Rug vast zetten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ladyx5

Rug vast zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 19:22

Hallo bokkers,

(Ik weet niet of het hier goed staat)
Maar ik heb het gevoel dat ik mijn onderrug vast zet.
Ik probeer dan te ontspannen en dan gaat het een rondje goed en dan heb ik het idee dat ik mijn onderrug weer vastzet.
Heeft iemand tips hoe ik dat met rijden kan oplossen?

orienta

Re: Rug vast zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:01

Ik zou lekker les nemen zodat iemand je er op attent kan maken als je het weer doet.

Verder is een keer zitles ook een goede optie,even zonder beugels,niet met je paard bezig zijn maar alleen maar met je zit.

Blijf ook goed op je ademhaling letten,dit is vaak ook een oorzaak

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:50

Ik ga mee in wat orienta zegt! Zitles is echt een goede optie met een goede instructrice erbij die je ermee helpt :)!

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 18:10

Ja dankejwel! Ga ik doen zonder beugels want ik heb namelijk les allen zij zegt er niks van maar ik heb zelf het gevoel dat je me rug vast zet.

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:47

Een aantal lessen nemen van iemand die zich echt in het geven van zitlessen heeft verdiept. Ik heb zelf hele goede ervaring met een Centered Riding instructrice. Tijdens deze lessen leer je het belang van centreren, een goede ademhaling, loslaten, maar toch stabiel zitten, meegaan in de beweging en de beweging op een positieve manier beinvloeden met je zit. Het fijne van deze methode is dat je bezig bent om je hele lichaam in evenwicht te brengen. Je krijgt bijvoorbeeld als je voorover zit geen dooddoener te horen als: schouders naar achter. Zo'n opmerking heeft vaak als gevolg dat je geforceerd je schouders naar achter probeert te doen, wat alleen maar spanning oplevert. Hetzelfde geldt voor je onderrug. Waarschijnlijk zit het probleem niet puur in je onderrug. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat je beenligging niet ideaal is, waardoor je blokkeert in je bekken en daardoor je onderrug vastzet. Daarom is het belangrijk dat iemand die zich daar echt in verdiept heeft, naar het totaal plaatje kijkt.
Als je nu tijdens het rijden je beugels uitdoet, zonder dat je weet waar het probleem echt zit, is de kans groot dat het je niet lukt om je onderrug ineens wel los te laten. Sterker nog, kans is groot dat je juist meer spanning in je onderrug krijgt op die manier, omdat je waarschijnlijk meer moet compenseren.
Het is echt de moeite waard om in goede zitles te investeren, het komt tenslotte bij alles wat je tijdens het rijden doet terug. (een goede zit en daardoor het verfijnen en effectiever maken van je hulpen)
Op de centered riding website kan je instructeurs door heel Nederland vinden.

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 18:35

dankjewel ik ga hier zeker naar infomeren!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:33

Leestip: centered riding van Sally Swift.
Daar wordt goed in uitgelegd wat er allemaal komt kijken bij een ontspannen houding op het paard.

Je kunt je rug ook gymnastiseren als je niet op het paard zit. (bekken en rugspieren soepel maken)
Bepaalde yoga- of pilates-oefeningen zijn daar ook goed voor.
We vergeten vaak als ruiter om onszelf soepel te trainen, terwijl we dat wel van het paard verwachten.

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 18:38

dankjewel!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:40

Heb je een filmpje? Dan kan ik misschien wat tips geven.

Ik heb even in je HaW topic gespiekt en ook in je profiel en ik snap wel dat je het gevoel hebt dat je je rug vastzet.

Het probleem is echter niet je rug, maar je bekken: je kantelt je bekken naar achteren. Als er een glaasje water in zou staan, zou al het water over je kont uit het glas lopen. Wat je graag wilt bij het paardrijden is dat het glaasje water mooi rechtop staat, dan staat je bekken namelijk in middenstand.
Als je bekken zo achterover helt, kun je de bewegingen van het paard niet goed opvangen. Die bewegingen ga je dan opvangen in je onderrug, je bovenrug, je onderbenen, je armen en je hoofd. Als je mensen op hun paard ziet 'flapperen' betekend dat vaak dat ze hun bekken niet op de juiste manier gebruiken.

Hoe zet je je bekken in middenstand?
Dit kun je het beste eerst thuis oefenen op een harde stoel voor de spiegel. Ga met je zijkant naar de spiegel op de stoel zitten. In je kont zitten twee botjes (die kun je goed voelen door de harde stoel :P ). Je kunt je bekken kantelen door over die botjes heen te rollen en dat kan zonder je schouders en je rug te verplaatsen (dat kun je controleren in de spiegel). Je kunt je bekken naar voren kantelen (het water in het glas loopt er aan de voorkant uit), en naar achteren. Daartussenin is een positie waarbij je met je bekken in balans zit, dat is middenstand.
In middenstand zijn je schaambeen en de heupuitstekelsaan de voorkant recht boven elkaar. Als je je bekken naar achteren kantelt is je schaambeen vóór je heupuitsteeksels, als je je bekken naar achteren kantelt zijn de heupuitsteeksels achter je schaambeen.

Deze bekkenkanteling heb je in alle gangen nodig op je paard om de beweging op te vangen. Als je met je bekken achterover gekantelt op je paard zit, kun je de beweging alleen naar voren toe opvangen. Maar omdat het paard vooruit loopt, vecht je tegen de voorwaartse krachten in. Dan ga je de beweging ergens anders in je lijf opvangen en dat is het moment waarop je klachten krijgt.

wat ik in jou geval zou doen is een aantal keer goed les nemen van iemand die er echt verstand van heeft. Je kunt in zo'n geval beter iemand hebben die geen/weinig verstand van paarden heeft, maar veel verstand van het menselijk lichaam, want die kan je waarschijnlijk beter helpen met dit probleem.

Je bekken is nog maar het begin, om echt te corrigeren moeten je beugels zeker 2-3 gaten langer en zou ik je beenhouding ook drastisch veranderen. en dan heb je de verticale scheefheid (de lijn schouder-heup en hak) nog maar half gecorrigeerd, of je lateraal (links en rechts) ook scheef zit kan ik op de foto's niet goed zien.

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 10:03

Die foto's zijn al 2 jaar geleden dus mijn houding is wel verbeterd allen ik zelf heb het gevoel

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 10:08

alvast bedankt!:d

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:21

Met nieuwe foto's/filmpjes kan ik meer zeggen ;)

Knollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:59

Ik zou iedereen die last heeft van een vaste rug SALSA les kunnen aanraden. Wordt je lekker flexibel van!