Tempowisselingen in draf...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Tempowisselingen in draf...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 17:21

Ik rij sinds een maand (denk ik) 3x in de week een verzorgpony. Ze is heeeel gevoelig en kan zomaar ineens heel hard gaandraven en soms zelfs galoppasjes gaan maken. Nu zijn we vooral bezig met voltes rijden en zo ontspannen mogelijk, maar het lukt niet als ze eerst heeeel snel gaat draven en dan ineens gaat schakelen naar rustig/bijna stappen.

Ze word wel een stuk rustiger met voltes rijden, maar als ik dan ook maar een klein stukje rechtuit ga, begint het hele verhaal weer. Trekken/ophoudingen maken is geen optie, dit vanwege haar gevoeligheid.

Iemand tips?

Anoniem

Re: Tempowisselingen in draf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:36

Heb je een filmpje oid zodat we kunnen zien wat er gebeurt? Aanpak verschilt nl nogal of het paard vlucht, stout is, of de balans mist. Om maar even 3 opties te noemen.
Kan de eigenaar je niet een paar keer lesgeven oid?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:37

Ik zou zeggen geef het ritme aan met je zit. Gaat ze te hard, ga jij langzaam en dicht bij je zadel lichtrijden, gaat ze iets te langzaam ga je sneller lichtrijden.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 18:33

Ga morgen weer heen, kan kijken of ik een filmpje kan laten maken. Ik krijg wel les, volgens haar moet ik haar dan gewoon op de volte zetten en afremmen met ophoudingen. Maar als ik een wedstrijd wil gaan rijden moet ze toch languit lopen.

Zal het proberen met lichtrijden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:41

Aan wedstrijden zou ik voorlopig maar even nog niet denken. Da's toekomstmuziek.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 18:46

Ja, maar hou het toch in gedachte! Word waarschijnlijk pas over een paar jaar, maarja.. dromen mag altijd :D

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:06

Idd...het tempo meer met je eigen tempo van sta-zitten regelen. Ga je te snel dan ga jij langzamer sta-zitten.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 20:28

Maar ben er achter gekomen dat ik het langzaam sta-zitten erg moeilijk vind als je paard heel snel loopt, iemand tips ervoor?
Het valt me op dat ik mijn rechterteugel erg laat vieren, die moet ik er dus meer bij pakken, en dat ik teveel op rechts zit.

Hier de filmpjes. Zie nu pas dat ik veeeel meer naar achter moet zitten in de draf!

Hier met veel voltes rijden, je ziet dat ze een stuk rustiger is.

http://www.youtube.com/watch?v=98DVy3pvUug

Bij het 2e rondje probeerde ik haar af te remmen doormiddel van halve voltes. Dit is het filmpje waar ze het drukst is.

http://www.youtube.com/watch?v=xyp_VdKuvA4

Hier is ze het rustigst.

http://www.youtube.com/watch?v=6_QjJci6-Y0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:42

Eerste filmpje:
Je zit behoorlijk voorover met lichtrijden, en wat opvallend is is dat je je buitenteugel (je 'tempoteugel') steeds los hebt hangen. Probeer die er maar eens wat meer bij te houden, dat zal al wel schelen, in combi met minder knijpen met je liezen en meer rechtop zitten. Probeer niet te ver op te staan in het lichtrijden. Laat je een stukje opgooien door het paard en ga zachtjes zitten. Blijf maar wat dichter bij je zadel met je billen (dit is wat je instructeur bedoelt als hij/zij zegt dat je 'kleiner moet lichtrijden')

Tweede fimpje bevestigt het algemene beeld: je hoofdprobleem is dat je paard nogal scheef loopt. Rechtsom krijg je ook geen verbinding met zijn lijf. Daardoor wordt het paardje wat rennerig, gaan jouw handen omhoog wat ook niet helpt, raakt het dier uit balans omdat je wat hectisch gaat sturen, en dan wordt het alleen maar erger.

Derde link is geen link naar een filmpje.

Vraag je instructeur maar eens om e.e.a. te vertellen (en toe te passen) over rechtrichten. Want daar ligt jouw grootste probleempje met deze pony.
Verder teugels wat korter houden voor een betere verbinding, en vooral rechtsom goed met je binnenbeen in blijven werken om tóch te proberen wat buiging in het lijf te krijgen.

Leuke combi zijn jullie trouwens :j Komt vast wel goed, dat tempoprobleempje. Ik had het veel erger verwacht trouwens, vind dit nog absoluut niet dramatisch. Hier komen jullie wel uit.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 20:48

Oke, hartstikke bedankt~! Hier heb ik echt wat aan! Denk dat je linksom bedoelt, haar drukke kant ;) Zal aan instructrice vragen, zou er zelf nooit opgekomen zijN!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 20:51

Heb net op paardenbegrijpen.nl voor meer info gekeken en zie dat bijna alles gewoon klopt. Het muntje valt gewoon ;)