Paard echt vééél te voorwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Paard echt vééél te voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 15:19

Hoi,

enige tijd geleden (schat een half jaar) opende ik reeds een topic over mijn vriend zijn paard dat veel te voorwaarts is en dat hij haar amper kan houden. Toen reed hij slechts 1x per maand ofzo, dus uiteindelijk werd wel duidelijk wat het probleem zat.

We zijn anders beginnen voeren (voer met weinig suikers en geen haver maar meer hooi) en hij is meer beginnen rijden, 5x per week. Het paard staat ook elke dag in kuddeverband op de weide, maar helaas, ze blijft extreem voorwaarts.

Na enige tijd van les nemen (ik geef mijn eigen vriend les onder begeleiding van mijn eigen lesgeefster die nu mijn andere paard aan het inrijden is) is het ons gelukt de merrie in stap rustig onder controle te krijgen en ontspannen, maar vanaf dat ze moet aandraven is het hoofd richting sterren en de gas op voluit. Het enige dat helpt zijn cirkels maken en verkleinen. Dan wordt ze ietswat ontspannen, maar ook niet lang. Galoperen doet mijn vriend momenteel al helemaal niet omdat dan het hek helemaal van de dam is. De vorige eigenaresse herkende het probleem maar al te goed en raadde een slofteugel aan. Omdat ik dit niet wil aangezien mijn vriend niet ervaren genoeg is valt die al af. Mijn vriend kan netjes lichtrijden, heeft stille benen, durft zich af en toe nog eens optrekken aan de teugels, maar dat verklaart toch niet het feit dat ze steeds gaat sterrekijken?

Hij rijdt 5x per week ongeveer een 3 kwartier waarna hij nog 10min uitstapt. Hij rijdt veel figuren (cirkels, van hand veranderen in een lus, door een S, slangevolte 3 en 5 bogen, schijnovergangen, overgangen, bij A C B en E halthouden en direct terug vertrekken...)

Het zadel is nagekeken, het paard zelf is nagekeken maar alles is in orde, tanden zijn vrij recent nog gedaan dus daar kan het ook niet aan liggen.

fjordnina

Re: Paard echt vééél te voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:24

Waardoor zijn zadel en paard nagekeken?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 15:27

zadel door een goede zadelpasser (meerdere) en paard zelf is klinisch gekeurd bij aankoop 3 jaar geleden en sindsdien ondergaan zij een volledig nazicht elk jaar. Ze is 2 maand geleden volledig nagekeken door mijn eigen dierenarts en de dierenarts van de dierenkliniek in st gillis waas omdat we toen met dezelfde vragen zaten als nu.

*edit: het enige mankement op de merrie is haar cornage in matige vorm. Zou dat er iets mee kunnen te maken hebben? Volgens de DA mag dit namelijk geen hinder zijn voor haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:37

Cornage is geen belemmering, maar ik denk eerder dat het paard een maatje te groot is voor je vriend. En dan is intensief lessen het verstandigste besluit.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:38

Ik vermoed dat je paardje een probleem heeft met de rugspieren.. waardoor ze niet kán ontspannen..

Als een dier eenmaal spierpijn heeft (door wat voor oorzaak dan ook) en deze de afvalstoffen niet kwijt kan, blijft een dier spierpijn houden..
Als je vriend soms ook zichzelf op trekt, of niet gedoseerd genoeg kan gaan zitten, kan het goed zijn dat zij dr halsspieren aan spant, wat weer door werkt in de rugspieren..
Deze zal ze vast gaan houden en gaan rennen.. immers.. elke keer die druk op die verzuurde spieren doet megapijn, juist in draf en galop..

Laat haar eens een paar keer masseren.. ipv gelijk alle hulpmiddelen eraan te hangen.
Masseren is goed voor de doorbloeding van de spieren waardoor evt afvalstoffen worden afgevoerd, bovendien wordt je paard echt los.. waardoor ze kan gaan ontspannen..

