebit , zere rug, zere spieren , ja het kan van alles zijn.
Denk dat je het beste kan nagaan wat jij doet waardoor ze bokt.

wattenstaafj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 19:59

Midgie: Echt alles aan haar is helemaal nagekeken, ik ken bokt al aardig en zou dus inderdaad niet posten als ik wist dat er iets was, of juist niet wist OF er iets was! Ook heb ik les. Bedankt iig!

Breezy302:
Bedankt voor de reactie, ik dacht altijd dat het van longeren voor het rijden erger werd, maar ik kan het absoluut altijd proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:03

Ik longeer ook bijna altijd voor het rijden, dan mag ze gek doen en zo hard lopen als ze wilt, bij mij haald het echt de scherpe randjes eraf en is ze tijdens het rijden veel makkelijker

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:09

midgie schreef:
Vind de oorzaak van het bokken , het heeft geen zin de bokken af te straffen , ze bokt om iets ?
Het zadel, jou zit, gebit , zere rug, zere spieren , ja het kan van alles zijn.
Denk dat je het beste kan nagaan wat jij doet waardoor ze bokt.

Er hóeft echt niks mis te zijn, hoor! Een paard kan ook bokken uit joligheid of omdat ie chagerijnig is!! Denk niet dat een paard heilig is!

Als je zeker weet dat er lichamelijk niks mis is, dan is het belangrijk de bokken toch aan te pakken. Je paard moet wel weten dat dit gedrag is dat niet getolereerd wordt/ gewenst is. Natuurlijk heeft het geen enkele zin om je paard af te slaan, maar een korte tik (met de zweep/ teugel) en een duidelijke stemhulp ('uh-uh!' oid) zijn meestal wel nodig! Probeer tijdens de bokken idd goed aan te drijven en mee te gaan in de bewegingen.
Als je echt bang bent, is het misschien verstandig om tijdelijk iemand anders op je paard te laten rijden die goed kan rijden en niet bang is. Zij kan je paard dan even goed aanpakken.
Longeren van tevoren wil idd meestal ook wel goed helpen, ze zijn dan hun energie een beetje kwijt en je kunt duidelijk laten weten dat jij de baas bent, zonder veel risico dat je eraf valt ;)

wattenstaafj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 21:17

Bedankt dames! Ik ga idd even longeren, dan is ze hopelijk wat kalmer. Een ander erop laten stappen is idd een idee, al doe ik dat alleen as het Echt nodig is. Hartelijk dank!

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:19

Succes! :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 07:47

@Ronne

Zeker kunnen ze bokken uit vrolijkheid enz, maar dat is vaak maar 1 of 2 keer en dat herken je.
Maar als het elke keer weer is, dan lijkt me dat er meer is,

Misschien eens een andere trainings programma doen, b.v longeren maar dan met een doel. niet zomaar rond laten rennen, maar b.v stelling en buiging vragen, longeren en pal er een gynm oefening aan vast,
Loswerken voor het rijden , dus echt aan de gehoorzaamheid werken voor je erop gaat.
Als het lichamelijk ok is dan bokt ze om iets anders.
Als je zonder zadel rijd of b.v zonder bit hoe reageert ze dan?
Wat doet ze als je niets vraagt?
En hoe vraag je de dingen, controleer jezelf, het paard reageert ergens op wat jij doet, misschien en spier wat vastloopt en pijn geeft of ongemakkelijk aanvoelt?
Als het paard in orde is , dan ligt de fout vaak toch bij jezelf.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:10

Princesst schreef:
Nu heeft ze echter erg veel energie. Ik heb haar gisteren aan het werk gezet, goed aan het werk. Ze was al loperig en vervelend vanaf het begin, maar nu heeft ze voor het eerst echt gebokt.
Ik rijd wel stevig door, echter heb ik enkele jaren geleden een nogal heftig ongeluk gehad waardoor ik niet weet hoe ik dit nu zo veilig mogelijk op moet lossen, ik heb namelijk grote angst te vallen, ik heb toen zo'n beetje alles gebroken gehad. Normaal zou ik gewoon doorgaan, voorwaarts houden en elke bok aanpakken, echter twijfel ik of dit de veiligste manier is.
Ik hoop dus dat iemand een goed idee heeft hoe dit aan te pakken, ik wil het graag direct aanpakken namelijk!

