Pony wil niet stoppen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ramboe

Pony wil niet stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 17:05

De pony van me vriendin heeft normale beendruk nodig.
Maar als je hem in galop aanspoort wil hij niet meer stoppen.
Ze is hard aan het oefenen.
Ze heeft al wel zijn lijn ik weet niet meer zo goed hoe heet die door het bit aan de singel vast zit.
Het helpt wel een beetje maar als je hem wil stoppen in galop moet je hem wel tegen een boom aan sturen.
Naar links en rechts sturen gaat wel maar stoppen niet!
Hebben jullie tips?

aerdenhout1

Re: Pony wil niet stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:09

Tja...misschien les nemen?? Jou vriendin doet ergens iets helemaal verkeerd en begrijpt de pony niet wat ze bedoeld met haar hulpen.
Longeren en even helemaal terug naar de basis om alle puntjes weer op de I te zetten, maar dan moet ze wel weten hoe ze met longeren. En dan bedoel ik niet een paard rondjes laten lopen aan een lange lijn!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:23

Naar de zandverstuiving, de renbaan of ander ovale baan. "Zo jongen, dus jij wilt hard, dan gaan we hard" wedden dat de lol er dan snel af is?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:37

Tjaaa ik zou in de eerste plaats ook dadelijk zeggen zoek goede les.
De fout zit zeker niet bij het paardje maar bij de mens, oefen heel consequent op het stoppen, en gebruik daarbij ook je stem, tracht vooral te stoppen ergens vrij in de bak en dus niet op de hoefslag.
Doe een rustig drafje en vraag te stoppen, stopt hij dadelijk braaf paardje geef ook dadelijk een ontspannen zit en een lossere teugel, stopt hij niet dadelijk, ok dan zeker niet gaan hangen en trekken, ook zeker niet boos worden, maar zet hem dan extra aan het werk, veel kleine voltes of een beetje wijken, en vraag het dan vriendelijk opnieuw, stopt hij ----- braaf paard , stopt hij niet , gewoon opnieuw aan het werk zonder emotie te tonen.
Uiteindelijk zal hij wel dadelijk stoppen.
Geef hem een paar minuutjes rust en probeer het opnieuw als het 2x achter elkaar lukt, beloon je paardje dan met rust, stap af en zet hem terug op stal of de weide.

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 00:01

Idd heel goed gaan oefenen op het stoppen en volte rijden en die steeds kleiner maken..

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 00:05

Als ik mijn paard absoluut niet meer "in bedwang" heb dan zet ik hem tegen de bakrand aan hoor :P
Ik hou graag een beetje controle.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:38

Niet galopperen dan he , zorg eerst dat je paard onder controle is in stap en draf, misschien heeft het paard wel een probleem in de rug en gaat er daardoor vandoor.
Kijk zadel, gebit eens na.
Werk b.v eens in een loswerk ring en rij daar ook in, dan kun je het mooi klein houden en zorg dat je hulpen ook klein blijven .
Zorg dat de basis goed komt en vergeet de galop even, daar is het paard of nog niet aan toe of misschien doet de ruiter precies de fouten dingen , waardoor het paard wegvlucht, zoals knijpen en aan de teugels steun zoeken, leer onafhankelijk zitten en werk b.v met stem erbij, kun je oefenen aan de lijn.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:40

Inderdaad niet galopperen. Mijn Haflinger gaat ook echt onwijs hard, vooral buiten. Heb nu al tijden niet meer gegaloppeerd buiten. Ik kon afgelopen zondag gewoon heel lang draven, zonder dat hij in galop ging. Op een gegeven moment een galopje gedaan wat super ging.

Zorgen dat de basis in de bak goed is!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:44

Albert schreef:
Naar de zandverstuiving, de renbaan of ander ovale baan. "Zo jongen, dus jij wilt hard, dan gaan we hard" wedden dat de lol er dan snel af is?

En daar wordt je rijtechnisch niet beter van en werkt lang niet bij alle paarden :)*

Als ik het goed begrijp gebruikt je vriendin en slof?
Aangezien ze zelfs met die hulpteugel haar pony niet kan stoppen is les echt wel nodig!

Iig moet je nooit gaan hangen aan de teugels maar met korte ophoudingen werken. Op die manier dgaat de pony iig niet terug trekken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:49

Afhankelijk van type pony,

Ik laat mijn pony door galloperen en dan blijft hij maar lekker rennen, ook al heeft hij er genoeg van ;) Werkt voor hem perfect! Maar, hij deed dat ook niet elke keer met de galop, slechts een enkele keer in de winter als hij fris was :)