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:39

Het klinkt mij in de oren als dat je vriend nog te veel beginnend ruiter is voor dat paard.
Cornage gaat een paard niet van rennen :)

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:40

Lees even mee.
Heb een bijrijpaard wat ook enorm gaat rennen in de draf en galop...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:42

Om eerlijk te zijn: geen idee, heb 0,0 ervaring met cornage.

Ze is dus ieder jaar nagekeken door een dierenarts. Ik zou als laatste medische optie nog een euro of 60 uitgeven aan een goed bekend staande fysiotherapeut.

Mocht die niets kunnen vinden dan zou ik het in de rijtechnische hoek zoeken. Dat je niet aan een slof wilt beginnen is op dit moment alleen maar goed. Paard geeft aan ergens een probleem te hebben. Pas als je weet waar het probleem zit is het een mogelijkheid om een slof (of ander hulpmiddel) te gebruiken omdat je dan weet dat het daadwerkelijk helpt in plaats van dwingt.

Verder lijk je al op de goede weg te zijn. Probeer om met een lossere teugel vanuit ontspanning te rijden. Als ze hard wil, prima, zolang ze maar haar hele lijf ontspant. Ontspannen is de eerste stap naar rust, maar daar was je inmiddels wel achter denk ik.

Het zou goed kunnen zijn dat de buik en rugspieren nog niet sterk genoeg zijn om in draf ook een ontspannen houding aan te nemen.

Probeer op het moment dat ze ontspannen stapt (door een wat langere teugel zonder contact te verliezen) eens in verlichte zit aan te draven. Zorg dat je meer steunt op je knieen dan op de beugels (i.v.m. de extra puntbelasting die bij de beugels zou ontstaan) zodat het paard weinig belasting op de rug heeft.
Draaf maar een heel kort stukje, 3 passen zijn genoeg zolang het hoofd maar lekker omlaag (en dus ontspannen) is.
Dit bouw je heel langzaam uit naar een langere periode.

Als het wat langer kan ga je ook je gewicht weer terug brengen naar de rug.
Het is een lange weg, maar wel haalbaar.

Zodra je ontspanning hebt zul je dus ook een rustiger tempo kunnen krijgen.

Edit: femmefatale en ik zitten in dezelfde hoek te denken zie ik.
Laatst bijgewerkt door fjordnina op 14-04-09 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:44

allereerst loslaten die handel, niet tegen gaan houden..... met je zit controle over het tempo gaan overnemen door uit haar ritme (lees langzamer) licht te rijden in hele kleine bewegingen. Bij zulke paarden komt de ontspanning echt, echt van de ruiter.

Laat anders iemand anders het paard voorlopig even doorrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:46

Juist, "groot" en "klein" lichtrijden, zoals we vroegah leerden :D
Ik vind het een van de beste uitvindingen ooit ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:53

Wat gebeurt er als iemand erop rijd die meer ervaring heeft?
Het paard moet je absoluut niet tegen gaan houden, dan gaan ze alleen nog maar meer rennen (dus geen slof oid eraan gooien). Laat het paard maar lekker los doorlopen zodat het kan onstpannen ipv meer gespannen.
Een andere ruiter die het paard wel lekker ontspannen kan krijgen is zeker een optie! (want als ik je verhaal zo lees denk ik dat deze ruiter niet geschikt is voor dit paard op dit moment)

Zit het paard wel goed los aan biede kanten?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-04-09 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:55

Hoe loopt je paard op de dubbele longe? Ik denk dat dat een belangrijke indicator kan zijn of het paard last heeft van de ruiter, niet weet wat het met de druk van het bit aan moet, een balansprobleem heeft of ....

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 16:01

26 april komt de fysio langs voor haar.

Aangezien ze in draf idd snel gaat is mijn vriend zijn eerste reactie ook 'tegenhouden' door diep te zitten en te knellen met z'n benen. Ik heb vroeger zelf met het paard gereden en daar ging het wel goed bij. Toen werd ze ook vaker gereden. Deze winter heeft ze terug wat meer stilgestaan, dus ofwel is dit het 'frisse' dat er echt nog uitmoet en anders ligt het er echt aan dat mijn vriend nog niet genoeg ervaring heeft voor haar.

