Zwaar in de hand en hangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DaisyDarling

Zwaar in de hand en hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 13:28

Ik heb een probleempje waar ik vaak met een lespony tegenaan loop.

het is een ruin en een heel lief beest, ziet soms wat spoken maaar luisterd goed.

Totdat hij aan de teugel moet, dan gaat hij hangen op mijn handen en als ik dan los laat valt zijn hoofd naar voren.
Ik zet hem aan de teugel zoals ik het het heb geleerd, lekker actief met de achterhand, eerste stelling en buiging door voltes en dan heel langzaam naar beneden 'masseren'. Op het moment dat hij helemaal rond is, gaat ie hangen, dus niet als ik hem erin zet!

Ik ga NIET terug hangen, want dat heeft geen zin. Als ik het trouwens in galop doe doet ie het niet, alleen is draf en stap.

heeft iemand hier een oplossing voor, het is vervelend voor mij en mijn pony.

groet.
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 18-04-09 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:39

meer met je been rijden.
overgangen rijden etc, zodat hij niet de kans krijgt om te hangen.

het is lekker makkelijk voor hem natuurlijk om op jou te hangen, maar hij moet leren op eigen benen te lopen, en zichzelf te gaan dragen.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:40

'hoe laat je hem aan de teugel komen ? mischien licht daar het probleem

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:40

Wat je vooral niet moet doen is terugtrekken, dit win je nooit!!!!
Probeer hem goed van achter naar voor te rijden, het feit dat ie in je handen gaat hangen komt omdat ie dan op de voorhand loopt. Aan de teugel bereik je alleen door van achter naar voor te rijden. Probeer als ie gaat hangen kleine ophoudinkjes te maken, of even je handen iets omhoog te doen (dus niet naar je toe trekken)
Verder veel (schijn)overgangen rijden. Succes!

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 13:41

Eva_D schreef:
'hoe laat je hem aan de teugel komen ? mischien licht daar het probleem

zoals ik het hetb geleerd, lekker actief met de achterhand, eerste stelling en buigign door voltes en dan heel langzaam naar beneden 'masseren'. Op het moment dat hij helemaal rond is, gaat ie hangen, dus niet als ik hem erin zet!

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 13:42

19LindA83 schreef:
Wat je vooral niet moet doen is terugtrekken, dit win je nooit!!!!
Probeer hem goed van achter naar voor te rijden, het feit dat ie in je handen gaat hangen komt omdat ie dan op de voorhand loopt. Aan de teugel bereik je alleen door van achter naar voor te rijden. Probeer als ie gaat hangen kleine ophoudinkjes te maken, of even je handen iets omhoog te doen (dus niet naar je toe trekken)
Verder veel (schijn)overgangen rijden. Succes!

HEEJ ERG BEDANKT, ga het snel proberen

kjoetie

Re: Zwaar in de hand en hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:08

als hij gaat hangen geef je teveel druk of je doet teveel met je handen (dat denk ik als ik lees dat je hem naar beneden 'masseert', maw dus steeds in die mond zit), anders kan hij dat niet doen. goed op t achterbeen zetten, schijnovergangen en pasje vooruit en terugrijden, en niet teveel van voren willen doen. Succes!!

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 14:20

kjoetie schreef:
als hij gaat hangen geef je teveel druk of je doet teveel met je handen (dat denk ik als ik lees dat je hem naar beneden 'masseert', maw dus steeds in die mond zit), anders kan hij dat niet doen. goed op t achterbeen zetten, schijnovergangen en pasje vooruit en terugrijden, en niet teveel van voren willen doen. Succes!!

ik geef als ik hem 'masseer' dit: masage masage rust(2 passen) masage masage rust(2 passen).
Als het goed gaat(want dat gaat het ook wel eens) rijd ik het ontspannen door en beloon door lekker los te rijden.

_Inzo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:20

met je been 'afstraffen', dus been geven zodra 'ie het weer doet

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:57

hmm naar aanleiding van je pb, nou laten we beginnen om te zeggen dat er meerdere wegen naar rome leiden en ik geen alwetende expert ben, maar ik probeer zelf om heel goed voor te bereiden tot het paard echt goed los is, en dan komt het er in mijn ogen op het doseren van je beenhulpen (wat je aan voorwaartse drang opwekt) en je hand (wat je aan energie tegenhoudt) aan. Ik rij heel veel figuren en daarin probeer ik mijn paard zoveel mogelijk van het binnenbeen tegen de buitenteugel aan te rijden. En op de juiste momenten een ophouding, en nog belangrijker, weer loslaten. Juist de timing en de feeling daarvan maakt paardrijden zo moeilijk. En het is bij ieder paard weer anders.

