Hete Ferromerrie die ontzettend sterk is en niet rustig loop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fantastique

Hete Ferromerrie die ontzettend sterk is en niet rustig loop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 07:52

Hallo allemaal,

Ik heb een probleempje.
Ik rijd momenteel een paard van een vriendin van mij.
Het is een Ferro merrie van 1.75.
Ze is ontzettend ruim in haar gangen.
Het probleem is dat ze een echt heethoofd is.
Ze kan niet rustig lopen.
Daarbij is ze ook nog eens ontzettend strerk.
Ze word nu momenteel gereden met een enkelgebroken watertrens maar wel een dunne.
Ze werd eerst altijd gereden met een Thiedeman teugel.
Daardoor liep ze met de kin op de borst en ontzettend kort in haar gangen.
En toch liep ze onder haar uit en is ze ontzettend sterk.
Toen heb ik gezegd dat ze het eens moest proberen met een slof.
Ze loopt nu in ieder geval niet meer met haar kin op de borst en haar gang is weer lekker ruim.
Maar ze is nog steeds erg sterk en loopt gewoon onder je vandaan.
Hoe zou ik dit op kunnen lossen?
Heeft iemand een tip voor mij?

Alvast bedankt!

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 07:59

Ook mijn merrie van San Remo X ferro is vrij heet maar ze reageerde wel erg goed op mijn stem. Hierdoor heb ik haar aan de longe het woord 'Langzaam' geleerd en spreek dit dan erg traag uit. Dit hielp bij haar wel.(na lang oefenen) Nu doe ik het ook onder het zadel. Als ze erg heet is neem ik haar altijd even een 10 tal min aan de longe en probeer haar langzaam te laten lopen en ga dan pas erop. Bij haar heeft dit al tot erg goede resulaten geleid. Msschien kan je er wat mee. Succes, en geduld is het allerbelangrijktste.

fantastique

Re: Hete Ferromerrie die ontzettend sterk is en niet rustig loop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 08:09

Super bedankt voor je tip.
Wij hebben dit al geprobeerd.
Aan de longe luisterd ze daar SUPER naar.
Maar tijdens het rijden lijkt het wel of ze nergens naar luisterd.
Af en toe zitten er een paar pasjes bij die iets rustiger gaan en die beloon ik meteen.
Maar verder lijkt ze alleen maar te willen rennen.
Ik heb geduld. dat is een zeer goede eigenschap van mij :D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:46

Hoi, 1 ding kan ik je alvast vertellen: dit is ferro eigen. Probeer eens een dubbelgebroken bitje, langzamer lichtrijden, geef haar juist iets meer ruimte aan de voorkant en rijd heel veel figuren(lees: kom bijna niet op de hoefslag). Blijf tegen de merrie praten of ga desnoods een liedje zingen terwijl je erop zit, sommige paarden worden hier vaak rustig van. Succes.

edit: aangepast.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 22-04-09 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:52

2 passen staan en 2 passen lichtrijden lost niks op want dan blijf je binnen het ritme van het paard. En omdat je zelf naar je balans moet zoeken, (2 passen rechtop staan kost je veel moeite) maak je het voor je paard alleen maar makkelijker op onder je uit te rennen EN je geeft haar er een reden bij om weg te rennen.
Langzamer lichtrijden ben ik het wel mee eens, maar dan vooral een fractie langzamer bewegen dan zij doet. Zodat zij zich aan moet passen aan jou ipv andersom. Verder klopt het wat daffie1986 zegt, niet teveel op de hoefslag en praten.
Die hulpteugels zou ik even achterwege laten, er mist iets in de basis. En dat kun je met geen 1000 hulpteugels oplossen. Sterker nog, uiteindelijk maak je het er erger mee....

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:47

Trager lichtrijden vind ik ook een goed idee. En dan zelf niet naar voor vallen maar ontspannen achterover zitten en niet knijpen met je benen. Je zou ervan versteld staan hoeveel spanning er afvloeit als jij er helemaal ontspannen voor gaat zitten.

Persoonlijk ben ik niet zo van de hulpteugels. Als hij er echt uit naait een martingaaltje, en al de rest zul je zelf moeten oplossen. Met een slof trek je m in de krul maar krijg je geen echte ontspanning.