Ik heb hem ook al uitgelegd dat als hij zelf trager op en neer gaat dat zijn paard ook trager zal gaan lopen maar dit heeft hij nog niet echt onder controle ;)

Noem me stom, maar wat is groot en klein lichtrijden :D Ipv volledig uit het zadel komen er lichtjes uitkomen?

Verdere tips steeds welkom :D

Iemand anders het paard laten doorrijden is momenteel geen optie, puur omdat we niemand vinden die haar wilt rijden... We hadden wel iemand op het oog maar die vroeg telkens €25, €25 x 5 dagen in de week x 4 weken in een maand = een heleboel geld...

*edit: als het paard aan de longe loopt gaat het redelijk goed, ze is sneller ontspannen aan de longe dan als mijn vriend erop zit. Het paard heeft trouwens wel heel wat kennis. Ze heeft 4 jaar geleden Z2 in Nederland gelopen, is toen verkocht aan mensen die het niet goed met haar voorhadden, dan is ze naar een handelaar verkocht waar wij haar 3 jaar geleden kochten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:06

Dat frisse had er allang uit gemoeten, dat is maar een paar keer. Je vriend moet leren ontspannen, want anders ontspant het paard niet.

Groot lichtrijden ga je inderdaad meer uit het zadel om zo wat langer te blijven staan zeg maar, je gaat langzamer lichtrijden dan de gang van het paard.
Klein juist andersom, dichtbij het zadel blijven.
(klopt?)
Dus door juist langzamer te gaan lichtrijden kan het zo zijn dat het paard uit haar tempo raakt en daardoor ook langzamer gaat.

Wat lastig dat jullie niemand kunnen vinden, maar ik zou het toch een investering waard vinden. Je kan het altijd 1 keer proberen om te zien of het werkt :) Is er geen trainingstal in de buurt waar je het paard eventueel even een maand heen kan zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:08

Klopt, Welshcobfan.
Chipieke, aan de hand van je laatste post denk ik ook echt dat je vriend over te weinig ervaring beschikt voor dit paard.
Optie die je zou kunnen overwegen is dit paard een aantal keren laten rijden door een ervaren ruiter, en hem laten oefenen op een doodbraaf en goed doorgereden paard.
Edit± tja, oud Z2 paard, soms is een gewoon L nivo dier nog beter voor een beginner dan een Z paard.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 16:11

Nee helaas. Heb me al rot gezocht en er zijn er wel een paar in België maar nog geen enkele die ik de moeite waard vind. Ofwel staan de paarden niet goed, ofwel is de trainingsmethode niets. Ik ben vorig jaar de investering aangegaan door iemand die PSG reed (heb het met m'n eigen ogen gezien anders had ik het zelf niet geloofd) 'in te huren'. Resultaat was dat het paard niets meer deed zonder slofteugel.

Mijn lesgeefster zei ook al dat mijn vriend vrij zenuwachtig op zijn paard zit, ikzelf zie dat niet. Misschien daar maar eens werk van maken!

Dat is het 'probleem' nu net, op mijn merrie van 20 jaar waar een kind van 5 zo mee wegrijdt rijdt hij hemels alle gangen, zijn merrie is gewoon zo vooruit dat hij eigelijk aan teveel dingen tegelijk moet denken: paard rustig en ontspannen, zelf ontspannen blijven, ritme onderhouden etc.

Ik ben inderdaad aan het overwegen om mijn lesgeefster die mijn haflinger aan het inrijden is, ook wesley zijn merrie te laten doorrijden. Zij zit op M2 niveau dus weet er wel raad mee. Maar laat haar nu tot vrijdag op vakantie zijn :')

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:12

even een tijdje ruilen van paard????

