(Contra)galop verbeteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

(Contra)galop verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 18:25

Ik start sinds een tijdje M2 met mijn paard, gaat redelijk goed want we hebben inmiddels 7 winstpuntjes verzameld.
Typische M2-struikelblokken zoals de keertwendingen en travers leveren eigenlijk steeds vaker nette punten op, maar die galop, pfff, dat moet echt beter.
Is nooit echt simpel geweest trouwens. Toen ik haar kocht wilde ze alleen overkruist (en toen was ze in een grijs verleden al eens M1 geweest), liet je totaal niet zitten en schoot zomaar in de stress. Galop onderdelen bleven altijd tricky. Overgangen galop-stap was lastig aan te leren, stap-galop ging ook niet vanzelf, sluiten en verruimen idem dito. Terwijl ze op zich eigenlijk geen kwalitatief slechte galop heeft. (stapt ook gewoon goed, en ze springt bovengemiddeld) Met springen heeft ze trouwens ook de neiging overkruist te landen. Paard is meerdere keren nagekeken, maar mankeert niets. Ze heeft wel iets een bolle rug, neigt een beetje naar karperrug (maar zo kon je het volgens de dierenarts dan weer niet noemen) dus ik heb het advies meegekregen haar niet héél rond en diep te rijden. Wellicht is galop dan wel de moeilijkste gang voor haar, makes sense.
Maargoed, feit blijft dat ze M2 loopt en ik er maar het beste van moet maken :P
Galop op zich wordt steeds beter, ze maakt inmiddels braaf en netjes de stap-galop-stap overgangen, en laat zich beter schakelen. Zodra ik echter een stukje contra vraag spant ze alles aan en is het enige dat ik nog kan doen bidden dat ze niet overkruist springt. Dit doet ze ook bijvoorbeeld aan de longe nog als ze een keer wegsprint. Je kan er dan echt niet aankomen want alles is haar teveel, gaat echt een knopje om van 'ooooohhh, maar dit vind ik heeeeeel moeilijk!' en ze denkt niet meer mee maar gaat lopen prutsen. Combi van spanning en lichamelijke uitdagingen zeg maar :7

Uiteraard doe ik al vanalles om haar los en fijn te krijgen in die galop, en probeer haar af en toe stukjes voor de gek te houden, zó rijden dat ze niet meer weet op welke hand we eindigen zodat het iets langer van mij blijft, maar in de proef kan ik daar niks mee. Het standaardwerk als veel schakelen en voltes openen-sluiten doe ik ook om de galop in t algemeen te verbeteren.

Zijn er nog bepaalde handigheidjes om ze fijner te krijgen in die contragalop? Slimme oefeningen?

Alicia2u

Re: (Contra)galop verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:19

Renvers en schouderbinnenwaarts in galop om de buiging en het evenwicht te verbeteren. Is tevens een mooie voorbereiding op de appuyement later in het Z.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:26

Door wat voor mensen is ze nagekeken? Door dierenartsen?
Of misschien ook door fysiotherapeuten of dergelijke mensen?
Ik kan het moeilijk beoordelen, maar het kan sowieso ook met de spieren te maken hebben. Ook te zien aan wat foto's in je profiel.
Ik ben laatst bij een clinic geweest over spierproblemen bij paarden, http://www.happy-athlete.nl/ .
Ik heb er geen ervaringen mee, maar misschien is het een idee om in ieder geval een keer te bellen en je vraag voor te leggen. Misschien kunnen zij door massagetechnieken zorgen dat de galop verbetert. :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:30

De galop is een van de dingen die problemen opleveren als het paard het bekken niet kan kantelen
laat het iid eens nakijken of daar problemen zitten
ook een schouderproblemen kunnen de oorzaak zijn dat het paard moeilijk kan galoperen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 23:40

Misschien wat meer tijd aan het basis werk besteden.
Ik denk dat het paard het moeilijk vind omdat het lichamelijk waarschijnlijk ergens tegen aan loopt.
Idd eens laten nakijken.
Idd veel werken aan de schouder binnen traver en renver en vooral aan je eigen houding en zit, als het paard al moeite heeft aan de longe zou ik toch zeker bedenken wat jij fout doet in de training en of je zelf snapt wat je vraagt van het paard, waarom vraag je een contra stelling in galop,wat gebeurd er in het lichaam en van welk been wil je wat en welke spieren belast je hiermee op een goede of foute manier?
Elke oefening moet een doel hebben om het paard te verbeteren en een contra stelling in galop lijkt me erg moeilijk als je zelf niet weet wat er gebeurd in het lichaam , laat staan dat het paard het begrijpt??
Welk been vraag je onder als je in contra stelling galopeerd?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 23:49

