onder me vandaan lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roihi

onder me vandaan lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 12:11

Hoi bokkers,

Mijn paard loopt onder me vandaan. In het begin van het rijden gaat het allemaal goed, heerlijk ontspannen tempo en licht in de hand.
Na ongeveer tien minuten, nog niet zelfs, krijgt ze het in haar hoofd en begint ze ponypasjes te nemen en volledig over haar tempo te rennen.
Mijn eerste reactie, die ik mezelf al heb kunnen aanleren, is niet te trekken maar dmv ophoudingen proberen haar rustig terug te krijgen. Eerst been en dan hand, wat normaal gezien toch zou moeten helpen.
Met mijn zit terug rijden helpt niet, ze stormt er gewoon doorheen.
Dieper gaan zitten lukt nagenoeg niet door de vreselijk korte drampasjes die ze neemt. Als ik dan toch rustiger probeer licht te rijden en mijn teugels durf laten vieren (lucht geven) dan nog blijft ze rennen rennen rennen en gaat ze erg op mijn handen hangen.
Laten doen is geen optie want ze gaat over in galop zonder controle en ook in galop blijft ze harder en harder gaan wat vreselijk gevaarlijk wordt.
Benen geven helpt ook niet want ze dramt door, gaat lopen.
De cirkels verkleinen helpt ook niet, ze gaat harder rennen en maakt bijna slagzij als een schip. Ik krijg echt de indruk dat ze zich nog veel liever zou laten vallen dan een rustiger tempo aannemen.
Het enige wat helpt om het tempo te "beheersen", maar dit is absoluut niet de goede manier, is de teugels superkort nemen (ik heb dan bijna het bit zelf vast). Natuurlijk weet ik ook wel dat ze hierdoor haar rug compleet wegdrukt en alles wat er nog bij komt kijken...

Nu heb ik zelf naar het zadel gekeken (longeren zonder onderlegger) en dat past heel goed op haar rug. mooi overal aansluiting en ruimte genoeg qua boommaat. Voor mijzelf is de inchmaat wat groot, maar hey ik heb de centen niet en het past haar toch (wat het belangrijkste is denk ik). Een tijd geleden heeft de zadelmaker ook vastgesteld dat het zadel heel goed ligt.
Dat kan het dus niet zijn.

Wat denken jullie dat het zou kunnen zijn en wat kan ik oefenen om het op te lossen.
Overgangen rijden maakt haar drukker, en altijd hetzelfde verveelt haar, logisch, en dan gaat ze andere dingen doen (zoals bvb "schrikken" en dan kan ze weer gaan rennen wat ze dan ook doet)
Ik wil alles testen als het maar veilig is. Ik twijfel sterk om ze gewoon uit te laten razen, dubio want ze kan ofwel stoppen en elke keer langer en langer dit gedrag volhouden ofwel kunnen we lelijk onderuit gaan want ook niet bevorderlijk is.

Mijn plan was om ze een beetje meer op conditie te krijgen zodat ik binnenkort les kan gaan nemen, maar zoals ze nu doet???
Tja, ik zit een beetje met mijn handen in het haar.
Ik longeer haar regelmatig (ik gebruik de pessoateugel, geen bijzetteugels want daar gaat ze op hangen) en hier neemt ze met momenten, als er spanning is, wel korte passen maar het rennen blijft uit (ook als ik haar met zadel longeer) buiten die paar momenten.

Het is nogal een uitleg geworden en ik hoop dat jullie tips voor mij hebben.
Les komt er eind deze maand als ik iemand gevonden heb die op locatie kan komen en schappelijk van prijs is.

thx bokkers

thx

Maximepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:29

Mijn pony is ook een drammer en persoonlijk heb ik hem toen een week lang gelongeerd.
Eerst gewoon zonder hulpteugels en dan alles op de stem proberen. Stel je hebt geen longeer
bak zou ik een stukje afzetten. Stel dit gaat goed moet je haar uitbundig belonen! Later kan
je er wel weer een passoa aanzetten. En daarna ook bij het rijden veel met je stem blijfen
spelen. Ho is ho en voorwaarts is voorwaarts. Ook nam ik persoonlijk te veel druk waardoor
hij ging rennen. Dan liet ik de teugels wat losser maar hij ging ook rennen. heb al een aantal
mensen gehad die naar hem gekeken hebben. Zij zijden dat ik nooit had doorgepakt in het
terug rijden. Ik was zeg maar te lief.

