oefeningen ontspannen galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gebruiker002

oefeningen ontspannen galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 10:14

Ik heb een 5 jarige merrie die heel fijn te rijden is in stap en draf maar de galop nog erg moeilijk vind.
ze is na gekeken door een osteophaat maar die heeft niks gevonden.

ze is in stap en draf erg soepel en los in haar lijf. in de galop word ze gespannen in haar lichaam waardoor ze wat stijf galopeert en totaal niet naar mijn hulpen luisterd.
LET OP: dit doet ze niet altijd. soms galopeert ze gewoon ontspannen e.d.

nu vraag ik mij ten eerste af of dit gewoon ouweho*ren is. Ik ben er altijd vanuit gegaan van niet omdat ze echt gespannen aanvoelt en dus wel netjes stapt en draaft.

Ik ga er nu dus maar even vanuit dat dit een balans/spier kwestie is. Heeft iemand tips om haar van achter sterker te maken en haar in de galop naar de ontspanning toe te rijden?

Zelf probeer ik haar zoveel mogelijk lang en laag te rijden, en veel overgangen te maken.

FriesWytske

Re: oefeningen ontspannen galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:18

Ik denk dat ze daar nog sterker in moet worden. Dus het is gewoon een balansprobleem. Die van mij heeft dat ook. In de training pak ik nu steeds kleine stukjes mee. Dus dan ga ik een halve volte galoperen. En dan maak ik weer een overgang naar de draf. Dit doe ik dan op beide kanten een aantal maal. Hier wordt ze veel sterker van.

lovekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:33

Veel longeren met bijzet heeft bij mij heel erg goed geholpen. Inplaats van het rijden zo'n 2 a 3 keer per week.
verder wat hierboven al gezegd is veel kleine stukjes zodat ze wat sterker wordt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:07

Om de galop sterker te maken rij ik graag op een grote volte die ik verklein en weer vergroot. Als het paard goed controleerbaar is probeer ik regelmatig de helft van de grote volte te doen in middengalop en de andere helft in arbeidsgalop. Paarden die heftig weggalopperen, laat ik ofwel vanuit stap aanspringen of ik maak in draf een volte 10 meter en op de helft spring ik aan, dan remmen ze wat af op de omheining. Paarden die al wat verder in training zijn worden sterker van veel schakelen in galop, van een flinke middengalop tot een galop vrijwel op de plaats.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:25

Doe je teugels maar losser. Dat je paard op eigen benen moet galopperen. Daarna weer oppakken en voelen hoe het dan is. 5 jaar is nog best jong en het zoeken naar balans zeker in de galop heeft tijd nodig.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 14:49

@diesel, de teugels heb ik los, ze galopeert hierdoor niet beter, als ik ze oppak galopeert ze beter dan dat ik ze losgooi. (ik vraag haar nog niet nagevelijk, tenzij ze dat zelf aanbied. Daarom probeer ik haar met de lange teugel toch lang en laag te rijden.

@urielle, jou tips ga ik zeker proberen! bedankt!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 13:00

Nafeeflijk is basis hééééé, als er geen nageeflijkheid is, kan je de rest gewoon vergeten.
Dit is echt basisrijden, de rest is kinderspel.
Meer op de buitenteugel rijden.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 21:05

nagevelijkheid krijg je niet door constant met de teugels te zagen e.d. ze word nagevelijk als ze goed van achter komt en haar rug gebruikt, ze hoeft van mij niet in de krul te lopen op de verkeerde manier. daarom rijd ik haar eerst lang en laag zodat ze op eigen benen leert galoperen en leert te ontspannen en haar rug gaat gebruiken. (het gaat hier niet om draf en stap want dit is prima)
meer op de buitenteugel rijden zie ik niet als oplossing aangezien ik tips vraag om haar ontspannen te laten galoperen. ze hoeft nog niet in de krul te lopen, als de galop goed is word ze vanzelf nagevelijk

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:12

Teugels losser, verlichte zit en dan rondje galop, terugnemen, weer opnieuw aanspringen enzovoort.

Zo in galop wat losrijden en daarna pas weer wat oppakken.

Varieren in hoofdhouding is ook handig, hals strekken en weer oppakken en dat afwisselen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:22

Door te werken op de volte leert het paard zijn achterbeen onder de massa te zetten.
Dus bijv. li volte halve baan, aangalopperen, als de volte goed gaat vervolgens dan een recht stuk over de middenlijn. Als het goed is, krijgt je paard hierdoor een actiever achterbeen.
En dan ook de andere kant, natuurlijk.
Dit niet te lang doen; beter kort en goed dan lang en 'net niet'. Deze oefening vergt een behoorlijke krachtsinspanning van een jong paard.
Vervolgens kun je tijdens een galop op de hoefslag aan halflange teugel voelen of je paard deze 'les' heeft begrepen. Of hij meer op z'n eigen benen (met ruggebruik) gaat lopen.
Ook hier geldt weer: kort, goed en ontspannen.. dat geeft het beste leermoment voor een jong paard.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:00

Kijk ook eens naar je eigen zit. Zit je wel helemaal onafhankelijk in de galop, of heb je de teugels stiekem te veel nodig om je balans te houden?

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 16:01

bedankt voor de tips!
Annemeik en Senna jullie tips ga ik er zeker bij houden.

@ agnes, hier heb ik heel goed op gelet, om zelf in balans te blijven heb ik gelukkig geen steun van de teugels nodig.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:06

Bij een paard wat soms moeite heeft met de galop is het ook een idee om in de verlichte zit te gaan zitten. Zo heeft het paard even de rug vrij. En probeer iets meer tempo dan arbeids galop te vragen, voor paard is het dan vaak makkelijker voor te ontspannen.