Paard hangt op links: buiten & @Wedstrijd niet!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

berdien85

Paard hangt op links: buiten & @Wedstrijd niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 09:21

Ik rijd nu goed en halfjaar op een 4 jarige fries. Harstikke leuk beest, wil ontzettend graag voor je werken.
Nu heb ik al enige tijd 'last' van het feit dat hij hangt op links.. En dat heeft met mijn handen te maken, zonder er zelf erg in te hebben beweeg ik ze schijnbaar en op dat moment komt hij iets omhoog en zit ie weer vast. Daar krijg ik hem bijna met geen mogelijkheid uit, en dan merk ik dat ik m'n geduld verlies. Ik probeer dan maar even wat anders te doen, want dat moet ik natuurlijk niet op hem afreageren, ik doe het zelf!
Maar nu het gekke... 2 weken terug hadden we onze eerste wedstrijd, en hij liep zooo fijn!! En ook als ik af en toe eens buiten rijd, dan issie (denk ik) met andere dingen bezig (ja of ik natuurlijk) en dan heb ik nergens last van! Kan iemand dit verklaren??
En nog beter... hoe kan ik dit verbeteren, want elke x zo'n gevecht is niks aan! Ik heb zelf al gedacht, een zweepje achter m'n rug en met armen vasthouden, zou dat helpen?? :)

Ik heb les trouwens, en dan werken we er ook aan.. En dat gaat dan ook wel goed, maar als ik dan weer alleen ben..

Graag wat advies :D

Anoniem

Re: Paard hangt op links: buiten & @Wedstrijd niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:23

Ik denk dat het idd zo is dat jij onbewust links zelf meer vasthoud! Hier is je fijne motoriek dus slechter (zoals bij velen). Probeer hier mee te gaan oefenen, rijdt veel met zweepje links, ga eens oefenen met links schrijven, van alles wat je normaal met rechts doet, links ook trainen!

En met rijden er zelf echt op letten dat je links naar voren gesteld houdt, blijf het voor jezelf herhalen!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 09:27

Bedankt voor je reactie! Dat is ook wat mij instructie zegt.. Wat betreft het schrijven, ik ben links :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:29

Dat is dan apart :=

Ik heb namelijk hetzelfde, links slechtere fijne motoriek, en ben rechts :+ Bij mij heeft vooral het zweepje links wonderen gedaan, want ik kon gewoon niet vastpakken! Verder is het al heel goed dat je er zelf bewust van bent, dan valt er altijd wat mee te doen :j

Succes met oefenen :)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 09:31

Op zich, zoals mijn instructrice het uitlegt, is het niet apart..
Zij zegt namelijk dit: mijn linkerhand is stabieler dan mijn rechter. Hij is jong en heeft nog niet een goede balans. Omdat mijn linkerhand stabieler is zoekt hij dus daar zijn steun..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:32

Heb ik nog nooit zo gehoord, maar klinkt ook vrij logisch :+

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 09:36

Tsja.. nu nog DE oplossing vinden :)

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:45

berdien85 schreef:
Op zich, zoals mijn instructrice het uitlegt, is het niet apart..
Zij zegt namelijk dit: mijn linkerhand is stabieler dan mijn rechter. Hij is jong en heeft nog niet een goede balans. Omdat mijn linkerhand stabieler is zoekt hij dus daar zijn steun..

en dat is ook 100% waar.

Probeer goed vooruit te kijken, want dan voel je heel goed wat je doet, probeer daar dus ook bewust mee te rijden.

Rij eens linksom en maak veel voltes, probeer daarbij je pols een keer te draaien of een keer je elleboog 'los' te wapperen. Probeer rechts wel goed eraan te houden en hem dus recht te maken. Want doordat je links dus 'sterker' bent is hij die kant waarschijnlijk ook makkelijker in te buigen als rechts. In ieder geval dat is bij mij zo.

Ik moet zeggen dat ik dit zelf ook heb, schrijf ook links maar zet(te) links constant vast. Nu ik er bewust mee bezig ben is het al veel minder. Want in principe zet je je linkerhand onbewust vast.

