ik kan geen nette figuren rijden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

futurelover

ik kan geen nette figuren rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 21:28

Hallo,
ik heb een probleempje, in een dressuurproef of gewoon training
kan ik heel moeilijk nette figuren rijden... ik ga steeds te vroeg in de
wending, en ik heb ook het idee dat mijn pony niet met haar hele lijf mee buigt in een figuur...
haar achterhand blijft een beetje achter...
hebben jullie tips voor mij, of ideeen van wat ik kan oefenen?

alvast bedankt! :o

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:35

Gewoon heel vaak oefenen!
Goed opletten waar de letters zijn en wanneer je moet afwenden.

Je kan evt. ook pionnen neerzetten. ;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:36

Geef been bij in de hoeken, dan blijft je paard tempo houden en leert ze mooi om je been heen te buigen. Ik heb heel heel veel vierkantjes gereden. Gewoon van hoefslag naar hoefslag en dan vierkantjes. Zo wel hij als ik leerde daardoor samen te werken in de bochten. In het begin werd ik helemaal moe van het aandrukken van mijn kuit, maar nu kost dat veel minder moeite.
Leg ook je zweep zo dat je hem met een klein tikje juist met de achterhand iets meer naar binnen kan laten komen, of tegen de schouder als hij de neiging heeft over de schouder naar binnen te vallen.

Te vroeg in de buiging zijn is lastig, blijven oefenen en goed door iemand mee laten kijken. Let eens op waar jij naar kijkt als je de buiging inzet. Is dat de grond, naar de bakrand, voor je uit? Als jij leert om op het juiste moment naar de richting te kijken die je op wilt dan gaat dit makkelijker.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:40

probeer eventueel samen met je instructeur te oefenen op het visualiseren van je figuren,leg in je hoofd de lijn uit die je rijden wilt
en richt je daarop .
Ook helpt het als je precies weet hoe een figuur loopt in de baan ,welke raakvlakken er zijn ;het staat redelijk uitgelegd in het proevenboekje,succes! ;)

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:39

Gewoon veel oefenen en goed kijken waar je heen gaat

0ojillo0

Re: ik kan geen nette figuren rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:42

PFF daar heb ik nou ook last van!! Was gisteren mijn proefje aan het oefenen (B) en dan moet je bij B afwenden (draf) en dan E rechter hand, ik moet opletten dat het geen halve grote voltes worden iemand misschien tips voor scherp draaien??

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:28

schouder begrenzen in de wending, en recht maken.

@TS, deel je oefening op in stukken. Een grote volte bij B heeft vier punten waar je op kunt richten, nl de middellijn 10 meter voorbij X (tip: spanten staan vaak 5 meter van elkaar, gebruik dat om te bepalen hoe ver 10 m is), E, de middellijn 10 meter aan de andere kant van X en B. Rijd daar steeds naar toe, met vloeiende lijnen.

Het andere probleem is een rijtechnisch probleem. Heel veel gaan werken aan je lengtebuiging, zodat de achterhand niet uitzwaait maar dat kun je het beste aan je instructeur vragen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:30

Vraag eens of iemand je proefje op wil nemen, dan kan je precies terug zien waar je punten liggen. Ga je te vroeg de wending door dan kan je bijv. deze voor je gevoel veel te laat inzetten, dan zal je zien dat je beter uit komt.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:31

ik heb hetzelfde te zeggen als de rest van de mensen hier, wat ook kan helpen: Loop voordat je gaat rijden zelf de figuren eens, doe alsof jijj het paard bent en speel met je handen en armen jouw eigen benen!, helpt echt!

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:39

goed kijken waar je naartoe wilt! en veel oefenen natuurlijk ;)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:46

inderdaad magicc.. dat wilde ik net zeggen :P

Kijken waar je naar toe rijd! deel de volte op in 4 stukken.. en blijf iedere keer een kwart voor je uit kijken.
En 'gewoon' heel veel figuren rijden.

Het kan ook helpen om ze eens te lopen zonder paard. en dan precies in je hoofd hebben wat je moet doen.. waar kom je de hoefslag op waar ga je er weer af. wat is het midden van de bak, meet eens even goed uit hoe groot je volte moet zijn en loop hem een paar keer. kun je daarna ook mooi over je loop spoor rijden ;)

_Inzo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:23

Eerst goed oefenen, zodat je pony mee gaat in de bochten. Pionnen werken ook, veel bochten rijden ;)

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:47

Mijn pony kon in het begin ook moeilijk meebuigen. Mijn instructrice zei dat ik het haar kon laten oefenen door middel van snoepjes. Het snoepje moet je proberen zo ver mogelijk naar het kont toe te brengen tot het punt waar ze hem nog net kan pakken, zo word je pony soepeler. Oefen zelf ook veel als je erop zit door veel voltes te rijden en die dan bijvoorbeeld telkens wat kleiner te maken. Denk ook goed aan je teugels en aan je been. Hoop dat je er wat aan hebt.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:51

Het is hier al geopperd, je leert er heel veel van als je jezelf terug ziet op video.
Hoeft niet eens persee een proef te zijn, je gaat een aantal dingen rijden waarvan je denkt dat ze niet zo lekker gaan en gaat dat dan terug bekijken.
Je wordt meestal wel heel erg met je neus op de feiten gedrukt ;) maar daar leer je dus wel van.

futurelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 20:36

Oke, super bedankt voor alle info! ik ga de dingen die jullie noemen uitproberen!