paard springt echt aan in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gaabje

paard springt echt aan in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 17:08

op de manege rijd ik meestal op hetzelfde paard, beatle. Hij is echt heel lief, maar tijdens het rijden wordt hij na een tijdje heel druk. vooral als er andere paarden in galop zitten, dan gaat hij trekken en wil hij ook galloperen. ik kan hem dan bijna niet houden. verder loopt hij wel mooi nageeflijk en volgt je hand goed e.d.
het grootste probleem vind ik dat hij als ik aanspring in galop, ik hem helemaal kwijt ben. hij springt echt aan en gooit zijn hoofd in de lucht. na een tijdje komt het weer naar beneden en dan wordt hij wel nageeflijk, maar hij kan dan alleen maar hard. heel soms krijg ik hem wel verzameld, maar dat is echt een uitzondering en dat duurt ook maar voor een paar passen.
hoe kan ik dit oplossen/verbeteren.

hier nog een fototje (ik weet dat ik mn tenen naar binnen moet doen, dit is van een jaar geleden:p)
Afbeelding

SETEFURII

Re: paard springt echt aan in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:10

misschien heeft hij last van zijn rug/tanden/...
een slecht passend zadel kan ook een oorzaak zijn

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:11

misschien in de galop veel volte's rijden
Wij hebben op de manege ook een paard die zo snel gaat en dan moet ej altijd zoveel mogelijk volte's rijden en ook wat kleiner maar neit te klein
Ik hoop dat het lukt

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:11

Ik reed ook altijd op zo 1. (kon niet met andere pony's galloperen wantdan werd het een racewedstrijd, en als suprise begon hij ook te bokken :+ ) Heeft te maken met het kuddedier zijn. Dus wat de andere doen wilt hij ook. Dus ga dan gewoon stappen.

Bij het aanspringen zou ik heel langzaam gaan draven en wanneer het teveel word gelijk terugnemen, op een rustif tempo draven en dan weer aanspringen. Maar weet niet of dit ook lukt bij een manegepony omdat je er meestal 1 x in de week oprijd.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:13

hoe galopeer jij aan?
met echt spanning of druk op je teugels of
los contact teugeltje.?
ik zal eerst proberen om ontspanning op te gaan zoeken.

ps anders is met ''losse'' teugel aan springen miss heb je ongemerkt druk op de teugels.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:20

Het hoeft niets medisch te zijn (en het is een manegepaard, dus daar kan de TS weinig aan doen).
Ik heb ook zo'n scheurmonster gereden (ik rijd haar nog steeds, maar ze gaat nu normaal de bak rond), en mijn tutje was precies zoals je Beatle beschrijft.
Een groot deel van je 'probleem' is, denk ik, dat Beatle reageert op de andere paarden. Je zou eens kunnen vragen of je als eerste mag, en of je lesgever het woord 'galop' niet wil noemen (dat hielp bij mij enorm - het woord alleen zorgde bij die muts van me voor racepartijen). Denk er ook aan dat je niet als voorzorg je teugels korter pakt - vaak doen mensen dat automatisch, omdat ze problemen verwachten, maar je vertelt je paard er alleen maar mee dat er problemen aankomen.
Ook belangrijk: geef je misschien te grote hulpen? Probeer eens met minimale hulpen aan te springen - echt overdreven weinig.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 18:26

Traiectum schreef:
Het hoeft niets medisch te zijn (en het is een manegepaard, dus daar kan de TS weinig aan doen).
Ik heb ook zo'n scheurmonster gereden (ik rijd haar nog steeds, maar ze gaat nu normaal de bak rond), en mijn tutje was precies zoals je Beatle beschrijft.
Een groot deel van je 'probleem' is, denk ik, dat Beatle reageert op de andere paarden. Je zou eens kunnen vragen of je als eerste mag, en of je lesgever het woord 'galop' niet wil noemen (dat hielp bij mij enorm - het woord alleen zorgde bij die muts van me voor racepartijen). Denk er ook aan dat je niet als voorzorg je teugels korter pakt - vaak doen mensen dat automatisch, omdat ze problemen verwachten, maar je vertelt je paard er alleen maar mee dat er problemen aankomen.
Ook belangrijk: geef je misschien te grote hulpen? Probeer eens met minimale hulpen aan te springen - echt overdreven weinig.

ja dat is een goede tip en ik ga binnenkort ook een privéles op hem rijden. hopen dat het dan wat beter gaat. het liefst zou ik hem willen leasen, maar dat mag niet van m'n ouders...

gentle1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:43

ik heb 2 paarden met hetzelfde probleem.
ik zet ze op de volte laat de teugels lang (nou rijd ik western dus hebben ze eigenlijk nooit druk op de teugels) en rijd veel overgangen naar draf en stap en het gaat steeds beter ze zijn door de overgangen bedacht op andere tempo's dus blijven ze beter bij de les en gaan ze bij mij rustiger galloperen miss heb je er iets aan

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:52

Privéles is een goed idee :j dan kun je heel gericht aan dingen werken.
Weet je trouwens of Beatle dit bij anderen ook doet? Dat was een van de dingen waar ik tegenaan liep, mijn pony gaat stressen als ik zenuwachtig word, en haar reactie is rennen (wedstrijden doen we dus maar niet :')) . Toen ik eenmaal rustig kon blijven, ongeacht wat ik dacht dat er ging gebeuren, bleef m'n pony ook rustiger. Het was geen enorm effect, maar alle kleine beetjes helpen met dit soort paarden .

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:25

hij vind het denk ik gewoon heel leuk om te galloperen en let dan niet meer zoveel op jou, vraag anders je instructrise wat je kan doen

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 15:02

Eva_D schreef:
hij vind het denk ik gewoon heel leuk om te galloperen en let dan niet meer zoveel op jou, vraag anders je instructrise wat je kan doen

heb ik ook gedaan en zij laat me dan de hele tijd op de volte galloperen, maar ik heb niet echt het gevoel dat het helpt. ze zegt dat ik eigenlijk te licht voor hem ben in de galop en dat ik dan geen gewicht tegen kan zetten, maar ik wil wel graag een oplossing.

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:23

Wij hebben op de manege ook zo'n paard gehad. Op een gegeven moment zat er gewoon geen rem meer op in de galop. Gevaarlijk gewoon.

W_aldrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:14

Volte heeeel extreem sluiten en daar lekker laten galopperen. :j