Ieder paard kan weleens een bokje geven, en het is best mogelijk dat je op een punt bent aangekomen dat ze gewoon haar spieren gaat voelen, aangezien je aangeeft dat je intensiever bent gaan trainen.
Eigenlijk is erom lachen en gewoon dóór blijven rijden dan het beste.
Paard weet dan niet dat hij met dat bokken wat voor elkaar heeft.

Als je bang voor de bokken bent, kun je misschien overwegen of je de training voorlopig niet beter weer kunt terugschroeven.

Aan het energieprobleem kun je ook beter wat doen, dat scheelt al de helft. Staat ze buiten? Of alleen op stal?
In laatste geval is longeren of liever nog, even losgooien inderdaad een stuk veiliger voor jezelf.

Op zich is zon bokje ook geen probleem, maar als je bang bent, en kans op herhaling inschat, zou ik toch maar gauw een ruiter zoeken die haar een poosje kan rijden - of die haar desnoods even 20 minuten rondgaloppeerd zodat je daarna zelf kan opstappen.

Want jouw angst kan dat bokken weleens veel serieuzer maken dan nodig.

wattenstaafj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 11:47

randalinpony: ze staat van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat buiten, en is geen notoire bokker. Ze heeft het me nog maar 2 keer geflikt, waarvan 1 waarom ik het topic open, en 1 maanden geleden. Het zal misschien een heftige reactie lijken, maar ik heb dus geen zin in zo'n paardje;) Ik zal inderdaad even proberen gewoon door te rijden. Moge dat niet lukken gaat er gewoon een ander op, als ik iemand kan vinden die zich geroepen voelt!
Ik wist eigenlijk niet dat gewoon doorrijden de beste optie was, ik zal het de volgende keer dat ze het flikt proberen.

Midgie: Zonder zadel of zonder bit rijd ik niet, aangezien ik het een te groot risico vindt. Ik heb er jaren les in gehad, ik heb het een half jaar geleden een keer geprobeerd, toen reageerde ze net zo normaal als ze altijd doet. Het is ook verder geen gemeen paard zeg ik er even bij. Ik moet zeggen, ik heb nadat ze deze boksessie geflikt had nog doorgereden, ze was hyper maar het ging goed. Ik moest naar mijn idee nog even door tot ze weer liep zoals ik wilde. Toen wilde ik direct weten wat er aan de hand was, en heb ik haar gelongeerd. Ze bleef ook aan de longe druk doen, en dan bedoel ik alleen maar hard willen. Af en toe plat door een bochtje gaan. Zulke dingen. Het zou gewoon goed energie kunnen zijn, het is een energiek paard, en dan vooral buiten.

Iig heb ik wat tips die ik kan proberen! (en een beetje een gerustgesteld gevoel) Gister ben ik er niet opgestapt, we zullen vandaag maar eens zien wat ze met haar energie doet! Bedankt!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:56

IK geloof ook helemaal niet in gemenen paarden ,die zijn er niet, die worden zo gemaakt,maar ja dat is een andere discussie;-)
Waarom ga je niet een tijdje grondwerk doen , echt werken aan het vertrouwen en gehoorzaamheid, en dan b.v na het loswerken zo maar een paar min op de rug, en er weer af, langzaam samen naar mekaar toe groeien, jij hebt een nare ervaring en geeft dat onbewust aan het paard door.
Waarom perse rijden als je zoveel basis vanaf de grond kan doen.
Kijk een op de site van www.paardenbegrijpen.nl het is een andere manier van trainen , voor sommige te soft , maar het is een super basis waar je echt verder mee kan komen op een hele fijne en mooie manier.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:21

Princesst schreef:
Nu heeft ze echter erg veel energie.