Paard is nagekeken door zowel een osteopaat (kraker) als een (zeer gerennomeerde) fysio. De fysio meende trouwens eerst dat ie atactisch was, zo aan het voelen op stand. Toen ik m eenmaal voor moest draven viel hij van zn standpunt, hij was juist erg sterk en draafde super vierkant van de grond. Hij gaf wel aan dat het bolle rugje een punt van aandacht was in de training, ik moest oppassen haar niet te diep/rond te trainen.

Bij de osteo (waar ik uitstekende ervaringen mee heb, zij t met andere paarden) kwam ik omdat ik juist ook vond dat t te moeizaam ging en meende dat ie ergens vast moest zitten. Hij heeft 'm 'even losgemaakt' maar gaf aan dat mijn paard eigenlijk geen bijzondere blokkades in haar lijf had. (ze is ook nog eens doorgemeten door zo'n natuurgenezer, maar dat was me iets te zweverig. die claimde alleen dat ze last had van haar hormonen, ik moest er 2 flesjes kruidenolie inmikken, en er is nooit wat aan t hele paard veranderd. die man kon ook niet normaal uitleggen wat er nou was volgens hem)

Als zij het niet kunnen zien weet ik het ook niet! Ik begrijp inmiddels heel goed dat iedereen hier altijd gelijk 'Fysio!!!' 'Dierenarts!!!' brult, maar had het er niet voor niks bijgezet... Zo simpel ben ik nu ook weer niet.

Pansy: Op welke foto's in mijn profiel doel je?? Deze zijn trouwens geen van alle recent, allemaal van rond een jaar geleden en de losgooifoto is nog ouder (daar ziet ze er wel heel gespannen uit, dit klopt, dat was ze ook want ze ging compleet uit haar stekker omdat ze alleen in een wei stond en de rest van de paarden niet meer goed kon zien, zo loopt ze er normaal gesproken niet bij) De rest zijn ook geen wereldplaatjes, maar ik heb een vrij kritisch oog wat dat betreft, en ik zie er zo niet een krom paard in. Leg uit! :D

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 00:12

midgie schreef:
Elke oefening moet een doel hebben om het paard te verbeteren en een contra stelling in galop lijkt me erg moeilijk als je zelf niet weet wat er gebeurd in het lichaam , laat staan dat het paard het begrijpt??
?

Euh, ik geloof dat ik dressuurmatig aardig onderbouwd ben. Ben zelf zeker geen natuurtalent, maar heb een paar hele fijne instructeurs gehad en (het was mn werk) erg veel verschillende paarden mogen rijden/longeren, en met hele verschillende trainingsmethodes, daar leer je een hoop van, ook over hoe je een paard fijn in zijn lijf houdt. Volgens de geleerden schijn ik geen typische wedstrijdruiter te zijn (die preciese afwerking in een proef is niet helemaal mijn ding) maar een paard wel fijn door het lijf te kunnen trainen. Dit waren springpaarden in alle soorten en maten, met echt wel wat issues hier en daar (en een zeer kritische eigenaresse die niet wilde dat er zomaar wat aangeprutst werd. 1 van de weinige echt goede 'paardentrainers' die ik in de springwereld ben tegengekomen.

Daarnaast heb ik door m'n studie ook nog een hele lap trainingsfysiologie meegekregen (hoe werkt een spier, wat doen spieren onderling, wat doet je training ermee)
Je kan iets wel begrijpen, maar dat betekent nou niet altijd dat t lukt- althans, bij mij niet. Bij jouw wellicht wel. Ik denk er zeer zeker wel bij na hoe ik een paard train. En ik ben er vrij zeker van overtuigd dat mijn paard mij wel snapt (ze pikt zowieso dingen snel op, slim dier) maar het gewoon serieus moeilijk vindt. Daarbij is het dan ook wel een beetje een merrie-achtig type, en kan ze op zn tijd echt op haar strepen gaan staan }:0