Ik hoop dat dit wat helpt

Roihi

Re: onder me vandaan lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 17:33

stem gebruiken helpt ook niet als ik erop zit. Met longeren kent ze "ho" en gaat ze op de volte halthouden (we zitten nog in het leerproces maar ze kent het wel beter en beter) maar als ik erop zit dan dramt ze door.

Longeren alleen heb ik al achter de rug, zodra ik opstap krijg ik bovenstaand probleem.
Streng terugrijden heb ik ook al getest en dat werkt ook niet, ze gaat heel kort erna terug rennen.

Zelfs als ze een paar passen rustig is geweest en ik geef ze ietsjes meer ruimte als beloning dan neemt ze weer de benen.
Het is zeer vermoeiend en vraagt eindeloos geduld (wat ik dus niet heb maar wel meer en meer krijg door haar gedoe)

maar bedankt dat je meedenkt :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 00:05

Hoe oud is je pony? Kan het zijn dat ze moeite heeft met haar balans behouden?

Verder zou ik zeggen been eraan houden en laten lopen. En als ze wil stoppen gewoon door laten lopen, net zolang als JIJ wil. Niet aan de voorkant zitten. Als ze wil lopen gaat ze ook lopen! Hiervoor moet je wel uitgesloten hebben dat het om een balansprobleem gaat!

En ga voor die lessen! Juist nu ze zo is kan een instructeur die precies ziet wat er gebeurt je van advies voorzien!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 05:59

Eerst longeren voor je erop stapt, dat je zeker alle overtollige energie eraf hebt en daar niet tegen hoeft te vechten.

Verder zou ik heel consequent zijn, ho is ho. Draaft ze onder je uit, dan pak je haar terug naar een rustig tempo (al is het maar een pasje tussendoor, zodra ze terug komt ontspan je en lift je alleen mee tot ze weer onder je uit schiet).

Komt ze niet terug naar jouw tempo, dan pak je maar terug naar stap. Of naar halt. Desnoods zet je haar op de omheining als ze niet terugkomt. Ho is ho.

Komt ze wel terug dan beloon je door geen extra hulp, druk of spanning te geven (zelfs al reageert ze maar een pasje!), komt ze niet terug dan ben je streng. Niet blijven vasthouden of hangen in de mond, maar zit aansluiten en (in het begin vast nodig, later wil je dat op de zit:) ophoudingen maken. Desnoods een keer kort fors inkomen, maar het respect voor jouw hulp moet er zijn.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 10:38

thx urielle voor je inbreng
die consequentie hou ik er zeker in, Ho is ho en ik neem haar streng terug als ze niet luistert. Alleen lijkt het of ze dat strenge graag heeft want ze blijft stug doordrammen.
Zodra ze 1 pas of nog maar een halve pas oke is dan blijf ik rustig en vraag niet door maar ze blijft hervallen zeg maar.
Al zit ik er een uur op... of anderhalf uur
Zodra ze dat rennen aanneemt dan is ze 1 brok spanning, zeker in stap, en die kan ik niet laten afvloeien.
Zit aansluiten doe ik zo mijn best, ik knijp me suf en zodra ik reactie krijg, als ik al reactie krijg, dan ontspan ik zsm.
maar aaaaaarrrgg
eigenlijk is mijn paard een heel lui type maar dat zou je niet zeggen als je haar door de piste ziet racen...
ze is zeker te lui om haar achterhand te gebruiken.

Morgen gaat er een stalgenoot op, ze gaat proberen aanvoelen of ze het bij haar ook doet. Er zit ongetwijfeld wel iets in mijn doen dat haar "aanspoort" om door te zetten denk ik zo? Maar heb geen idee wat.

Dat longeren voor ik erop ga is een goed idee, dat ga ik zeker een aantal keren doen.
Zou het ook slim zijn om bvb eerst erop te gaan en zodra ze gaat rennen, afstappen en dan een tijd longeren?
Dat idee heb ik sinds gisteren in mijn hoofd zitten. Ik word, spijtig genoeg, namelijk redelijk driftig van haar gedrag en ga daardoor de verkeerde dingen doen waardoor ik er eigenlijk liever niet op zit dan, (vandaar ook dat een stalgenootje eens gaat rijden), maar elke keer afstappen als ik driftig word is ook geen oplossing want dat beloon ik ze natuurlijk omdat ze van mij af is.
Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik hiermee bedoel.

nog extra info, ik rij zonder sporen en zeker zonder zweep (doordat ik driftig en dus heel onredelijk word)
ik rij haar met een gewone hoge neusriem, zonder sperriem en haar bit is een dubbelgebroken trens.

