Aan de teugel, opnieuw jullie mening (foto)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 17:56

Antoinette schreef:
Nog even voor de duidelijkheid mijn manier. Ik zeg dus niet dat het DE manier is. Ik geef druk en als het paard ontspant ontspan ik mijn handen ook. En vervolgens kan je iets uitschuiven, handen naar voren maar wel contact houden.

Als je paard dan zakt, hals gaat strekken is het goed. Is het zo een beetje duidelijk? Lachen


Ik quote mezelf nog maar een keer Haha!
Dit is dus EEN manier. Maar er zijn genoeg andere manieren, maar ik denk dat anderen dat beter kunnen uitleggen als ik.

Maar ik denk wel dat het verstandig is om de juiste manier met je instructeur te bepraten die ziet en kent het paard tenslotte.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 10:52

Huh, nou snap ik het niet meer. Van mijn intructrice moet ik mijn pony met het punt achter de oren als hoogste punt rijden, maar dat is toch niet meteen oprichting?

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 13:28

Lieke schreef:
Huh, nou snap ik het niet meer. Van mijn intructrice moet ik mijn pony met het punt achter de oren als hoogste punt rijden, maar dat is toch niet meteen oprichting?


Ik denk dat het ook met de manier van rijden te maken heeft. Bij de klassieke methode worden de paarden (zover ik weet) ook met hoogste punt achter de oren gereden. Maar of dat nou dan oprichting is weet ik ook niet, iemand?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 14:09

hoe kan een paard dat voorwaarts neerwaarts gereden wordt (= klassiek) met dhet hoogste punt achter de oren lopen?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 14:15

Zoals Antoinette al zei: als je Dundee ontspant, en jij ontspant je handen, en schuift ze een stukje naar voren, zal ze volgen met haar hoofd en hals, en dus nog meer ontspannen worden in haar hals *LOL* . Als het goed is kan je haar op deze manier zo laag en ontspannen rijden als je wilt. (Let wel op dat ze niet gaan hangen, want dan loopt ze te veel op de voorhand ! Goed blijven aandrijven dus). Succes ermee

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 14:18

Nog even over de oprichting:
Je mag pas op gaan richten als je paard ontspannen is. In het losrijden mag het stuk achter de oren best een stuk lager zijn. Als je na het losrijden gaat oprichten, (en de achterhand er nog meer onder brengen) komt de ronde hals in zijn geheel wat omhoog, zonder dat je spanning krijgt. Verward (Wel moeilijk uit te leggen!) Hierdoor wordt het stuk achter zijn oren het hoogste punt. Zie bijvoorbeeld het verschil tussen een paard in een B proef en een paard in een Z proef.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 14:58

Lielle schreef:
hoe kan een paard dat voorwaarts neerwaarts gereden wordt (= klassiek) met dhet hoogste punt achter de oren lopen?


Dat bedoel ik dus, ik weet het ook niet! Ik dacht dat bij klassiek de paarden niet rond en diep gereden worden en gelijk al wat hoger opgepakt.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 15:02

volgens mij is het zo dat dat pas opgaat bij het oprichten van je paard en dan praten we dus over het ideaalbeeld in de ring, wat voor alle systemen hetzelfde is. Voor die tijd gaat niet op, noch bij vw/nw, noch bij LDR rijden.

Een tijd terug is dit ook aan de orde gekomen, ik zal even kijken of ik de link kan vinden.

Gevonden *LOL*
[RT] Klassieke dressuur

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 15:12

Hier ben ik al een tijd naar op zoek geweest! Heel erg bedank! Ik heb nu geen tijd om het te lezen. Maar zal het zeker snel gaan doen.

Ik hoorde van klassiek wel altijd dat het meer op de ´natuurlijke´houding van het paard is gericht. Maar wat moet ik daar onder verstaan?

Ik zal het vast met veel plezier lezen. Maar ik zal hier ophouden want we dwalen erg af!!