Oh ja, gooi je zweep weg, dat helpt ook al wel eens.

fantastique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 07:23

daffie1986 schreef:
dit is ferro eigen

Dit wist ik al. Is helaas slechte eigenschap van Ferro. :(

[
daffie1986 schreef:
Probeer eens een dubbelgebroken bitje

Dat is een optie. Ga ik vandaag ook zeker proberen.

daffie1986 schreef:
langzamer lichtrijden

Dat heb ik al geprobeerd. Werkt niet echt. Ze blijft lopen.

daffie1986 schreef:
geef haar juist iets meer ruimte aan de voorkant en rijd heel veel figuren(lees: kom bijna niet op de hoefslag)

Ik geef haar ruimte met zo hier en daar een ophouding om te proberen haar onder mij te houden. Veel figuren rijd ik al. De meeste paarden gaan dan ook minder hard lopen. Bij haar heb ik het idee dat ze alleen maar harder gaat lopen. En ik rijd juist al expres niet op de hoefslag. Want daar heeft ze ook te veel steun van de bakrand om ook weer weg te kunnen lopen.

daffie1986 schreef:
Blijf tegen de merrie praten

Ik praat me helemaal wezeloos tegen haar. Vooral positieve dingen als ze het een heel klein stukje goed doet.

Bonita_Bon schreef:
Die hulpteugels zou ik even achterwege laten, er mist iets in de basis. En dat kun je met geen 1000 hulpteugels oplossen. Sterker nog, uiteindelijk maak je het er erger mee....

Die hulpteugels zou ik zeer graag weg laten. Je hebt denk ik helemaal gelijk wat de basis betreft. Maar zoals ik al zei rijd ik haar deze week en is het niet mijn paard. En als ik de slof af zou doen is het helemaal onbegonnen werk. Ik heb de slof niet te strak want ze kan haar neus gewoon naar voren en naar boven steken.
Ik heb m alleen om om net wat sterker te kunnen zijn. Want ze is echt gigantisch sterk . Dus ik maak vrij weinig gebruik van de slof.

Rapperijder schreef:
Trager lichtrijden vind ik ook een goed idee. En dan zelf niet naar voor vallen maar ontspannen achterover zitten en niet knijpen met je benen. Je zou ervan versteld staan hoeveel spanning er afvloeit als jij er helemaal ontspannen voor gaat zitten.

Knijpen met mijn benen doe ik totaal niet. Ze is al loperig zat. Als ik mijn benen zou gebruiken maak ik het alleen maar erger. Dat is niet waar ik op zit te wachten.

Rapperijder schreef:
Oh ja, gooi je zweep weg, dat helpt ook al wel eens.

Nou ik zou er niet eens aan denken om met zweep te rijden met zo'n paard. Ik heb mijn benen niet eens nodig. Laat staan een zweep.

Heeft iemand nog meer tips die nog niet genoemd zijn?

Toch bedankt iedereen voor het meedenken.
Ik blijf natuurlijk volhouden.
Ook jullie tips die ik al deed.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 07:25

in haar eigen tempo laten lopen,. en dan flink aan het werk zetten
figuren rijden, voltes rijden
je kan wel steeds inblijven houden, maar daar rennen ze dwars doorheen
wat doet ze als je de teugels iets langer houd dan normaal?

fantastique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 07:43

Lynn_Nikita schreef:
in haar eigen tempo laten lopen,. en dan flink aan het werk zetten
figuren rijden, voltes rijden
je kan wel steeds inblijven houden, maar daar rennen ze dwars doorheen
wat doet ze als je de teugels iets langer houd dan normaal?

Haar eigen tempo is vliegensvlug. Dus geen optie.
Flink aan het werk zetten door figuren en voltes te rijden doe ik altijd al.
Lees bovenstaand bericht van mij.
Heeft geen zin bij haar.
Heb het idee dat ze er meer van gaat lopen maar blijf het toch proberen.
Ik houd haar niet steeds in.
Ze krijgt van mij gewoon de ruimte en ik maak zo nu en dan een ophouding.

