Hevige new forest wil niet terug uit galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiaraCOOKIE

Hevige new forest wil niet terug uit galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 13:07

Hallo iedereen.

Binnenkort moet ik een wedstrijdje doen met mijn 8jarige lievelingspony.
Maar ik heb 1 probleem...

Ze is heel hevig vooral als ze alleen op de piste is, we moeten tussen A en F aanspringen in arbeidsgalop en dan een toer daarna bij B weer naar arbeidsdraf.
Maar ze is zo hevig dat ze niet wil stoppen , ik doe altijd wat ze me geleerd hebben. Kniëen pitsen , naar achteren leunen en teugels een heel klein beetje inhouden. Maar ze wil niet stoppen.

Hebben jullie tips?.

x
Laatst bijgewerkt door Judje op 10-04-09 13:53, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt en de code voor schuine letters verwijderd. Deze is niet voor hele teksten, maar om zinnen/zinsdelen extra op te laten vallen.

Anoniem

Re: Hevige new forest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:45

een beedje zoals western, naar achteren leunen en benen naar voren, niet té natuurlijk maar wel een beedje, en dan maar wat meer je polsen sluiten zodat ie nog een hulp krijgt om te stoppen.

waldoalpha

Re: Hevige new forest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:46

en in je kont knijpen tijdens het naar achteren leunen, dan wordt je zwaarder.

Judje

Re: Hevige new forest wil niet terug uit galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:53

Verplaatst van OPG naar RT-P

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:55

Op een volte zetten, als ie niet wil stoppen meteen op de volte zetten en de volte steeds kleinder rijden, dan kan ie niets anders dan rustiger gaan doen.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:44

Royen schreef:
Op een volte zetten, als ie niet wil stoppen meteen op de volte zetten en de volte steeds kleinder rijden, dan kan ie niets anders dan rustiger gaan doen.

ik denk niet dat ze dit in een proef goedkeuren ;)

verder zou ik meegaan met bovengenoemde, dat zijn de meest voorzichzelf sprekende hulpen die je kunt geven... op zo'n korte basis van nu tot je wedstrijd kun je geen andere dingen aanleren, zeker niet als je hem niet dagelijks berijd (neem aan dat je het over een manege paard hebt?)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:44

Als je in een binnenbak rijdt: hoofd tegen de muur aan sturen, dan stoppen ze vanzelf. Wel zo doen dat de jury het niet goed ziet. Het is natuurlijk niet netjes, maar soms erg nodig. En als je in een buiten-ring rijdt zonder muur, wordt het lastiger. misschien een ander bit? en anders nog wat langer oefenen op de overgang van galop naar draf voor je een dressuurproefje gaat rijden.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:45

Ontspannen zitten, beetje naar achter leunen, je kont in het zadel duwen, en beetje druk.
:)
succes met je wedstrijdje!!

KiaraCOOKIE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 21:34

Assiej schreef:
Royen schreef:

ik denk niet dat ze dit in een proef goedkeuren ;)

verder zou ik meegaan met bovengenoemde, dat zijn de meest voorzichzelf sprekende hulpen die je kunt geven... op zo'n korte basis van nu tot je wedstrijd kun je geen andere dingen aanleren, zeker niet als je hem niet dagelijks berijd (neem aan dat je het over een manege paard hebt?)

Ja een manège pony'tje. Ze kan ook niet verdragen dat er een paard/pony achter haar loopt...Speciaal gevalletje maar ik zie ze graag ;)

thea_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 07:28

Nou als je hem al niet eens terug kunt krijgen uit de galop lijkt het me nog niet echt verstandig om al wedstrijden te gaan rijden. Maar ik zou het gewoon oefenen. Dus hem laten galoperen en dan proberen terug te krijgen, dat is eerst natuurlijk hardstikke moeilijk maar las je hem hebt, moet je even draven of stappen e ndaarna meteen weer galopperen en dna weer terug pakken en zo doorgaan tot hij wat beter op je hulpen reageert! Het werkt echt, want ik heb het ook bij alle jonge paarden en ponys gedaan

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:24

Ik vermoed dat het hier om een onderlinge wedstrijd gaat ;) dus dan is het juist slim om wedstrijden te rijden. Daar leer je weer van...

Ik heb al eerder een reactie geplaatst, maar het kwam in me op dat het ook kan helpen om je pony actiever aan het been te zetten.

Dus overgangen van normale stap-middenstap- normale stap-heel langzaam stappen-normale stap daarna kun je aandraven en weer precies hetzelfde, draf-middendraf-draf etc. Zo is je pony veel actiever op jouw hulpen waardoor ze beter op gaan letten... schakelen helpt hier vaak erg goed bij.

KiaraCOOKIE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 10:44

thea_ schreef:
Nou als je hem al niet eens terug kunt krijgen uit de galop lijkt het me nog niet echt verstandig om al wedstrijden te gaan rijden. Maar ik zou het gewoon oefenen. Dus hem laten galoperen en dan proberen terug te krijgen, dat is eerst natuurlijk hardstikke moeilijk maar las je hem hebt, moet je even draven of stappen e ndaarna meteen weer galopperen en dna weer terug pakken en zo doorgaan tot hij wat beter op je hulpen reageert! Het werkt echt, want ik heb het ook bij alle jonge paarden en ponys gedaan

Ik heb al wedstrijd ervaring. Maar met andere paarden en pony's.
Alleen zou ik het met haar willen doen , ik zou ook de eerste zijn die het met haar probeert.

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:52

en als ge nu 2 meter voor je in arbeidsdraf moet gaan al korte 'rukjes' aan de teugels geeft, als je me snapt....
Ik doe dit als mij vzhaf niet in draf wil gaan vanuit galop dit helpt goed bij hem...

succes! x

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:35

Het ziet er neit uit maar werkt echt,: ga als een ZOUTZAK zitten . hobbel mee met de beweging en slinger wat aan de lange teugel met je pony.

je pony denkt;'heej, wat is dat voor raars op mijn rug en gaat langzamer, zodra ze dit doet beloon je haar en ga je weer normaal zitten...

ik hoop dat dit helpt

KiaraCOOKIE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 17:18

Mensen , ik heb gedaan wat jullie me aanraadde en ja het heeft resultaat opgeleverd. In de piste ( als ze alleen is ) is ze niet hevig meer. Bedankt iedereen & ps. op mijn wedstrijdje was ik 3é ;) x

Lauriedropje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 07:27

Gefeliciteerd!

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:07

Misschien toch nog een kleine tip:

ik rijd ook zo'n typje dat heftig in de galop (kan zijn). Bij hem werkt het om dat rustig te gaan zitten en heel bewust diep in te ademen (dan wordt je zwaarder) en een duidelijke ophouding te geven met je buitenhand. Reageert ie niet een nog iets duidelijkere ophouding met je buitenhand. etc. En zo weer afbouwen totdat ie het ook doet met alleen een kneepje.