mijn paard is verliefd (en ik kan niet meer rijden...)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

mijn paard is verliefd (en ik kan niet meer rijden...)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 22:01

oke, dat klinkt wel heel dramatisch ;)
Even vooraf: ik heb 3 maandjes terug mijn oude verzorgpaard gekocht, nadat hij een jaar op een manege heeft gestaan en manegelessen heeft gedraaid. Daarvoor heb ik hem dus een tijdje gereden.
Het is altijd een paard geweest dat dol is op andere paarden en dan weinig aandacht meer voor de ruiter heeft, maar ik heb dit altijd redelijk op kunnen lossen en hem aan het werk kunnen houden. Vaak moest hij even een paar keer rommelen met andere paarden, en dan was het goed.
Nu op deze stal is het weer hetzelfde, allemaal nieuwe paarden en allemaal even spannend. Plakken, hangen, en hinniken, het hoort erbij, maar ik kan er redelijk doorheen rijden en hem na een tijdje weer bij de les krijgen, zeker na de eerste les die ik gehad heb vorige week.
Het punt is alleen, er is 1 paard waarbij ik gewoon niet samen kan rijden. Het dier staat naast hem op stal en hij is helemaal verzot op haar... Zodra dit paard op stal komt begint hij te hinniken, zodra dit paard bij hem in de bak verschijnt, kan ik het vergeten. Paard is echt niet meer te rijden, draait gewoon om de achterhand en schiet dan naar het andere paardje toe en wat ik ook probeer, ik krijg niet meer de overhand. Het nadeel is dat dit paard niets van hem moet weten, dus even samen rijden helpt niet. Het dier is al verschrikkelijk heet, dus de ruiter heeft zijn handen vol aan dit paard, die kan mij er niet bij hebben zeg maar ;) . Bovendien wordt het voor mij te gevaarlijk om te blijven zitten als hij zo gaat doen, hij vergeet mij compleet en heeft alleen nog maar oog voor het andere paard. Op dit moment stap ik dus zo'n beetje iedere keer na 2 rondjes af en blijf dan eventjes ernaast stappen. Dan is het (iets) beter, maar ben ik nog steeds de aandacht kwijt. Daarna pak ik hem in de paddock nog eventjes aan de longe en werk ik nog aan de verhoudingen door hem achter me aan te laten lopen en mij te laten volgen, zonder mijn ruimte te betreden. Zo krijg ik weer aandacht voor mezelf, maar dit heeft geen zin als ik met deze merrie tegelijk ben.
Normaal kan ik dit dier wel mijden, maar op woensdag komen we 9 vd 10 keer samen in de bak terecht. Ik wil gewoon kunnen rijden op dat moment. Mijn paard loopt beter als ooit tevoren, heeft normaal gesproken aandacht voor mij, met af en toe stukjes waar hij die kwijt is (ipv constant half de aandacht ergens anders te hebben) en ik heb nog nooit met zoveel lol gereden, maar die woensdag begint me een beetje tegen te vallen. Wie oh wie heeft er tips.

Air

Re: mijn paard is verliefd (en ik kan niet meer rijden...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:04

Hebben ze al eens samen gestaan in de paddock bijv?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 22:08

nee, dat niet en eerlijk gezegd durf ik dat niet aan en denk ik dat dat er niet in gaat zitten.
Eigenaresse van het andere paard is wil haar paard alleen los als hij opgejaagd word, want anders is er de kans dat hij gaat rollen (en het is een schimmel). Denk dus niet dat ze dat ziet zitten. Verder mag haar paard mijn paard niet, ze staan naast elkaar, maar haar paard doet niets anders als in de tralies bijten als die van mij te dicht in de buurt komt (en die van mij trekt zich er niets van aan en blijft proberen vriendjes te worden.). Aangezien die van mij over-enthousiast is en er meteen tegenop vliegt als ze samen staan, denk ik dat dit in een gevecht gaan eindigen. Mocht het wel goed gaan, denk ik dat de band onverbreekbaar is voor mijn paard en dat hij alleen maar meer verliefd gaat worden... Van de zomer gaan ze de wei in, maar helaas heb ik een ruin en zij een merrie en die worden gescheiden in het land gezet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:12

Sorry maar wat een rare gewoonte's op die stal... :=
Omdat het een schimmel is mag hij niet rollen, sjongejonge neem dan een hobbelpaard als je wil dat je paard altijd schoon is :roll: Maargoed dat terzijde.. Ik snap niet waarom ruinen van merrie's gescheiden worden?

