Hoe jezelf leren niet in te knikken in je heup..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Hoe jezelf leren niet in te knikken in je heup..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 09:40

Hoi hoi,

De laatste tijd merk ik dat ik inknik in mijn linkerheup. Dit ziet mijn instructrische ook, en we besteden daar tijdens de les veel aandacht aan.. Zo merk ik dat ik op het open veld het minder doe, aangezien ik dan voor mezelf geen houvast heb.

Toch wil ik het graag helemaal afleren, zijn er mensen die daar oefeningen of truckjes voor weten?

Groetjes

Kaka

Re: Hoe jezelf leren niet in te knikken in je heup..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:11

Hier ook een chronische inknikker, vooral tijdens zijgangen. Ik heb de definitieve oplossing nog niet gevonden. Ik probeer heel bewust mijn bovenlichaam boven het paard te houden en heb gelukkig een instructrice die er ontzettend op let. Daarbij heb ik het geluk wekelijks op een paard te rijden dat niet het gevraagde doet als mijn evenwicht niet helemaal in het midden ligt. Zoiets eenvoudigs als een volte rijden is dan nog nooit zo moeilijk geweest.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:13

Men nemen zo een fitniss skippy bal, en gaat daar thuis hele dagen op zitten!!! goed voor je evenwicht/balans en die heb je alleen als je recht zit in je heupen! Dan leer je vanzelf het gevoel van rechtzitten herkennen!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:14

gnegne... ducktape op je zij plakken?
Ik heb ooit eens gehoord dat iemand met een brede riem om zijn middel reedt tegen het inknikken. Maar of dat echt zo was?
Verder weet ik ook niet echt tips. Tjah.. gewoon bewuster worden (lekker makkelijk)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:16

Ha, ik zit inmiddels de hele dag op een fitnessbal, ook op mijn werk, maar ik kan nog steeds inknikken. Merk trouwens wel dat mijn buikspieren sterker worden doordat je de hele dag je evenwicht moet bewaren.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:20

Rij een paar passen met je hand boven je hoofd (de arm aan de kant waar je inknikt), alsof je je vinger opsteekt in de klas. Voel hoe dat ruimte creeert in je zij. Laat dan na een paar passen langzaam je arm zakken, met behoud van de ruimte die je daar kreeg. Elke keer als je je weer voelt inzakken, even de hand omhoog en daarna weer rustig laten zakken.

Over het algemeen werkt deze oefening goed tegen inknikken (verkorten van één zijde van het lichaam), maar soms gaat het inknikken gepaard met andere houdingen en dan werkt de arm-boven-je-hoofd niet zo goed, omdat je niet meer in het lood zit. Ik zal even kijken of ik een paar schematische tekeningetjes kan maken.

EDIT: Let niet op mijn niet zo voortreffelijke kwaliteiten met paint, maar ik denk dat je wel kunt zien wat ik bedoel:

Afbeelding

De eerste manier van inknikken kun je corrigeren door de arm omhoog te doen. de tweede manier niet volledig: er komt wel meer ruimte in de zij, maar de romp schuift nog steeds naar rechts, waardoor de linkerheup opgetrokken blijft. Hier zul je dus de romp wat naar links moeten verplaatsen, zodat die weer recht boven de heup komt, en dan kun je het verder oplossen met de arm-oefening.

Nogmaals: dit werkt niet voor iedereen zo; er hangt veel af van de rest van je houding en misschien zul je eerst ergens anders moeten corrigeren voordat je het probleem van het inknikken kunt oplossen. Een goede instructrice kan je hierbij helpen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:36

Ik zat te kijken naar die tekening, wat je nou in dat rondje probeerde uit te leggen.
Nou zie ik pas dat het gewoon een paardenkont is :D :o

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:47

Ik heb ook het zelfde probleem. Doordat ik mijn linkerheup inknik, zit ik behoorlijk scheef, en komen mijn schouders dus ook ongelijk. Ik volg dit topic even :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 16:26

Dat doen we dus al regelmatig, die linkerkant helemaal oprekken, en daardoor voel ik inderdaad dat ik steeds rechter ga zitten... Leuk te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem, gelukkig zit ik voor de rest wel helemaal recht :D Mijn zadel schoof ook een klein beetje, dus die gaat ook naar de zadelmaker morgen, en dan gaan we gewoon rustig verder lezen, want ik zit dus duidelijk al op de goede weg :D

Knollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:36

Schouders laag houden en benen strekken!