@mick75: mijn "pony" is een paard van 650 kilo en 1,66m groot :) een kleine tank zeg maar en dit jaar wordt ze 10 jaar
balans is geen moeite, en plat door de bocht zoals je bij motorrijders ziet ook niet.
Been eraan en laten lopen wordt erg gevaarlijk, ik ben bang om onderuit te gaan. En ze wil niet stoppen, ik heb haar nog geen aanleiding voelen geven dat ze zelf terugkomt op tempo. (aan de longe doet ze dit dan weer wel, dat terugkomen in tempo)

Die lessen komen er zeker, als ik met haar een beetje normaal kan rondrijden

Ceebeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:32

Hoi,
Ik heb een beetje hetzelfde probleem (in iets mindere mate dan jij dat wel *D ) en mijn instructrice heeft me gezegd dat ik hem moet verrassen door meteen iets anders te gaan doen zodra hij onder me weg loopt. Een (kleine) volte is een voorbeeld, maar ook schouder binnenwaarts, van hand veranderen, links-/rechstomkeert, tempowisselingen, noem maar op - maar soms rij ik ook gewoon willekeurige bewegingen kriskras door de bak. Als ik hem maar verras en zorg dat hij niet voor me uit denkt! Soms zit je zo vast in je gedachten, je weet dan al dat er iets gaat komen en daar wacht je dan als het ware op... misschien moet je niet meer wachten, maar alvast gaan verzinnen wat je gaat doen zodra je voelt dat de beweging die je paard GAAT maken anders is dan wat jij wilt!
Mij helpt het wel, je moet alleen heel erg consequent blijven en da's soms best heel erg moeilijk!
Succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:39

Afstappen zou ik niet doen, best kans dat het probleem juist verergert. Het idee van Ceebeetje is wel goed vind ik. Ik ben erg benieuwd wat er gebeurt onder je stalgenoot, misschien toch dat je iets onbewust spant of onder druk zet waarop je paard reageert. Op een gegeven moment ken je elkaar zo goed dat je dat soort dingen niet meer voelt.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 07:24

Ceebeetje, dat ga ik idd straks uitproberen zodra ze er vandoor gaat.
Ik denk ook wel dat wat urielle zegt ook flink meespeelt, dat mijn paard en ik elkaar "te goed" kennen :).

Zodra mijn stalgenootje gereden heeft breng ik verslag uit, er kunnen misschien wel dingen tussen zitten die iemand anders hier op bokt ook kan gebruiken.

Urielle: ik ben ook heel benieuwd naar wat ze gaat uitproberen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 07:39

Kan het niet gewoon spierpijn zijn, de eerste 10 min loopt ze fijn zeg je , maar daarna gaat ze drammen , rennen?
Misschien idd wat gerichter gaan trainen echt naar de techniek kijken.
Voor je gaat rijden wat los en grondwerk doen.
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl
Staan hele fijne gym/rechtricht oefeningen.
Waarschijnlijk heeft je paard moeite jou te dragen en gaat hij daardoor rennen, gooit zijn koppie dan de lucht in en dan zet hij zijn rugspieren vast en gaat steeds harder lopen daardoor.

rockdiamant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 08:05

heb je haar gebit al laten nakijken?
als dat in orde is zou ik voor ze gaat dribbelen alweer naar stap gaan, aangezien het begin goed gaat. daarna weer proberen en voor ze weer begint weer stappen. en wachten. dus niet te vlug gaan stappen, maar als het moet bijna halt. dit vergt wel tijd en een pot geduld. maar ik zou toch naar haar gebit laten kijken

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 09:03

@midgie: spierpijn is het zeker niet, ze staat lange tijd op de wei en is tegen dat ik opstap al zo goed als los. Bij spierpijn denk ik dat ze al vh begin aan zou protesteren.
Ze gooit haar hoofd ook niet in de lucht, integendeel, ze hangt volledig op de voorhand en in mijn handen.
Maar ik ga de site wel eens bekijken voor die gymoefeningen (kan heel goed dienst doen als afwisseling in de training)

@rockdiamant: elke keer naar stap gaan is net wat ze wilt, stappen is gelijk aan achterhand niet gebruiken/werk ontlopen...
aan haar gebit zal het ook niet liggen want aan de longe gaat alles goed (ze is niet rennerig dan).

