steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiSzNiTa

steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 19:47

Ik ben op zoek naar iemand die mij met mijn paard kan helpen.
Ik zal ons probleem uitleggen, zodra ik been geef komt mijn paard omhoog en ik kan het zelf niet meer oplossen ze heeft een beetje door dat als ze zo door gaat dat ik bang wordt en er dan ook echt afstap zo wint ze elke keer weer, ze is verder helemaal oke het zadel is na gekeken de tanden zijn gedaan veearts bij geweest en 2 ostheopaat behandelingen gehad.
ik hoop dat hier iemand is bij mij er eventueel mee kan helpen.

MiSzNiTa

Re: steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 20:08

niemand een idee

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:57

Goed dat je haar in ieder geval helemaal door hebt laten lichten.

Mijn tip is een keer iemand erbij halen, die hem hier door heen durft te rijden. Zodra ze eenmaal door hebben dat ze door te steigeren onder het werk uit kunnen komen blijven ze bezig. Mijn merrie heeft ook van die kuren, als ze geen zin heeft op de heenweg dan gaat ze ook in de staak en omhoog. Zodra ze weten dat het geintje niet meer werkt, stoppen ze er vanzelf mee. Die van mij heeft een aantal keer goed op haar donder gehad en laat het nu wel. Gewoon een goed vooruit rijden en vooruit houden. Heb je niemand in je omgeving die stevig te paard zit, niet bang is en ervaring heeft met dit soort paarden?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:10

Hoe oud is het paard ? Merrie, ruin ? Niveau ?
Kun je 2 foto's laten zien ,waar het helemaal opstaat, links en rechts gezien ? Of filmpje ?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 08:02

Wat gebeurd er als je geen been geeft en b.v op je zit naar voren gaat??
Doet ze dit al lang en wanneer is het begonnen ?
Als ze het voorheen nooit deed is er toch meer aan de hand zou je denken.
Doe je voor het rijden wel eens los en grondwerk?Kan ook erg verhelderend werken voor jou en je paard, zet vanaf de grond de puntjes op de i .

Is er niemand bij jou op stal die eens zou kunnen rijden op haar?
Niet met de gedachten die zullen we wel eens even wat laten zien, maar gewoon een normalen nette ruiter die met rust en geduld en vooral geen angst kan rijden.

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:43

Mijn paard heeft dat ook een tijdje gedaan en af en toe doet het nog. Ik had hem nieuw gekocht en kende hem nog niet zo goed naar een paar weken ging die mij uitproberen door te steigeren en te bokken en elke keer weg te schieten. Paard was ook helemaal na gekeken enzo. Ik werd bang en durfde niet meer zo goed waardoor het gedrag verergerde. Ik ben nu zover dat ik hem op ze kop durf te geven en dan gelijk belonen als die vooruit wil. Ik zou dus iemand zoeken die je paard even goed duidelijk kan maken dat dit gedrag ongewenst is en hem daarna ook weer kan belonen. Maar dan zul je zelf ook over je angst heen moeten komen want waarschijnlijk komt het gedrag terug zodra jou paard merkt dat jij weer bang bent en gaat die zijn trucjes opnieuw doen.
Veel succes!!!

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 16:29

ik ga er dus iemand bij halen die haar er door heen wil en kan rijden, ben nu nog even aan het kijken wie.
Maar ze makeert echt niks ze zat dus vast in de rug dat heeft de ostheopaat log gemaakt en verder is ze helemaal nagekeken, het is allemaal gekomen nadat ze pijn had toen is ze hier mee begonnen en ik wist direcht dat ze pijn had dus heb haar op stal gezet en nu denkt ze als ik dat weer doe hoef ik niks te doen.
Het paard is 11 jaar nu m1 is z1 geweest merrie (vader is flemmingh) en een foto ik zal kijken wat ik heb mag het rij foto s zijn.

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 16:31

En als ik haar alleen op mn zit na voren rij reageert ze gewoon niet doet ze alsof ze gek is.
En met grond werk heb ik een ervaring.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:45

Dan legt ze de link naar de pijn en niet naar dat ze op stal gezet word en niets hoeft te doen, want dat werkt niet zo bij een paard .
Een paard wat in het Z gelopen heeft en niet op zit reageert snap ik even niet?

Misschien gewoon even terug naar de basis gaan , dus het grond werk en het basis rijwerk, kan haar helpen het vertrouwen terug te geven en ook jou vertrouwen in het oaard weer terug te geven,

Je kan misschien beter iemand zoeken die jou van je angst kan afhelpen en jou leren weer samen te werken met je paard.

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 18:48

ze is behoorlijk slim en eigenwijs want het is een trukje ze heeft echt geen pijn.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:49

Nee maar ze heeft pijn gehad en dat staat op haar harde schijf en jij zult dat met wat goede training weer kunnen verzachte, maar daar zul je het nodige geduld voor op moeten brengen, want aks iets eenmaal op de harde schijf staat dan is er geen een software dat dat kan laten verdwijnen , wel verzachten.
Trucjes kent een paard niet, wel drang om te overleven.
Als jij een goede leider bent zal ze jou vertrouwen en zal ze echt niet meer steigeren, maar daar is geduld en tijd voor nodig, dus ik zeg het nog een keer , begin vanaf de grond en laat b.v het rijden even voor wat het is, zo zou ik het oplossen, zeker kun je het met harde hand doen, maar dat schept geen vertrouwen en je wilt tenslotte dat het dier ook plezier in het werk heeft toch??