En iets wat je jezelf hebt aangeleerd, is ook heel moeilijk af te leren ik weet het. En probeer er goed aan te denken dat je benen zijn ondersteuning moeten zijn, dus je binnenbeen in wendingen er goed bijhouden en dan je binnenhand een keer goed te ontspannen, dan zul je vanzelf zien dat je die binnenhand helemaal niet zo sterk nodig hebt. En dat maakt het ook al makkelijker om links niet vast te willen zetten, omdat je dan goed voelt wáárom je hem niet nodig hebt.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 09:55

Oke.. Bedankt voor de tips! Ik zal het zeker gaan proberen! 't is idd moeilijk om zoiets nu 'ineens' weer af te leren..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:17

pff, herkenbaar. Die van mij gaat galloperen als ik links vast pak en hij probeert me constant te verleiden links vast te pakken.
Constant blijven opletten en rijden met je linkerbeen en rechterhand is voor mij de oplossing (op de linkerhand), maar dit kost wel heel veel tijd, veel geduld en veel moeite..

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 20:46

Ja ik dacht al dat 't niet in 1 dag over zou zijn haha! Maar toch wel raar dat ie 't op wedstrijd niet doet, vinden jullie niet??

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 07:35

dat ligt waarschijnlijk aan jou ;) hihi

dan ben je helemaal anders aan het rijden, want dan 'moet' het in principe goed gaan dus dan zit je waarschijnlijk niet zo veel aan de binnenhand dan bij een training.

Bij het trainen rij je gewoon veel anders, dan zoek je als het ware ook wat meer op, zo laat je hem extra doorkomen met stelling, of vind je hem even langzaam dat rij je hem een paar pasjes naar voren, in de ring kan dat niet dus dan probeer je zo stil mogelijk te zitten, en dus ook met je handen, dus dan kun je hem in principe al niet zo stevig vastpakken op links want je hebt rechts er ook goed bij.(dat is bij mij tenminste)..

Maar idd in één dag, als iemand die oplossing zou vinden ; ik heb ook PB... :P

maaaarrr... onthoud ; de paarden doen het niet expres.. De ruiter heeft het er in principe altijd zo ingereden, want ik heb bijv. nu zelf mijn paard wat moeilijker gemaakt met rechts inbuigen. Maar ik ben er ergens ook wel blij mee, want nu leer ik van mijn fouten, omdat ik me bewust ben van de oorzaak; ik en mijn binnenhand :P , en nu ben ik bezig om hem rechts lekker los te maken.. En dat is eigenlijk ook wel weer een beetje een uitdaging waar ik en mijn paard veel van leren.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 08:53

Oke.. zoals je het uitlegt klinkt 't wel logisch ja :) Ik ben me er heel goed bewust van dat het aan mij ligt. Mijn instructrice heeft er ook opgezeten en dan loopt ie netjes, als ik er daarna weer op zit voel ik een verschil! Dus dat wordt trainen, trainen en nog eens trainen..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:14

LadyLynn schreef:
maaaarrr... onthoud ; de paarden doen het niet expres..

Niet helemaal mee eens ;) Er zijn er genoeg die zichzelf leren dat als ze vasthouden, dat het baasje terugtrekt. Dan hebben ze een reden om zich aan het werk te onttrekken. Die van mij is nu zo ver dat hij gewoon zijn hoofd naar rechts doet en dan zodra er druk op de teugel komt aangallopeert, zovan "ooh, baas, jou schuld, jij trok aan links!!! :+ "

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 17:23

Dat doet hij ook.. Als hij vastpakt geef ik been, zodat ie loslaat.. Maar dan gaat ie idd aangalopperen en issie er moeilijk weer uit te krijgen (gaat verder niet op de kletter ofzo hoor) Slimme paarden ook ;)

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:55

secricible schreef:
LadyLynn schreef:
maaaarrr... onthoud ; de paarden doen het niet expres..

Niet helemaal mee eens ;) Er zijn er genoeg die zichzelf leren dat als ze vasthouden, dat het baasje terugtrekt. Dan hebben ze een reden om zich aan het werk te onttrekken. Die van mij is nu zo ver dat hij gewoon zijn hoofd naar rechts doet en dan zodra er druk op de teugel komt aangallopeert, zovan "ooh, baas, jou schuld, jij trok aan links!!! :+ "

maar wie heeft hem geleerd (terug) te trekken :P ???? Als jij constant alleen op rechts rijdt (rechter hand) en daarna na een week of 3/4 op links wilt gaan rijden, dan blijft hij zoeken op rechts en zal hij links niet aannemen omdat hij dat niet kent.