Het is hoogstwaarschijnlijk een signaal dat ik onbewust geef.
Alle tips en het meedenken blijft zeker welkom

natachabokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:51

Klink als een teprament vol paardje, zulke paarden zijn vaak ook wel gevoelig en kunnen ook gevoelig reagerenn als je bijvoorbeeld boos of driftig wordt. Je hoeft nog niet een wat te doen of te zeggen, of ze voelen het al.
Wat geef je haar te eten, als er veel haver in zit kunnen ze hier erg fel en druk van worden.
Heb je ooit welleens de tanden laten nakijken of ze haken erop heeft, dit kan heel erg gevoelig zijn, en als er een bit in zn mond zit en je moet hier veel aanzitten doet dit nog extra zeer bij het paard.
Aan de longe hoef je hier niet veel van te bemerken omdat het bit dan vrijwel los in de mond ligt.
Op deze manier doorgaan is het ook niet, ik zou juist nu die zo doet les vragen. Een gediplomeerd insructeur kan je helpen de juiste hulpen te geven.
Of een keer helemaal laten nakijken door een dierenarts. Mischien heeft die wel gewoon iets wat hem niet lekker zit.
Als dat zo is en je rijd geoon door dan is verbetering ook ver te zoeken......

In ieder geval heel veel succes en hopen dat de rust er snel weer inkomt

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 11:53

Ze heeft weinig haver in haar voer zitten en ze krijgt onderhoud van D'Hooghe (de n°1 extra).
Voorlopig blijf ik dit voer geven omdat ze helemaal niet veel of hard moet werken, luxeleventje heeft ze (voorlopig toch nog :) )

Ik ken geen gediplomeerd instructeur die op locatie les komt geven en die schappelijk van prijs is (ik ga/kan geen 60 euro voor een half uurtje betalen en absoluut al niet als ik maar op 1 tempo, race, door de piste kan). Wel heb ik een telnr van iemand gekregen waar ik een proefles van wil nemen om te zien of het klikt.

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:57

Misschien is het een idee om haar juist enorm onder haar tempo te gaan rijden, en als ze dat doet "loslaten"
Vaak rent een paard onder je vandaag omdat hij geirriteerd raakt door de druk in zijn mond.
Dus heel belangrijk als hij langzamer draaft meer toe te staan in de teugels.
Gaat hij harder neem je even je teugels in en laat ze weer los. En dat doe je net zo lang totdat hij het tempo loopt wat jij wil.
Zodat hij doorheeft dat hij rust krijgt als t tempo rustig is
Hoop dat je hier misschien wat aan hebt

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:09

Heeft de zadelmaker ook gekeken hoe het zadel ligt zodra je erop zit en tijdens het rijden? Soms kan een zadel op de voor- of achterboom toch net iets verder doorbuigen onder het gewicht van de ruiter, of blijkt dat je zelf scheef zit (dat hoef je zelf niet te merken). Vraag een zadelPASSER om je eens te laten rijden met een drukmeetpad eronder.

En is de rug van je paard in orde? Ken een pony die ook alleen maar kon racen, ook plat door de bocht, die bleek een stevig rugprobleem te hebben.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 12:17

@Kudapelatih: bedankt voor je meedenken. :)
Dit systeem pas ik al toe. zodra ze terugkomt "lucht geven" door alle druk te laten vallen. Het helpt maar voor een halve pas, heel soms een hele pas.
Ik wil niet blijven trekken want 1 dat helpt niet en 2 ze wint het uiteindelijk toch op kracht (ieder paard trouwens) en 3 het doet na een paar tellen ongelooflijk zeer aan mijn handen.

Er moet iets zijn dat ik zelf onbewust aangeef, een signaal of weet ik wat waardoor ze hardnekkig blijft doordrammen. Ik kan helemaal niets anders bedenken.

