Bang paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ansje1985

Bang paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 20:50

Ik rijd een paard wat ontzettend bang is voor van alles en nog wat.
Vanochtend ging ik rijden en ben helaas na 15 min weer afgestapt.
Was gewoon in de binnenbak aan het rijden en al meteen toen ik opstapte was ie heel kijkerig en aan het dribbelen.
Dacht eerst dat ie gewoon lekker fris was, maar later kreeg ik door waarom ie zo deed.
Ze waren een stukje vederop op de weg (waar je op uit kijkt van uit de bak) bezig met een paard en menwagen.

Waarschijnlijk hoorde mijn paard hem al aankomen vandaar dat ie al zo kijkerig en bang was.
Maar toen ie hem uiteindelijk ook zag kon ik hem bijna niet meer houden.
Werd er zelf ook best angstig van en ben er toen maar af gestapt aangezien hij mijn angst voelt en het dan natuurlijk alleen maar erger word.
Had besloten om in de avond weer terug te gaan en hem weer opnieuw te gaan rijden.
Dat heb ik dan ook gedaan en dit keer geen menwagen te bekennen, maar wel een lucht ballon (zal je altijd zien :D).
En die was ook vreselijk eng (het geluid vooral).
Nu ben ik er wel gewoon op blijven zitten en heb veel tegen hem gepraat en geprobeerd zoveel mogelijk af te leiden.(was behoorlijk lastig trouwens)
Toen de lucht ballon uit zicht was , was ik zelf ook weer een stuk ontspannender en hebben we uit eindelijk nog redelijk gereden. (al was de ontspanning bij het paard ver te zoeken).
Nou heb ik dit met veel dingen die onbekend zijn voor het paard en bij onverwachte geluiden dat hij zo schrikkerig en bang is.
Maar hoe kan ik daar nou het beste mee omgaan en dan met rijden maar ook met er naast lopen??
Hoe reageren jullie als je paard ergens bang voor is of ergens van schrikt.
Ik heb snel de neiging om het enge te nergeren, maar misschien is het juist beter om te laten zien dat het niet eng is en juist het paard ernaar te laten kijken??
Hoe pakken jullie dit aan?

Groetjes angela
P.s hoop dat het hier goed staat

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:01

Als mijn paard weer is wat ziet wat eng is laat ik dr ernaar kijken en snuffelen als het mogelijk is

Vaak stelt ze zich ook gewoon aan hoor of ze heeft daarbij ook nog veel energie

Maar als ze bang is probeer ik te doen alsof er niets aan de hand is, als ik ga praten of aaien heb ik het idee dat ik dr angst bevestig. Klinkt apart maar als ik ga gapen of zuchten merk ik wel dat ze wat meer chillt :)

Maar sowieso als ze aan de hand ergens bang voor is, moet je hem er mee confronteren, werkt echt.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:05

Dit volg ik ook even, zelf heb ik ook het idee dat je het paard ernaar moet laten kijken om te laten zien dat het niet eng is, benieuwd wat andere doen. ;)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:06

Als ik op een bang paard rijd, laat ik hem de eerste keer even kijken. Daarna wil ik dat hij er gewoon langs loopt.
Als hij kijkerig blijft, neem ik flinke stelling naar binnen en gebruik ik mijn binnenbeen. Ik rij er een beetje schoudervoor langs net zolang hij er niet meer naar kijkt.
Juist als je op een bang paard rijd, moet jij niet bang zijn en zo normaal mogelijk gaan doen, als jij het paard bevestigt dat het inderdaad heel eng is, krijg je er hem helemaal niet meer langs. Dus, niet zeuren en gewoon erlangs rijden alsof er niks aan de hand is.

xxxmaritxx

Re: Bang paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:21

Ik doe het idd een beetje hetzelfde, een keer goed kijken en snuffelen. En daarna niet meer zeuren en gewoon doorlopen! en als hij dan nog loopt te zeuren of te kijken negeer ik het gewoon en probeer ik hem zoveel mogelijk bezig te houden met andere dingen ( veel slangevoltes rijden ). Ik heb altijd geleerd om negatief gedrag te negeren.. En schrikken terwijl die er al uitgebreid naar gekeken heeft vind ik negatief gedrag.
Dit is natuurlijk wel per paard verschillend, mijn paard kan zich heeeel erg aanstellen.. bijvoorbeeld een deken die op de bakrand ligt waar die dan aan een lang teugeltje 10 keer langs loopt zonder problemen, maar als hij aan het werk moet is het ineens allemaal dooooodeng

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:28

Mijn paard gaat sowieso meestal stilstaan als ze iets (in de verte) ziet, en dan laat ik haar net zo lang kijken tot ik merk dat ze wat ontspand en beenhulpen dus ook daadwerkelijk nut hebben (ze is dan net een standbeeld).