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 10:54

ja, dat snap ik maar ik heb totaal geen ervaring met grond werken.
Als iemand daar wat van af weet en mij dat wil bij brengen graag.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:33

Neem les en ga er over lezen, kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl
Lees het boek dressuur onder vuur en metaal in de mond, zijn hele mooie boeken die je echt aan het nadenken zet.
Zoek op `google , er zal vast iemand in de buurt bij jou zijn die les geeft in grondwerk.
Is niet zo uit te leggen, elk paard is anders, de een gaat de lucht in bij teveel , de andere staakt of vlucht, zoek ten alle tijden als het paard lichamelijk ok is de fout bij jezelf .

Wat doet ze aan de dubbelen lijnen en aan de enkelen lijn?

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:53

Ik heb ook een merrie die dat een hele tijd heeft geprobeerd! Echt heel irritant.. Eerste paar keren dat ik haar reed niets aan de hand, maar steeds een stapje verder gaan en kijken wie de baas is. Eerst een beetje omhoog, daarna echt recht omhoog en steeds vaker. Dit was inderdaad ook geklier, lichamelijk was er niets mis met haar. Op den duur was ik er zo zat van dat ik haar echt een keer een flinke klap heb gegeven. Toen had ze zoiets van oliebol! Heeft echt goed geholpen en in de bak doet ze het nu bijna niet meer en als ze het probeert is 1 tik genoeg. Tegenwoordig probeert ze het buiten ook om de haverklap. Buiten ben ik wat huiveriger, want als ze op klinker omhoog gaan en ze glijden weg.. brrrr... Maar goed ik kwam dus uiteindelijk bijna niet meer van huis weg. Ben eerst een paar keer afgestapt en heb haar aan de hand meegenomen, op den duur was ik daar ook harstikke zat van, toen toch maar weer eens een flinke tik verkocht en hups daar ging ze.... net zo braaf... Dat een paard geen trucjes kent daar geloof ik niet zo in hoor... Mijn merrie heeft een complete trucendoos paraat als het moet. Een keer er flink doorheen rijden lijkt me dus eens te proberen, echt even laten blijken wie de baas ook alweer was.. En als je dat zelf niet durft inderdaad een ander laten doen. En misschien les nemen?? Succes ermee!

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 12:50

ik heb wel les, alleen die zegt ook aanpakken maar ja mijn angst is dan om achter over te klappen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:29

Een paard dat steigert kun je ook op een ander manier aanpakken, meer met geduld, grondwerk, laat de gene die jou les geeft eens jou helpen met los en grondwerk , laat hij/zij jou leren hoe je een paard vertrouwen kan geven en daar weer vertrouwen voor terug krijgt, als die gene dat niet kan, zou ik een ander zoeken.
Het probleem ligt bij jou en de gene die jou lest geeft zou jou moeten scholen en niet door jou het paard aan laten pakken, maar jou leren samen te werken met dit paard, zodat het beide voor leuk is en blijft.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:38

Tjah dat is lastig inderdaad. Ik ben daar ook altijd bang voor al is dat in de bak wat minder dan buiten. Misschien is grondwerk wat.. Ik heb geen idee ik heb het nog nooit gedaan en ik het is niet echt mijn ding denk ik :+ , maar misschien als je zo weinig vertrouwen hebt dat grondwerk helpt.. geeeen idee:)
Succes ermee!

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:16

Vooruit blijven rijden! Eventueel (als ze braaf is aan de longe) iemand vragen om haar aan de longe te zetten terwijl jij erop zit en dus doen alsof je weer helemaal overnieuw begint met het zadelmak maken enzo?

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 20:23

Maandag 20 april gaat iemand met ervaring met dit soort paarden op haar rijden, hopen dat we met begeleiding van haar weer op het goede pad komen.

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 08:41

Vanmiddag is het zover, en gaat er een ander op mijn paard.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:34

Sucses.
Hopen dat het een beetje met beleid gaat gebeuren en niet iemand die wel even het paard erdoor heen wil rijden met kracht en geweld , lijkt me beter het eerst van af de grond op te lossen , want een vreemde ruiter zal het paard misschien even van onder de indruk zijn, maar denk dat het probleem dan niet opgelost is voor jou zelf.
Maar ben heel benieuwd, hoe het gegaan is.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:54

Ik ben ook benieuwd Anita. En hoop dat je snel weer met haar uit de voeten kan.
Laat je even weten hoe het gegaan is?

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 12:03

ja, coby ik laat het je zeker weten.
Ben zelf erg benieuwd hoe het gaat, het gaat mij niet op dat het paard nu vol met geweld word gereden maar meer zodat zij weet wat ze moet doen en hoe mijn paard aanvoeld op die momenten.
Dan kan ze daarmee mij weer helpen met het begeleiden van mijn rijden.
Ik denk overigens niet echt dat mijn paard onder de indruk zal worden van een andere ruiter.

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 21:20

Het ging echt goed ze heeft met alle rust gereden toen mijn merrie doorhad dat deze ruiter gewoon bleef zitten was het geen leuk spel meer. En ik heb er zelf ook op gezeten, rij met een halstertouw om de nek zodat ik niet sterk in mijn hand word want dat is het probleem waardoor ze steigert. Ik geef ook toe dat ik zelf de veroorzaaker van het probleem ben doordat ik sterker probeer te worden als haar.

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 08:00

dus geen geweld gebruikt