En zodra ik loslaat vooraan, dan rent ze niet alleen weg ze gaat daarbij ook ongelooflijk hangen in mijn handen. het is bijna alsof ze die hoge druk in haar mond graag heeft. Wat dus niet kan natuurlijk.

Afgelopen maandag waren de eerste 5 a 10 minuten heerlijk, lekker ontspannen in een fijn tempo, licht in de hand en niet op de voorhand (mooi level dus ook niet op de achterhand)
kort daarop, BOEM, gedaan met het plezier zonder aanleiding (naar mijn weten dan)

straks weet ik hopelijk (als het weer meezit) wat mijn stalgenootje kan inbrengen als zij er een keer op gaat.
Ben echt donders nieuwsgierig wat mijn paard gaat uitproberen en of ze hetzelfde gaat doen.
Ik ben in elk geval klaar om vanalles aan mijn rijstijl te veranderen om het opgelost te krijgen.

@MarChak: de zadelmaker heeft het zadel gecheckt en zegt dat het heel goed ligt (voor mij is het zadel wat te groot, maar het past op mijn paard en dat is het belangrijkste, staat in mijn beginpost :), ik heb vroeger een stubben met juniorzit laten passen en dat was voor mij heel goe maar pastte voor geen meter op mijn paard)
Ik heb er al wel aan gedacht om toch op zoek te gaan naar een zadel dat gewoon super is voor ons beide. Daar ben ik helaas nog niet aan toegekomen en dit is ook geen prioriteit voorlopig.

Als mijn paard straks en na nog een keertje rijden bij mijn stalgenootje ook er vandoor gaat, dan moet ik toch meer in de richting van rugproblemen gaan uitdiepen. En dat zal ik dan zeker ook doen.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:20

natuurlijk alles eerst fysiek bekijken.. Maar ikk heb ook zo'n dame, enorm gevoelig.. maar wat bij mij wel ogen opende was dat Ze met rijden zonder hoofdstel en zadel(tja je moet wel durven) haar hele vluchtgedrag kwijt was. Dus of 1. Het is mijn Zit of het is druk en dan in re breedste zin van het woord. Ik denk beide.. Maar doordat ik nu een manier heb gevonden om rust erin te krijgen, merk ik wel dat er meer aandacht komt voor het rijtechnische en gaat het nu met alle toeters en bellen ook wat beter. Daarnaast helpt het mij om via grondwerk tw schakelen naar tempoverandering. Dit probeer ik dan op blote rug te vertalen en zo naar hey rijden met zadel. Maar , min pony is nooit goed ingereden, we zijn dus eigenlijk stap voor stap opnieuw begonnen. Ook leuk hoor! Zie de uitdaging er maar van in!

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:22

Graag gedaan hoor t meedenken dan ;)
En gebruik je ook je zit? (daar bedoel ik mee dat je "zwaar" gaat zitten als ze harder gaat)
En als ze zo is rij je dan ook door totdat ze weer normaal loopt?
Of misschien 10 minuten rijden dat ze braaf is dan klaar en dat steeds verder uitbouwen?

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:27

Je paard blijft dus niet nagefelijk als ze zo aant het drammen is? Dan is dat al een punt om op te gaan werken.
Hoe reageert ze op het werk aan de dubbele longe? Is ze dan ook zo of is ze dan beter?
Hoe lang is dat probleem er al, is het iets nieuws van de laatste tijd of al langer bezig?
En wat als je haar stil laat staan en/ of achterwaarts laat gaan elke keer dat ze versnelt?

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:29

En inderdaad achterwaards rijden.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 13:34

Stil laten staan is beloning voor haar, dat is wat ze wil en daar doet ze dan ook niet echt moeilijk over (soms wil ze wel snel terug verder met wat ze bezig was, rennen dus, maar over het algemeen doet ze dat goed)
Passen achterwaarts doe ik ook en dat gaat ook lekker maar zodra ze terug in draf moet is het weer rennen geblazen.

Zwaar zitten doe ik ook, naar mijn gevoel dan toch, en me suf knijpen met mijn bovenbenen voor het terugkomen doe ik ook.

Straks heb ik de camera ook mee, dan kan ik nadien kijken of er iets speciaals of geks in mijn rijden naar boven komt... stalgenootje wordt ook gefilmd als vergelijkingsmateriaal.