Maargoed, ik heb makkelijk praten met mijn zelfingereden paardje dat alles als vanzelf doet, het is veeeel moeilijker, in sommige gevallen onmogelijk om een lespaard dan zo te rijden. Maar ik hou zelf dus niet van masseren in de maat, juist een ophouding en loslaten op het goede moment maakt dat een paard dan nageeft en leert dat dat prettig is. Als je teveel doet met je handen en te weinig met je zit en hij is niet genoeg voorwaarts dan valtie op de voorhand en gaat hangen. Misschien kun je je instructeur om uitleg vragen, waarom hij/zij je leert om te masseren om de paar passen? Of zoek zelf eens wat meer informatie op internet, er is best veel te vinden over dressuur en verschillende manieren van rijden. veel succes :D

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 18:57

kjoetie schreef:
hmm naar aanleiding van je pb, nou laten we beginnen om te zeggen dat er meerdere wegen naar rome leiden en ik geen alwetende expert ben, maar ik probeer zelf om heel goed voor te bereiden tot het paard echt goed los is, en dan komt het er in mijn ogen op het doseren van je beenhulpen (wat je aan voorwaartse drang opwekt) en je hand (wat je aan energie tegenhoudt) aan. Ik rij heel veel figuren en daarin probeer ik mijn paard zoveel mogelijk van het binnenbeen tegen de buitenteugel aan te rijden. En op de juiste momenten een ophouding, en nog belangrijker, weer loslaten. Juist de timing en de feeling daarvan maakt paardrijden zo moeilijk. En het is bij ieder paard weer anders.

Maargoed, ik heb makkelijk praten met mijn zelfingereden paardje dat alles als vanzelf doet, het is veeeel moeilijker, in sommige gevallen onmogelijk om een lespaard dan zo te rijden. Maar ik hou zelf dus niet van masseren in de maat, juist een ophouding en loslaten op het goede moment maakt dat een paard dan nageeft en leert dat dat prettig is. Als je teveel doet met je handen en te weinig met je zit en hij is niet genoeg voorwaarts dan valtie op de voorhand en gaat hangen. Misschien kun je je instructeur om uitleg vragen, waarom hij/zij je leert om te masseren om de paar passen? Of zoek zelf eens wat meer informatie op internet, er is best veel te vinden over dressuur en verschillende manieren van rijden. veel succes :D

ik heb vanmiddag je tips opgevolgd samen met een vriendin en het werkt idd., maar nu heb ik echt dè oplossing! die eigenlijk heel simpel was, ik ben zonder bit gaan rijden en nu gaat het vanzelf, hij is heerlijk ontspannen en soepel. ik weet dat hij vroeger een slechte ervaring op wedstrijden nheeft gehad dus misshcien heeft ie daar iets aan eht bit overgehouden.

ik ben i.i.g. heel blij en bedankt voor al jullie hulp!

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 18:58

PROBLEEM OPGELOST, GEEN REACTIES MEER NODIG,..

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:08

magic_lover schreef:
meer met je been rijden.

het is lekker makkelijk voor hem natuurlijk om op jou te hangen, maar hij moet leren op eigen benen te lopen, en zichzelf te gaan dragen.

Hier ben ik het helemaal mee eens !! Veel overgangen, figuren met stelling rijden zodat hij toch langzaam op eigen benen moet lopen

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 08:19

xlisza schreef:
magic_lover schreef:
meer met je been rijden.

Hier ben ik het helemaal mee eens !! Veel overgangen, figuren met stelling rijden zodat hij toch langzaam op eigen benen moet lopen

probleem is al opgelost=!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 13:03

Mooi dat het is opgelost. Hoe is het je nu gelukt?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:23

Goed dat het opgelost is geraakt hou het dan ook zo.
Maar aan het bit zal het zeker nooit liggen, en aan het paard ook niet, alleen de ruiter is daar soms in de fout.