Dagelijkse weidegang en longeren voor het rjiden zal warschijnlijk al wat schelen...

Princesst schreef:

Voorwaarts rijden/het voorwaarts oplossen is de enige veilige oplossing. Het feit dat jij angstig bent (en daarmee waarschijnlijk te afwachtend en gespannen) maakt dat jij het er niet veiliger voor jezelf op maakt. Jouw paard zal je angst en afwachtendheid aanvoelen en steeds brutaler worden. Waardoor het bokken waarschijnlijk toe zal nemen zoalng jij je angst niet onder controle hebt.

Met lef voorwaarts rijden is de enige oplossing. Zodra je aanvoelt dat het paard iets terug wil komen in tempo om te gaan bokken moet jij hem al voor zijn door hem naar voren te schoppen (even oneerbiedig gezegd). Dan wel loslaten aan de voorkant zodat hij ook daadwerkelijk naar voren kan gaan.

Princesst schreef:

Zorg dat je van je angst af komt, neem een goede instructie in de arm OF zet er (tijdelijk) een ruiter op met meer lef en ervaring (al heb je dan grote kans dat je paard snel door zal hebben dat hij het bij die ruiter niet moet doen en het bij jou wel gewoon kan doen)

midgie schreef:
Waarom perse rijden als je zoveel basis vanaf de grond kan doen.

Grondwerk is volgens jouoveral de oplossing voor he? ;)

Rijtechnische problemen zul je voor 95% ook rijtechnisch op moeten lossen. Helaas voor degene die rijtechnisch niet zo handig zijn.

wattenstaafj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 12:33

Prachtige reacties!
Qua vertrouwen tussen ons is het aardig ontwikkeld. Ik ken haar, zij kent mij. Ik ben zeker voor grondwerk, maar heb hierbij het idee dat het niet met grondwerk op te lossen valt.

Jasmijn78: Ik rijd met lef voorwaarts. Tot het moment dat ze begint te bokken, dan ben ik alles kwijt. Ze begon overigens ook te bokken vanuit een vrij voorwaartse (zeker voor haar doen) galop. Niet over haar tempo gejaagd hoor. Ik ben ook eigenlijk nooit bang voor haar geweest, tot nu dan. Mijn instructeur weet vanaf de eerste dag al waar hij mee te maken heeft qua team en houd daar ook soms wel rekening mee. Hij geeft de hele stal les dus weet mijn verhaal, en dat van mijn paard.
Ik ga absoluut proberen haar zo continu voorwaarts te houden. Met lef rijden. En inderdaad, als dat niet werkt, zet ik er iemand op met genoeg lef. de reden die jij hieronder geeft om het niet te doen is inderdaad ook waarom ik twijfel. Daarnaast omdat het een fijn gereden paard is, en de mensen die er wel op willen nogal.. schopperig en trekkerig kunnen zijn.

Ik heb genoeg om zo mee bezig te gaan zeg! Ik zal direct even zorgen voor publiek, mocht het nodig zijn dat mn instructeur erbij is. Misschien dat die er ook wel op wil.

Bedankt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:51

Princesst schreef:
Mijn instructeur weet vanaf de eerste dag al waar hij mee te maken heeft qua team en houd daar ook soms wel rekening mee. Hij geeft de hele stal les dus weet mijn verhaal, en dat van mijn paard.

Maar hoe moet ik dat dan zien? Hoe houdt jou instructeur er dan rekening mee? Laat hij je bepaalde dingen dan niet doen omdat hij weet dat jij dan bang wordt? Dat lijkt me de achterdeur uit.... Waarom stel je eigenlijk je vraag hier en niet aan je instructeur? Niet aanvallend bedoeld hoor... Maar het lijkt me dat een goede instructeur jou hie doorheen moet kunnen helpen (of wellicht kan en doet hij dat wel maar neem jij het niet van hem aan?)

