Typische M2-struikelblokken zoals de keertwendingen en travers leveren eigenlijk steeds vaker nette punten op, maar die galop, pfff, dat moet echt beter.
Is nooit echt simpel geweest trouwens. Toen ik haar kocht wilde ze alleen overkruist (en toen was ze in een grijs verleden al eens M1 geweest), liet je totaal niet zitten en schoot zomaar in de stress. Galop onderdelen bleven altijd tricky. Overgangen galop-stap was lastig aan te leren, stap-galop ging ook niet vanzelf, sluiten en verruimen idem dito. Terwijl ze op zich eigenlijk geen kwalitatief slechte galop heeft. (stapt ook gewoon goed, en ze springt bovengemiddeld) Met springen heeft ze trouwens ook de neiging overkruist te landen. Paard is meerdere keren nagekeken, maar mankeert niets. Ze heeft wel iets een bolle rug, neigt een beetje naar karperrug (maar zo kon je het volgens de dierenarts dan weer niet noemen) dus ik heb het advies meegekregen haar niet héél rond en diep te rijden. Wellicht is galop dan wel de moeilijkste gang voor haar, makes sense.
Maargoed, feit blijft dat ze M2 loopt en ik er maar het beste van moet maken
Galop op zich wordt steeds beter, ze maakt inmiddels braaf en netjes de stap-galop-stap overgangen, en laat zich beter schakelen. Zodra ik echter een stukje contra vraag spant ze alles aan en is het enige dat ik nog kan doen bidden dat ze niet overkruist springt. Dit doet ze ook bijvoorbeeld aan de longe nog als ze een keer wegsprint. Je kan er dan echt niet aankomen want alles is haar teveel, gaat echt een knopje om van 'ooooohhh, maar dit vind ik heeeeeel moeilijk!' en ze denkt niet meer mee maar gaat lopen prutsen. Combi van spanning en lichamelijke uitdagingen zeg maar
Uiteraard doe ik al vanalles om haar los en fijn te krijgen in die galop, en probeer haar af en toe stukjes voor de gek te houden, zó rijden dat ze niet meer weet op welke hand we eindigen zodat het iets langer van mij blijft, maar in de proef kan ik daar niks mee. Het standaardwerk als veel schakelen en voltes openen-sluiten doe ik ook om de galop in t algemeen te verbeteren.
Zijn er nog bepaalde handigheidjes om ze fijner te krijgen in die contragalop? Slimme oefeningen?