communicatie probleem en rechtrichten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chance

communicatie probleem en rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 18:41

De titel is misschien niet helemaal duidelijk maar ik zal het verhaal even (proberen) kort uit te leggen.

Ik heb een 5 jarige kwpn merrie (concorde x horatio). Ik ben nu bezig om haar b proef klaar te krijgen zodat we eventueel van de winter kunnen gaan starten.
Omdat we niet over een binnenbak beschikken en zena niet op de trailer gaat (dit oefenen we al) duurt dit gewoon wat langer.

Nu het probleem:
Zena heeft tot nu toe eigenlijk wel redelijk netjes gelopen, zo nu en dan onder mij uit lopen maar dat lossen we al netjes op met rijden.

maar sinds 2 weken is dressuur een ramp.
Ze wilt absoluut niet zakken (zoekt mij hand niet op), rechtlopen kan ze niet, ze plakt erg aan de bakrand.
Met voltes of bochten valt ze erg naar binnen (vooral linksom, rechtsom gaat redelijk) en wil hierbij ook meteen aangalopperen. De rem zit er nu bijna niet op. Ja richting bakrand sturen. :+

Maar als we gaan springen is madam wel braaf, ze springt netjes ze luistert dan goed in vergelijking met dressuur etc... (springen zijn we ook aan het oefenen om het af te wisselen)

Wat ik nu doe als ze zo doet met dressuur is het volgende:
-Overgangen rijden
-Binnenhoefslag rijden
-zodra ze in galop aanspringt meteen terugnemen
-mijn handen proberen laag te houden en niks te vragen zodat ze zelf mijn hand op zoekt.
-als ze onder mij uitloopt, rustig proberen te blijven zitten en terug proberen te nemen op mijn zit
-toch proberen om ze voorwaarts te houden (achterhand actief maken)

Verder:
Mijn zadel ligt perfect, is net nieuw. En zadelmaker is pas nog geweest om te kijken hoe die nu ligt na 2 maanden er ongeveer mee gereden te hebben.
Haar tanden lijkt ook in orde want ze eet goed. Dus ook van die winterpenen, appels biks hooi etc....

Ik zeg eerlijk mijn zit is nog niet perfect maar daar werken we hard aan.
Les heb ik op het moment niet door een financiele tegenvaller, maar er is wel iemand aanwezig die me probeert te helpen en ddie dan vooral op mijn zit let en mijn handen enzo.

Wat is jullie tip, of hoe lossen jullie dit op?

(lessen gaan binnenkort weer verder)

Ik ben bereid om alles aan te pakken ;)

chance

Re: communicatie probleem en rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 08:51

Niemand die een advies heeft of iets anders wat me kan helpen?

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 08:58

Kom toevallig jouw probleem tegen. Het lijkt er erg op dat jouw paardje moeite heeft met zijn verticale balans (netjes rechtop lopen).
Is het toevallig zo dat je met springen de teugels langer laat? Dat zou verklaren waarom dat beter gaat, paard kan dan namelijk zijn hals en hoofd gebruiken als 'balanceerstok' om zijn evenwicht te bewaren.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 09:02

@Loesjevis, ik zal daar eens op letten met springen of ik idd mijn teugels langer laat. Dat zou idd best wel eens kunnen.

Dustinlover @bokt komt misschien zaterdag foto's maken en ik zal dan een haw/rt topic openen

kirsty_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 11:51

Als ik zo je verhaal lees, vermoed ik dat het voor je paard misschien iets te snel gaat.
Misschien kan ze de dressuur oefeningen niet zo goed aan en protesteert ze al op voorhand voor alles wat je misschien zou gaan vragen.
Rijd je al lang met dit paard? Rijd je intensiever dan voorheen?
Dressuur lijkt soms gemakkelijker voor het paard om uit te oefenen, maar meestal is springen evidenter. Dan moeten ze gewoon naar die hindernis en er over. Ga je ook steeds hoger en technisch moeilijker springen of is dit meer cavaletti werk?

Als ze bij het springen goed gaat, kan je misschien proberen om binnen een zelfde werkmoment een hindernis te nemen en dan direct over te gaan in een bepaalde dressuur oefening. Als die goed gaat of juist niet, neem je nog een cavaletti. Voorbeeld : Misschien voor een hindernis te nemen een volte rijden, is dit een mooie volte zonder naar binnen vallen enzo, dan neem je nog een hindernis. Wees blij met elke verbetering. Springen doet ze misschien gewoon liever.

Hopelijk ben je er iets mee.