Misschien verdient die van jou wel een knal even van dat andere paard, juist om hem op zijn plek te zetten.
Klinkt hard maar ik denk niet dat er een andere oplossing is... ja niet meer rijden rond dezelfde tijd als haar of een andere stal zoeken...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:15

Ik zou het toch eens voorstellen aan de eigenaresse van die merrie of ze niet een keer samen in de paddock kunnen spelen. Nee heb je, ja kun je krijgen :)

Mijn pony was zo verliefd op een merrie, dat hij dwars door de sloot heen ging. Hij heeft daarna een flinke knal van die merrie gekregen en sindsdien is hij nooooit meer zo gek geworden op een merrie (al besprong hij een tijd wel ruinen := )

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 22:23

x_Marr: Gewoontes zijn eigen keuze, daar hoef jij (of ik..) het niet mee eens te zijn. Dit van mij mag wel gewoon vetzakken in de paddock en smerig zijn, alle andere paarden die ik ken ook. Die van haar zie ik nooit alleen staan en heb dit al eens opgevangen.... Ik woon helaas in de stad, zullen we het daar maar op houden... Paarden staan gescheiden omdat we gewoon 2 weides hebben, dan kan je op kleur verdelen of op geslacht of wat dan ook :P Hier gebeurt het op ruinen en merries. wat bedoel je met op zijn plek zetten? Hij is namelijk helemaal niet dominant ofzo, eerder super onderdanig. Hij kan met vrijwel ieder paard buiten staan, op uitzondering de paarden die nooit buiten kunnen staan. Helaas is hij wel enthousiast naar andere paarden... Zie ook kantnoot hieronder ;)

Ik ga het in ieder geval vragen zodra ik haar zie, maar vrees dat dit niet de oplossing is, mijn paard kennende. Hij is ook verschrikkelijk dol op de haf bij ons op stal, en daar hij heeft hij ook een rotschop van gehad omdat hij te enthousiast aankwam.

Moet overigens wel een kantnoot zetten: hij heeft jaaaaren alleen gestaan, met naast hem in een ander weitje een shetlander, omdat ze niet samen konden staan. (mijn paard verloor kilo's, omdat die shetlander door de wei bleef stormen en die van mij er achteraan moest, hij is 20, dus hij verloor het qua conditie wel van die kleine opdonder). Daarna heeft hij echter op een manege gestaan en heeft daar meer als genoeg andere paarden gezien.

Graag hoor ik ook nog andere tips die ik zou kunnen gebruiken, mocht dit niet werken (aangezien ik dat niet verwacht, maar hey, het zou niet voor het eerst zijn dat hij me verbaasd :P). Ga het in ieder geval zeker uitproberen, mocht ik haar zover krijgen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:19

Een paard dat niet mag rollen????
Mag hij wel hinnikken dan? of ademhalen?
Rollen hoort bij de dagelijkse verzorging van een paard. Goed voor de huid, spieren en soepelheid. Dat kan hij helemaal zelf.
Ja, ik weet wel dat jij er niks aan kunt doen , maar ik ben wel heel erg verbaasd. Zo iets geks heb ik nog nooit gehoord.
Er wordt in onze sport paarden veel aangedaan... (en dan roepen we dat we van paarden houden), maar het lijkt of het steeds gekker wordt.
Het natuurlijke wezen van het paard (een vluchtdier wat gefokt wordt om te bewegen) wordt gezien als een soort van super-teddybeer die we naar believen in een hok kunnen stoppen, optooien met vanalles en op commando kunstjes kunt laten doen.
Gelukkig houdt jouw paard wel van paarden :D

Wat misschien helpt is ze het inderdaad samen laten uitvechten. (maar ja, als hij al niet rollen mag... mag zo'n paard dan wel een keertje een beetje knokken?). Of een tijd naast elkaar zetten op stal. Is het nieuws er wat van af.
Waar je zelf verder naar kunt kijken, is de vraag waar die enorme afhankelijkheid van je paardje vandaan komt. Het lijkt een vorm van onzekerheid.
Verder ben je m.i. goed bezig met duidelijkheid geven over rangorde etc.
Belonen op de momenten dat hij de aandacht bij jouw heeft, en negeren als hij het gedrag wel vertoont is het duidelijkst voor het paard. Maar ik kan me voorstellen dat het ook lastig is daarin heel consequent te blijven.
Uiteindelijk blijven het ook dieren met een eigen karakter. Misschien toch een afspraak hoe jullie op de woensdag de bak verdelen toch het eenvoudigst?
Succes.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 07:53

Ja ik zal mijn mond houden over het paarden hpuden bij jullie op stal , want dat is te zot voor woorden.

