Hoe dit oplossen ? :

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flowq

Hoe dit oplossen ? :

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 13:22

De laatste tijd is mijn haflinger zo sterk buiten.
Kan niet meer lekker stappen, draven en galoperen.
De hele tijd trekken en dribbelen onder het stappen.
Alleen gaat het wel wat beter als met iemand samen.
Zoals vandaag ging ik rijden. Hele tijd maar dribbelen en
inhalen. Toen heb ik hem omgedraaid op de weg gezet
waar hij het helemaal niet mee eens was.
Verder gereden en toen wouden we onderlangs de dijk
galoperen. Ging super!!! goed, geen problemen niet sterk,
lekker bij me gebleven. Hij liep voorop
Toen gingen we de dijk weer op en toen begon het weer.
Dan trekken enzo. Toen gingen we weer aan de andere kant
de dijk af, en galoperen. Toen had hij zijn noodrem gevonden
en lag ik bijna eraf en knalde de andere haflinger op zijn kont.
Toen ging dat meisje voorop en was hij weer zo sterk en trekken.
Gingen we weer draven galopeerd hij door waardoor hij op de kont
knalt van de andere haf, toen het bosje in, ging weer super goed
en geen problemen, weer voorop en lekker voorwaarts.
Eenmaal weer op de weg begint ie weer, vind hij alles eng en alleen
maar hard lopen!

Wat is de IDEALE oplossing ?
ander bit
martingaal
thiedeman

P.S. rijd nu met een dubbelgebroken water trens met dik middestukje
Laatst bijgewerkt door Sim op 04-04-09 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige poll verwijderd

StillAngel

Re: Hoe dit oplossen ? :

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:25

Misschien eens aan de hand met hem lopen? Klinkt voor mij in de oren of hij het gewoon nog eng vind, dus hij moet er aan wennen. Misschien is ie voor bepaalde auto's/ verkeer wel bang, vandaar dat ie soms zo bang is en soms niet ;)

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 13:27

Nee valt wel mee, de wei is 500m van de stal af en dan gaan we altijd op de fiets, dus genoeg verkeer. Hij vind inderdaad verkeer best eng, de heletijd zijn kont ernaar toe draaien. Maar toen ik hem net anar de wei bracht kwam ik een tractor tegen die vond hij niet eng, normaal wel. Maar het gaat me voornamelijk om het trekken en het dribbelen

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 15:14

please help mij !!

Isabelle877

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:43

Hoe oud is je haflinger? En doet die dit ook in de bak?
Van stal naar wei is bekend terrein, dus dan reageert die anders. Die van mij is dan ook heel rustig, maar zodra ze op nieuw terrein is, is alles weer spannend.
Ik zou een ervaren iemand vragen om mee te gaan, met de fiets ernaast bijvoorbeeld. Je instructrice misschien? Zou voorlopig in ieder geval niiet meer buitenritten maken zonder iemand erbij die er raad mee weet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:07

En anders zou je ook eerst een tijdje in de bak kunnen rijden en dan buiten alleen uitstappen, en dit steeds een beetje uitbouwen dus korter in de bak en dan steeds iets langer buiten. Ik zou in eerste instantie alleen stappen, en pas als dit netjes en beheerst gaat kun je een drafje meepakken. Ik heb niet het idee dat hij bang is, hij heeft alleen buiten veel te veel zin om te gaan rennen en te weinig respect voor jou. Jij bepaalt het tempo, is dus goed dat je hem de eerste keer stil hebt gezet met zijn neus de andere kant op. Wat ook helpt als je veel buiten rijdt is om het onvoorspelbaar te houden, dus niet altijd op dezelfde plek galopperen.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 16:56

kakoo: Me haffie is 13 en wel wat gewent, er word ook mee gemend en dan is er niks aan de hand. er gaat al iemand mee maar hij is zo sterk. en geen buitenritten meer maken schiet niet op, want als ik les heb ga ik lopens, nu het mooier weer wordt. eerst gingen we met de trailer

susanH: ik heb geen bak bij huis. allees op de manege en daar gaan we meestal met de trailer heen. hij is ook zeker neit bang.
hij wil super graag lopen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:00

Dit los je sowieso niet op met een ander bit, hulpteugels etc.
Daarmee los je het probleem niet op, maar stop je het enkel weg.
Uiteindelijk komt je paardje ook door een ander bit of hulpteugel heen.
Wat moet je dan....weer iets scherpers nemen, maar ondertussen heb je het probleem nog niet opgelost.
Ik denk dat je dit echt rijtechnisch op moet lossen.
Neem desnoods wat lessen hierin of begin met hele kleine stukjes.
Elke keer positief eindigen, dan zul je snel resultaat zien.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 15:07

meer ????

