Pony valt niet in te stappen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Pony valt niet in te stappen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 15:23

Hoi,

ik heb een haflingermerrie van bijna 7. Er is anderhalfjaar niet op gereden geweest en nu gaat ze dus sinds vorige week terug onder het zadel. Er is maar 1 dingetje, vanaf dat je erop zit is het een heethoofdje en kun je dus niet rustig instappen...

Het scenario gaat als volgt:

je komt met haar in de piste en dan begint ze al te trippelen, haar kont om te draaien en haar eigen zinnetje te doen. Als je haar dan aan de longe pakt gaat ze er als een speer vandoor een crosst ze zo'n 10min aan 1 stuk door. Als je er toch van de eerste keer opstapt draaft ze maar door, echt drammerig. Na 8min is ze dan doodop en kan er wel rustig uitgestapt worden, maar toch lijkt het me allesbehalve goed voor de spieren. Ik rij haar zelf niet in, maar iemand met jaren ervaring. Die persoon heeft wat last van haar knie en hoopte dus eigelijk dat Zyta wat kalmer was maar blijkbaar staat ze heter dan verwacht.

Wat voor tips kunnen jullie me geven? In praktijk zouden we haar graag 4x per week een kwartiertje willen rijden in het begin, om conditie te kweken.

Alicia2u

Re: Pony valt niet in te stappen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:38

Hoe gaat het poetsen en opzadelen? Zie je dan al wat van deze spanning terug?

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:43

toch stug blijven door zetten,
teugels lang, zwaar zitten. geduld is een schone zaak

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:45

Aan de hand instappen? Desnoods niet in de bak.

xxxmaritxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:32

Oh dat probleem had ik ook, met mijn oude pony.. Te druk en te enthousiast.. maar je moet gewoon iedere keer haar weer terug zetten naar stap, ze moet t gewoon even leren.. en als je dat een tijdje doorzet en haar beloond als ze braaf stapt zal het vanzelf beter gaan!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:53

Ik zou inderdaat ook vanuit het grondwerk ermee beginnen, dan echt rijden maar zeker niet laten crossen.
Wees heel duidelijk en supperconsequent, been is vooruit, en whoooaaa is stop maar dan echt onmiddelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:54

Ik zou haar kuren gewoon negeren en haar telkens terug naar stap vragen (ook al is dat trippelend)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:58

Nicole288 schreef:
Aan de hand instappen? Desnoods niet in de bak.

Dit doe ik ook, instappen aan de hand, wel in de bak overigens. Dan opstappen en stappen, maar niet met lange teugel. En dan nog loopt mevrouw te drammen en te trippelen. Dit doet ze totdat ik weer afstap, zo gauw ik op de grond sta, verzet ze geen stap meer. Ik kan bij wijze van een kop koffie gaan drinken en ze staat nog net zo als ik terug kom. Of ik er nou een uur op gezeten heb, of 5 minuten.
Als ik opstap blijft ze erustig staan, ook met opzadelen en poetsen is er niets aan de hand. Ze doet het zowel met als zonder zadel, en ook tijdens het longeren moet ze eerst wat rondjes crossen.
Ik heb ook geprobeerd om haar steeds terug te nemen. Dat heb ik 8 jaar lang geprobeerd om precies te zijn, en nooit is het over gegaan :))

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:02

En vooral NIET trekken, velen hebben de reactie om paarden wat teveel druk in de mond te geven. Mijn ervaringen hebben me geleerd dat dit net een tegenovergestelde reactie geeft ; het paard zal harder gaan en zich zeker verzetten tegen jou.
Maak daarintegen wel ophoudingen (contactteugels is wel nodig he) en zwaar zitten , of door bijvoorbeeld als ze draaft , om dan op een trager ritme te gaan lichtrijden , dat remt ook af. Ook in galop kan je dit doen door haar wat tegen de teugel aan te rijden , contactteugels en vanachter itten + stem gebruiken( Hohoooo , of zoiets, kies je zelf he).
Verder moet je direct reageren door haar telkens terug te nemen , als jij niet vraagt om te crossen , dan doet ze dat niet.
Misschein kan je inderdaad ook aan de hand instappen , zodat de spieren toch al wat warmer zijn..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:22

Wat doe je precies met instappen? Gewoon rondjes lang een beetje zitten of...

