Ongelijke rugspierspanning, hoe oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Ongelijke rugspierspanning, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 20:54

Hallo,

vandaag is maar weer eens gebleken dat ik nog veel te leren heb als kersverse paardeneigenaar :o Het kwam eigenlijk door de zadelmaker, die was er vandaag en liet me voelen dat vos (mijn paard :+ ) aan de rechterkant hardere rugspieren heeft dan aan de linkerkant, net alsof hij die spieren continu aanspant of in ieder geval alsof hij dat steeds doet ohz. Ik had natuurlijk al wel gemerkt dat hij moeilijk of eigenlijk liever helemaal niet stelling of buiging naar rechts aanneemt, hij vindt het echt lastig en nu weet ik waarom. Ligt overigens niet aan het zadel ;) Ik weet alleen niet welke oefeningen ik met hem kan doen om hem die spieren weer normaal te laten gebruiken, zelf dacht ik aan veel wendingen op zowel de linker- als rechterhand, oefenen met schoudervoor en wat keertwendingen en dergelijke, of heeft iemand betere tips? Ik ben maar een gewone recreatieruiter en vos heeft nog niet zo veel conditie dus het moet niet te ingewikkeld zijn :+ Hij is pas een maand van mij en daarvoor heeft hij vier jaar door het bos gehobbeld, dat is zo'n beetje zijn rijpaardencarriere. Ik heb het rijden de afgelopen weken opgevoerd tot zo'n vier keer per week (in de maanden ervoor is hij hooguit twee keer per maand ohz gekomen) Meestal rijden we buiten, daarin neem ik wel wat oefeningen met 'm mee. Mijn rechterbeen is een stukje minder sterk dan mijn linkerbeen, ik vind het moeilijk en vervelend om op de volte te werken, wijken op de volte vind ik helemaal afgrijselijk en het werkt ook niet mee dat vos het niet makkelijk doet, uiteraard zou ik een zweepje ipv been kunnen gebruiken. Heeft iemand nog andere tips? Ik werk ook al aan de hand met 'm, pasje opzij, beginselen van het longeren (kent 'ie niet) enzo. Aan bijzet/pessoa is hij de komende weken nog niet toe.

Lielle

Re: Ongelijke rugspierspanning, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:09

ik weet zeker dat onderstaande tips gaan komen :j

www.paardenbegrijpen.nl
rechtrichten
les nemen

en daar zit absoluut een kern van waarheid in.

Vooral les nemen is cruciaal, je hebt - en dat is geen schande - niet de rijtechnische basis om dit op eigen houtje op te lossen. Een paar andere tips kan ik je toch wel geven, en helaas voor jou, dat komt vooral neer op voltes rijden. Het is nu moeilijk en vervelend juist omdat hij problemen heeft met de lengtebuiging, als je paard soepeler wordt aan beide kanten, zijn ook je voltes simpeler.

Wsl heb je ook te weinig aanleuning links, het begint dus al om daar iets aan te doen. Ik neem voor het gemak even aan dat hij wel goed aan het been, anders moet je eerst daaraan gaan werken. Op de rechterhand is het in eerste instantie belangrijk dat je op beide teugels evenveel druk hebt, terwijl je paard recht voor zich blijft kijken. Extra drijven dus met je rechterbeen (dus toch ;) ), je rechterhand soepel houden en met je linkerhand houd je contact met de mond. Wsl kijkt hij dan naar links. Niet erg, gewoon blijven rijden en extra been rechts. Als je voelt dat hij wat ontspant, geef je - zachtjes - een ophouding rechts zodat hij weer recht, MAAR je mag daarbij niet het contact links verliezen. En dat kan dus prima op de lange rechte lijnen buiten. Op de linkerhand doe je hetzelfde, let erop dat je juist linksom niet met teveel stelling rijdt zodat de schouder eruit valt.

Ik zou hier eens mee beginnen, daar kun je wel een paar dagen mee vooruit. Let er ook op dat je zelf recht boven je paard zit!

