Dominantieprobleem of toch ergens anders last van?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WWisecracker

Dominantieprobleem of toch ergens anders last van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 08:31

Hallo allemaal,

Sinds 2 weken is het weer mis met Wacky (net 6).
Meneer weigert te lopen in de bak. Nou ja het stappen gaat nog wel maar zodra ik aan wil draven begint hij te bokken en naar mijn been te slaan.
Zweepje en sporen geprobeerd, maar daar reageerd hij heel aggresief op. Het wordt simpelweg te gevaarlijk, hij valt zelfs mijn instructrise aan die in de bak staat.

Als ik met hem naar buiten ga reageerd hij minder aggresief maar toch. Hij wil liever niet draven of gallopperen.
Eerst had hij deze problemen alleen in de bak, nu ook buiten.
Dit terwijl we altijd heel veel plezier hebben met buiten rijden. Lekker in de volle rengalop het bos door, of gewoon een rustig ritje.
Nu moet ik echt mijn best doen om hem in draf te houden. Soms lijkt het of hij wel wil maar dan stopt hij na 2 passen accuut!
Ook schud hij veel met zijn hoofd (gisteren voor het eerst).

Er zijn zelfs mensen die zeggen dat ik hem naar iemand toe moet brengen die er eens flink onder rost!
Of dat er iets in zijn hoofd verkeerd zit dat hij zo aggresief is.

Hij is absoluut niet kreupel.
De tandarts komt a.s. vrijdag. (hoop eigenlijk dat daar het probleem zit).
Hij is door de osteopaat behandeld, hij heeft dus geen problemen met rug hals e.d..
Afgelopen zaterdag ben ik voor een ander zadel weggeweest maar mijn oude zadel ligt nog meer dan redelijk goed.
Hij heeft daar wel de boel op stelten gezet met zijn ''leuke'' gedrag, en echt lekker zadels uitproberen was er ook niet bij omdat meneer weigert te draven.

Wat ik me ook nog bedacht is het volgende.
Hij stond laatst bezweet op de wei (bij zijn schouders en in de liezen) maar ik weet 100% zeker dat hij niet heeft lopen rennen enzo.
Dus zweten zonder iets te doen.

Ik was een beetje bang voor buikpijn omdat het gras waar hij nu op staat wel heel rijk is. (staat niet gelijk de hele dag op het rijke suk gras hoor ;) ).

Kortom ik weet het niet meer, als het dominantie is kom ik er zelf niet uit (te gevaarlijk).
Ik hoop eigenlijk dat het een tanden probleem is, maar er zijn heel veel mensen die dat niet verwachten.

Is er hier iemand die er andere ideeen over heeft wat het kan zijn of wat ik kan doen?

aerdenhout1

Re: Dominantieprobleem of toch ergens anders last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 08:41

Zo aan je verhaal te horen heeft dit niets met dominantie te maken, maar zit er duidelijk lichamelijk iets niet goed.
Zet hem eens een maandje op rust, liefst op het land met een vriendje. Begin dan weer eens bij de basis, dus longeren en bouw het als het goed gaat langzaam weer op.
In elkaar laten rossen voordat je echt 100% zeker weet dat het dominantie is lijkt mij geen goed plan. ( eigenlijk ook niet als het WEL dominantie is!)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 08:46

Als het niks medisch is, dan zou je kritisch naar je rijstijl moeten kijken..
Ook over je instuctie staat er niks geschreven...Welk niveau en of die er ook zo veel problemen mee heeft als die erop gaat.
Als dat het niet kán zin , dan moet het wel medisch zijn...

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 08:48

Ik vind het een lastig probleem.
Ik weet dat hij heel dominant is, dat is hij altijd geweest.
Een half jaar terug heeft hij dit ( of iets dergelijks ook gehad). Toen ging hij ook constant in de staak. Daar heb ik hem met veel moeite doorheen gereden. Ik ben niet snel bang maar nu durf ik het niet (durf niet aan te pakken en zodra hij begint stop ik met rijden, zoals mijn instructrise zegt).
Toch heb ik ook heel veel twijfels of het toch niet iets lichamelijks is.
Ik weet dat ik het beste kan wachten totdat de tandarts is geweest. Maar zit er behoorlijk mee in mijn maag. Daarom toch maar alvast mijn verhaal geplaatst.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 08:52

superwoman schreef:
Als het niks medisch is, dan zou je kritisch naar je rijstijl moeten kijken..
Ook over je instuctie staat er niks geschreven...Welk niveau en of die er ook zo veel problemen mee heeft als die erop gaat.
Als dat het niet kán zin , dan moet het wel medisch zijn...

