weglopen springen of toch niet??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazyfigaro

weglopen springen of toch niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 09:00

ik heb een paardje van 5 jaar hij is van juni vorig jaar gecastreerd.
maar hij liep altijd weg als hij paarden voor zich had.nu heb ik een martegaal gekocht.

voor dressuur loopt hij nu niet meer weg. maar als ik spring en er lopen paarden voor hem loopt hij weg. maar als ik dan een kwartier later alleen spring moet ik zelf hem heel goed vooruit rijden.

ik weet niet meer wat ik moet doen. |(

Sim

Re: weglopen springen of toch niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:17

Ik denk dat je je probleem iets duidelijker moet omschrijven.
Wat bedoel je precies met " weglopen", etc.

crazyfigaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 09:20

ik kan hem niet meer bijhouden. hij is dan zelf zo bezig met de paarden dat we al bijna eens overkop zijn gegaan.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:14

dat is gewoon kuddengedrag , hij is graag bij zijn soortgenoten, ik weet geen oplossing voor je

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:34

Zo 'gewoon' kuddegedrag vind ik dat niet hoor - anders zou niemand nog normaal in een manegeles kunnen rijden ;)

Het lijkt vooral dat jij niet genoeg controle hebt. Zijn aandacht moet bij jou zijn, en niet bij die andere paarden. Als hij wegloopt, zet hem aan het werk. Ga voltes rijden, gebroken lijnen, overgangen - zet hem maar aan de gang.

Of doe je dat al, en luistert hij dan nog steeds niet? In dat geval zou ik les nemen, en terug gaan naar de basis: jij bepaalt wat er gebeurt, niet hij.

mjvandael

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:41

Op de eerst plaats zou je d.m.v. loswerken controle over het tempo kunnen krijgen. Kijk voor deskundige begeleiding op http://www.dhpv.nl

crazyfigaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 11:32

DaniBanani schreef:
Zo 'gewoon' kuddegedrag vind ik dat niet hoor - anders zou niemand nog normaal in een manegeles kunnen rijden ;)

Het lijkt vooral dat jij niet genoeg controle hebt. Zijn aandacht moet bij jou zijn, en niet bij die andere paarden. Als hij wegloopt, zet hem aan het werk. Ga voltes rijden, gebroken lijnen, overgangen - zet hem maar aan de gang.

Of doe je dat al, en luistert hij dan nog steeds niet? In dat geval zou ik les nemen, en terug gaan naar de basis: jij bepaalt wat er gebeurt, niet hij.

ik maak dan een volte en hij moet dan blijven galloperen van lesgever en mag pas stoppen als ik het zeg.
maar de volgende sprong doet hij weer juist hetzelfde.

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:29

misschien kan je een keertje les vragen,
en dan vragen aan die genen of zij je wil helpen !:)

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:01

is maar 1 oplossing voor , aan t werk zetten!
paard moet de aandacht bij jou hebben en geen tijd hebben om met andere paarden bezig te zijn

edit: wat heeft een martingaal met jou probleem te maken?