Wanneer rijden weer oppakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Wanneer rijden weer oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 15:48

Mijn paard heeft afgelopen dinsdag een tik gekregen van een ander paard. Gevolg: een lelijke schaafwond net boven de aanhechting van de staart, en een dik achterbeen. Ze liep toen kreupel. Inmiddels niet meer, stap, draf, galop, doet ze vrijwillig en zonder problemen. Het been is nog wel ietsjes dikker bij het onderbeen. De wond geneest goed, zit inmiddels een korst op.
Dierenarts heeft dinsdag even gekeken (hij was er toch), en zei dat het niets ernstigs was. Het enige wat ik in de gaten moest houden was de bloeduitstorting aan de binnenkant van de heup - en die is nu bijna helemaal weg.

Wanneer is het weer verantwoord om te gaan rijden? Geen zware training natuurlijk, maar gewoon rustig aan. Ik wil niets overhaasten, blijf wel bezig met grondwerk, maar een lekker buitenritje zou ook wel leuk zijn. Ik vraag het even omdat ik zelf meestal te voorzichtig ben, bang dat ze nog pijn kan hebben, dus vandaar. :P

Alicia2u

Re: Wanneer rijden weer oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:03

Ik denk dat je best even rustig kan stappen onder het zadel op het harde. Dat stimuleert de bloedsomloop waardoor het been hopelijk wat slinkt. Let er goed op dat je je paard niet overvraagd en dat ze geen oijn heeft. Langzaam opbouwen.
Ik zou nog niet te snel in de bak gaan rijden, omdat je in de bak toch veel korte bochten maakt, waardoor het been misschien overbelast raakt.

Geryon

Re: Wanneer rijden weer oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:23

Over wanneer je moet rijden weet ik niet. Zelf zou ik zo lang mogenlijk blijven stappen en heel rustig aandoen. Maar wat ik wel heb gedaan is iedere dag blijven koelen. Toen mijn paard gevallen was had ie ook allemaal schaafwonden. Moest het elke dag koelen en ook zijn kreupele been. Nu is hij net kreupel geweest en natuurlijk elke dag paar keer koelen, maar toen hij weer goed was heb ik rustig aangedaan en blijven koelen, totdat ik weer helemaal m niveau reed (snelle tijd) en toen stopte ik met koelen! Maar dat was maar een paar weken hoor! Het is zooo goed voor je paards benen! En het is gewoon altijd lekker voor je paard. De bloeddoorstroming gaat dan beter lopen enzo (en ik heb dit allemaal geleerd van de manegebaas, ton monhemius, dus als ik wat fout zeg moet je mij niet de schulde geven!:P)