Ik weet dat ik niet de beste ruiter ben. Ik ben totaal geen dressuurruiter maar iemand die lekker het bos in wil, lange ritten maken lol met je knol om het zo maar te zeggen.
Ik weet overigens wel dat mijn houding op mijn paard redelijk goed is ,zit hem niet in de weg e.d..
Mijn instructrise klimt niet op mijn paard. Misschien idd niet goed, maar ze heeft me met veel dingen geholpen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 08:56

Laat hem anders nog eens klinisch keuren en vraag de D.A of hij kan zien of hij ergens pijn kan hebben.

Als je twijfelt zul je nooit goed kunnen doorzetten met rijden.

Ook met dominate paarden heb ik er weinig mee gemaakt niet niet wilde werken... Vaak werden ze slechts gefrustreerd van de ruiter met tegenstrijdige signalen tijjdens het rijden...
Met en buitenrit zou je het probleem dus niet moeten hebben, lijkt mij.

Wel is het misschien verstandig om en andere instructie erbij te halen. Misschien kan die iets zien. (echte) Paardenmensen zien vaak of en waar het paard last van heeft of voelen dat.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 09:03

superwoman schreef:
Laat hem anders nog eens klinisch keuren en vraag de D.A of hij kan zien of hij ergens pijn kan hebben.

Als je twijfelt zul je nooit goed kunnen doorzetten met rijden.

Ook met dominate paarden heb ik er weinig mee gemaakt niet niet wilde werken... Vaak werden ze slechts gefrustreerd van de ruiter met tegenstrijdige signalen tijjdens het rijden...
Met en buitenrit zou je het probleem dus niet moeten hebben, lijkt mij.

Wel is het misschien verstandig om en andere instructie erbij te halen. Misschien kan die iets zien. (echte) Paardenmensen zien vaak of en waar het paard last van heeft of voelen dat.

Daarom, omdat hij het sinds van de week ook met buitenrijden doet begin ik erg te twijfelen of het toch niet iets medisch is!
Maar omdat er veel mensen zijn die zeggen dat het absoluut een dominantie probleem is, vind ik het heel moeilijk.

Ik wacht eerst de tandarts af daarna laat ik hem helemaal nakijken door de dierenarts, pas daarna kijk ik eventueel of ik iemand kan vinden die het eventuele rijtechnische probleem met mij op kan lossen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:46

verstandig!

succes!

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 09:57

Dank je!
Maak me toch wel zorgen om mijn mannetje hihi.
En aangezien er verder alleen mensen om mij heen zijn die het op zijn dominantie gooien, is het wel ''prettig'' om andere meningen te horen.
Al weet ik niet wat nu erger is. De dominantie of het medische aangezien ik niet gelijk van iets heel ergs uitga.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:03

Ik herken je verhaal wel. Maar denk er aan geen elk paard is hetzelfde en bokt is geen DA. Ik kan je alleen vertellen wat ik heb meegemaakt. Mijn paard was van de een op andere dag niet meer vooruit te krijgen net zoals bij jouw. Zowel op bekende plekken binnen als binnen en buiten. Het was bij mijn paard een versuring probleem van de spieren waarmee we nog steeds bezig zijn maar wat steeds beter gaat. Het kwam ook van de een op ander dag opeens. Ik zou een da laten komen en voor de zekerheid een bloedtest (uitgebreid) laten doen.

Succes

o,ja en die van mij is wel dominant... :o

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 10:23

Snovje schreef:
Ik herken je verhaal wel. Maar denk er aan geen elk paard is hetzelfde en bokt is geen DA. Ik kan je alleen vertellen wat ik heb meegemaakt. Mijn paard was van de een op andere dag niet meer vooruit te krijgen net zoals bij jouw. Zowel op bekende plekken binnen als binnen en buiten. Het was bij mijn paard een versuring probleem van de spieren waarmee we nog steeds bezig zijn maar wat steeds beter gaat. Het kwam ook van de een op ander dag opeens. Ik zou een da laten komen en voor de zekerheid een bloedtest (uitgebreid) laten doen.

Succes

bedankt voor je reactie.
Ik weet dat het vragen hier op bokt waarschijnlijk geen uitkomst bied.
Maar wil graag mijn verhaal kwijt (maak me zorgen) en misschien dat er iemand is die denkt Heee dat zou het wel eens kunnen zijn.
Dan kan ik het evt. aan dierenarts ofzo melden (meedenken naar oplossing).