En zoals je het zegt, dat klopt idd, dat het paard jou de schuld geeft zeg maar. Dat vind ik het mooie aan de jonge paarden; ze geven precies aan wanneer jij iets fout doet. En dan kun je jezelf daarop corrigeren. Want een jong paard kent niks, die heeft niet bedacht van ; ik ga eens even lekker op links terugtrekken, want dan kan ik daar 'op lopen'. Maar omdat de ruiter op links pakt vindt hij daar zijn steun en maakt het hem dat makkelijker, dus zal hij idd blijven proberen om die vast te pakken, wat ook een beetje automatisme is geworden voor het paard.

ik heb het niet zo goed verwoord maar wat ik bedoel te zeggen; als jij op een jong paard voelt dat hij sterk is op links, dan heeft 999 van de 1000 keer de ruiter dat zelf veroorzaakt doordat die teveel/te vaak op links pakt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:37

ik snap wat je bedoelt, ik heb alleen te maken met een 20-jarig heel slim paard dat het klappen van de zweep op alle mogelijke manieren kent.
Ik geef toe dat het mijn fout is om links vast te houden (hij begon, hij heeft het niet van mij geleerd ;)), maar dit is wel iets waar hij misbruik van maakt :P
Je stukje over links en rechts klopt volgens mij niet. Ik rijd op mijn buitenteugel, dus op de rechterhand rijd ik op links... Wellicht kun je dat nog even uitleggen?

Die van mij maakt er nu in zoverre misbruik van dat ik heel hard probeer om links los te laten en dat lukt (meestal) ook. Als hij het echter zat is, schiet hij rechtsaf of gooit in ieder geval zijn hoofd naar rechts. Op die manier komt er (uiteraard) druk op de linkerteugel. Als hij linksaf gaat is het een reflex om links er (nog) aan te houden. Vervolgens gallopeert hij aan, want ik pak links weer vast. Als hij ineens zijn hoofd naar rechts draait, kan ik natuurlijk niet veel anders :P

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:30

ik snap ook echt wat jij bedoelt hoor, soms kun je (voor je gevoel) idd echt niet anders, ik ken het! Heb ik soms ook..

maar ik heb het juist op mijn binnenhand, die pak ik steeds vast en vooral rechtsom (heb ik volgens mij ook al verkeerd gezet :P )

Tuurlijk maakt een paard daar misbruik van, als ik paard zou zijn zou ik het ook doen denk ik :P !.. maar hij doet het niet om je te treiteren hoor..

maar op je buitenteugel dus?.. wow, dat zou voor mij echt perfect zijn haha!.. Ik heb liever dat ik (of mijn paard dan ook een beetje hihi) de buitenteugel er teveel aan hou dan de binnenteugel.

Wat die van mij dus doet is linksom net als een elastiekje inbuigen en super licht (omdat ik dan fijn van mijn binnenbeen naar mn buitenteugel kan rijden) maar rechtsom.... :Z .. mijn linkerhand doet niet wat ik van hem vraag en mijn rechterhand leidt zo ongeveer zijn eigen leven door zich helemaal strak te zetten..

als ik bij A bijv. afwendt dan loopt hij net iets met zijn voorhand naar links, waardoor ik links niet zoveel contact heb en rechts is het net of ik 500 kilo aan het dragen ben. Dus dan probeer ik een volte halve baan te rijden naar rechts en dan lukt het wel, maar dan kom ik op de binnenhoefslag uit en dan gaat hij vrolijk op rechts verder.

Maar wat ik als oefeningen heel veel doe is veel stappen, dan heb je veel tijd om jezelf en dus ook je paard te corrigeren, veel slangenvoltes waarbij ik elke boog echt instuur op mijn buitenteugel. Met de binnenteugel vraag ik heel zacht stelling. Na een paar bogen komt ie vanzelf wel losser en uiteindelijk doe ik dat in draf. En voltes kleiner maken en openen. En de voltes insturen met de voorhand, dus de buitenteugel.

In jou geval zou ik het een beetje andersom doen. Die is ook al ietsjes ouder, dus die kan je iets moeilijkere oefeningen laten doen. Dus bijv. op een slangenvolte stelling naar buitenvragen iedere wending. Dus dan maak je van je binnenhand in principe je buitenhand en andersom. Dus wat contra stelling vragen af en toe, ook op de lange lijnen.