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 07:52

De enige tip die ik heb is veel overgangen rijden, en terug rijden, begin met schakelen in stap, neem hier ook rustig de tijd voor.
Stukje stappen, dan zo ver mogelijk terug laten stappen, weer weg stappen, weer een stuk terug laten stappen eventueel af en toe halt laten houden. Als je het tempo onder controle hebt in stap dan ga je de draf proberen, stukje aandraven terug naar stap etc etc. daarna terugrijden in draf, zorg dat jij altijd controle over het tempo hebt!
Begin gewoon rustig met de stap en zo steeds verder en trek hier ook de tijd voor uit denk niet dat je dit in een week voor elkaar hebt, dan lukt t echt!

fantastique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 07:55

mayday schreef:
De enige tip die ik heb is veel overgangen rijden, en terug rijden, begin met schakelen in stap, neem hier ook rustig de tijd voor.
Stukje stappen, dan zo ver mogelijk terug laten stappen, weer weg stappen, weer een stuk terug laten stappen eventueel af en toe halt laten houden. Als je het tempo onder controle hebt in stap dan ga je de draf proberen, stukje aandraven terug naar stap etc etc. daarna terugrijden in draf, zorg dat jij altijd controle over het tempo hebt!
Begin gewoon rustig met de stap en zo steeds verder en trek hier ook de tijd voor uit denk niet dat je dit in een week voor elkaar hebt, dan lukt t echt!

Super bedankt.
Ik reed al wel wat overgangen. Maar ga het op deze manier proberen.
Helaas rijd ik haar alleen deze week.
Maar als het gaat werken ga ik het doorgeven aan degene die haar verzorgt.
Thanks!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 07:57

Misschien wat loswerken voor je erop gaat, dus echt de gehoorzaamheid op pakken, ook een heethoofd moet luisteren.
Aan de hand trainen en ook de punten van gehoorzaamheid hoog houden en dan de techniek maar even niet, leer eerst dat ze niet door de hulpen heen loopt aan de hand en gebruik daar je eigen lichaam voor en ook je stem als dat haar gerust stelt,
Uiteindelijk kan je haar energie weer positief gaan gebruiken, maar denk dat er nu een stukje gehoorzaamheids training voor jou wel op zijn plaats is, anders blijf je steeds maar weer in het gevecht om het tempo.
Zorg dat het paard het werken leuk gaat vinden en niet steeds haar kracht tegen je gaat gebruiken.

Kijk eens http://www.paardenbegrijpen .nl
Staan goeie instructrices bij en ook loswerk instructrices , want denk dat het stukje gehoorzaamheid en techniek het probleem kan zijn.

fantastique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 08:25

midgie schreef:
Misschien wat loswerken voor je erop gaat, dus echt de gehoorzaamheid op pakken, ook een heethoofd moet luisteren.
Aan de hand trainen en ook de punten van gehoorzaamheid hoog houden en dan de techniek maar even niet, leer eerst dat ze niet door de hulpen heen loopt aan de hand en gebruik daar je eigen lichaam voor en ook je stem als dat haar gerust stelt,
Uiteindelijk kan je haar energie weer positief gaan gebruiken, maar denk dat er nu een stukje gehoorzaamheids training voor jou wel op zijn plaats is, anders blijf je steeds maar weer in het gevecht om het tempo.
Zorg dat het paard het werken leuk gaat vinden en niet steeds haar kracht tegen je gaat gebruiken.

Ik ga het eerst proberen zoals Mayday schreef.
Daarna ga ik die van jou proberen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:36

En zorg dat je je benen eraan houdt, niet afsteken. Zorg dat ze gewend raakt aan de druk van jouw benen om haar lijf, je moet ze desensibiliseren. Vaak helpt dat bij een heethoofd.

TypicalDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:43

Inderdaad, wat Kaka zegt, heeeeel veeeel been geven. Continue blijven drijven, haar er zegmaar doorheen rijden, maar niet harder laten gaan. En daarna ontspannen van voren. Is echt het enige wat helpt bij mijn sensibele Krack...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:57

Ga ook mee in het wél been geven.

Een heel krachtig en sterk paard krijg je nooit terug op hand of hulpteugels want die gaat inderdaad gewoon met de kin op de borst.