Heeft je paard het dan vanaf het moment dat je opstapt, en ook aan de longeerlijn e.d?
Wacky loopt wel goed door aan de longeer lijn (wel te hard en dan loopt hij zowat met de kin op de borst (ver achter de loodlijn).
Als ik er op zit stapt hij ook goed door. Maar draven en gallopperen gaat niet, en als ik hem dan in de draf heb, wil hij het liefst na 3 passen weer stappen. Als ik dan door ga (flink aandrijven) doet hij het wel maar niet van harte (gaat heel langzaam en het lijkt dan alsof hij heel onregelmatig draaft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:52

WWisecracker schreef:
Al weet ik niet wat nu erger is. De dominantie of het medische aangezien ik niet gelijk van iets heel ergs uitga.

Een dominatieprobleem is eigenlijk een leidinggevend probleem.
Je zal moeten leren om duidelijker te zijn en daardoor respect zien te verdienen. Dit valt prima aan te leren. Veel kijken naar paardengedrag en naar hoe mensen met hun dieren om gaan en hoe het paard hierop reageerd kan al veel duidelijk maken.

Aangezien veel mensen in jouw omgeving dit denken, zou ik aanraden om daar ook gelijk aan te gaan werken. Je bent snel onzeker schreef je, dat is natuurlijk geen goede eigenschap om goed leiding te kunnen geven. Als je je er meer in verdiept kun je misschien zekerder worden in je hulpen en lichaamstaal.

Dominatie-problemen zijn ook niet fijn voor het paard. Hij heeft te weinig vertrouwen in zijn baas en zijn baas wil wel leidinggevende dingen doen, zoals rijden etc. Paard zal steeds in 2strijd zijn.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:40

Ja misschien idd eens wat los en grondwerk gaan doen en even de puntjes op de i zetten qua gehoorzaamheid,
Zou zeker niet aanpakken als hij staakt met rijden, dan geeft hij aan dat er iets lichamelijks niet ok is , let heel goed op je eigen lichaam met rijden, je zegt dat je toch wat gespannen ben, dat kan al genoeg zijn om je paard ook te laten stil staan.
Neem ook een andere instructrice die dit probleem kan oplossen zonder dat ze zegt dat je hem er doorheen moet rijden, want dat werkt misschien kort , maar lost het probleem niet op en werkt vaak alleen maar averechts op den duur.
Los het op met rust en geduld en zet niet te veel druk op het paard.
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl misschien heb je er wat aan,

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 12:02

Ik ben alleen onzeker als hij met 4 benen tegelijk de lucht in gaat bokken stijgeren e.d. achter elkaar. Dan is het zo goed als onmogelijk om te blijven zitten. Als er dan geen vaart in (stil staat) heeft hij er alle kans voor om heel zot te gaan doen.
Verder ben ik absoluut niet onzeker. Aan de hand en met grondwerk is hij zo braaf en mak als een lammetje.
Daar zit dus echt het verschil. Het lijkt wel alsof hij mij heel anders ziet zodra ik opstap en dingen van hem ga vragen.
Overigens heb ik hem door zijn stakingen een half jaar geleden wel zelf heen gereden.
Maar nu is hij een stuk gevaarlijker. Ik heb 2 kleine kindjes en ik kan het niet maken om (zwaar) gewond te raken.

Deze kuren heeft hij ook pas weer sinds 2 weken of eigenlijk 2 lessen. En gisteren ook met buitenrijden.

Verder is het een lief dier, wel met gebruiksaanwijzingen. Ik kan er op zich goed mee over weg. Alleen nu wordt het te zot.

Ik ga zeker hulp bij iemand met verstand van zaken vragen als er niets medisch te vinden is.

We zijn met rijden wel dingen op steeds andere manieren gaan doen.
Eerst handen heel wijd en laag, daarna een tijdje meer de handen naast elkaar, en nu moest ik ze wat meer hoog houden.
Nu ik er over nadenk, kan het misschien wel zo zijn dat hij het ook niet meer snapt (tegenstrijdige dingen).
Ik denk dat het ook komt omdat degene van wie ik les krijg ook een paar keer veranderd is van ''stroming'' binnen het dressuren.
Ik ben daar allemaal niet bekend mee en ga er van uit dat als zij veranderingen aanbrengt in de manier van lessen dat dat ook beter is. Er zit steeds een voor mij logisch verhaal achter.
Dat vind ik dus zo moeilijk de ene zegt dit en de andere dat, en wanneer doe je het goed he?!

