ik was benieuwd of jullie mij tips kunnen geven hoe ik mijn welsh A pony kan leren springen? ze wordt gereden door een meisje van 8 en vorige week dacht ik 'eens proberen of ze kan springen'. Echter vind Amber het allemaal wel best en stapt ze er gewoon overheen incl. de balk eraf. Hierna heb ik pionnen onder de balk gelegd, maar ook dit vond ze niet de moeite en weer liep ze gewoon door de hindernis heen. Pas toen ik naast haar liep en over de hindernis mee 'trok' tilde ze haar voeten wat verder op en viel de balk er niet af.
Durf zelf niet al te veel aan met nog zo'n jong meisje erop, dus springen vanuit galop e.d. vond ik nog een beetje een griezelig idee. (overigens vind het meisje springen geweldig en is echt niet bang).
Iemand tips hoe ik het mijn pony zou kunnen leren?
Een iet wat ervarenere ruiter erop zetten? Misschien vind de pony springen gewoon niet leuk....
Oreo
Geplaatst: 14-04-09 20:35
Bouw je een enkel hindernisje? Ik zou er zowiezo een drafbalkje en een grondlijn voorleggen om het bepalen van het afzetpunt gemakkelijker te maken voor pony en ruiter. Laat de ruiter duidelijk "been" geven of desnoods een klein tikje met de zweep op zijn schouder in de afzet en zorg dat de pony niet in zijn mond en/of rug gehinderd word op de sprong. Je verhaal klinkt nl. alsof de pony te traag bij de sprong komt zodat hij niet correct kán afzetten.
Die van mij had het pas na een lesje of 4 door dat benen optillen toch makkelijker is dan erdoorheen te knallen. Hij doet nu in het begin nog wel eens geen benen optillen todat het kwartje ineens weer valt en hij denkt.. ow ja zo moest het en dan springt hij weer gewoon zoals het hoort.
Hij snapte er in het begin niets van dus geduld...
mischien snapt je pony niet helemaal wat de bedoeling is.. gewoon vaak oefenen zal ik zeggen
meliciana
Geplaatst: 17-04-09 14:30
ofwel vindt hij het gewoon niet leuk... normaal heft een paard zijn voeten toch op voor iets hoger? dat is gewoon instinctief. Ofwel vindt hij zo'n stom balkje onder zijn capaciteiten; Zijn veel paarden die iets laag te min vinden, en enkel 1 m de moeite vinden om te springen...
Fem_daf
Geplaatst: 17-04-09 16:21
Misschien vindt hij het inderdaad niet leuk, of hij snapt er echt helemaal niks van, zo'n vreemd gekleurd balkje wat in z'n weg ligt en een enthousiaste ruiter die hup zegt (dat doe ik tenminste ). Je kan oefenen met een rijtje balkjes. Eerst alleen twee zodat hij er niet overheen valt, en als het goed gaat langzaam opbouwen. Wat meer balkjes en wat hoger. Tilt hij met gewoon rijden wel z'n voeten goed op of is t een beetje een slofferd. Als hij het echt niet leuk vindt, krijg je het er ook niet in hoor. Hij zal uiteindelijk misschien wel gaan springen, maar niet met plezier. Goed op z'n oortjes en lichaamstaal letten, dat zegt meestal wel of het desinteresse is of onbegrip.
ik ben mijn paard nu ook aan het leren springen. heb eerst gekeken als ze vrij wel wou springen en dat deed ze super. de ene keert springt ze en de andere keer niet, ik spring nu altijd richting de uitgang dan springt, misschien handig voor je of een klein tikje geven voor de sprong en in een goed tempo erheen rijden en absoluut niet twijfelen.
riz95
Geplaatst: 29-04-09 18:49
Hoe hoog staan de hindernissen? Want het zou inderdaad heel goed kunnen dat ze het te laag vind. Mijn lease pony springt weer liever kruisjes dan stijltjes, probeer eens een andere hindernis. (oxer, stijlte, kruisje of leg er een stuk zeil over heen)
Je doet het niet vaker? Lespony waar ik nu op rijd sprong ook niet goed, vond balken en hindernissen niks, terwijl ze springen nu het leukste vindt van alles... En hoe we dat hebben gedaan? Gewoon veel oefenen.
9mandy9
Geplaatst: 29-04-09 20:57
Ik zou eerst balkjes lopen.. en dan opbouwen dmv blakjes, vrijspringen,,iets hoger en met ruiter enz
Mijn pony springt ook niet als het laag is. Ik zal eerst zoals hierboven balkes draven en dan mischien wat lagere sprongetjes achter elkaar en daarna gewoon een keer wat hoger gaan, kijken wat ze daarvan vindj