Erg vervelend en ik weet het niet meer :(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ansje1985

Erg vervelend en ik weet het niet meer :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 00:15

Ik heb sinds een aantal maanden een super leuk verzorg paard, waar het ontzettend goed mee klikt en die ik nooit meer kwijt wil.
Nou lopen we met rijden tegen een heleboel problemen aan.
Waar ik ontzettend van baal!!
De eerste tijd dat ik met hem reed ging super hij was lekker voorwaarts en ontspannen.Was wel dat hij altijd eerst even flink warm moest stappen (draven) maar na een minuut of 10 a 15 ging ie lekker nagevelijk lopen.
Heb de eerste tijd geen les gehad.
Maar sinds ik les heb gaat het helemaal de verkeerde kant op :D
Hij is ontzettend tegen mij hand.Ik hoef de teugels maar op maat te maken en hij gooit zijn hoofd in de lucht uit protest.
Van mijn instructrische moet ik hem goed voorwaarts houden en impuls op de buiten teugel houden en daar afentoe een ophouding maken.
Maar het werkt niet ik krijg hem niet meer zo te lopen als ie in het begin liep.
En door de lessen en het niet bewust zijn van hoe ik het in het begin voor elkaar kreeg ben ik het helemaal kwijt.
Wat moet ik hier nou mee??
Ga het zoiezo volgende week met mijn instructrische bespreken.
Maar dit is waarschijnlijk haar manier van les geven :(
Ik baal der van niet zozeer dat ie persee nagevelijk moet lopen, maar hij is ook niet lekker te rijden op het moment ook niet als ik totaal niet bezig ben met nagevelijk en alleen maar bezig ben met voorwaarts veel overgangen figuren (wat ik altijd doe).
Het is frustrerend!!
Juist omdat ik weet dat we het kunnne , maar ik ben gewoon helemaal de weg kwijt.

Groetjes

schaapie18

Re: Erg vervelend en ik weet het niet meer :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:39

Hoi,
De manier van je instructrice werkt duidelijk niet bij jou paard. Dus tip is ga op zoek naar een instrutrice die je wel kan helpen. Ik heb zelf al verschillende mensen gehad en heb na 3 jaar zoeken eindelijk iemand gevonden die het met mij eens is en waar het paard ook lekker bij gaat lopen.
Dit klinkt in ieder geval niet goed

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:51

Ik denk inderdaad dat de manier van lesgeven niet bij jou paard past. Ga op zoek naar een ander. En in de tussentijd kun je misschien met een iets langere teugel rijden. Totdat je weer het juiste gevoel krijgt. Zo kan hij zelf weer aangeven hoe het voor hem het lekkerst is om te lopen. Natuurlijk wel contact houden met de mond.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:53

De manier van lesgeven verschilt van paard tot paard, dus ik zou gewoon op zoek gaan :) . En ondertussen lekker zelf op jou manier rijden, dat werkte duidelijk wél ! Succes :D .

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:59

als het probleem ontstaan is van zodra je les nam, dan is dit duidelijk niet de juste instructie voor jou paard. Probeer gewoon iemand anders, want je gaat alleen maar meer gefrustreerd geraken. Ik heb er zo ook een paar gehad, en die zeggen als je vraagt waarom je paard zich meer begint te verzetten: "gewoon volhouden, ze moeten toegeven, je mag geen compromissen sluiten, dat heb je al te vaak gedaan". Maar voor sommige paarden werkt dit gewoon niet.

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 14:12

bedankt voor jullie tips.
Ik ga het er met de eigenaar van het paard over hebben.
Het vervelende is alleen dat hun mij die intructrische hebben gegeven omdat hun zelf ook les van haar krijgen met hun andere paard.
Niet met mijn verzorg paard want daar doen hun veder niet veel meer mee.

rho_paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:13

succes :)

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:10

Als jij zo'n klik hebt met het paard en zelf zo overduidelijk aanvoelt dat dit niet gaat werken dan verwacht ik eigenlijk niet dat de eigenaar moeilijk zal doen toch?
Misschien kun je samen met de eigenaar op zoek naar een andere instructeur? Zodat ze wel betrokken worden in het geheel.

Yanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:19

Andere instructeur ja.. :)
Was hij daarvoor niet vervelend?

