Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

netam12 schreef:Vaak is ook wel fries eigen dat ze na binnen komen inplaats van op de hoefslag willen lopen..
FriesWytske schreef:Monster_tos schreef:een fries heeft nog wel eens de neiging om de rug weg te drukken en de hals er op te zetten, daardoor krijg je een enorme onderhals. Dus daar zou ik goed op letten.
Dit is niet fries eigen. Dit hebben andere paarden ook.

linky schreef:Doordat de Fries van nature een opgeheven hals heeft, vergeten een heleboel JUIST deze paarden eerst goed voorwaarts-neerwaarts te rijden om de rug te versterken (nogal eens een zwak punt bij Friezen) en de achterhand te activeren. Helaas lopen erg veel Friezen in drie stukken wat simpelweg te voorkomen is met een goede basisafrichting.
Zoals Pashon ook al zei, te veel Friezen lopen te opgekropt met een te opgerichte hals. Imponerend van voren maar om te huilen van achteren. En op termijn loop je onherroepelijk vast; neem daarom eerst royaal de tijd om de basis er goed in te krijgen! Meestal duurt de training van een Fries wat langer dan bij een KWPN- er, houd daar rekening mee. Ga ook eens buitenuit, langere teugel (indien mogelijk) en lekker aktief grote stap-passen laten maken.

suleilitha schreef:Ik denk dat het voor iemand die allerlei paarden varierend van B tot Z nivo geen probleem hoeft te zijn. Dan heb je zelf genoeg in huis om ook met een Fries uit de voeten te kunnen.
Zelf rij ik de laatste tijd eigenlijk alleen nog maar Friezen en er is niet veel verschil met bijvoorbeeld KWPNers.
Gewoon lekker door het hele lijf laten lopen en van achteren naar voren rijden, en dus goed actief maken van achteren.
Succes!