probleem met rijden HELP!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quebelle

probleem met rijden HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 15:53

Hallo,
ff mijn probleem uitleggen.soms rij ik met een pony.ze rijd goed en luisterd goed naar de hulpen maar vanaf je haar instapt,slaat ze haar hoofd op,bijt op haar bit,probeert in haar teugels te bijten,..
ze slaat zo hard met haar hoofd dat ze bijna je tanden eruit slaat!of ze houd ineens haar hoofd laag,doet haar hoofd dan ineens weeer naar boven,bijt weer op haar teugels,en schud dan met haar hoofd voor de komende minuten.
we rijden haar daarom nu met een elastiek (die lichtjes doorhangt) en dan doet ze helemaal niets,ze loopt netjes aan de teugel,bijt niet op haar teugels,..maar we willen haar ook wel zonder rijden.
de pony is gezond,zadel past goed en hoofdstel is goed,geen scherp bit gewoon een trensje.

kunnen julliie helpen?
dankje

AmberHeijman

Re: probleem met rijden HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:12

Hmm vaag. Misschien moet je toch nog even met het elastiek doorzetten en echt nog alles nagaan voor misverstanden. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze vroeger mishandeld is, ofzo. Of heb je haar al je hele leven? Nouja, als er niets mis is, dan moet je haar gewoon straffen! Haal er anders een paardenfluisteraar bij..

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:16

hoe weet je zo zeker dat ze gezond is? heeft de dierenarts haar nagekeken inclusief de rug, gebit en pezen etc.?

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:33

Je moet nagaan waarom ze dit doet, mij lijkt het alsof ze ergens pijn heeft. Is het gebit in orde? Ik zou toch een veearts laten kijken voordat je met dit paard blijft trainen terwijl het veel last kan hebben.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 19:17

Ik mag soms op haar rijden.ze is 6 jaar,en is ongeveer 2jaar onder het zadel.we rijden haar nu ff niet meer met elastiek omdat ze er wondjes van krijgt aan haar mond.ze is nagegeken en alles is in orde.ze toont ook helemaal niet dat ze pijn heeft want haar oortjes staan altijd naar voren,ze zwiept niet met haar staart enzo.3jaar geleden kreeg ze een veulen die word nu ook bereden en die doet ook hetzelfde.ze lopen bijden in de koets en dan doen ze niets met hun hoofd.

Hnnz2Assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:20

Misschien ligt het aan het gebit? eet ze haar eten anders dan normaal?
als ze slobbert heeft ze misschien punten op de tanden ik zou naar de veearts gaan
en laten controleren!

Succes er nog mee! groetjess

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:21

Dus voor de wagen doet ze niks met haar hoofd? Dan mag je je wel eens afvragen of je teugelvoering tijdens het rijden onder het zadel wel klopt, het komt op mij over als een pony die nogal tegen je hand protesteert.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 20:19

ze is nagekeken door de DA en door de tandarst.we hebbn
stuk of 4zadels,hoofdstellen en bitten geprobeerd,steeds hetzelfde...haar zoon doet het ook dus mss is het een familietrek ofzo.in de koets doen ze het soms of helemaal niet .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:23

En wie rijdt op haar zoon? Zelfde personen?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 20:28

suleilitha schreef:
En wie rijdt op haar zoon? Zelfde personen?

soms,de eigenaren zeggen wie erop mag dusja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:07

En voor de kar doen ze beide normaal met hun hoofd, tja dan ga ik toch echt denken dat degene(n) die erop rijden, structureel iets fout doen.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:12

Goofy wil ook vaak op zijn teugels bijten en bij hem valt het niet meer af te leren elke keer trek ik het maar weer uit z'n mond of zeg UHHH.. of wat doe je?? maar het is veel te lang goed gevonden denk ik.