Bedankt voor jullie reactie iig. Ik ga er eens goed over nadenken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:14

WWisecracker schreef:
Daar zit dus echt het verschil. Het lijkt wel alsof hij mij heel anders ziet zodra ik opstap en dingen van hem ga vragen.

Dat is ook een groot verschil. Net als op de grond moet je zorgen voor duidelijke signalen.
Wanneer je rijtechnisch nog niet zó handig bent, wordt het paard onzeker of gefrustreerd van de onduidelijke of tegennstrijdige signalen.

Kan me voorstellen dat je onzeker wordt van die sprongen etc...

Het niet voorwaarts willen, kan echt goed een medisch probleem zijn hoor. Ook dde eerdere stakingen kunnen ermee te maken hebben gehad.
Als je niet veel van je paard vraagt, heeft hij geen reden om niet te willen.

edit-> het gerommel met je handen (handen wijd zetten etc etc) is wel een goede reden van het paard om daar gefrustreerd van te raken. Kans dat je veel druk heb gezet is dan erg groot.
Andere instructie lijkt me heel belangrijk :o

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 12:30

Misschien heb je wel gelijk (waarschijnlijk wel haha).
Als Wacky mijn instructrise aan ziet komen veranderd hij al met lopen. Zo van, o jee er moet weer gewerkt worden.
Op zich is het wel mijn eigen schuld want eerlijk gezegt ben ik in het bos niet al te consequent.
Dat komt ook omdat het daar zo goed gaat en dan ben ik genijgt om hem te laten gallopperen als hij zelf aanspringt. Dan denk ik laat maar. Hij is dan wel weer makkelijk terug te nemen enzo.
Nu zeggen ze dat hij hetzelfde wat hij in de bak doe doorzet naar buiten omdat ik buiten minder consequent ben. Overigens is het niet zo dat ik hem naar rechts laat gaan als ik bv naar links wil (ander topic gelezen). Als hij echt iets niet mag laat ik het ook echt niet toe.
Maar ja soms denk ik laat maar, dan denk ik het gaat wel lekker zo.
Maar of dat nu echt het probleem is ik weet het niet. Misschien wel misschien niet.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 12:35

superwoman schreef:
WWisecracker schreef:

Dat is ook een groot verschil. Net als op de grond moet je zorgen voor duidelijke signalen.
Wanneer je rijtechnisch nog niet zó handig bent, wordt het paard onzeker of gefrustreerd van de onduidelijke of tegennstrijdige signalen.

Denk idd dat hier wel het grootste gedeelte van het probleem ligt.
Hoe jij het zo beschrijft denk ik echt Ja dat is het.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:37

Ik vraag mij af hoe je paard loopt aan de longe of in vrijheid? Stel dat hij echt een lichamelijk probleem heeft, dan zou hij dezelfde problemen moeten hebben bij longeren met hoofdstel en zadel. En als hij spierbevangen is, dan zou hij zelfs niet meer lopen als hij buiten op de weide is en dergelijke.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:39

Ik ben lui met opstijgen... Altijd mag ze (mogen ze) wegstappen als ik op stap. Ook ik heb mijn fouten waar ik te laat of niet op reageer.. toch zijn ze prima te rijden en doen ze de andee gevraagde dingen echt wel....

Als het paard verder goed terug te nemen is, na het uit zichzelf in galop gaan etc, dan is de er imo geen controleverlies van het leiderschap.

Misschien verlies je de leiderschap wanneer je gaat lessen en je teveel bezig bent met 'leiding' geven, terwijl je ook meer fouten maakt. Dat is frustrerend voor het paard natuurlijk.

Citaat:
omdat degene van wie ik les krijg ook een paar keer veranderd is van ''stroming'' binnen het dressuren.

Dit is echt niet goed!
Die persoon moet eerst zelf eens uitvissen hoe het moet, voor ze les gaat geven.
Je moet een basis hebben waar je in thuis bent. Iets meenemen van een andere stroming is prima, maar het moet geen hele andere manier van rijden worden. Dan ben je imo nog zelf erg zoekende en kun je er nooit goed in zijn :o

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:46

Die van mij had ongeveer het zelfde en die bleek last van het bit te hebben, ik had een enkel gebroken erin zitten, maar nu een dubbelgebroken, en nu is hij weer harstikke braaf.
Ik weet echt niet of het in jouw geval hetzelfde is, maar je kan het proberen natuurlijk.
Ik geloof iig niet dat het dominantie is, eerder dat hij ergens last van heeft

