stijgeren en bokken, is dat uitproberen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

willemlover

stijgeren en bokken, is dat uitproberen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 12:58

hallo,

ik rijd nu sinds ruim 2 maand een 6 jarige merrie. ze is zadelmak gemaakt op een stal, waar ik ook nog een tijdje onder professionele begeleiding op dr heb gereden. toen heeft ze ongeveer 3 weken rust gehad, en hebben we haar thuis weer opgepakt. ook onder begeleiding. het ging allemaal heel goed, ze pakte het allemaal goed op. tot gister: normaal longeren we haar altijd even voor het rijden, en dan ga ik dr op. voornamelijk om haar mooi rustig te krijgen :) alleen gister was ze mooi rustig dus ik wou dr opstappen zonder longeren. dus ik zat dr op had net mn beide voeten in de beugels. en toen begon ze oppeens te stijgeren bokken. dus ik vloog er met een boog af, wel mooi op mn voeten geland haha :+. dus wij hadden haar toch maar even gelongeerd. en even nagekeken of ze last had van het zadel, maar dat was het niet. dus ik stapte er weer op. eerst een rondje gestapt. toen ging ik aandraven en ze begon weer. voornamelijk bokken omdat ik haar vooruit bleef rijden. maar ze deed er alles aan om me eraf te krijgen. toen heb ik dr terug gekregen met behulp van de vrouw die me hielp. en daarna heeft ze het niet meer geprobeerd.
wat was dit? ik weet dat het hoort bij een jong paard. maar heeft ze het na de 2e keer niet meer geprobeerd omdat ik dr op ben blijven zitten?

bedankt voor het lezen :)

:evaw:

stalxpaard

Re: stijgeren en bokken, is dat uitproberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:32

ze is het niet gewend probeer het nog een paar keer met longeren maar
als dit zo blijf moet je iemand inschakelen het zou namelijk kunnen zijn dat ze last heeft van haar rug of iets dergelijks

Thunder_x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:31

Was er, buiten dat ze niet gelongeerd werd, nog een verandering in de situatie of omgeving ( omgekapte boom, nieuwe hond bij de buren, ander hoofdstel, ... ) ?

Misschien schrok ze van iets, of heeft ze inderdaad ergens last van.

x3

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 18:36

nee in mijn weten niets anders, heb vandaag weer gereden, en wel lekker lang gelongeerd. het ging alweer veeel beter, ze was wel nog wat huppeliger en kijkerig maar veder niet meer gemeen gebokt en gestijgerd. wil niet zeggen dat ze het nooit meer doet...

Thunder_x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:39

Dan is het waarschijnlijk al niet dat ze ergens pijn heeft,
gelukkig!

Aangezien ze toch nog wat kijkerig was,
denk ik dat ze vorige keer gewoon een " spook " zag.
( de ogen van een paard staan niet naast elkaar zoals bij ons, maar aan de andere kant van hun hoofd, als er dan iets van het ene gezichtsveld in het andere springt " beweegt " er een " spook" , hoewel er eigenlijk niets te zien is )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:41

6 jaar, merrie...... waarschijnlijk een leuk papier, voorjaar, hengstig misschien??

jahoor, is heel normaal gedrag :)

nou dat je bent blijven zitten zal het wellicht weer in het normale gaan.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 18:55

ja ik denk ook zeker dat het vaker gaat gebeuren. bedankt voor de reacties iig :)

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 18:56

ohja ze is drachtig dus niet hengstig haha :)

michellll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:38

Denk dat ze het gewoon anders vond dat je er eerst altijd longeerde voordat je erop ging, en nu in een keer gelijk erop. Dit zal ze mischien een beetje raar hebben gevonden ofzoiets. Kan best een beetje uitproberen zijn geweest het is dus ook goed dat je er daarna gewoon weer bent opgestapt en bent doorgereden. Hierdoor heb je gewoon laten zien dat je er niet bang van wordt, en zal het bij de eerst volgende keer hoogst waarschijnlijk beter gaan.