Princesst schreef:
Daarnaast omdat het een fijn gereden paard is, en de mensen die er wel op willen nogal.. schopperig en trekkerig kunnen zijn.

Met alle respect; maar een 'fijn' gereden paard bokt niet.

Princesst schreef:
Ik heb genoeg om zo mee bezig te gaan zeg! Ik zal direct even zorgen voor publiek, mocht het nodig zijn dat mn instructeur erbij is. Misschien dat die er ook wel op wil.

Succes!

_Leonieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:45

Hoe oud is je paard?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:38

Misschien dat je je wat zekerder voelt met een bodyprotector? Dit heeft voor mij veel gescheeld :)

En inderdaad, paard lekker naar buiten gooien. Van een keer een bui regen krijgen ze helemaal niks! En niet te hard voeren, daar worden ze ook snel te heet van!!

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:06

jasmijn78 schreef:
Princesst schreef:
Daarnaast omdat het een fijn gereden paard is, en de mensen die er wel op willen nogal.. schopperig en trekkerig kunnen zijn.

Met alle respect; maar een 'fijn' gereden paard bokt niet.

Sorry, maar ik vind dit nogal kort door de bocht eerlijk gezegd! Een paard blijft een paard en die bokken nou eenmaal wel eens! Dat wil niet meteen zeggen dat het paard niet fijn gereden is! Ik denk dat zelfs de paarden van Anky wel eens een bok geven of iets anders dat eigenlijk niet mag!

En verder TS: Met grondwerk kun je heel veel oplossen, zeker als het tussen jou en je paard ff niet goed zit in de machtsverhouding. Maar je geeft zelf al aan dat je denkt dat het hier niet aan ligt. Ook ik denk dat hier niet het probleem ligt, aangezien je paard in totaal maar 2x heeft gebokt en maar 1x recent. Dat lijkt mij meer een keer een dwarse bui of joligheid (welke kun jij beter beoordelen dan ik), dan dat er iets structureel mis is. Natuurlijk is het wel belangrijk om in de gaten te houden of het niet vaker gebeurd, zeker omdat je nu waarschijnlijk wat onzekerder bent. Laat je paard daar geen misbruik van maken en probeer je echt zeker en sterk te voelen als je erop stapt!

En het is vaak prettig om iemand anders even te laten rijden (al heb je natuurijk altijd kans dat je paard het dan bij jou wel doet, maar het kan je wel net ff dat voorbeeldje geven van hoe het moet!), maar laat er niet iemand op waarvan jij vindt dat ze niet goed/ prettig rijden! Misschien is je instructeur dan wel een goed idee! Vaak hoeft het ook helemaal niet lang te duren, hoor!

Nogmaals veel succes! :)

Athlete

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:16

Ik heb het topic even doorgelezen en ik ben het inderdaad eens met de meesten: Het is net voorjaar en soms moet de gekkigheid er gewoon even uit. Wellicht is het ook een idee je beugels een gaatje korter te maken? Dan kun je indien gewenst wat gaan staan in je beugels en bokt je paard als het ware onder je door.

Verder ben ik ook een voorstander van losgooien, weidegang en longeren voor het rijden.

Succes!

wattenstaafj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 16:54

Wat ik bedoel met fijn gereden is dat ze netjes aan het been is. Mijn instructeur laat me juist de dingen doen die ik eng vind, daar focussen we eerder op dan het over te slaan. Ik heb vandaag weer een poging gedaan, echter ging ik er al met knikkende knietjes op zitten, en het resultaat is voordehandliggend.
Mijn instructeur kan een boel aanpakken, maar de menselijke psychologie niet. Het blijft een kerel, en de meeste dames hier hebben toch net iets meer inlevingsvermogen in de emotie, ik dacht dat het geen kwaad kon het hier nog even te vragen.
Na mijn knikkende knietjes en matige rijkunsten, waar het paard voordehandliggende reactie op vertoonde, komt er zaterdagavond iemand op rijden!
Dan meer!