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 12:50

Silly1972 schreef:
Die van mij had ongeveer het zelfde en die bleek last van het bit te hebben, ik had een enkel gebroken erin zitten, maar nu een dubbelgebroken, en nu is hij weer harstikke braaf.
Ik weet echt niet of het in jouw geval hetzelfde is, maar je kan het proberen natuurlijk.
Ik geloof iig niet dat het dominantie is, eerder dat hij ergens last van heeft

Ik rij wacky altijd al met een dubbel gebroken bit.
Maar misschien dat hij toch last van zijn tanden heeft, daarom komt vrijdag de paardentandarts.
Maar bedankt voor je tip.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 12:51

superwoman schreef:
Ik ben lui met opstijgen... Altijd mag ze (mogen ze) wegstappen als ik op stap. Ook ik heb mijn fouten waar ik te laat of niet op reageer.. toch zijn ze prima te rijden en doen ze de andee gevraagde dingen echt wel....

Als het paard verder goed terug te nemen is, na het uit zichzelf in galop gaan etc, dan is de er imo geen controleverlies van het leiderschap.

Misschien verlies je de leiderschap wanneer je gaat lessen en je teveel bezig bent met 'leiding' geven, terwijl je ook meer fouten maakt. Dat is frustrerend voor het paard natuurlijk.

Citaat:
omdat degene van wie ik les krijg ook een paar keer veranderd is van ''stroming'' binnen het dressuren.

Dit is echt niet goed!
Die persoon moet eerst zelf eens uitvissen hoe het moet, voor ze les gaat geven.
Je moet een basis hebben waar je in thuis bent. Iets meenemen van een andere stroming is prima, maar het moet geen hele andere manier van rijden worden. Dan ben je imo nog zelf erg zoekende en kun je er nooit goed in zijn :o

:j daar heb je een goed punt dank je wel.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:39

Kijk je eens naar mijn post? Heeft hij anders ergens last van?

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:18

WWisecracker schreef:
Snovje schreef:

Succes

bedankt voor je reactie.
Ik weet dat het vragen hier op bokt waarschijnlijk geen uitkomst bied.
Maar wil graag mijn verhaal kwijt (maak me zorgen) en misschien dat er iemand is die denkt Heee dat zou het wel eens kunnen zijn.
Dan kan ik het evt. aan dierenarts ofzo melden (meedenken naar oplossing).

Heeft je paard het dan vanaf het moment dat je opstapt, en ook aan de longeerlijn e.d?
Wacky loopt wel goed door aan de longeer lijn (wel te hard en dan loopt hij zowat met de kin op de borst (ver achter de loodlijn).
Als ik er op zit stapt hij ook goed door. Maar draven en gallopperen gaat niet, en als ik hem dan in de draf heb, wil hij het liefst na 3 passen weer stappen. Als ik dan door ga (flink aandrijven) doet hij het wel maar niet van harte (gaat heel langzaam en het lijkt dan alsof hij heel onregelmatig draaft.

Die van mij had het zowel onder de man als bij het longeren. Alhoewel ik moet zeggen dat ze aan de longeerlijn wel bleef lopen. Moest wel heel veeeeel vragen dan mar ze liep. Als ik goed keek zat er ook iets van onregelmatigheid in tijdens het longeren. Maakte niet uit welke gang. Ik kreeg haar nog moelijkere in gallop aan de longeerlijn maar het lukte wel. Onder het zadel dan stopte ze echt niet meer vooruit e branden. Alleen naar heeeeel lang vragen kwam er een stap vooruit. Ook ik maakte me toen zorgen.

Ik snap je bezorgheid helemaal en dat je advies vraagt op bokt ook. Wilde alleen voorkomen dat je niet dacht dat ik straks alles weet omdat het verhaal wel erg veel lijkt op die van mij. Ik denk aan evt spierverzuring omdat het dus op mijn verhaal lijkt. Daarnaast is die van mij ook 6 bijna. En daarvoor geen last van gehad.

Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust.... :D

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 14:18

JaBa schreef:
Ik vraag mij af hoe je paard loopt aan de longe of in vrijheid? Stel dat hij echt een lichamelijk probleem heeft, dan zou hij dezelfde problemen moeten hebben bij longeren met hoofdstel en zadel. En als hij spierbevangen is, dan zou hij zelfs niet meer lopen als hij buiten op de weide is en dergelijke.

Aan de longeerlijn alleen met hoofdstel stapt draaft en galloppeerd hij gewoon, alleen trekt hij zijn hoofd helemaal in de krul. (kin op de borst).
En aangallopperen lijkt moelijker (vaak verkeerde galop of gekruist ). Maar dat heeft hij af en toe wel vaker gehad.