Het valt idd niet mee, ik ben er ook al een tijd mee bezig, en het is echt al veel beter... maar het wordt idd moeilijk als je paard je 'makkelijke' hand ontwijkt en je 'moeilijke' hand zelf ook aanpakt..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:50

Volgens mij blijven we elkaar verkeerd begrijpen, haha.
Bij mij gebeurt het op de linkerhand, mijn linkerhand is stugger als mijn rechterhand. Dus ik heb helaas ook het probleem met mijn binnenhand.
Wat mijn paard op dat moment doet is zijn hoofd naar rechts gooien (alsof hij dus wat ziet, maar dan minder heftig). Ik heb nu met oefenen af en toe een boogje in de teugel, even de extremen opzoeken zeg maar. Hij gooit zijn hoofd naar rechts, waardoor er ineens druk op de linkerteugel komt te staan, ik kan het niet beter uitleggen. Vervolgens heeft hij zijn excuus om aan te galloperen en kan ik overnieuw beginnen :P

Ik ben met mijn instructeur veel bezig op de volte, in stap. Proberen schoudervoor te stappen op de buitenteugel en binnenbeen. Inderdaad voltes inzetten vanuit de buitenteugel, zoals je al zei.
Bij mij ligt het probleem nu nog grotendeels bij mezelf. Ik weet dat ik links vasthoud, ik wist alleen nooit hoe ik het op kon lossen. Ik heb nu ontdekt dat ik met meer druk op binnenbeen en buitenteugel, de binnenteugel echt begeleidend bedoelt kan worden. Als ik straks los kan laten, kan hij nergens meer aan trekken.
Als ik hem inderdaad een beetje netjes heb, wil ik aandraven. Helaas is de draf een groot probleem met hem, iets wat ik al heel lang met hem ken, dus vaak eindigt het na 2 passen al in galop en dan ga ik dus in galop verder. We hebben besloten het eerst in deze 2 gangen maar op te lossen, dan komt de draf daarna wel.

Slangenvoltes zijn bij ons dus eigenlijk te traag, of te snel. In galop kan ik dit niet verwerken, in stap heeft hij te veel tijd om mij uit te dagen.
Het is een paard dat veel heeft meegemaakt en veel kent (van Z2 proeven, tot manege-werk, van ruiters die te passief waren, tot ruiters die te agressief waren) en helaas ook de trucjes om onder het werk uit te komen. Hij heeft de draf altijd moeilijk gevonden, dat zal ook altijd zo blijven, deze word snel te traag en te veel op de voorhand. Actiever rijden is niet mogelijk, want dan springt hij galop aan op de de binnenteugel, dus dat is nu het belangrijkste probleem.

Het vervelende is dus dat hij echt de ruzie opzoekt, door gewoon zijn hoofd zo te buigen dat er toch kracht op de binnenteugel staat. In eerste instantie waren dit ruzie zoekertjes, waar ik meteen op inging. Nu ben ik zover om die binnenteugel met rust te laten, nu gooit hij gewoon zijn hoofd naar rechts, om die druk op links te krijgen en zo galop aan te springen.

Vrij complex probleem bij mij dus ;) Het was ook verder niet mijn doel om een oplossing te vinden in dit topic, wilde je alleen duidelijk maken dat het paard het niet altijd expres doet. Ik ben nu zo ver dat ik in stap los kan laten en bij het aandraven ook. Het paard zoekt alleen op de meest slinkse wijze toch die druk weer bij mij en gaat het gevecht dus weer aan ;). Dan is mijn enige optie de linkerteugel te laten vallen, anders krijg ik altijd druk op de teugel;).

W_aldrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:25

gewoon niet te veel nadenken tijdens het rijden en op gevoel rijden. Waarschijnlijk gaat t dan al stukken beter! :)

twinkelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:55

probeer ook eens na te gaan of ie misschien op 1 hand wat meer aan de bakrand kleeft (die heb je op (butien)wedstrijd meestal niet). en / of op de andere hand misschien juist wat door je binnenbeen valt (en jij dat onbewust probeert te corrigeren met je buitenhand, waardoor stelling vragen lastig wordt op die hand en alles wat 'vaster' lijkt te voelen).
bij mijn friesje zat hier de oorzaak van, wat een buigingsprobleem leek, maar dus helemaal niet bleek te zijn :o . veel van hand veranderen en figuren rijden. en op het land rijden (is zowieso een goede oefening voor een jong paard).

ben benieuwd! succes!!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 13:40

Bedankt allemaal... 't is idd het gevoel.. Ik had vandaag les en ik moest meer naar de letters kijken. En dus niet de letter die dichtbij is maar de eerstvolgende.. Het ging super ook omdat ik met mijn lichaam 't paard stuurde ipv met teugels :D