Als die van mij de drukke arabier uithangt, en graag "wil" dan zeg ik is goed joh, dan gaan wij lekker aan de slag.
Dus: Harder, zachter, halthouden, achterwaarts, wendingen, nageven, halstrekken, echt verzin het maar, als hij maar bezig is.
Werkt prima, na 5 min. is hij gewoon vergeten dat hij "heet" was.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:30

idd, wat Mallodie zegt: niet steeds gaan inhouden en trekken. Even terug nemen en daarna weer toegeven met je hand. Tegen constante druk gaan ze idd in.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:35

Wat je ook een keer kan doen is gewoon uitracen! Laat haar maar in de bak racen, alleen dan niet tot zij er klaar mee is maar tot JIJ er klaar mee bent. Laat haar maar moe worden. Verder heb ik ook een trippelpaardje. Heeft erg zin in rijden, wat ik doe is hele kleine voltes rijden tot ze rustig is, gewoon met wat langere teugel met druk, bene ervan af, diep acherover zitten en voltes rijden, hele kleine om haar bezig te houden.

Dit heeft bij mij erg geholpen!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:40

Dus als je aan de hand met haar de bak in komt begint het allemaal al? Dan zou ik eerst dat maar eens vaak gaan oefenen. Dus heel regelamtig even de bak inlopen met haar alsof je aan het werk gaat. Dan lopen en daarna weer rustig terugbrengen en poetsen en wat lekkers geven.

Hoe staat ze gestald; kan ze haar energie wel kwijt? Wat voor voer krijgt ze?

Je zegt dat het iemand met jaernlange ervaring is.
Zo klinkt het echter niet; dan laat je de pony toch niet 10 min crossen? (snap dat dit bij wijze van is, maar zelfs 5 rondjes vind ik al te lang). Gewoon iedere keer terugzetten in stap of halt aan de longe en dan weer uitbouwen, desnoods eerst op een kleine volte en die op den duur steeds groter laten worden.

Ik zou eerst aan die basis beginnen en er daarna pas opstappen!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 20:36

Geloof me, die basis zit er meer dan goed in ;) Vandaag ging het al pakken beter. Ik heb haar 3 toeren aan de hand meegenomen en dan werd ze rustig, mijn ruiter is er zonder problemen op kunnen stappen en dan moet Zyta haar natuurlijk even laten horen dmv piepen, brullen en trippelen he.

Longeren gaat echt niet met die pony, geloof me, ik ben er al anderhalf jaar mee bezig mét professionele ervaring en het lukt gewoon niet, grondwerk en parelli doet ze overigens beeldig! Als we poetsen gaat het super en als ik haar met haar hoofdstel aan de bak inneem gaat het ook super. Het is vanaf dat ze het zadel ziet dat ze zich begint op te winden. Ik vermoed toch door enigszins te weinig ruimte.

Als mijn ruiter opstapt trekt ze al zeker niet en probeert haar te laten instappen maar als ze echt doordramt laat ze haar gewoon direct hard werken, als de ruiter dan zelf zegt dat ze trager mag gaan aanvaard ze het wel.

Ze krijgt elke dag 3 dikke plakken hooi, 250 pavo natures best en een halve schep zemelen. Moet niet meer zijn volgens mijn voedingsdeskundige, ze krijgt dus ook geen overvloed aan suikers, haver oid.

In de basis gaat dus alles geweldig, het is vanaf dat het zadel erbij komt dat ze zich zenuwachtig maakt.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:52

Ook ik zeg; als het dier zo heet begint; lekker starten met draven, en na korte tijd ook een galopje. Niet racen, maar beheerst. Daarna is het hete er vaak af en kun je prima gaan werken aan de staponderdelen.
Constant vechten door tegen te houden, dribbelen enz. worden de spieren ook niet echt op een goede manier warm, evenals direct hard laten werken of uit laten razen zonder basistempo.
Dan kun je beter gecontroleerd in een hogere gang loswerken en daarna -in de laatste losrij-fase- het staponderdeel. Vervolgens kun je gewoon rijden zoals je gewend bent.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:53

En hoe zit het met de weidegang vanje paard ?
Hoevaak , hoelang ...

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:00

Ze flipt dus eigenlijk op het zadel? Ga dan op zoek naar een oud zadel (dat wel redelijk past dus niet vervelend zit) en leg dat eerst in r stal/paddock en dan op r rug in paddock/weide/stal zodat ze lekker kan wennen zonder spanning :P kan ze lekker zelf uitvinden wat zo'n zadel is zonder dat jij problemen met r hebt, want nu gaat het al mis van het moment dat het zadel in 'r blikveld verschijnt.
Kan je haar trouwens longeren zonder zadel? Zo ja, laat haar eerst los ergens lopen terwijl je erbij staat en als ze daar volledig kalm loopt ga je daar gewoon rustig even longeren ...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 21:13

Weidegang krijgt ze 8 maanden op een jaar volcontinu. Nu heeft ze 4 maand op een ruime paddock kunnen lopen waarbij ze elke dag op op de piste stond en haar energie goed kwijtkon. Sinds vorig weekend staat ze terug elke dag een uurtje op de wei, binnen 6 weken zou ze terug hele dagen op de weide gaan.