Als het elke keer gebeurt bij de galop zou ik inderdaad niet galopperen, maar eerst zorgen dat de andere gangen perfect onder controle zijn'(dus een paard kunnen laten stappen of stoppen zonder echte teugeldruk, maar puur met zit en/of stem erbij) Mocht ie wel in galop gaan en je kan het niet tegenhouden: op de volte gooien en voltes blijven rijden.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 18:41

aeolusnr1 schreef:
Tjaaa ik zou in de eerste plaats ook dadelijk zeggen zoek goede les.
De fout zit zeker niet bij het paardje maar bij de mens, oefen heel consequent op het stoppen, en gebruik daarbij ook je stem, tracht vooral te stoppen ergens vrij in de bak en dus niet op de hoefslag.
Doe een rustig drafje en vraag te stoppen, stopt hij dadelijk braaf paardje geef ook dadelijk een ontspannen zit en een lossere teugel, stopt hij niet dadelijk, ok dan zeker niet gaan hangen en trekken, ook zeker niet boos worden, maar zet hem dan extra aan het werk, veel kleine voltes of een beetje wijken, en vraag het dan vriendelijk opnieuw, stopt hij ----- braaf paard , stopt hij niet , gewoon opnieuw aan het werk zonder emotie te tonen.
Uiteindelijk zal hij wel dadelijk stoppen.
Geef hem een paar minuutjes rust en probeer het opnieuw als het 2x achter elkaar lukt, beloon je paardje dan met rust, stap af en zet hem terug op stal of de weide.

Dat doen we ook hoor en op buitenrit is het alleen en als je daar gaat oefen en hij rent even over de weg en het einden van het bospad en er komt even auto langs is het niet zo fijn of wel soms?

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 18:42

midgie schreef:
Niet galopperen dan he , zorg eerst dat je paard onder controle is in stap en draf, misschien heeft het paard wel een probleem in de rug en gaat er daardoor vandoor.
Werk b.v eens in een loswerk ring en rij daar ook in, dan kun je het mooi klein houden en zorg dat je hulpen ook klein blijven .
Zorg dat de basis goed komt en vergeet de galop even, daar is het paard of nog niet aan toe of misschien doet de ruiter precies de fouten dingen , waardoor het paard wegvlucht, zoals knijpen en aan de teugels steun zoeken, leer onafhankelijk zitten en werk b.v met stem erbij, kun je oefenen aan de lijn.

Ze is harstikke gevorderd en heeft pas een andere pony ingereden. En ik zei al in stap en draf gaat alles perfect! En aan rug of gebit gaan toch de meeste paarden staken?

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 18:45

ramboe schreef:
De pony van me vriendin heeft normale beendruk nodig.
Maar als je hem in galop aanspoort wil hij niet meer stoppen.
Ze is hard aan het oefenen.
Ze heeft wel z'n lijn ik weet niet meer zo goed hoe heet die door het bit aan de singel vast zit.
Het helpt wel een beetje maar als je hem wil stoppen in galop moet je hem wel tegen een boom aan sturen.
Naar links en rechts sturen gaat wel maar stoppen niet! Het is alleen op buitenrit.
Hebben jullie tips?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:03

Als je vriendin zo gevorderd is zou ze moeten weten dat ze terug naar de basis moet en niet galopperen.

Cilltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:15

als hij echt niet meer te stoppen is (heb ik ook met een pony) werkt het echt heel goed als je hem recht de hoek in stuurt en hem echt niet uit laat wijken al het goed is staat hij dan stil netzoals tegen die boom aan:)

Cilltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:16

ow en volters maken helpt vaakn ook wel en dan steeds meer naar binnen rijden totdat hijn niet meer veder kan draaien

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:19

Uit al wat er hier al gezegt is, is het wel heel duidelijk dat je vriendin echt nog niet zo gevorderd is als jij denkt.
- Het rijden met een slof is hier echt verkeerd.
- Het tegentrekken aan de teugels is gewoon heel erg verkeerd, zo leer je eigenlijk aan je paard net wat je dus niet wil ( het steeds harder en harder trekken, en niet stoppen )
- En dus zeker niet gaan galoperen voor de stap en draf helemaal goed zit, en jij zegt dat dat zo is , ik ben er zeker van dat het niet zo is (stoppen is stoppen en dus niet nog 2stappen verder)
- Dus eerst grondwerk weer aanpakken, en de basis er echt terug goed in rijden.

ramboe schreef:
midgie schreef:

Ze is harstikke gevorderd en heeft pas een andere pony ingereden. En ik zei al in stap en draf gaat alles perfect! En aan rug of gebit gaan toch de meeste paarden staken?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:40

Ik ga met aeolusnr1 mee. Helaas is je vriendin niet zo kundig is als jij denkt.
tip had ik al eerder neergezet

snippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:31

Je kan hem op een kleine volte zetten, zotdat hij niet harder kan... Als je het paard weer onder controle hebt de volte steeds groter en groter laten worden (binnenbeen, buitenteugel, vraag met de binnenteugel stelling naar binnen)... Versneld het paard? de volte weer kleiner maken...

Je hebt het over bomen... Dus ik weet niet of er plek is om daar voltes te rijden...
- Teugels korter, vuisten naast elkaar en knijp in je teugels (links, rechts, links etc)
- Maak jezelf zwaar en lang
- Praat met hem... Hooooo

Wanneer je de eerste de beste kans ziet zet je het paard op een volte...

Ik hoop dat het helpt!!! Bij mij werkt het...

