Pony trekt naar de sprong toe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emmaar

Pony trekt naar de sprong toe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 18:12

Ik heb een probleem, en misschien kunnen jullie daarmee bij helpen. Ik heb een haflingermerrie van 7 jaar en ik heb haar nu 6 maanden, soms spring ik met haar, maar omdat ik niet zo'n springer ben ga ik niet te hoog. In het begin ging het heel goed en rustig. Ze was goed te controleren en ging helemaal niet hard op de sprong af, maar sinds een aantal weken trekt ze erg naar de sprong toe. Vooral de laatste passen gaat ze ineens over in galop en gaat ongecoördineerd over de sprong heen. Ik weet niet hoe het komt en hoe ik het op kan lossen.
Mijn tweede probleem is dat ze vaak valt/struikelt na de sprong. Ze valt door haar voorbenen heen met haar kop tussen haar benen waardoor ze dus zandhapt en ik eraf val..
Mijn zelfvertrouwen met springen gaat hier wel mee achteruit moet ik zeggen!
Wie kan mij helpen? Graag tips!

Dette

Re: Pony trekt naar de sprong toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:16

Heb je al eens geprobeerd om in stap naar de hindernis toe te rijden en vlak voor de sprong aan te draven? Dan zou ik dat eens gaan proberen, in stap eropaf en rechthouden. Wel ervoor zorgen dat je haflinger genoeg ruimte heeft om te kijken hoe ze moet springen. Ik zou eerst vooral laag gaan springen, gaat dat goed, dan wat hoger. Hoe hoog spring je nu dan?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:19

Het lijkt erop dat je paard bang is dat ze valt. Daardoor gaat ze rennen en valt ze juist. Waarschijnlijk is ze haar vertrouwen kwijt.
Ik zou helemaal terug naar de basis gaan en weer met balkjes lopen beginnen. Dat bouw je langzaam op naar een kruisje en daarna naar een steil. Maar daar mag je gerust een lange tijd over doen. En pas een stapje verder gaan, als het gevraagde helemaal goed gaat.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:20

en misschien haar hoeven even nakijken(te lang misschien) of kijken waar je de hindernis plaatst, zodat het niet te zwaar zand(?) is na de sprong dat ze misschien daarom struikelt..

en idd geen lange lijnen naar de sprong toerijden, probeer bijv een halve volte te draaien voordat je naar de sprong rijd, en probeer zowiezo dressuurmatig één gelijk tempo aan te nemen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:24

adetje schreef:
Heb je al eens geprobeerd om in stap naar de hindernis toe te rijden en vlak voor de sprong aan te draven? Dan zou ik dat eens gaan proberen, in stap eropaf en rechthouden. Wel ervoor zorgen dat je haflinger genoeg ruimte heeft om te kijken hoe ze moet springen. Ik zou eerst vooral laag gaan springen, gaat dat goed, dan wat hoger. Hoe hoog spring je nu dan?

zo leer je ze juist dat ze mag versnellen voor de sprong :n

Heel veel dressuurmatig werk, veel overgangen, tempocontrole en werken over balkjes zodat ze in een sukkeldrafje aan een lang teugeltje erover heen gaat. Daarna in galop hetzelfde. Als ze netjes naar je blijft luisteren, zal het struikelen ook minder worden. Ze springt nl op snelheid en niet op kracht, en komt dus te veel op de voorhand.

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 18:25

Het zand is niet té zwaar, maar kan beter. Ze is een week geleden nog bekapt+nieuwe ijzers rondom dus daar kan het niet aan liggen ;) Bedankt voor de reacties!

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:26

Het vallen zou veroorzaakt kunnen worden door het ongecontroleerd springen waardoor jij contact verliest of mischien blokkeer je haar landing met je houding (is maar een gokje want dat kan ik zo natuulijk helemaal niet zien).Wat probeer je nu om haar rustig te krijgen? Loopt ze tijdens het gewoon rijden ook wel eens onder je uit? dan moet je dat eerst onder controle hebben voordat je verder kunt met springen. Probeer vanuit figuren aan te rijden op de hindernis. of in stap en ga een aantal meter voor de hindernis draven, dat kun je dan namate het beter gaat verder van te voren aandraven. heb of ken je instructrice die bekend is met springen, vraag dan eens een springlesje, die persoon kan jou aan het werk zien en je meteen wat aanwijzingen geven om mee te werken. Helpt meestal ook met je zelfvertrouwen. Ikzelf heb ook 1x in de heel veel tijd een springlesje omdat iemand me dan even wat puntjes kan wijzen waar ik aan moet werken daar kan ik dan weer een tijd mee vooruit want ik spring nu nog alleen maar recreatief.