na de galop, racen tips gevraagd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nr_1

na de galop, racen tips gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 14:43

Hallo,

ik heb sinds kort een leuke ruin van 11 jaar (v. zeoliet), tijdens het rijden is hij lekker ontspannen en rustig tot ik aan de galop toe ben.
ik gallopeer meestal 2 tot 3 rondjes iedere kant. als ik 1 kant heb gehad en terug ga naar de draf is hij niet te houden loopt hij ver over zijn normale tempo en wil hij gelijk weer door naar de galop.
ik heb al verschillende dingen geprobeert:

als ik uit de galop kom, streng inwerken tot normale draf, dit blijft 3 passen zodra ik ook maar door de hoek ga of een volte inzet ract hij alweer vooruit.

vanuit de galop terug naar draf terug naar stap, en dan steeds verzameld draven en weer terug. daarna draven, dan doet hij presies het zelfde verhaal.

ik wil dit op een vriendelijke manier oplossen, dus geen getouwtrek. een kleine ophouden werkt niet. een strenge ophouding werkt voor 2, 3 passen.

heeft iemand van jullie een tip/manier hoe ik dit kan oplossen?

xxxdonja

Re: na de galop, racen tips gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:46

Ik lezen even mee, zelfde probleem!

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:46

Je zou op een kleine volte kunnen gaan werken zodat hij niet harder kan, ook na de galop meteen verder gaan met iets nieuws zodat het afwisselend voor hem blijft.
Misschien zou je ook af en toe korte stukjes kunnen gaan galopperen en dan weer een iets langer stukje, zo blijf je oefenen met terugschakelen...

Veel succes in iedergeval :)

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 14:58

bedankt voor je tip, ik heb vrijdag morgen les en zal dit zeker mee nemen.

marjannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:01

je zou ook kunnen proberen om als je uit de gallop naar de draf en dan in de draf langzamer gaan lichtrijden mijn pony is ook altijd druk en dan lukt dat wel duz mischien zou je dat ook kunnen proberen.

veel suc6 erme:P

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:11

Met mijn paard had ik iets vergelijkbaars, alhoewel zij het niet constant deed maar alleen als ze erg enthousiast was.

Ik liet haar dan één rondje in mijn tempo draven. En al moest ik 20 kleine voltes rijden om haar weer terug naar mijn tempo te krijgen, dat ene rondje moest ze doen. Daarna mocht ze, op mijn hulp, aangalloperen. En dan opnieuw, in mijn tempo. En dan mocht ze best een stukje HEEL HARD, maar altijd op mijn hulpen en niet uit zichzelf. Dan wachten tot ze uit zichzelf terugvalt in draf, onmiddelijk weer aan laten springen en nog een rondje doorgalloperen. Dan zelf terugnemen.

Bij mij werkt dit heel goed. Ze krijgt de kans om die energie lekker kwijt te kunnen, maar weet ook dat het gecontroleerd moet gebeuren en dat ze mijn hulp moet afwachten. En dat ze beter naar mij kan luisteren (dat rondje rustig draven) dan zelf als een idioot gaan rennen, want dan mag ze toch niet.

Dan moet je alleen wel in de galop het tempo kunnen beheersen - als hij daar onder je vandaan gaat rennen, zou ik dit niet doen, dan wordt het een spelletje voor hem.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:55

Mischien weet hij dat hij weer in galop mag omdat je van hand bent veranderd. Dus veel variatie in het rijden en wanneer je gaat gallopen kan ook helpen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:59

Hey dit ken ik van mijn haflinger. Ik heb dit als volgt opgelost:

Als ik gegalopeerd heb. Dan ga ik terug naar de stap. Daar blijf ik zolang stappen tot dat ze weer ontspannen loopt. Dan pas draaf ik aan. Zodra ze ook in de draf ontspannen loopt ga ik pas weer aan galoperen op de andere hand.

Echter loopt ze niet in de draf ontspannen en wil ze gaan racen. Neem je haar/hem weer terug in de stap. Totdat die daar weer in ontspant en dan ga je weer kijken in de draf.

Dit heeft wel tijd nodig. En het kan zijn dat je soms maar 1 kant galopeerd. Maar heeft op de wat langere termijn wel effect...

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:01

En heel consequent zijn. Toch steeds blijven terugnemen totdat het tempo goed is. Of zelfs te langzaam. Net zo lang totdat hij gaat wachten op jouw teken dat hij weer harder mag.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:30

Vooral niet hetzelfde doen als altijd! Een paard heeft zomaar door dat wanneer je de ene kant 3 rondjes hebt gedaan en altijd daarna van hand gaat veranderen en meteen weer aanspringt.

Doe de galop eens al na 5 minuten als je erop zit, dan terugnemen na 1 rondje en dan verder niet meer die dag galopperen.
De volgende dag ga je helemaal niet galopperen en de dag daarop aan het einde 5 rondjes.
De dag daarna aan het begin van het rijden linksom en aan het einde van je rijden rechtsom. Zo elke dag heeeeel anders doen. En zeker niet na de galop spannende andere dingen doen zoals hard inwerken enzo. Vooral voorwaarts houden en als ie weer wil aangalopperen gewoon aanspringen, na een stukje weer netjes terugrijden. Wil ie weer hard en aanspringen? Weer doen! En daarna weer gewoon terugrijden.
Maak het niet spannender dan het is.
Succes.