Succes

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 08:20

Hoi zelf heb ik dit ook gehad,
ik knikte ook me linkerheup in en mijn instructrisse zei dan : let op je schouders !!!
en dan deed in m'n rechterschouder iets omhoog tot dat ik met mijn schouders recht zat en automatich zat ik ook met mijn heupen recht.
iedere x wist ik precies welke schouder altijd scheef zat waardoor ik inknikte :+ en zo kon ik na een tijdje het zelf in de gaten houden en iedere x weer mijn schouders rechtdoen en na een maand was het helemaal over :)
suc6 !

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 00:51

Ook ik ben een ramp. Heel confronterend toen ik een keer zonder beugels reed. Ik gleed er zowat aan 1 kant af... Oplossing: blijven proberen, ontspannen zitten, hier heel bewust mee bezig zijn. Ik heb m'n springzadeltje er weer eens opgeknupt (is heel plat en bijna zonder wrong, dus geen steun) en ben zonder beugels gaan rijden. Werkte t paard eerst gewoon lichtrijdend los, en haalde dan de beugels van mn zadel en deed 15 minuten 'echt werk' zonder beugels (paard is M2 dressuur, dus geen jong slap beestje meer, hoef niet bang te zijn dat ik teveel doorzit). Dit heeft voor mij echt zó enorm veel gescheeld! Ik was zonder zadel op een paard ook altijd een drama, spande alles aan. Nu loopt het paard beter als ik er geen zadel op heb, gevoel is veel beter en ik heb schijnbaar meer controle over mijn lijf.
Ik heb ook altijd t idee dat mn linkerbeugel standaard te lang is... Terwijl dat absoluut niet zo is. Na 5 minuten zonder beugels blijkt ook qua gevoel dat ze idd gewoon gelijk zijn.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:35

ja ken het probleem, ik ging vaak even staan zodat je weer recht zit. Vooral als ik net een volte in rij even staan en weer zitten, hoe vaker je even recht zit, hoe beter je het gevoel gaan herkennen, dan hoef je niet meer te gaan staan, maar blijf je gelijk recht. succes

rockdiamant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 08:13

probeer eens meer gewicht op je andere beugel te nemen. wordt het gewicht voor je paard ook wer gelijk

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:55

Ik merk dat ik vaak scheef zit , en dan denk ik altijd dat mijn beugels ongelijk zijn (dat voelt zo) maar dat is dan niet zo.
Zou het kunnen dat ik hier ook last van heb ?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 13:58

Dat zou heel goed kunnen, je hebt namelijk net als ik, dan een ongelijke beugeldruk, en dus is naar jouw idee de beugel waar je grotere druk op hebt korter en die waar je minder druk op hebt, langer :)

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:23

Hier nog iemand!!
Heb ook de oplossing nog niet gevonden maar merk dat nu ik door omstandigheden een aantal maanden geen les heb gehad het echt verschrikkelijk is geworden. Gelukkig vanaf maandag weer 2x per week les, dus hopelijk gaat het dan weer beter.

Ga de tips van hier wel proberen.

Moest ook even kijken wat die rondjes waren, maar idd paardenkonten :Y).

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:26

dit is een prachtig filmpje waarin alles over je houding in beeld en woord word uitgelegd ook komen je heupen / bekken in beeld

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:53

zydeco schreef:
dit is een prachtig filmpje waarin alles over je houding in beeld en woord word uitgelegd ook komen je heupen / bekken in beeld

Geweldig! Die met die armen ga ik ook proberen, Ik heb een te vaste hand namelijk... :+ En die heupen van mij zijn inmiddels aardig recht. Ik heb er een hele poos bewust op gelet dat ik mijn buik voelde en mijn rug goed recht hield. Dat werkte bij mij heel goed. En goed (overdreven) kijken waar je heen wilt tijdens het rijden, dat voorkomt ook geknik in je heupen. Dat je het voelt is de eerste stap naar herstel...

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:34

En ik maar denken dat ik ongelijke benen had }:0