Heb ooit een hele hete Elcaro gereden met megasterk achterbeen, en die was dus totaal niet gehoorzaam op het been. Liep zich eerst 3 kwartier leeg en was dan ook niet meer voorwaarts te branden.
Dat probleem zat dus in het niet aan het been zijn en verbeterde pas iets toen ik er meer aan ging rijden. Gaat ook niet vanzelf, want een heethoofd kan je ook weer niet té veel druk op zetten. :+

Begint ze meteen als je opstapt? Dat je bijvoorbeeld ook niet nog even stil kan gaan staan, of met lange teugel kan stappen?

Want ook daar zijn trucjes voor.

Mmarlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:02

Hey!

Ik heb ook zo'n heet paard. Wat bij mij heel erg helpt is veel voltes rijden, overgangen van arbeidsdraf naar een langzamere draf.Continue je paard bezig houden. Ze moet zich volledig gaan richten op jou, en dat doe je door eigenlijk constant de aandacht op te eisen door haar bezig te houden.

Succes ermee, en ik hoop dat het werkt!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:04

Been eraan houden (is wat anders dan continu veel been geven!), langzaam(er) lichtrijden en werken met korte (krachtige) ophoudingen.

De meeste mensen met een heet paard halen hun been eraf en durven geen duidelijke ophoudingen te geven en/of blijven teveel/te lang (licht) vasthouden.

Als het paard te hard gaat geef een korte krachtige ophouding (met zit en hand) zodat het paard echt terug komt in tempo (dan komt hij maar wat te diep, maar terug is terug. de afwerking komt later wel). Als het paard terug komt in tempo stop je direct met de ophouding (dat is de beloning). Gaat hij daarna meteen weer harder dan geeft je direct weer een ophouding ect. Net zo lang tot het tempo van jou wordt. Het is heel belangrijk dat je na elke ophouding gevolgd door de gewenste reactie (terug komen in tempo) de druk er direct weer afhaalt (en dat is wat anders dan je teugels losgooien!). Om verbinding/aanleuning te behouden moet je dan wel je been eraan houden.

Belangrijk is, zeker bij een sterk paard, dat de ophouding kort maar krachtig is. Als je het te zacht doet en het paard gewoon door blijft denderen en je er dan maar weer mee stopt LEER je het paard JUIST door te denderen in het eigen hoge tempo en is het feitelijk je eigen schuld dat hij zich zo sterk maakt. Het is gewoon een kwestie van heel consequent volhouden en heel snel kunnen reageren (en je moet echt over een beetje gevoel beschikken om aan te kunnen voelen wanneer het juiste moment is om de ophouding door te zetten en waneer je los moet laten. Dat gevoel/reactiesnelheid heeft niet iedereen zomaar)

Verder vind ik de hele discussie of het nu Ferro-eigen is of niet zinloos. Er zijn wel meer paarden met andere afstammingen die van nature heet zijn. De betere ruiters vinden heet zijn/veel looplust juist een voordeel. Het probleem is niet de afstamming van het paard, maar het feit dat een ruiter niet in staat is er op een juiste manier mee om te gaan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:50

midgie schreef:

Kijk eens http://www.paardenbegrijpen .nl
Staan goeie instructrices bij en ook loswerk instructrices , want denk dat het stukje gehoorzaamheid en techniek het probleem kan zijn.

Is het niet juist verstandig om eerst vanaf de grond te werken ??
Lijkt me dat je bij het begin moet beginnen, het paard vanaf de grond leren wijken voor druk.
Hoe krijg je een paard terug die niet op je lichaam/zit reageert?
Misschien ook wel iets om een kaptoom onder je hoofdstel te doen zodat je daar op terug kan rijden, hoef je niet in de mond te zitten, waar ze vaak nog sneller op gaan lopne, dus wijken voor druk is een basis lijkt me??

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:57

midgie schreef:
Lijkt me dat je bij het begin moet beginnen, het paard vanaf de grond leren wijken voor druk.

Vanaf de grond ga je een looplustig paard echt niet leren terugkomen op een ophouding en je zit.... het nut/de toegevoegde waarde van grondwerk wordt heel erg overschat bij rijtechnische problemen. De meeste rijtechnische problemen zul je echt vanuit het zadel op moeten lossen.

midgie schreef:
Hoe krijg je een paard terug die niet op je lichaam/zit reageert?

