Linksom een terugwerkende binnenhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simo0ne

Linksom een terugwerkende binnenhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 08:22

Hee!

Ik loop al een tijdje tegen een probleem aan; als ik linksom ga heb ik een terugwerkende binnenhand :o
Mijn paard (een haflinger) lijkt veel problemen te hebben met links om los te laten.
In stap lukt het nog wel aardig maar in draf gaat het mis.
Heb daarom ook nog maar weinig gegaloppeerd linksom (alleen als het goed gaat)
We hebben er soms hele goeie stukken tussen zitten en dan loopt hij super, maar daarna gaat het weer mis #)
Rechtsom heeft hij daar totaal geen moeite mee, dan kan ik me binnenteugel losjes laten en dan alsnog blijft hij mooi nageefelijk :D

Op andere paarden heb ik hier geen last van :?

Weet iemand hoe ik dit probleem op kan lossen; zowel als bij mezelf als bij het paard (als er bij het paard een probleem zit)

Anoniem

Re: Linksom een terugwerkende binnenhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 08:33

Probeer linksom steeds eens met je linkerhand een schouderklopje te geven zodat je loslaat ;)

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:59

JE moet hier zelf op letten.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:02

Het probleem komt voort uit het feit dat je paard niet rechtgesteld is. Je paard wil op rechts geen verbinding aannemen. De linkerkant zijn zijn lange spieren en de rechterkant zijn korte. Als je dus linksom aan het rijden bent moet hij die korte spieren oprekken. Dit wil hij niet en jij probeert dat op te lossen om met links sterk te worden en hem toch te laten inbuigen. Dat is fout je moet proberen juist verbinding te gaan zoeken op je rechterteugel ookal rijdt je linksom. Laat hem linksom eerst met stelling naar buiten lopen zodat je daar verbinding op kan zoeken en links moet los laten.
Toch is het zo dat je in het rijden daar continue op moet worden aangesproken. Iets aangeleerd, is moeilijk afgeleerd ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 07:50

Ja idd met rechtrichten bezig gaan en les nemen.
Werk de komende tijd is alleen aan de stelling en buiging in stap en vergeet even de draf en zeker de galop. dat is te moeilijk voor een paard wat scheef is en ook niet goed voor zijn lichaam.

Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl misschien heb je er wat aan.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 08:06

probeer tijdens het rijden voor je uit te kijken (9 van de 10 kijken bewust/onbewust naar beneden).. door rechtuit te kijken voel je zelf heel goed wat je doet, zowel met je handen als met je benen en de balans in je lichaam.

Probeer ook eens als je dan linksom rijdt een keer te draaien met je schouders of met je pols, omdat je die waarschijnlijk vast zet.