Als we in een buitenrit iets tegenkomen wat heel eng is, zoveel mogelijk afstand nemen (dit kan je dus ook in de bak doen), als je haar dwingt gewoon met iets door te gaan of er strak langs te moeten terwijl zij 'doodsangsten' uitstaat, voelt ze zich alleen maar meer opgesloten en gaan heftiger reageren. Dus teugeltjes gewoon rustig contact, rustig zitten, en als ze er heel hard langs willen is dat hun goed recht vind ik.

Aan de hand is een rennend paard natuurlijk erg lastig. Let wel: in het wild loopt de leiderhengst achteraan en die begint met rennen als er iets engs is! In dit geval dus jouw paard, niet afstraffen dus als ie voor je gaat lopen. Als ik aan de hand ergens langs moet wat ze heel eng vindt, en geen uitwijkmogelijkheden heb, is het gewoon vasthouden, doorlopen en er zo snel mogelijk (uiteraard niet gaan rennen) erlangs.

En wat ook altijd goed werkt: bedenk maar eens wat een grote angst van jou is, en hoe jij hier graag in benadert zou willen worden. (Als iemand tegen jou schreeuwt dat jij die kamer vol met spinnen in moet, terwijl je als de dood voor spinnen bent, of zegt dat ze er niet zijn, ga jij nog steeds die kamer niet in;) )

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:31

Als het zo een lastig probleem hebt, waarom kijk je dan niet of je een schriktraining kan volgen? Goed voor zelfvertrouwen van jou en van je paard!

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:35

Sassol schreef:
En wat ook altijd goed werkt: bedenk maar eens wat een grote angst van jou is, en hoe jij hier graag in benadert zou willen worden. (Als iemand tegen jou schreeuwt dat jij die kamer vol met spinnen in moet, terwijl je als de dood voor spinnen bent, of zegt dat ze er niet zijn, ga jij nog steeds die kamer niet in;) )

maar in principe is dat wat anders, want je weet al wat spinnen zijn en de paarden weten niet altijd het voorwerp wat ze zien.

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 15:46

Ik heb ook aan schrik training gedacht hoor.
Denk dat ik dat binnekort zeker eens ga doen.
Maar zoals gisteren merkte ik ook iets en dan denk ik weer doe je dit nou om onder het werk uit te komen
Heel kijkerig van geluiden schrikken enzo.Gisteren ook was ik aan het draven op de volte en toen kwam er een stal genootje aan met haar paardje en die liepen naar de afspuit plaats (die bevind zich naast de bak)Mijn paard had hun ook gewoon gezien.Maar op het moment dat ze de waterslang aanzette schoot ie er vandoor door het geluid van het water.
Maar het zelfde doet ie als ik aan het uistappen ben dus dan ben ik niet bezig met echt werken zeg maar, maar dan is ie ook gewoon heel schrikkerig. Ook als ik met hem ga grazen (dit is net buiten het terrein(daar rijden ook auto's,fietsers enz) kan hij ook schrikken van de stomste dingen.Hij is gewoon heel snel afgeleid schrikt snel en kijkt overal naar.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:52

Maarre, ze had het hier over een menwagen op straat en een luchtballon. Daaraan kan een paard niet snuffelen. :+

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:00

Lastig hoor zo'n schrikkerig paard. Een paard is natuurlijk een prooidier en heeft het recht om te schrikken, maar een paard is ook een kuddedier en als jij als leider aangeeft dat hij niet bang hoeft te zijn kan dat wel helpen. Maar dat ik makkelijker gezegd dan gedaan.

Mijn paard is bang als ik in het donker ga rijden. Als ik dan een vliegenmuts op doe hoort ze niet zoveel en dat scheelt een stuk. Misschien kan jij dat ook eens proberen?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:02

ik leid mijn paard vaak af, door in de enge hoek bijvoorbeeld stelling te gaan vragen. Ik laat mijn paard eigenlijk tijdens het rijden niet echt kijken, dan heb ik het idee dat ik haar gelijk geef, van zie je wel er is iets!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:04

Wat je zou kunnen doen is allerlei dingen bij je paard in en rond de paddock gooien. Denk hierbij aan bijvoorbeeld wapperende vlaggen rondom en gooi er eens wat stukken los plastic bij in, of een paar gekleurde skippyballen.

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 16:47

Bedankt voor de tips!
Het is soms behoorlijk lastig idd de ontspanning is ook moeilijk te krijgen bij dit paard en dat maakt het soms een stuk minder leuk.
Maar soms ben ik ook gewoon bang dat ie het expres doet en dat moeten we natuurlijk niet hebben.
Maar aanpakken heeft ook niet veel nut of ik ben gewoon niet streng genoeg (juist omdat ik niet weet of het wel rieel is om hem aan te pakken)Ik vin het namelijk ook niet meer dan normaal dat ie er vandoor vliegt als ie echt iets eng vind(maar hoe weet je dat zo zeker he)Hij kan me natuurlijk ook in het ootje nemen.