Door hem dat te leren, zie mijn eerdere post. Dus zorgen dat hij wel reageert.

midgie schreef:
Misschien ook wel iets om een kaptoom onder je hoofdstel te doen zodat je daar op terug kan rijden, hoef je niet in de mond te zitten, waar ze vaak nog sneller op gaan lopne,

Ze gaan sneller 'op het bit lopen' als je geen duidelijke ophoudingen geeft (dus wanneer je ophouding te zacht is en/of wanneer je te vroeg weer loslaat (dus voordat het paard teruggekomen is in tempo)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:02

Jasmijn verwoordt prima wat ik ook op had willen schrijven.
Dit pas ik ook met succes toe bij mijn eigen paard. Vooral het op tijd (dus niet te vroeg, maar ook niet te laat loslaten) is ook erg belangrijk.
Verder is het imo niet iets wat je zomaar in een weekje oplost, zeker niet als er daarna weer een ander op gaat.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:24

Jasmijn schreef:
Citaat:
Vanaf de grond ga je een looplustig paard echt niet leren terugkomen op een ophouding en je zit.... het nut/de toegevoegde waarde van grondwerk wordt heel erg overschat bij rijtechnische problemen. De meeste rijtechnische problemen zul je echt vanuit het zadel op moeten lossen.

Roerend eens.

En vaak wordt er maar wat 'grondwerk!' geroepen zonder dat er een uitleg hoe of wat volgt hoe dat dan precies het benoemde probleem kan oplossen.

Maar dat heb ik vaker gezegd. :Y)

Het is wel even oppassen, niet ieder paard reageert goed op DUIDELIJKE ophoudingen of op veel ingehouden worden.

De merrie die ik nu heb heeft ook een tijdje in de -onderjeuitren-modus gestaan, door een mondprobleempje.

Daarbij werkte dit averechts, maar dan kan je dus inderdaad met voltes en wendingen het paard langzamer krijgen.
Bij haar werkte het laten zakken van het hoofd ook prima, uiteindelijk.

En duidelijke afspraken:we beginnen ALTIJD met even stilstaan. Zo kan ze niet meteen al de spanning opbouwen, maar moet met lange teugel al discipline opbrengen om te wachten.

En we beginnen ALTIJD met 5 minuten losstappen, aan de lange teugel. Dat heeft even gekost (en dat heb ik trouwens wel met milde, maar duidelijke ophoudingen opgelost, nu ik eraan terugdenk) maar nu weet ze dat allemaal gewoon.

Dooie trutten maak je er nooit van, maar je kan temperament wel leuk voor jezelf en je paard maken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:01

Ik denk dat je je paard heel goed kan leren om vanaf de grond mooi rustig kan leren lopen op de achterhand, als hij de hulpen en aanwijzingen leert vanaf de grond dan is het vanaf de rug een stuk makkelijker en hoef je niet te veel in de mond te doen, in de mond zit tenslotte niet de rem toch, misschien de komende tijd een kaptoom erbij aan doen, kun je daar de druk mee opvoeren en hoef je niet in de mond te zitten, maar dan moet het paard wel het wijken voor druk kennen toch?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:04

@midgie: genoeg paarden (zoals ook het paard van de TS toch) die het op de grond allemaal prima doen... maar als je er op zit is het vaak toch een ander verhaal.
Is ook wel logisch op zich: je zit er op, en dat heeft invloed op hoe je de hulpen geeft, maar ook op hoe het paard de hulpen ervaart.
Zelfde geldt trouwens voor het gebruik van de kaptoom Ik zie er persoonlijk dus echt het nut niet van in... waarom zou druk opvoeren op de kaptoom minder ernstig zijn dan druk op het bit?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:20

Ik weet eigenlijk niet zoveel van 'grondwerk'. Ik snap wel dat je allerlei gehoorzaamheidsdingetjes kan aanleren vanaf de grond, maar hoe leer je dan een paard vanaf de grond terugkomen op je zit. Voor mijn gevoel moet je er dan toch echt op zitten, om dit aan te kunnen leren.