Ik zou toch nog een keer de DA laten komen als er echt niets aan de hand is zou ik elke keer als hij dat doet gewoon even zeggen neee.. of wat doe je? of zoiets dat hij in de gaten heeft dat het niet geaccepteerd word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:14

Neee... of wat doe je? _O- _O- _O-

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 09:53

als ze op de teugels bijt zeggen we 'EJJ'!dan kijkt ze ff zielig dan stopt het ff.haar 3 jarig veulen doet het ook met zen hoofd maar bijt niet op zijn teugels.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:06

suleilitha schreef:
Neee... of wat doe je? _O- _O- _O-

Ja wist je dat niet? Het kan ook werken als je aan je paard vraagt; "waarom doe je dit nou"? Dan denkt hij na en komt hij erachter dat het eigenlijk een beetje stom is wat hij doet :D

Goed even serieus...Mijn driejarige had ook een tijdje de neiging om erg met haar hoofd te gooien tijdens het rijden. Bij haar was dat vooral als we moeilijke dingen gingen doen of als ik haar er iets meer bij vroeg. In eerste instantie dacht ik dat ze ergens last van had of ik te hard was met mijn teugels en liet ik op zo'n moment de teugels los. Dat wist ze natuurlijk gauw genoeg en na een paar keer was ze haast niet meer normaal te begeleiden omdat ze zo ging lopen schudden en gooien met haar hoofd zodra je iets van haar vroeg waar ze moeite mee had. Omdat ik zelf dit gedrag heb bevestigd door los te laten heb ik het helaas op een iets hardere manier moeten oplossen (flinke ruk aan de teugel zodra ze het weer deed, en dit een paar keer). Dit was echter na een keer rijden dan ook wel helemaal over.

Al denk ik dat er in dit geval ook bij het rijden een probleem ligt aangezien twee verschillende paarden hetzelfde gedrag vertonen. Ik zou maar eens beginnen met les nemen, werken aan de balans van de paarden en die van jezelf. Lang en laag rijden, veel buigingen, voltes maar ook lange rechte stukken kunnen heel goed zijn voor de spieren van je paard.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:29

met t hoofd schudden blijkt vaak ook met het gebit te maken te hebben dus iid eerst dat nachekken.

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:35

Het klinkt toch echt als een rijtechnisch probleem. probeer haar goed voorwaarts te houden en heel rustig met je handen te blijven.
En als een paard wonden aan de mond krijgt van het elastiek doe je ook iets niet goed!! het elastiek mag nooit zo strak staan dat je je paard in de krul dwingt en haar mondhoeken kapot trekt!
Dan is het wel logisch dat ze haar hoofd stil houd, bewegen zal wel pijn doen.

Sorry als dit aanvallend klinkt maar het lijkt me goed om er op te letten dat je je paard niet beschadigd met je manier van rijden.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 20:50

bokker88 schreef:
Het klinkt toch echt als een rijtechnisch probleem. probeer haar goed voorwaarts te houden en heel rustig met je handen te blijven.
En als een paard wonden aan de mond krijgt van het elastiek doe je ook iets niet goed!! het elastiek mag nooit zo strak staan dat je je paard in de krul dwingt en haar mondhoeken kapot trekt!
Dan is het wel logisch dat ze haar hoofd stil houd, bewegen zal wel pijn doen.

Sorry als dit aanvallend klinkt maar het lijkt me goed om er op te letten dat je je paard niet beschadigd met je manier van rijden.

de elastiek hangt zo goed als los,ze krijgt er wondjes van omdat de reckker aar bit tegen haar mond duwt en dat wrijft.
ze begint al minder met haar hoofd te slaan door de recker,heb al een tijdje zonder gereden.
ik kan nu jammergenoeg een tijdje niet rijden wegens een schouder breuk..
ben van pony gevallen Ö

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:15

Ik denk ook dat het grootste probleem rijtechnisch is ( jouw handen dus ).
Je mag nooit trekken maar wel begrenzen, en dit met een meegaande hand. Steeds heel duidelijk en ook zeker in het begin een beetje richtingaangevend, openingsteugel bij wendingen bv.,
Maar je sprak daar ook van verwondingen aan de mond , mssn is het bit net een maatje te klein dan, of trek je het onbewust te veel in of door de mond.