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:12

Veel oefenen, maar dan ernaast ipv erop. Ik ben nu ook bezig met het verkeersmak maken van m'n paard, veel belonen etc. Ik ga steeds maar heen heel klein stukje en steeds verder. Verder kan je ook een ervaren paard meenemen op buitenrit, dat wil ook vaak goed helpen. Voordat je een buitenrit gaat maken eerst rijden, dan is hij wat vermoeider. Probeer je paard ook met jou bezig te laten zijn ipv de omgeving. Misschien nog een keer schriktraining doen?

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 15:42

fjordjes schreef:
Veel oefenen, maar dan ernaast ipv erop. Ik ben nu ook bezig met het verkeersmak maken van m'n paard, veel belonen etc. Ik ga steeds maar heen heel klein stukje en steeds verder. Verder kan je ook een ervaren paard meenemen op buitenrit, dat wil ook vaak goed helpen. Voordat je een buitenrit gaat maken eerst rijden, dan is hij wat vermoeider. Probeer je paard ook met jou bezig te laten zijn ipv de omgeving. Misschien nog een keer schriktraining doen?

Dat alles heeft geen zin. hij is namelijk niet bang.
Schriktraining kijk hij nog niet eens van op.
Ander paard mee wilt ook niet helpen, want die
gaat hij alleen maar meppen, ernaast ook niet,
want hij is al verkeersmak, en dan is hij zo lief als een vogeltje.
Rijden ervoor help ook niet, als ie dan buiten komt is weer
super fris

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:49

Het is gewoon een haflinger die graag in een groep voorop loopt. Athans daar lijkt het op. (uit jou verhaal) Het enige wat je daar aan kan doen is of op de kont van je voorganger zetten. Of veel met meerdere oefenen en dat alles in overleg gaat. wat je zeker niet moet doen is de teugels steeds strakker nemen. Want daar kunnen ze door heen knallen. laat je teugels aardig los (geen boogjes) en dan heb je iets meer te zeggen. Als je merkt dat die stil wil staan geef je veel been. Je moet altijd onthouden, jij bent de baas. En jij bepaald of je stil wil staan en niet hij...

Succes ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:54

Is het trekken er langzaam ingeslopen of eerder op korte tijd gekomen? ben je misschien veranderd van voer?
Als hij aangespannen loopt, welk bit heeft hij dan in, want misschien maakt hij zich dan ook iets sterker maar voel je het niet zo. Want als dat het geval is, kan een ander bit misschien wel een oplossing bieden tegen het sterk maken en trekken, maar voor het dribbelen zal je heel consequent moeten zijn. Kleine stukjes vooruit in draf en dan terug stap en heel veel afwisselen.

succes

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:56

Zoal je het beschrijft, lijkt het erop dat je paardje vooral wil doen waar hij zin in heeft. Een zelfbewust paardje wat niet zo veel belang heeft bij jouw mening.... dus enigszins dominant. (ook naar andere paarden?)
Dat vraagt om een consequente aanpak. Jij bent de leider en zo moet je je ook gedragen.
Maak voor je gaat rijden een plan van aanpak; route, tempo, etc.
Eerst in de bak, dat buiten (begin met een kleine route, om de kans op succes te vergroten)
Boos worden helpt vaak niet, duidelijke opdrachten wel.
Belonen van goed gedrag is erg belangrijk, en jezelf bewust zijn van je leiderspositie t.o.v. je pony.
Als je wilt kun je je verdiepen in grondwerk en dominantie. Daar is wel literatuur over te vinden.

Eventueel rijd je (voorlopig even) met een hulpteugel. Dat is niet ideaal, maar jouw veiligheid (en die van andere weggebruikers) staat voorop.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:27

Christy staat bij mij op stal, ik ben de gene waarover ze verteld waar ze mee rijden was.
Maar de haflinger is niet bang.
Hij is gewoon stront en stront eigenwijs.
En doet lekker wat hij zelf wilt.
Ik denk dat christy zelf ook wat meer rust moet nemen met het rijden, meer ontspannen.
En ik denk ook heel belangrijk, niet altijd galoperen in het zelfde gebied, dus de ene keer ga je er eens draven dan weer stappen en ook een keer een stukje galop.
Maar niet steeds op het zelfde gebied galop. Hij weet gewoon, ooo mijn voeten in het gras, dat betekend galop.
En verder gewoon zelf rustig blijven, probeer te ontspannen. En durf los te laten.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 16:41

hoezo ben ik niet ontspannen, ik kan er op dit moment gewoon niet van genieten

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:53

Christyj138 schreef:
hoezo ben ik niet ontspannen, ik kan er op dit moment gewoon niet van genieten

Jij bent heel erg bezig met het rustig lopen en netjes lopen, ik denk dat je meer een rit moet maken en dan ontspannen.
Sporen af, lang teugeltje, niks aan de teugel lopen.
Gewoon ontspannen niet te veel bezig zijn met netjes lopen.
En dan alleen stappen, ga eens de polder rond en dan alleen stappen aan een lang teugeltje, dan leer je zelf ook weer wat meer ontspannen te zitten, en willem leert dat hji niet altijd hard mag gaan.
Anders dan ga ik wle een keer op willem mee en jij op Han, dan kijken we wat er dan gebeurt.
Als hij het bij mij ook doet weet ik het ook niet.