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 23:51

Wat mij opvalt in de reacties is dat iedereen het maar heeft over de handen het hoofd en de hals, maar dat is maar een klein deel van het aan de teugel rijden. Daar komt veel meer bij kijken dan alleen die 3 dingen. Je moet je paard soepel, voorwaarts, goed aan de hulpen en goed bijelkaar hebben voordat je met de hoofd halshouding begint te klooien. Want wat je op de foto ziet is een paard dat in 2 delen loopt, totaal uit balans en niet goed in de stelling en hij/zij loopt nog op de voorhand ook. (soepel kan ik me dus ook niks bij voor stellen) Aan deze problemen moet je gaan werken voor je met aan de teugel begint. En dan moet je dus ook denken aan je houding je zit en je 'beenwerk' wat nog veeel belangerijker is dan de teugels en je hand! (tuurlijk moet je ook op je hand en de teugel blijven letten) maar op een manege paard echt goed rijden krijg je toch nooit voor elkaar, omdat er teveel mee geklooid word.

(sorry voor de misschien wat botte reactie maar ik probeer je te vertellen dat het aan de teugel rijden niet het belangerijkste is, maar dat aan de teugel een reactie is op andere aspecten van het rijden en niet een doel of eerste vereiste)

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 23:54

Ik denk dat de reden is dat er dit keer minder aan het been is besteed is dat hier al een topic over is geweest en daar is er, geloof ik, genoeg over been en (zeker) houding gehad.
Vandaar Lachen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 23:58

zodra je paard voorwaarts neerwaarts goed loopt is het oprichten nog maar half werk vaak. het is niet iets wat je ''zomaar ff over internet'' uitlegt. je moet de achterhand heel erg eronder rijden en voren hem absoluut niet omhoog trekken. zodra je hem op jou tempo blijft laten lopen en je drukt de achterhand omhoog gaat je paard steeds meer omhoog (let wel. nageefelijk) zo door blijven rijden en dan weer voorwaarts neerwaarts, elke dag iets langer en dan leer je dat (mbv goede hulp) vanzelf wel maar bij de een valt dat kwartje wat sneller dan bij de ander.
groetjes

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 01:44

*volcano* schreef:
maar dat aan de teugel een reactie is op andere aspecten van het rijden en niet een doel of eerste vereiste


Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Want als ik als doel aan de teugel neem, betekend dat ik eerst voor al die andere aspecten moet zorgen, voordat ik echt aan de teugel kan rijden. Dus ik kan dat zeker wel als doel nemen...

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 17:51

Shiloh"]
[quote="*volcano* schreef:
maar dat aan de teugel een reactie is op andere aspecten van het rijden en niet een doel of eerste vereiste


Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Want als ik als doel aan de teugel neem, betekend dat ik eerst voor al die andere aspecten moet zorgen, voordat ik echt aan de teugel kan rijden. Dus ik kan dat zeker wel als doel nemen...
[/quote]
Het is wel zo, je moet niet als doel dat krulletje in die nek hebben, dan ben je verkeerd bezig.
Je moet als doel hebben, een paard dat goed aan je hulpen staat, overal op reageert.
Daarvoor moet je eerst overal reactie op krijgen, als je dat krijgt, ga je die hulpen verfijnen, maar dat lukt je niet zonder dat je een goede verbinding hebt met het paard zijn mond.
Dus ik zie het een beetje zo: eerst voorwaarts, reactie op je been, dan een goede aanleuning, dan leren je hand te volgen, dan ga je je hulpen verkleinen, dan krijg je dat krulletje in de hals (oprichting) en dan ga je je hulpen pas op z'n kleinst geven.
Als ik jou een advies mag geven, ga niet met je hand rijden, zorg dat je een constante verbinding hebt met het paard z'n mond, maar niet gaan knijpen-los-knijpen-los voorlopig.
Ik denk dat je met een manege-paard, waar je maar 1 keer in de week mee rijdt, al gelukkig moet zijn als hij eenmaal op been naar voren gaat en op je zit terug.
Als je toch met dat krulletje in die hals aan de slag wilt, doe dat dan onder heel goede begeleiding. Dat heb je in een groepsles meestal niet.
Komt misschien heel bot over, ik heb ook altijd gedacht veel te leren van de manege-lessen, maar pas sinds ik vaker op hetzelfde paard in de week rijdt en privé-les heb, gaat het allemaal beter.