Wendingen, schoudervoor e.d. kan prima werken, wijken op de volte is trouwens ook super :P maar dat is al een stap verder. Kan heel goed in een uurtje gecombineerd worden maar daar heb je echt hulp bij nodig. IMO is het recht richten van je paard, en zeker een die dus al behoorljk scheef is, het allermoeilijkste van paard rijden, en niets iets dat je - zomaar - even via bokt uitlegt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 21:13

Dank je wel, het klinkt ingewikkeld maar het klopt inderdaad dat hij naar links kijkt. Ik heb een keer les met 'm gehad, en afgesproken met de instructrice dat ik graag bij haar wil blijven lessen als mijn zadel weer helemaal in orde is. In de les zijn we bezig geweest met voltes verruimen en verkleinen, ik zal ook zeker het verhaaltje uit de OP in de volgende les vertellen, zodat we aan de slag kunnen met vos rechter maken :) Ik ga nog eens goed lezen wat je allemaal geschreven hebt :P

Edit: hij is goed aan het been in de zin dat hij goed reageert op voorwaartse en ook zijdelingse beenhulpen, ik moet zelfs uitkijken dat ik niet te hard doorkom. Door zijn bouw (zware hals, wat overbouwd) en gebrek aan training is het moeilijk om de energie van achter aan de voorkant op te vangen, hij maakt zijn passen ook nog niet goed genoeg af maar al wel beter dan een week of twee geleden.
Laatst bijgewerkt door Koper op 07-04-09 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:17

zo klinkt het ook ingewikkeld, ik probeer nl een gevoel over te brengen en dat valt niet mee. Daarom kun je idd het beste gaan lessen, maar daar ben je dus al mee bezig. Kernboodschap is eigenlijk "rechts loslaten, links aanleuning opbouwen". Zolang je zelf rechts sterk(er) blijft, kan hij daar stug zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 21:23

Ja dat klopt, hij wordt stug op rechts en hangt graag. Dus rechts loslaten, zoals wanneer je een wending naar rechts rijdt? Van rechterbeen naar linkerteugel en niet te veel met de rechterteugel doen? Ik ben linkshandig, in mijn rechterhand heb ik minder kracht. Komt eindelijk een keer van pas :P

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:29

Precies. En je kunt dus prima (even) zonder stelling rijden door de rechterwending, zolang je eerst maar werkt aan de aanleuning links. Houd je linkerhand wel soepel, het heeft nl niets met kracht te maken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 21:32

Nee, ik hoef er geen onderhals op :+ Hij is zó sterk, ik ben allang blij dat hij minder hangt en trekken lijkt me geen goed idee :+ Ik snap wat je bedoelt en ik ga er donderdag mee aan de slag!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:08

Rechtrichten.
Wat "liele" je hier al vertelde klopt volledig.
Neem dus les, maar dat ga je al doen dus het komt wel goed dan.
Met les nemen bedoel ik echt wel privéles, want zo'n probleem is echt onmogelijk om dat aan te pakken in de gewone groepslesjes in de manège.
Wees zeker niet te ongeduldig, een echt ervaren ruiter/trainer kan zoiets in enkele maanden corigeren, maar als niet echt getrainde ruiter, zelfs met goede les kan dit echt jaren in beslag gaan nemen.
Geef de moed zeker niet op , hou vol , en neem goede les.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 23:16

Vrijdag heb ik weer les, het is de bedoeling dat ik met vos om de week blijf lessen :j Instructrice komt dan naar stal, ik heb inderdaad privéles.

Hij heeft er vier jaar over gedaan om zo scheef te worden, als hij er in nog weer vier jaar vanaf is is het mij best. Het is een recreatiepaard, mijn paard is mijn doel op zich, we hoeven niet naar het WK (zouden we ons toch al niet meer voor kunnen kwalificeren :Y) )

Vandaag ben ik met de tips van Lielle aan de slag gegaan, hij wiebelde alle kanten op, en probeerde er onderuit te komen. Moet je je voorstellen als heen en weer over het bospad zwalken om maar onder mijn rechterbeen uit te komen :+ Kleine stukjes werkte hij netjes mee, maar echt ontspannen lukt hem nog niet.