Succes!!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 07:54

snippertje schreef:
Je kan hem op een kleine volte zetten, zotdat hij niet harder kan... Als je het paard weer onder controle hebt de volte steeds groter en groter laten worden (binnenbeen, buitenteugel, vraag met de binnenteugel stelling naar binnen)... Versneld het paard? de volte weer kleiner maken...

Je hebt het over bomen... Dus ik weet niet of er plek is om daar voltes te rijden...
- Teugels korter, vuisten naast elkaar en knijp in je teugels (links, rechts, links etc)
- Maak jezelf zwaar en lang
- Praat met hem... Hooooo

Wanneer je de eerste de beste kans ziet zet je het paard op een volte...

Ik hoop dat het helpt!!! Bij mij werkt het...

Succes!!!

goh, lekker zagen met je vuisten nog wel.... ?
Sorry, maar dit is rijtechnisch slecht advies...
In tijden van nood mag imo ook alles , als je bijv recht op een auto af gaat, maar in dit geval moet de ruiter zorgen dat ze de pony eerst thuis an de hulpen krijgt op een correcte manier!

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:10

Begin dus alsjeblieft eerst en vooral al door te stoppen met trekken als de pony er vandoor gaat.
Hij zal hier tegen in willen gaan en steeds sneller galopperen.
Blijf rustig en ga zwaar zitten in je zadel.
Aan je teugels houdt je gewoon een licht contact en als hij er echt ongecontroleerd vandoor gaat, geef je ophoudingen aan je buitenteugel. Ophouding is niet gelijk aan trekken!
Ik zou dit eerst gewoon op de hoefslag proberen, als hij na enkele rondjes nog steeds niet vertraagd is, vraag je hem op een volte. Hier begin je gewoon opnieuw.
Het belangrijkste is om zelf rustig te blijven, als jij in paniek geraakt, voelt je pony dat er helemaal iets goed mis is, en zal hij zelf in paniek geraken = nog sneller gaan.

Blijf best met je pony in de bak, als hij er buiten vandoor gaat en je komt aan een drukke weg, wil ik niet weten wat er allemaal niet zou kunnen gebeuren.

En ohja, ik heb mijn post naar jou gericht. Dit is dus naar je vriendin bedoelt ;)
Veel succes ermee!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:54

Mijn ponie (van 1.60:P) gaat heel hard rennen in galop, omdat hij zijn balans niet kan vinden...

Sinds zondag heb ik les, ik moet vooral nu, de noodrem erop zien te krijgen.. voor mij heel erg moeilijk, omdat het me heel erg tegen staat met de manier waarop. ik moet het als volgd doen;

Wanneer hij harder begint te lopen, of iets doet wat hij verkeerd doet meteen op de handrem trekken.. ik moet heel veel oefenen in draf. Veel op de volte (om zijn achterhand te gebruiken, bij mij) Wanneer ik hem wil stoppen moet ik heeeeel diep zitten, kruis aantrekken en druk op zijn bit houden (iets wat ik eigenlijk echt niet wil).. totdat hij stopt en een stap achteruit gaat!
Ik heb nu zeker één echte dag goed geoefend, en hij weet het nu al, zodra ik diep ga zitten weet hij dat hij langzamer moet en of te wel moet stoppen,

Als ik jou was zou ik dit er eerst in zien te krijgen, die noodrem, stel je nou voor dat je aan het galloperen ben langs de snelweg en hij schiet de snelweg op, is geen fijn idee...

Ook een hele kleine volte rijden werkt, echt heel klein!, hij kan dan niet meer zijn snelheid houden enmoet dan wel stoppen, je kan het natuurlijk ook zo doen dat als jij wilt stoppen en hij niet dat je hem ELKE keer op de volte zet, en heel klein maakt, stopt hij, dan maak je de volte weer groter, en gallopeer je weer aan als soort van beloning, gaat hij dan weer niet terug, gewoon weer die kleine volte en weer terug naar draf/stap...

De noodrem lijkt mij het beste!

snippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:44

Superwomen!!!
Als jij het zo goed weet allemaal waarom zie ik daar niets van staan op de topics? Ik zie alleen maar hoe je tegen andere zegt dat ze het fout doen!!! Ben je misschien een ietsiepietsie gefrustreerd of iets dergelijks?

Ik heb het nogmaals weer niet over zagen!!! En praat niet over noodsituaties!!! Ik vind het ook al een noodsituatie als je je paard niet meer kan stoppen en hij loopt over je heen!!!

snippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:47

En dan nog wat superwomen!

Je schrijft zelf:
Iig moet je nooit gaan hangen aan de teugels maar met korte ophoudingen werken. Op die manier dgaat de pony iig niet terug trekken.

Daar heb ik het toch ook over muts!!! Of zaag jij nu ook ineens?

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:49

Ik ben het anders wel met superwomen eens... Lekker advies is t iig niet om links rechts aan de kop te gaan lopen trekken.
Maar het hoort blijkbaar bij jou rijstijl, gezien ik dit advies van je al op meerdere topics tegen ben gekomen...
Net als een net met paardrijden beginnend meisje op een pony met slof willen laten rijden.

Heel aparte stijl van rijden...