Komt jou paardje wel eens buiten , dus een hele dag lekker op de wei/paddock?
Of is het ook een mange waar ze 24/7 op stal staan?

Wat jij kan doen om interesant voor je paard te worden is los en grondwerk gaan doen, een band gaan opbouwen en het vertrouwen winnen van je paard, zodat hij jou interesanter gaat vinden dan andere paarden als je aan het werk ben.

Een paard is een super sociaal dier en een kudde dier, als hij nooit met andere contact heeft op de wei of waar dan ook mist hij dat, dat kan een heel grote rede zijn dat hij steeds naar andere trekt en een paard heeft ook voorkeur dus de gene waar hij nu op valt vind hij gewoon leuk.

Misschien toch een andere staling zoeken waar je paard echt paard mag zijn en de mensen ook het paard gunnen om paard te zijn.

Dus zou zeggen , ga zorgen dat jou paard jou leuk vind en jij zijn beste maatje word, ik kan met mijn paard los in de bak bezig zijn, ook als er andere rijden , hij vind mij op dat moment leuker, de andere 23 uur staat ze lekker in een groep paard te zijn.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 07:57

Ik zou juist vragen of er een ander paard naast hem mag komen staan op stal. Een paard waar hij minder gek mee wordt. Als je ze af en toe samen laat, versterk je het probleem alleen maar.

Ik begrijp dat jouw paard een ruin is en het paard in kwestie een merrie? In dat geval zou ik proberen er twee ruinen naast te krijgen, dan heb je minder kans dat hij enorm gaat klitten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 08:21

Even als eerste: omdat er 1 paard zo gedaan wordt, betekend dat niet dat dit voor alle paarden geldt en dat paarden bij ons op stal raar gehouden worden hoor...

@senna21: ze staan dus al naast elkaar op stal. Dat gaat hartstikke goed, maar als die van mij met zijn hoofd bij die van haar komt, dan krijgt hij een knauw die (gelukkig) tegengehouden wordt door de tralies. Die van mij trekt zich er echter niets van aan en blijft met zijn oren naar voren tegen de tralies aangeleund staan. Verder doe ik inderdaad wat jij zegt.
Hopelijk kan ik als het wat warmer is buiten gaan rijden en zij binnen, dna zijn we er vanaf. Ik heb om de week les en dan heb ik geen "last" van haar, maar als ik moet werken dan kan ik pas om 8 uur rijden, zij heeft van half 9 tot 9 les en om half 10 sluit de stal...
@midgie: in principe horen staan ze 's winters 24/7 op stal, ik zorg er zelf voor dat hij dagelijks een uurtje in de paddock komt en een uur in de stapmolen. Dan nog een uur rijden. Van de zomer is er een stuk weiland geleast, waar hij de halve dag op kan. Met grondwerk ben ik inderdaad bezig. Ik merk dat ik dus buiten de bak nu totale overmacht heb (als een paard vlak langs een grote ronkende vrachtwagen moet en je toch wil volgen, ben ik best wel trots :D ), maar in de bak alleen bij dit paard nog niet. Deze stalling is voor een paar jaar, ik woon midden in Den Haag en dit is de enige stalling met weidegang, dus veel paardvriendelijker krijg ik het niet. Omdat er 1 persoon is die haar paard niet wil laten rollen in de zandbak, ga ik niet ruilen. Ik moet nog 2 jaar met mijn studie, dan zijn er plannen om te verhuizen, maar die 2 jaar moet hij het toch nog uitzingen.
@HannahFrouk: dit paard staat dus naast hem, ik zit te overwegen om hem te verhuizen naar de buitenstallen. Ik heb nu een stal met een los raam dat 's zomers open gaat, dit vind ik al heel belangrijk, zo kan hij lekker naar buiten kijken. Dit is de enige die nog open was hier, dus ik kan niet zomaar ruilen. Er is nog 1 stal vrij die altijd open staat, op een ander plekje, hier ben ik even aan het kijken of deze stal interessant voor mij is en wat hier de nadelen van zijn, anders is dit nog een optie. Het is inderdaad een ruin en een merrie naast elkaar.