Pony plooit moeilijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diablolover

Pony plooit moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 17:56

Ik heb een pony waar ik ongeveer 4x in de week me rijd, en hij zit redelijk vast in zijn nek.
Hij neemt wel stellig aan, maar hij zal niet zo snel zijn hoofd laten zakken en goed inbuigen.
Heeft er hier iemand een paar goeie tips voor?
Ik probeer wel al veel voltes, etc? te maken.

Groetjes

Natasja2_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:27

Misschien kun je proberen overgangen te rijden? Als er nog iemand anders op de pony rijdt zou ik even met die persoon overleggen maar misschien kun je een hulpteugel aanschaffen zodat je pony zijn spieren onderin zijn hals goed ontwikkelt, dan kun je (als dat goed gaat) het weer langzaam afbouwen.
Succes!

diablolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 18:44

Ik ben de enige die op mijn pony rijd en een hulpteugel zie ik eigenlijk niet echt zitten want hij is al 18 jaar en anders kan het zijn dat hij zijn nek forceert:-s
Ik zoek dus gewoon eerder rijoefeningen of misschien heeft iemand nog andere tips zoals iets van masseren ofzo?
Maar hulpteugels liefst niet;-)

midgie

Re: Pony plooit moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:05

Idd geen hulpteugels, is nooit de oplossing, kijk een sop www.paardenbegrijpen.nl lekker gaan gymmen/rechtrichten is zeker voor een 18 jarige een hele fijne manier om hem soepel en buigzaam te krijgen en houden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:10

diablolover schreef:
Ik ben de enige die op mijn pony rijd en een hulpteugel zie ik eigenlijk niet echt zitten want hij is al 18 jaar en anders kan het zijn dat hij zijn nek forceert:-s
Ik zoek dus gewoon eerder rijoefeningen of misschien heeft iemand nog andere tips zoals iets van masseren ofzo?
Maar hulpteugels liefst niet;-)

Kijk eens op www.happy-athlete.nl

diablolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 19:19

En heeft er iemand al een paar kleine tips die ik zo al onmiddellijk kan gaan toepassen zonder dat er echt extra intructie voor nodig is?
Gewoon wat rij/gymnastiekoefeningetjes?

orienta

Re: Pony plooit moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:09

Aangezien het paard al een aanzienlijke leeftijd heeft zal ik met het losrijden er goed voor zorgen dat je lekker veel figuren rijd en het paard goed aan je been zet door middel van overgangen.
Wat doet hij als je net doet of je gaat hals strekken zakt hij iets of blijft in een houding lopen?
Een keer een masseur laten komen om hem na te laten kijken kan geen kwaad,ik had dit probleem ook en is na een behandeling echt stukken beter geworden!

diablolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 20:51

Als ik hem wat langer laat zakt hij wel wat met zijn hoofd ja soms neemt hij het bit een tijdje aan maar soms ook niet.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:54

diablolover schreef:
Als ik hem wat langer laat zakt hij wel wat met zijn hoofd ja soms neemt hij het bit een tijdje aan maar soms ook niet.

dat is in ieder geval al mooi,gewoon proberen die stukken uit te bouwen!
Kost even geduld maar dan krijg je er ook weer veel voor terug!

Evitatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:05

Hallo,

Misschien is een rekker gebruiken een mogelijkheid?
Wat je verder kunt doen, is steeds in cirkels rijden, en in de cirkel van hand veranderen.
Dit is wat ik doe met mijn paardje om haar naar beneden te krijgen.
Eerst in stap, en dan in draf.
Ik rijd een halve cirkel, vraag een beetje stelling, en verander van hand in de cirkel, de hele tijd.
Misschien kan dit je paard helpen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:12

Misschien een paar foto's plaatsen zodat we kunnen zien hoe jij rijd?
Klinkt niet zo vriendelijk :o :o ik weet het, maar vaak is de ruiter/amazone toch echt diegeen die niet handig genoeg is om een paard los te rijden.
Dat je niet helemaal weet waar je het over hebt is al dat je wil dat ze in hun nek loslaten. Een paard buigt in zijn hals...als hij alleen maar in zijn nek zou buigen dan kijkt hij misschien wel in de richting waar je hem in wil laten kijken, maar dan volgt zijn lichaam niet.
M.A.W zoek iemand die je kan helpen en les kan geven.
En niet een meisje van 14 die denkt het te hebben uitgevonden....oeps...alweer niet zo vriendelijk!! :o
14 jarige die zelf al verder is in de sport kan heel goed natuurlijk!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:16

aerdenhout1 schreef:
Misschien een paar foto's plaatsen zodat we kunnen zien hoe jij rijd?
Klinkt niet zo vriendelijk :o :o ik weet het, maar vaak is de ruiter/amazone toch echt diegeen die niet handig genoeg is om een paard los te rijden.
Dat je niet helemaal weet waar je het over hebt is al dat je wil dat ze in hun nek loslaten. Een paard buigt in zijn hals...als hij alleen maar in zijn nek zou buigen dan kijkt hij misschien wel in de richting waar je hem in wil laten kijken, maar dan volgt zijn lichaam niet.
M.A.W zoek iemand die je kan helpen en les kan geven.
En niet een meisje van 14 die denkt het te hebben uitgevonden....oeps...alweer niet zo vriendelijk!! :o
14 jarige die zelf al verder is in de sport kan heel goed natuurlijk!

Zo wat ben jij vriendelijk en correct bezig vandaag. :Y)

Ik ga mee met het bovenstaande.
Wat je nog zou kunnen doen, voordat je een intructrice gevonden hebt, is het volgende.
Veel schakelen, en lekker voltes rijden. Hou het rijden simpel, rijd logische lijnen.
Op de volte kun je proberen stelling te vragen. Kijk eens wat hij doet als je je binnenhand zo ver mogelijk naar binnendoet, echt lekker overdreven.

Maar verder niet te veel zelf aanklooien, instructeur zoeken!