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:13

Mocht het echt niet willen dan zou ik het zelfs nog overwegen dit paard te verkopen en een rustiger paard te kopen. Een Z paard heeft vaak toch aardig wat pit en karakter. Dat er vaak uitkomt als je wat meer gaat vragen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:14

Instructrice vragen voor dat paard is ook zeker een goed plan, al zou ik tot die tijd je vriend niet op zijn paard laten rijden (of alleen in stap) en alleen longeren. Want ik heb het idee dat dit voor zowel paard als ruiter nou niet echt fijn is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:15

Kijk, het punt is inderdaad dát de merrie Z2 heeft gelopen. Daardoor reageert ze veel meer op minieme beenhulpen, ze is veel scherper aan het been dan een lager opgeleid paard.
Nogmaals, een Z paard is leuk maar hoeft echt niet geschikt te zijn voor een beginner.
En wacht inderdaad die instructrice maar even af.

Hee Kiwiko, dat is geen gek idee, wat je schrijft over even ruilen!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 16:15

Dat is eigelijk best wel een goed idee. Met het enige minpuntje dat mijn merrie niet meer mag galoperen, maar het zou inderdaad wel handig zijn voor hem om zijn draf toch al te leren op mijn rustige paard.

Het paard verkopen is zeker en vast al geen optie. Mijn oudste merrie kleeft echt aan mijn vriend zijn paard en als zij wegvalt ligt mijn oudste merrie de dag erna wel dood ook...

Het rotte is, als ze gaan buitenrijden rijden ze de sterren van de hemel...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:18

Als ze dan dressuurmatig op een buitenrit rijden, hoe gaat dat?

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:26

Ik herken je verhaal helemaal!!

Ik heb ook zo'n merrie, mankeert niks lichamelijks (maar in het koppie, ze is door vorige eigenaresse geschopt en geslagen in de bak ... heel erg!)

Ik heb de eerste tijd alleen maar op een volte (denk nog geeneens) 10 meter kunnen stappen. Langzaamaan (na een lange tijd) kon ik gaan draven (op die volte) en na een hele lange tijd kon ik 10 meter rechuit draven en dan weer op de volte (dan was ze al weer ontzettend heet/druk). Ook al zat ik wat scheef en ging ik iets rechter zitten schoot ze al weg ... Of als ik mijn gewicht al verplaatste ...

Ik heb periodes gehad dat het heel goed ging, lekker normaal rechtuit kunnen galoperen. En ik rijd haar nu al 2 jaar (waarvan ik wel denk meerendeel er niet op heb gereden)

Wat ik bij mijn merrie heb gemerkt is dat je altijd rustig moet zijn, niet boos worden. Ook al niet gefrustreerd op je paard gaan zitten, positief denken als je rijd. Ik rijd nog niet heel lang weer op haar (blessure gehad) en ik heb haar een paar keer gereden als een net ingereden paard. Zelf laten lopen (niet te hard natuurlijk, maar ik bedoel niet teveel aan de voorkant zitten) niet te veel naar beneden vragen en constant praten. Dit vond ze erg fijn, en hier reageerde ze erg fijn op. Het was wel ontzettend moeilijk rijden, want met maar zo weinig contact van voren ging ze steeds harder en harder, en dan was ze erg moeilijk rustig te krijgen (op een normaal tempo laten lopen)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 16:35

@Welshcobfan: nog steeds met haar hoofd naar omhoog maar oortjes netjes naar voren en heel relax op het gemakje! Voorwaarts maar niet zoals in de bak. Ik was reeds gewaarschuwd door de vorige eigenaresse dat ze bakwerk niet zo geweldig leuk vind, maar ik vind het belangrijk dat hij zijn galop onder de knie krijgt en als hij eind dit jaar voor de schriktraining gaat wil ik dat hij er heelhuids van tussenkomt :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:56

Weer een ander probleem hé.
Ik heb zo een beetje de indruk dat jij die dingen uitzoekt om even uit de hoek te komen.
Wees eerlijk naar jezelf toe en zeker naar je paard toe, een verkeerde kombinatie (paard en ruiter) krijg je echt niet voor elkaar in enkele weken door hier een tip te vragen hoor.
Neem goede les.