Ik bedoel dit niet aanvallend, maar zie het als een tip.
Maar ik denk dat je meer rust moet krijgen met het rijden, ik merk dat je met heel veel dingen heel druk bent.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 21:32

ik snap jou ook wel, maar nu met de geklier hoeft hij ook echt neit netjes te lopen. Met lange teugel is ie meteen pleite, met daantje erbij. Jij reed daan toch ook even met pelham ?
omdat ze anders niet te houden was, dat heb ik nu ook met willem
En met han wil die alleen maar inhalen. En ik ben ook niet zoon buitenrijder als jou (ook niet aanvallend bijdoeld ;)) jij rijd weer heel anders een buitenrit als mij.
Ik snap je tip wel, maar denk dat het weinig helpt.
En gespannen opzitten is ook niet voor niks, je krijgt dat niet vanzelf als je bijna 2x voor een auto beland.
Laatst bijgewerkt door Flowq op 16-04-09 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 21:34

slotje

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:52

Zadel na laten kijken?
Gebit na laten kijken?
Misschien eens een masseur laten komen?
Je eigen rijtechniek controleren?
Zijn zoveel dingen dat je even kan laten nakijken en nagaan.
Zoek vooral de fout niet bij het dier, die geeft aan dat er iets niet ok is, pak zeker niet naar hulpteugels en een ander bit zal ook niet de oplossing zijn, ik zou dan zelfs zeggen probeer het eens bitloos en zonder zadel.

Ga eens technisch trainen in de bak en kijk wat je kan verbeteren.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 07:18

nja, zadel komt elk halfjaar ongeveer de zadelmaker
tandarts komt in mei.
maar net zoals koetjeboe zegt:
hij is super stront eigewijs.
Hij wil gewoon knoerdhard er vandoor.
En me vraag is hoe is DAT kan oplossen
Anders gaan rijden heeft ook geen zin,
want in het begin had hij dit nooit.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 07:32

De volgende tig ritten niet meer galopperen en niet meer draven.. Probleer het patroon te doorbreken, desnoods elke keer als hij in draf aanspringt terwijl jij dat niet wilt stil zetten en een paar passen achteruit, en echt volhouden! Is natuurlijk doodsaai maar ook voor je paard, als het kwartje valt dat als hij te hard gaat hij suf moet stilstaan en achteruit, dan zal hij vanzelf zijn best gaan doen om het te voorkomen. En vooral niet zomaar opgeven! Ik denk dat als je dat een tijdje volhoud hij echt wel beter zal luisteren (helemaal als je hem uiteindelijk als beloning een stukje galop toestaat). Niet teveel en te snel willen!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 07:50

Christyj138 schreef:
slotje

Topics worden niet zomaar gesloten. Als je denkt dat dit topic toch gesloten moet worden kun je mij een pb sturen met daarin de reden waarom jij vindt dat het topic op slot moet.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 07:50

Christyj138 schreef:
nja, zadel komt elk halfjaar ongeveer de zadelmaker
tandarts komt in mei.
maar net zoals koetjeboe zegt:
hij is super stront eigewijs.
Hij wil gewoon knoerdhard er vandoor.
En me vraag is hoe is DAT kan oplossen
Anders gaan rijden heeft ook geen zin,
want in het begin had hij dit nooit.

Als ik het dus goed begrijp gaat hij er knoerdhard vandoor als je dus achter iemand rijd?? Misschien moet je gewoon maar voorop gaan rijden. Je gaat het probleem dan wel uit de weg, maar een haffie van 13 leer je niet meer zo makkelijk dingen af....Ik zou zeggen, doe er toch wel een tiedemanteugel op als je naar buiten gaat. Je hebt dan toch net ff meer te vertellen en zo is het veiliger voor jezelf en je paardje. Daarnaast zou ik ook adviseren om idd zoals troi al zegt de sleur te doorbreken. Je moet overdreven de baas spelen over je paard. Ga eerst alleen stappen. Wil hij er hard vandoor. Trek hem op de rem en laat hem luisteren naar jou. Ik weet dat is natuurlijk makkelijker gezegt dan gedaan, want bij zo een haffie heb je op een gegeven moment niet meer zo heel veel te vertellen, maar proberen kan natuurlijk altijd...

Heel veel succes ermee!!!

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 21:19

Voorop zet hij de noodrem erop, en knallen de andere paarden achterop.