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 22:31

Yanara schreef:
Andere instructeur ja.. :)
Was hij daarvoor niet vervelend?

Nee daarvoor liep hij echt zonder problemen heel fijn... daarom baal ik er juist zo van ;)

Tanald

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:35

Rijd je wel gewoon op de zelfede manier los voordat de les begint, of rij je pas los in de les?

Ikzelf merk dat als ik mijn verzorgpaardje (waar we met 2-3 personen op rijden) eerst op mijn manier losrijd, de lessen altijd lekker gaan. Terwijl als ik eens laat ben en in de les moet losrijden het ook niet wil zoals ik dat graag zie.
Kaart het in elk geval eens aan bij je instructeur, dan kom je misschien ook een heel eind.

Succes!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:36

Word je zelf onbewust ook gespannen als je les hebt? Dat kan natuurlijk doorwerken bij je paard waardoor paard ook gespannen loopt.

Moet je perse les van haar krijgen of mag je ook een andere instructrice nemen?

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 18:52

Ik rij altijd een kwartiertje los voor de instructrische komt dus dat doe ik op mijn manier ;)
Heb zelf niet het idee dat ik gespannen ben als ik les krijg(maar zoe onbewust netuurlijk wel kunnen) Ik ga morgen even met de eigenaar praten even kijken wat ze zegt over een andere instructrische.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:31

Soms is het zo dat je op aanwijzing van de instructeur het paard meer aan het werk zet dan je zelf daarvoor hebt gedaan. Daarvoor hoefde het paard niet zo hard te werken en wilde best een beetje zijn hoofd naar beneden doen. Maar negeeflijk was dat niet. Nu moet ie aan het werk en dus geen zin om zijn hoofd een beetje naar beneden te doen. Maar ook geen zin om nageeflijk te worden. En dan moet je dus doorzetten.

Dus misschien ligt het niet aan de instructie maar aan jezelf en moet je volhouden (wat best moelijk is!),
Maar misschien ligt het wel aan de instructie, dat kan ik hier vandaan niet zien.

Maar mijn ervaring is dat het ook anders kan zijn dan dat de instructie niet past of niet goed is.

succes!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:35

voordat jij op dit paard ging rijden, hoe lang heeft ie stilgestaan??

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 10:27

criollolover schreef:
voordat jij op dit paard ging rijden, hoe lang heeft ie stilgestaan??

Er is gewoon opgereden voor ik kwam
Ze hadden toen een andere bijrijdster.

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 10:28

eldie schreef:
Soms is het zo dat je op aanwijzing van de instructeur het paard meer aan het werk zet dan je zelf daarvoor hebt gedaan. Daarvoor hoefde het paard niet zo hard te werken en wilde best een beetje zijn hoofd naar beneden doen. Maar negeeflijk was dat niet. Nu moet ie aan het werk en dus geen zin om zijn hoofd een beetje naar beneden te doen. Maar ook geen zin om nageeflijk te worden. En dan moet je dus doorzetten.

Dus misschien ligt het niet aan de instructie maar aan jezelf en moet je volhouden (wat best moelijk is!),
Maar misschien ligt het wel aan de instructie, dat kan ik hier vandaan niet zien.

Maar mijn ervaring is dat het ook anders kan zijn dan dat de instructie niet past of niet goed is.

succes!

Nou het was wel nageeflijk dat weet ik zeker';)
Maar precies wat je zegt je kan dat vandaar af niet zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:29

Kan je niet af en toe iemand er op zetten die hem wel goed weet te krijgen? die jou vervolgens uitlegt wat ie doet?
dat heb ik vaak voor anderen gedaan en dat werkt super!

Mystichorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:42

Hallo,

Ik heb niet alle berichten goed gelezen. Maar ik vraag me af of je paard misschien niet wat stijf is in zijn nek. Ik rij ook op een paard dat na een half uur begint te gooien met zijn hoofd. Wat ik dan doe is, meer teugel geven, zodat hij zijn nek langer kan laten en dan ga ik zo met die lange teugel even zachtjes draven, hij loopt dan heel goed en relaxed aan de teugel, en dan schud hij ook niet meer zo met zijn hoofd. Het zou voor jouw paard misschien ook een goede oefening kunnen zijn, om zo af en toe zijn nek lekker te kunnen strekken.