Dubbele longe, daar ben ik nog niet mee aan de slag gegaan. Vroeger wel eens een keertje maar het was knoeiwerk herinner ik mij, en evengoed gaat ze flink hangen in mijn handen of krult ze zich helemaal op, kin tegen de borst.

Het probleem is van dit jaar, eigenlijk sinds ik ze terug aan het werk zet zo na de winterstop wat dus heel recent is.
Ze heeft niets noemanswaardig meegemaakt op de wei of in de stal. Rollen gaat ook goed (ga ik toch eens goed op letten of het wel vlot genoeg gaat en of ze misschien wel of niet overrolt)

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 21:01

kleine update:
wil ik haar gedoe vandaag op film zetten loopt ze toch braaf en netjes zeker...
met 1 kleine uitschieter die van korte duur was.
ze zal gedacht hebben, laat ik maar braaf zijn want ze hebben anders alles op film.

langs één kant is het heel goed dat ze werkbaar was en luisterde
langs de andere kant, blijft het moeilijk om het probleem op te sporen.

Wat ik al wel gemerkt heb is dat ze vooral start met rennen na een galopsessie en als ik op de open cirkelzijde kom (dus als ik net de korte zijde afkom zeg maar)
ik heb dan al op het begin vd korte zijde begonnen met ophoudingen te maken en dat hielp. Ze gaf beter toe.

ahgoe, we zijn dan al weer een stapje dichter bij de oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:29

Wirobelgje schreef:
Er moet iets zijn dat ik zelf onbewust aangeef, een signaal of weet ik wat waardoor ze hardnekkig blijft doordrammen. Ik kan helemaal niets anders bedenken.

Goed dat je dit erkent, want dit is inderdaad waar.
Hoogstwaarschijnlijk breng je zelf je paard uit balans, waardoor ze genoodzaakt is om te gaan rennen. De meest voorkomende oorzaak van het rennen/drammen is dat de ruiter te veel gewicht naar de voorhand brengt. Je zadel ligt misschien te ver naar voren en/of jij brengt zelf je gewicht naar voren. En dat lijkt me ook niet gek, aangezien het zadel voor jou wat te groot is. Het is ontzettend belangrijk dat het zadel voor het paard past, maar het is ook belangrijk dat het voor de ruiter past. Het is essentieel dat de ruiter goed, ontspannen en in balans op het paard zit en vloeiend mee kan gaan in alle bewegingen. Het kan heel goed zijn dat je dat met dit zadel niet goed lukt.

Hoe gaat het wanneer je zonder zadel rijdt?

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 10:16

@joviban: ik ben geen held om zonder zadel te gaan rondrijden. in stap is er geen enkel probleem maar zodra ik moet draven gaat het me niet meer af.
Ze is ook niet bepaald makkelijk om te zitten en ik kan me ook niet ontspannen (door de angst? heel goed mogelijk)
je hebt zeker gelijk dat het signaal van mij komt, ik moet gewoon beter werken, aanvoelen en sneller reageren. :D

Ik heb gisteren het gefilmde gezien en heb toch een paar puntjes opgemerkt waar ik zeker aan moet werken.

- niet plukken met de linkerhand (is al heel erg geminderd maar dit moet verfijnd worden naar rustig en stil maar meewerkend ipv tegenwerkend)
- ik breng idd mijn gewicht net iets teveel naar voor, het valt nog redelijk mee maar het moet veranderen.
- teugels niet smokkelen (is korter en korter nemen), gewoon eenzelfde lengte proberen houden.
-teugels niet afgeven, op maat houden dus
- en nog meer puntjes

manman, zoveel om aan te denken maar ik denk dat ik met bovenstaande punten al heel wat kan verbeteren.

dat ik niet ideaal kan meewerken omdat het zadel voor mij niet past is ook helemaal waar.
maar ik ga er wel vanuit dat ik zelf ook maar flink mijn best moet doen om het wel beter te doen ondanks het zadel.
Ik heb voorlopig niet de financiele ruimte om voor een ander zadel te gaan. Maar het staat zeker wel op mijn lijstje voor wanneer die ruimte er wel komt.

pffft, dan wordt het weer zoeken en passen van zadels, weet nu al niet waar ik moet beginnen.
Ze is een breed paard.

Ik wou dat ze die prestige top dressage in kleinere zitmaat hadden, dat zou het allereenvoudigste zijn.