Onregelmatig tempo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deleted

Onregelmatig tempo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 12:28

Sinds vorige week heb ik een 5 jarige Selle Francais merrie. Gisteren hebben wij voor het eerst een beetje gestapt en wat passen draf meegenomen bij ons op stal, voor haar de nieuwe stal. Ze heeft nogal de neiging om onregelmatig te lopen in de draf qua tempo. Welke hulpen kan ik hierbij toepassen zodat ze op een regelmatig tempo gaat lopen, ik rij met haar ongeveer 20 minuten tot een halfuurtje incl. instappen en uitstappen, wij doen nog niet aan galop omdat ik eerst meer zekerheid in de draf wil hebben, en dan gooi ik haar naderhand los in de losgooibak en mag ze lekker uit haar dak gaan als ze daar behoefte aan heeft. :9

Over 2 weken beginnen wij ook met lessen op de methode van Antoine de Bodt.

Morgen ga ik weer even rijden! Dus zou fijn zijn als ik dan al wat reacties heb gehad om het toe te passen! :Y)

edit; foutje in de tekst, sorrie
Laatst bijgewerkt door Deleted op 06-04-09 12:42, in het totaal 3 keer bewerkt

Kirrr

Re: Onregelmatig tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:29

is ze al ingereden ?

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 12:31

Ja, en de basis kent ze ook al :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:34

Het was de eerste keer dat je haar reed ?
Geef jezelf en haar eerst wat tijd, voor je al direct naar oefeningen gaat zoeken. Gewoon de standaard dingen doen, ze wordt vanzelf sterker als je meer rijdt, veel draaft en galoppeerd en dan gaat ook het tempo regelmatig worden en blijven.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 12:35

Ciaraaa schreef:
Sinds vorige week heb ik een 5 jarige Selle Francais merrie. Gisteren hebben wij voor het eerst een beetje gestapt en wat passen draf meegenomen bij ons op stal, voor haar de nieuwe stal. Ze heeft nogal de neiging om onregelmatig te lopen in de draf qua tempo. Welke oefeningen kan ik hierbij toepassen zodat ze op een regelmatig tempo gaat lopen, ik rij met haar ongeveer 20 minuten tot een halfuurtje incl. instappen en uitstappen, wij doen nog niet aan galop omdat ik eerst meer zekerheid in de draf wil hebben, en dan gooi ik haar naderhand los in de losgooibak en mag ze lekker uit haar dak gaan als ze daar behoefte aan heeft. :9

Morgen ga ik weer even rijden! Dus zou fijn zijn als ik dan al wat reacties heb gehad om het toe te passen! :Y)

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 12:36

zie dikgedrukte tekst, is niet de eerste keer dat ze bereden wordt, het is voor haar de eerste keer dat ze bereden wordt bij ons op stal, haar nieuwe thuis!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:37

Ciaraaa schreef:
Ciaraaa schreef:
Sinds vorige week heb ik een 5 jarige Selle Francais merrie. Gisteren hebben wij voor het eerst een beetje gestapt en wat passen draf meegenomen bij ons op stal, voor haar de nieuwe stal. Ze heeft nogal de neiging om onregelmatig te lopen in de draf qua tempo. Welke oefeningen kan ik hierbij toepassen zodat ze op een regelmatig tempo gaat lopen, ik rij met haar ongeveer 20 minuten tot een halfuurtje incl. instappen en uitstappen, wij doen nog niet aan galop omdat ik eerst meer zekerheid in de draf wil hebben, en dan gooi ik haar naderhand los in de losgooibak en mag ze lekker uit haar dak gaan als ze daar behoefte aan heeft. :9

Ik kan ook wel lezen ;). Ik vroeg of het de eerste keer was dat JIJ haar reed.Je maakt je al zorgen na 20 minuutjes rijden en enkele stappen draf over het tempo van je paard. Niet zo hard van stapel lopen. Jullie moeten nog aan elkaar wennen geef het gewoon tijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:38

Ik zou gewoon proberen de leiding te nemen. Als ze met je wegrent maak je een volte zodat ze weer wat langzamer gaat, als ze terugvalt geef je een hulp naar voren. Maak het jezelf niet te moeilijk, jullie moeten elkaar immers nog leren kennen. Gewoon duidelijk zijn en zorg dat jij de baas blijft, dus consequent optreden.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 12:40

Kirr__ schreef:
Ik kan ook wel lezen ;). Ik vroeg of het de eerste keer was dat JIJ haar reed.Je maakt je al zorgen na 20 minuutjes rijden en enkele stappen draf over het tempo van je paard. Niet zo hard van stapel lopen. Jullie moeten nog aan elkaar wennen geef het gewoon tijd

Sorry dan had ik een leesfoutje *schaam*
Laatst bijgewerkt door Deleted op 06-04-09 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 12:40

brigitta1987 schreef:
Ik zou gewoon proberen de leiding te nemen. Als ze met je wegrent maak je een volte zodat ze weer wat langzamer gaat, als ze terugvalt geef je een hulp naar voren. Maak het jezelf niet te moeilijk, jullie moeten elkaar immers nog leren kennen. Gewoon duidelijk zijn en zorg dat jij de baas blijft, dus consequent optreden.

Bedankt voor de tip ;) Zal ik zeker toepassen.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:44

Tja ik heb eigenlijk geen tips maar ik denk ook dat het te maken heeft met het feit dat alles wat haar nu overkomt nieuw is voor haar, nieuwe ruiter, nieuwe stal... Ik had met mijn paard in het begin precies hetzelfde, ik ben gewoon rustig met haar gaan opbouwen en consequent gebleven met de hulpen en nu loopt ze heerlijk! Het kan best zijn dat ze over een week al beter loopt omdat het eerste nieuwe er dan af is! Heel veel succes en plezier in ieder geval!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 12:48

bedankt, daar kan het natuurlijk ook aan liggen, helemaal niet bij stilgestaan, had eigenlijk wel gemoeten :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:51

Ciaraaa schreef:
bedankt, daar kan het natuurlijk ook aan liggen, helemaal niet bij stilgestaan, had eigenlijk wel gemoeten :o

maakt toch niet uit, beter een keer teveel vragen dan koppig volhouden en echt in de problemen schieten :) Een nieuw paard is altijd wennen en dan zie je sneller problemen dan wanneer je hem al een tijdje hebt en weet dat het wel weer over gaat.
Succes in elk geval :)

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 12:52

hartstikke bedankt!