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:10

Dit verhaal komt mij wel erg bekend voor!

Mijn paard deed namelijk precies hetzelfde, ze wou gewoon niet lopen en niet alleen bij mij maar bij niemand.
Of ik haar nu onder het zadel reed, longeerde of voor de kar zette, elke keer begon ze te bokken en te trappen.
Daar kwam ook nog eens bij dat dit paard bang was voor een zweep en ik hem dus niet een keer een tikje kon geven.

Omdat ik altijd alleen rijdt kon ik geen hulp van anderen vragen.
Ik heb haar gewoon rustig doorgereden en uiteindelijk is het vanzelf helemaal overgegaan.

Ik denk dat je paard inderdaad door heeft dat jij het wat eng vind. En dat dat dus het probleem is mag duidelijk zijn.
Ik zal gewoon lekker rustig aan doen, ik ging altijd zingen onder het paardrijden.
Klinkt misschien dom maar ik ontspande erdoor, het leidt je gedachten af van de eventuele bok en je schrikt minder heftig wanneer die bok wel komt..

Misschien dat het bij jou ook helpt.
Succes zaterdagavond!

wattenstaafj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 10:32

Update:
Er heeft een andere ruiter op gezeten, ze flikt het bij hem ook. echter drukt hij haar even flink voorwaarts en rijdt hij haar even erdoor, en dan loopt ze als een sportpaard. Zijn reactie was: ik verwen haar te veel en ik heb een eigenwijs peerd. Ook ligt het zadel net-niet-helemaal-goed. Ik heb er al 2 mensen naar laten kijken, die het wel prima vonden, toch ga ik nu als een gek contact op nemen met zadelmakers. Morgen dan, het is nu zondag. Want met zijn zadel erop was het verschil merkbaar.

Raad er toevallig iemand een zadelmaker hier in de buurt aan?

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:57

Wat fijn dat er nu wat meer duidelijk is!! Dat je hem inderdaad te veel verwent kan ik me voorstellen, ik zie dat heel vaak! Het is ook echt moeilijk om je eigen paard flink aan te pakken, omdat je het liefst een fijn vriendjes-contact hebt ;)

Een goede zadelmaker weet ik niet in jouw regio, maar het lijkt me inderdaad wel slim om dat even na te laten kijken!

Goed bezig ben je! Komt wel goed, als ik dit zo hoor! :D

wattenstaafj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 14:44

Ja ik ben er al superblij mee. Ik neem morgen contact op met 2 zadelmakers, even kijken wie wat doet, en goede zadels heeft voor paardjes met een verdomd hoge schoft! Ik verwen echt te veel, 1 keer een hobbeltje en ik vraag me af of ze wat heeft;) de eerste week dat ik haar had heb ik zelfs 3 keer de dierenarts erbij gehaald terwijl er echt absoluut niets mis was. Goed voor je bankrekening zulke moederinstincten.
Weet je toevallig nog merken waarvan je zegt: ja, daar heb ik goede ervaringen mee?
Ik heb gister mogen genieten van een Rosnner -hallelujah. 1 keer barefoot geprobeerd, superzadels, niet mijn ding.
Dan weet ik vast welke zadels als zijnde prettig ervaren worden, ik ben me de hele dag al aan het inlezen maar jij hebt ze natuurlijk zelf geprobeerd. Reclamepraatjes maken elk zadel mooi;)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:33

Zoals hierboven al een paar keer gezegd, het zal ook voor een deel joligheid zijn.

Dat los je het beste op door de bok gewoon te nefereg en verder te gaan metwaar je mee bezig was. Zo leert het paard dat hij niks bereikt door te bokken. Ook 10 minuutjes longeren voordat je opstapt kan helpen. Last but not least: minder krachtvoer!

Eerst braaf zijn en dan vreten zei mn opa (een oude paardenboer) altijd en hij had gelijk!