groot probleem op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

groot probleem op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:46

ik heb hier een merrie staan en dat je daarmee gaat buitenrijden in het bos en je begint te draven gaat zij direct in rengalop, ze is wel gemakkelijk te houden, maar is wel erg vervelend

Anoniem

Re: groot probleem op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:37

maar het is ook: ik heb altijd het precies dat ze onder me door gaat lopen

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:48

Ben je alleen als je buiten rijdt of ga je met anderen en wil ze voorop lopen?
Lijkt me een vorm van conditionering die alleen met "wachtoefeningen" te corrigeren is. Je zou bv steeds als ze aangallopeerd een overgang terug kunnen rijden naar de stap en dan een eindje verder weer aandraven. Dit vraagt alleen wel concequentheid en geduld. Schiet me ook nog de vraag te binnen of je altijd zo ongeveer op dezelfde plaats aandraaft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:50

nee we gaan nooit de zelfde plaats aandraven, want we rijden niet altijd langs de zelfde kant, we rijden soms met 2 a 3 paarden

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:52

Het kan zijn dat ze erg dominant is en gewoon voorop wilt lopen. Ik rij er ook zo een en dat is vaak irritant ja als je naast elkaar wilt rijden om te kletsen ofzo. Vaak laat ik haar voorop of krijgt ze op dr kloten. stappen = stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:54

het is meestal dat ik wil aandraven dat ze er vandoor gaat, met stappen heb ik geen problemen

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:57

naja als ze dan ik galop aanspringt gelijk terugzetten. Gewoon heel streng zijn en even niks pikken. Ik heb laatst gehad dat ik niet oplette en dat ze bijna over mijn vriend heen racete.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:59

ja maar als ze dat dan goed doet, mag ze dan wel even galoperen of niet?

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:59

Meteen omtrekken en aanpakken? Denk dat het een kwestie is van laten zien we die baas is.
Ik zal voorlopig even niet galoperen tot ze weet dat jij de baas bent en dan kleine stukjes gaat ze te hard meteen terug nemen en niet meer doen op die rit. Volgende rit weer proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:01

ok, het probleem is niet helemaal het stoppen of zo, ze is echt heel licht in de mond, daar geen probleem mee, maar gaat nog wel even duren voor ik terug buiten kan, ze heeft namelijk net veulen

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:09

gefeliciteerd, beschuit met muisjes!!
Mocht je weer naar buiten gaan dan zou ik met haar voorop gaan rijden (even met de rest afspreken) en dan kijken wat ze doet. Galopeert ze aan, gewoon direct overgang terug (niet grof maar wel duidelijk) naar stap of draf. En een stukje verder weer aandraven. galoppeert ze weer aan, weer terug rijden naar stap of draf, verderop weer.......etc. Dat is echt de enige manier om haar te leren dat het niet de bedoeling is dat ze aangallopeert maar aandraaft. Ook als ze het goed doet niet doordraven (wel belonen natuurlijk) maar ook dan weer terug naar stap en verderop weer aandraven (controle of de keer daarvoor niet een toevalstreffer was). Juist steeds herhalen op dezelfde rit (de volgende rit is ze het nl weer even kwijt). Maar maak er geen heisa van als het niet direct lukt. Bewaar je geduld. Veel suc6 en fijne buitenritten gewenst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:11

ik heb laatste keer dat ik reed ook geprobeert om terug op draf te gaan maar dan gaat ze na wat stappen terug op galop

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:26

is een werk van lange duur, alle, van volhouding en consequentie. Zet haar in draf, springt ze aan in galop, terugzetten in draf of stap. En opnieuw en opnieuw... na een tijdje gaat ze wel doorhebben dat ze, telkens ze in galop gaat, teruggezet wordt in draf of stap. Sommige kennen dit snel, anderen hebben meer tijd nodig. heb zo een merrie gehad die niet kon stappen. altijd draven, trippelen, onozel doen. na een paar maanden was ze zo braaf als een lammetje. maar telkens opnieuw moest ik haar terug kalmeren, en in stap zetten.
Totdat ze dit doorheeft, draven wanneer jij het vraagt, kan je haar leren om te galopperen als jij het vraagt. Ik weet het, lijkt langdradig, en dat is het ook, maar het helpt wel.

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:54

Heel veel overgangen rijden en consequent zijn. Zorg dat jij de baas over haar blijft. Als je voelt dat ze er vandoor wil gaan terug nemen en overnieuw, dit blijven herhalen totdat ze het snapt. Als ze het doorheeft dan pas weer gaan galoperen en ook dan veel overgangen rijden en zodra je voelt dat ze meer wilt terugnemen.

_Inzo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:09

Consequent. Als je paard in galop ervandoor gaat, zet je haar terug in de stap. Precies het tegenovergestelde van wie ze wil!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:12

veel terug rijden! wou dat mij paard dat een x deed mijne draait om en gaat staan steigeren :(

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:07

Ik zou het zo doen;
Je pony terug nemen, en opnieuw erin zetten. Nét zolang tot het lukt, en dan wanneer het lukt, heel uitbundig belonen! Als het nou écht nietgaat, kun je vragen over er 1 links, 1 rechts, en 1 voor je wil rijden. Zodat ze niet weg kán.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 12:42

wij zijn nooit met 4 paarden, met 3 of soms met 2