Met mijn ex-hoefbevangen paardje gaat het momenteel echt super goed, zo goed dat ik er al weer voorzichtig opgestapt ben. In stap gaat het prima, maar met draven merk ik dat zij nog niet sterk genoeg is. In stap gaat alles relaxed, kan ik haar zonder zadel met een touwtje om haar nek goed rondsturen, maar in draf dus nog niet. Oren in de nek, en niet meer "lekker" lopen (niet kreupel!), kortere, snellere pasjes. Ik heb tot nu toe ook gewoon afgesloten na 10 minuten lekker stappen, en dat wil ik heel voorzichtig gaan opbouwen.
In januari/februari is zij volledig doorgecheckt door de osteopaat, veearts en de smid komt elke 5-7 weken. Draven/galoperen over asfalt en aan de dubbele longe is geen probleem. Hoefsmid kan ook 123 geen problemen ontdekken, gaat eigenlijk iedere keer beter. Ze loopt overigens lekker op blote voeten. Ik heb ook niet het idee dat ik haar "in de weg zit" met mijn houding.
Ik wil dit wel blijven opbouwen eigenlijk, mits verstandig, die stukjes stappen door de bak. Is dat verstandig, of heel onverstandig? Ik denk dat als ik dat niet doe dat ze ook nooit meer sterker wordt- en ik train haar 2-3x in de week aan de dubbele longe om de spiertjes wel op te bouwen, maar dat is toch ander soort belasting. Maar ook met bijvoorbeeld vrijspringen geeft ze geen problemen aan.
Dus, mijn vraag. Lekker opbouwen met rustig rondstappen of het echt nog de tijd geven?
Er zijn vanochtend toevallig wat filmpjes van gemaakt, als ik deze van mijn vriendin ontvangen heb zal ik ze plaatsen, voor een beter beeld.
Ik vraag het haar dus niet. Dankjewel voor je reactie, kan er wel wat mee