Sterk in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Sterk in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 17:27

De laatste paar weken is mijn verzorgpony nogal sterk in galop. (Dit is niet altijd zo!) Dan gaat het hoofd omhoog, en scheuren maar. Meestal ben ik hier wel op voorbereid, en ik heb hier ook een trucje voor bedacht:
Hard in galop = Meteen terugnemen en halthouden
Nouja, ik heb het niet bedacht, mijn instructrice. Het probleem is alleen, dan lukt het 1 á 2 keer, en daarna gaat het net als eerst.
Hoe leer ik hem hiermee op te houden?

En oja, met wijken neemt hij z'n achterhand niet mee. Ook hierbij heb ik les, maar dan gaat het net als het vorige 2 keer goed, en daarna weer bagger. Hebben jullie tips?

Oke, ik lijk na het lezen van dit verhaal nogal dom. Ben ik niet, ik weet hoe ik moet wijken en hoe ik een ophouding geef, maar dit zit me gewoon dwars. Oke, respect. :P

Nog wat, mijn verzorgpony springt ook heel veel om in de galop. Dit kan ik meestal wel corrigeren, maar ik wordt hier wel gek van. Dit doet hij ook als ik van galop naar draf wil: Dan springt hij voor de overgang nog even om. Hebben jullie hier ook tips voor?
Laatst bijgewerkt door AmberHeijman op 19-04-09 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

StillAngel

Re: Sterk in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:30

Op de volte sturen? Of het gewoon goed oefenen aan de longe, en dan hem op stem leren lopen.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 17:39

Op de volte oefen ik zo vaak, maar dit helpt dus niet. Maargoed, ik zal door blijven oefenen, bedankt. :)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:41

Als hij in galop moet, heel duidelijk en scherp zeggen; Galop! Het kan ook niet binnen een keer en je moet goed blijven oefenen (aan de longe dan he ;) ) Is het misschien wat als je paard achter een rustiger paard aangallopeert ;)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 17:42

Oke, dankjewel. :)

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:44

een paard word nooit zomaar sterk in de galop, probeer zelf je hand te ontspannen. een paard op de rem trekken werkt totaal niet, daar word die alleen maar sterker van in de mond. Elk paard wat sterk is, moet je zoals altijd voorwaarts op lossen, gallopeer maar een keer extra rond en maak daarna een overgang naar de draf en dan galopeer je een keer opnieuw aan. Net zolang tot die op jou reageert. Daarnaast is het belangrijk om je paard ook bezig te houden in de galop, keertje binnen stelling, buitenstelling, keer een volte, keertje veruimen en dan weer verzamelen, en ga zo maar door. Een keer paar pasjes veruimen en weer terug is ook wat ik zelf vaak die bij elk paard, en dat werkt altijd

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:27

misschien kan je even een martengaal gebruiken,
zo kan hij/zij zn hoofd niet meer hoog in de lucht gooien ;)

JuulMacmoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:16

Dit heb ik ookaltijd, als hij in gallop is is hij gelijk weg, en gelijk zijn kop omhoog.
Ik moet dan altijd van mijn instructriese op een grote volte gaan, en die volte telkens kleiner maken, samen met ophoudingen en dan doorgaan totdat ze op jouw eigen tempo gallopeerd. Dit helpt wel heel erg. De volgende x dat je aanspringt zul je gelijk verschil zien, dat ze gewoon braaf op jouw wacht!!

Ik doe dan meestal mijn been wat meer naar achter of een tikje met de zweep geven op zijn kont, en dna neemt hij wel zijn achterhand mee, maar ik weet niet of dat bij jou helpt??

Dat van dat omspringen heb ik hellaas geen oplossing voor :P

succes!!

Jeanneeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:37

Zoals eerder al gezegd helpt het niet echt om alleen maar scherper in zijn mond te worden en als je aangallopeert meteen je teugels heel kort te nemen, je kan beter je handen wat losser houden en veel overgangen rijden zodat hij goed op je reageert. Met wijken heb ik daar ook wel eens last van, niet vergeten goed je buitenbeen er aan te houden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:10

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe oud je paardje is?
En springt ie steeds over in een goeie galop, of gallopeert ie dan overkruisd?
Krijg namelijk een beetje het idee dat ie de galop nog moeilijk vindt, en z'n achterhand misschien ook nog niet goed gebruikt (ivm het wijken ook).

Mocht dit allemaal niet het geval zijn: als een paard een trucje bedacht heeft, moet je zijn doel omkeren. Hij wil dus harder dan jou, en luistert niet meer naar jouw hulpen om zachter te gaan. Dus geef ze eens omgedraaid: als hij ervandoor schiet, zeg maar dat je harder wilt, en ook al heeft ie geen zin meer gewoon even door laten galloperen. Zo merkt ie dat dit 'trucje' geen uitwerking heeft op jou.

Ik ben zelf wel altijd een beetje van het: doen alsof je gek bent.

Kijk maar of het iets voor jullie is;)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 15:48

Pony is bijna 15. ;)
Hij springt aan in de goeie galop, en gaat daarna over in de verkeerde. Nouja, hij doet het meestal als ik terug in draf wil, dan springt hij voor de overgang nog één keer om. :P

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:32

Probeer je paard voor te zijn, dus voor de overgang stelling in tegenovergestelde richting vragen. Galopeer je links om dan stelling naar rechts, zo geef je het rechterschouder geen kans om vooruit te springen, snap je ?
Ik gebruik het truckje van wil jij hard nou ga dan maar, ook wel eens. Maar dan wel echt hard en net een rondje langer dan je paard eigenlijk wil.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 17:30

Oke. Wat ook een probleem is, is dat ik als ik hard ga, hij in de hoek omspringt. Hoe moet ik dit dan oplossen als ik het "wil jij hard, ga dan maar hard" truucje gebruik?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:32

Net als bij de overgangen, stelling naar buiten. Zo maak je het je paard heel erg lastig omspringen.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 07:28

Oke dankjulliewel. :) Er mag een slotje op. ;)