Is dit nageeflijkheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Is dit nageeflijkheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 18:37

Als ik mijn verzorgpony rijd, gaat het allemaal op rolletjes. Hij loopt aardig ontspannen, maar nog net niet nageeflijk. Een tijdje terug moest ik in de buitenbak rijden omdat er wedstrijden waren. In de springtuin (Naast de buitenbak) stonden allemaal trailers enzo, want dat scheelt ruimte. :P Toen ik in de bak aankwam begon het al: Bokken, steigeren, kijken naar de 'nieuwe' paarden, hinniken etc. Ff doorgezet, en daarna ging het wel goed. Nadat hij rustig was, werd hij heel erg langzaam en totaal niet aan het been. Hij heeft L2 (Zoiets) dressuur gelopen, en kent de galophulp echt goed, maar toen opeens 'niet'. Heb ik er ff een dressuurzweep bij genomen (Die heb ik normaal niet nodig, hoef ik niet eens te proberen), en hij liep meteen nageeflijk en alles ging uitstekend, terwijl ik de zweep alleen nog maar in mijn hand had! Nu is mijn vraag, is dit nageeflijkheid? En zoja, zou ik voortaan altijd met de zweep gaan rijden? Hij heeft hem niet bepaald nodig, want toen ik hem vast had, was hij dus meteen weer voorwaards en naar mijn idee ook ontspannen. Hij was ook niet tegen de hand. ;)

Nouu, heel verhaal dus, maar ik hoor graag wat jullie er van zeggen.

Er hoeft niet te worden gezegd dat ik les moet nemen, want dat heb ik morgen al, en ik dit was van zondag. :)
Ook weet ik wat nageeflijkheid enzo is, maar ik kom alleen hier niet uit. ;)

Mies

Re: Is dit nageeflijkheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:42

Je kan beter even een foto plaatsen..

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 18:43

Heb ik niet, sorry. Wat kun je er van inschatten?

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:45

Ik snap het niet helemaal je zegt :Heb ik er ff een dressuurzweep bij genomen (Die heb ik normaal niet nodig, hoef ik niet eens te proberen), en hij liep meteen nageeflijk en alles ging uitstekend, terwijl ik de zweep alleen nog maar in mijn hand had! Nu is mijn vraag, is dit nageeflijkheid?

Je zegt dat hij meteen nageeflijk liep, een zin veder is dit nageeflijk?

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:47

Maar volgens mij is haar vraag of dat vanwege ontspanning is, of door (angst voor) de zweep.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:48

_Miesje_ schreef:
Ik snap het niet helemaal je zegt :Heb ik er ff een dressuurzweep bij genomen (Die heb ik normaal niet nodig, hoef ik niet eens te proberen), en hij liep meteen nageeflijk en alles ging uitstekend, terwijl ik de zweep alleen nog maar in mijn hand had! Nu is mijn vraag, is dit nageeflijkheid?

Je zegt dat hij meteen nageeflijk liep, een zin veder is dit nageeflijk?

Ik denk dat ze bedoelde: hij liep meteen 'aan de teugel' omdat ik er een zweep bij nam, maar is dit dan ook nageeflijk zijn? Of niet, omdat hij het enkel doet als ik een zweep erbij neem en dus niet op mijn vraag van benendruk en constante aanleuning.

Rose21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:54

mijn visie: het zou niet uit moeten maken of je wel of niet een zweep in je handen hebt. Ik denk dat je pony een vervelende ervaring heeft met de zweep in het verleden.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:55

Sorry ik snap het! Ik denk wel dat dat nageeflijk was maar ben het eens met Rose

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:02

Waarschijnlijk is de pony jou de baas en kreeg hij meer ontzag voor je toen je de zweep erbij pakte, daardoor ging hij met meer impuls lopen en begon hij los te laten in zijn lijf. Of hij helemaal goed nageeflijk was is nu niet meer te beoordelen, maar ik denk dat je op de goede weg bent. Ik zou er zeker een zweepje bijhouden de volgende keer.
De pony heeft dus geen vervelende ervaring meegemaakt, maar jij hebt hem aan het werk gezet op de juiste manier. Bij veel paarden heeft het een goed effect om er een zweepje bij te houden.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 19:04

Ja sorry daar moest ook aan de teugel staan. :)
Oke, super bedankt. Ik kijk het nog even aan, misschien was het wel zo omdat hij in het begin zo aan het stressen was. Ik ga zaterdag weer rijden dus ik kijk wel eventjes. ;)

PS. Bedankt voor de goede uitleg Storm76, erg duidelijk. :D

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:40

Ambrasoft, op welke stal rijd je? toevallig in Soest? zoals je de stal beschrijft klinkt het als Johan Laseur..

Rose21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:26

maar dan is mijn vraag... kan een paard zo heftig reageren op de zweep als hij er geen 'nare'ervaring mee heeft gehad. Ik bedoel een zweep is per definitie een hulpmiddel/strafmiddel en geen beloningsmiddel.... Ik denk dat een paard niet weet wat een zweep is totdat hij er een ervaring mee heeft gehad....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:35

De meeste paarden hebben beter reageren op beenhulpen aangeleerd met behulp van een zweepje, in de zin van als hij niet reageert, herhalen en als hij dan nog niet reageert ondersteunen met tik. Dit heeft niks met slaan of straffen (of nare ervaringen) te doen, maar met reactie vragen.
Het is dan ook logisch dat als een paard met te weinig impuls gaat en dat feitelijk op eigen houtje doet, bij het zien van de zweep een beetje beter de best gaat doen.
Als er meer impuls van achteren is, gaat een paard ook, in een correcte ruiterhand, nageeflijk. Dat is nl precies zoals het hoort, een paard van achteren naar voren rijden.

Dus ja. Dat is nageeflijkheid. Je kunt dit ook zonder zweep bereiken, als je maar zorgt dat hij attent op het been is.

Je zegt zelf ook heel duidelijk dat hij niet aan het been was, dus eigenlijk is het verhaal heel duidelijk en logisch. ;)

Rose21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:15

een tikje met de zweep vind ik een correctie hierna volgt meestal een reactie. ik denk dat de meeste paarden die nog nooit een zweep hebben gezien niet direct weten wat de bedoeling ervan is als de ruiter erop gaan zitten. maar het is moeilijk te beoordelen in hoeverre dit paard te maken heeft gehad met een zweep. sommige paarden zijn na 1 klein tikje al overdonderd en reageren als je erop gaat zitten en een zweep in je handen neemt... vaak als je een zweepje pakt zullen de meeste paarden hierop reageren door bijvoorbeeld het tempo te verhogen. persoonlijk ben ik alleen van mening dat het niet aan de zweep mag liggen of het paard wel of niet nagevelijk is.... het is een hulpmiddel en hoe meer hulpmiddelen je inzet hoe meer je moet gaan afbouwen. zeker als je het over wedstrijden hebt waar een zweep op een gegeven moment niet meer toegestaan is.