Het ging trouwens over contragalop, niet over contrastelling. Dat is geen probleem, ook niet in galop. Ik kan haar inmiddels net zo instellen als waar ik haar hebben wil. Ze wordt nu pas strak zodra ze echt weet dat er een stuk contragalop aankomt.
Aan de longe springt ze overkruist over als ze bijvoorbeeld een schrikreactie geeft en wegrent. Idem met springen, ze wil te snel en dan springt ze over. Ik heb het idee dat t 'r dan te zwaar is om op zo'n volte helemaal in balans te blijven (en hard weg te rennen voor het spook tegelijk) waardoor ze overspringt. Dus ja, lichamelijk issue. Maar om er dan maar van uit te gaan dat de longeerder in kwestie geen flauw idee heeft wat ie staat te doen vind ik een beetje, eeuh, kort door de bocht zeg maar...
Als je goed leest zie je ook dat ze inmiddels een gigantisch stuk verbeterd is ten opzichte van toen ik haar net had, dus zo enorm fout trainen zal ik nou ook wel weer niet denk ik. (ze vertoonde trouwens dezelfde symptomen niet alleen met mij, ook met mijn instructrice destijds, die had ook echt zoiets van 'huh' . Toen was het paard net van mij, dus tsja...)
Ik geloof dus echt wel dat dit rijtechnisch is, maar wel een combi van factoren. Ik heb ook zeer zeker punten waar ik aan moet werken, zeker als het gaat om bepaalde dressuuroefeningen die je met de gemiddelde 4-5 jarige niet rijdt, maar rijd over het algemeen vrij gemakkelijk weg met de meeste paarden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 07:07

dat is toch een Landwind? Ik heb ook een Landwind gereden (vooral springen) voor wie de galop het grootste probleem was.

Als ik het zo lees, heb je eerder een mentaal probleem voorlopig dan een fysiek probleem. Kun je ergens op een groot open stuk rijden (weiland oid)? Dan kun je daar heel veel gaan werken aan de afwisseling tussen gewone en contragalop. Gewone galop beginnen, doorwenden naar contra, zodra de spanning te veel wordt wegdraaien naar een rechte lijn of zelfs wending andere kant op en als de spanning wegvloeit weer naar de contra. Alternatief als je minder ruimte hebt, kan zijn om met je stap - galop - stap overgangen te gaan spelen. Contra aangalopperen, zodra de spanning komt, weer overgang stap rijden.

Probeer verder ook de moeilijkheid in de gewone galop te verleggen zodat haar de contra makkelijker afgaat. Idd, schouderbinnenwaarts, renvers, maar bv ook wijken in galop.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 10:45

Het is inderdaad de Landwind. Kan nu ook weer lekker op het land rijden dus de ruimte heb ik wel.

Ik geloof ook wel dat ze het qua lijf niet heel gemakkelijk heeft, maar gezien de wel hele snelle 'Oh Nee!' reactie die ze geeft zou je haast idd denken dat het ook wel een stukje tussen haar oren zit (en ergens is t daar ook wel t soort paard naar)
Bedankt voor de tips, echt gaan spelen in die galop dus.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:55

Concorde schreef:
Pansy: Op welke foto's in mijn profiel doel je?? Deze zijn trouwens geen van alle recent, allemaal van rond een jaar geleden en de losgooifoto is nog ouder (daar ziet ze er wel heel gespannen uit, dit klopt, dat was ze ook want ze ging compleet uit haar stekker omdat ze alleen in een wei stond en de rest van de paarden niet meer goed kon zien, zo loopt ze er normaal gesproken niet bij) De rest zijn ook geen wereldplaatjes, maar ik heb een vrij kritisch oog wat dat betreft, en ik zie er zo niet een krom paard in. Leg uit! :D

Haha, ik doelde idd op de losgooifoto's :) Daar zie ik spanning in.
Maar zoals unamie al aangaf, is er ook gekeken naar de schouder?
Ik weet het ook niet hoor, ben nog niet zo ver in de studie ;)
Maar misschien kun je sowieso unamie vragen, ik zag dat die bij happy-athlete werkt.
Misschien dat het helpt, zij kunnen daar iig kijken denk ik.
En verder kan ik je zo niet helpen..

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 22:21

Daar stond ze idd zo gespannen als een rietje hoor, heb wel veel meer losgooifoto's van haar en dan ziet 't er niet zo uit (maar ze draafde daar wel stoer van de grond, normaal is ze wel wat minder flashy, haha)
Hele paard is nagelopen, beknepen, bevoeld, en in allerlei bochten gewrongen. Dan moeten ze er in principe toch ook achter komen als er iets in de schouder zit? Of is dat zo lastig te zien dat ze er echt bepaalde technieken op los moeten laten?