na val vast zetten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

na val vast zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 20:19

Hey,

ong. 3 weken gelden zijn mijn paard en ik samen onderuit gegaan, ik ben toen met mijn voet in de beugel blijven hangen toen hij weer opstond en in paniek er vandoor ging... gelukkig niet erg lang, één of twee passen, maar lang genoeg voor een ritje naar de eerste hulp.
Ik had een overstrekte spier, maar verder gelukkig helmaal niets.
Paard word nu medisch helemaal onderhanden genomen, en ik mag hem voorlopig niet rijden, de val heeft bij hem wervels verschoven en alle spieren zitten vast.
Onder tussen ben ik wel weer gaan rijden, aangezien dit ook mijn werk is... (dus niet op mijn eigen paard hé)
Nu merk ik aan mezelf dat ik na deze val (onbewust) mijn schouders/nek vast zet, in het begin merk ik het niet maar na 30 min ofzo begin ik erge pijn in mijn nek te krijgen. Ik zet dus wel degerlijk iets vast, heel vervelend.
Ik denk dat ik door die heftige val toch onbewust mezelf alvast schrap zet ofzo... ik weet niet precies wat ik doe, mijn onderrug is gelukkig wel helmaal los, het zit puur boven in. Ik ben verder niet bang of gespannen als ik moet rijden, vind rijden nog steeds het leukste wat er bestaat :D
Aangezien ik binnekort ook het zadelmak maken weer ga oppakken wil ik hier zsm van af.

Heeft iemand tips om hier weer vanaf te komen, ik probeer nu heel de tijd tijdens het rijden te denken "ontspan schouders, ontspan, ontspan" maar dat helpt niet echt }:0
misschien zijn er ook oefeningen op de grond die ik kan doen ofzo
alle tips zijn welkom want het is heel vervelend, vooral omdat ik na een paard of 3 toch flink nekpijn heb.

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:50

ik zou het zelf niet weten, maar ik denk dat je het best naar een fysio of zo iemand kan gaan :P

__PSM__

Re: na val vast zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:00

Ga zelf eens naar een osteopaat, helpt geweldig :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:19

Ik zou niet weten of het werkt als je alleen je schouders en nek aanspant.
Maar als ik gespannen zit (om wat voor reden dan ook) ga ik liedjes zingen:)
Gewoon even totaal met iets anders bezig zijn dan het rijden zelf.
Meestal ontspan ik dan vanzelf. Het is misschien niet zo handig aangezien jij er echt je werk van hebt gemaakt.
Maar als je de mogelijkheid hebt, gewoon een kwartier lang zingen en daarna stoppen. Aangezien je het zelf niet doorhebt dat je het aanspant is het misschien een automatische reactie van je eigen lichaam, of iets onderbewusts. Als je dat een paar keer gedaan hebt elke keer als je op een paard zit, gaat de automatische reactie misschien weg.

Verder zijn strek oefeningen ook handig tijdens het rijden. Dus gewoon om de 5 minuten lekker je armen uitstrekken, schouderspieren strekken, rondjes draaien met je nek (let op! nooit hele rondjes).
Dit zijn ook oefeningen die je voordat je op het paard gaat zitten kan doen, zodat je al helemaal ontspannen spieren hebt voordat je er op stapt.

Het zijn maar wat ideeën, maar hoop dat je er wat aan hebt. Succes!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:37

Probeer eens shiatsu massage. Heb ik zelf erg veel baat bij gehad. En kan meestal vergoed worden door de verzekering ;)

Eva_D

Re: na val vast zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:56

ik zal naar de dokter gaan en die zal je dan evt. door kunnen verwijzen naar bijv. een fisio