pony van 4 keihard racen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SaBiNa_S

pony van 4 keihard racen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 18:37

hee bokkers!! *D

ik verzorg bij een familie 3 pony`s , 2 shetjes: Wendy&Celya en een pony van 4 jaar oud, en 1 m 35 hoog: Susan.
ik heb nog niks met Suzan gedaan omdat, ze niet echt ```betrouwbaar`` is, ze heeft ook een veulen en wil die natuurlijk beschermen.
de dochter van die mensen durft er niet meer op omdat ze zodra ze er op zat 5 van de 7 keer er keihard vandoor ging. ze is ook schrikkerig , eeft een snelle pas, en is dus niet helemaal betrouwbaar. ( we weten vedder niet wat ze nog meer doet)
nu hebben ze gevraagd of ik haar wil rijden+naar de ponyclub. natuurlijk wil ik het een keer gaan proberen!! maar ik heb graag wat tips :o en hoe ik het er het beste is om er mee om te gaan.

THANKS!! :(:)

Groetjesss Sabina

fox16

Re: pony van 4 keihard racen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:41

ik zou het met een ervaren iemand er bij gaan doen en gewoon alles heel rustig.
en als het goed gaat dan naar de ponyclub. verder gewoon heel erg op je eigen veiligheid letten.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 18:43

er komt ook iemand helpen ;) en we gaan ook pas naar de club als het goed gaat , bedankt voor je tip!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:54

Zou eerst eens rustig met los en grondwerk beginnen en dubbelen lijntjes om het stuur erop te zetten, de pony is 4 en heeft een veulen gehad dus zal best behoorlijk groen zijn.
Heb geduld en trek er een aantal maanden vooruit, zou zeker met zo`n jonge pony nog niet naar een pony club gaan,
Gewoon met wat prive lessen stapje voor stapje beleren en echt de tijd nemen, als het bij het inrijden fout gaat zou dat erg zonde zijn, geduld , geduld en nog eens geduld hebben,
Sucses.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 06:51

De basis is waar je mee zou moeten beginnen en dat is aan de longe gaan zetten.

Later wanneer je erop gaat zorg ervoor dat je een ervaren persoon aan de hand heb.
Een erg schrikkerig paard onthou slechte dingen sneller dan goeie dingen.

Er gaat een goot verschil over van een paard kwa beloning evt starf.

Ik heb gevoel je ook niet veel heb gereden dus ergens raad ik je het ook weer af het te doen vooral omdat de eigenaren zelf niet meer durven die langere ervaring hebben.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 19:39

het paard is al ingereden maar gaat er gewoon vandoor, en als het goed gaat ga ik ook pas naar de ponyclub. wie zegt dat de egenaren meet ervaring hebben?:O

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:27

Ja dan is er bij het inrijden toch iets goed fout gegaan, ik zou toch van voor af aan beginnen, longeren aan de dubbelen lijn.
Doe maar net of ze nog niets kan en probeer de knopjes te herstellen met vooral veel geduld.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:36

Waarom gaat de pony er eigenlijk vandoor? Is ze bang, is ze brutaal, is ze vrolijk? Goed kijken en proberen de pony te begrijpen lijkt me in ieder geval belangrijk. Mooi rustig beginnen, net doen of ze echt groen is - wat Midgie zegt. En vooral niet te lang aan het werk en veel belonen...

Direct naar de manege is ook een grote stap; waarschijnlijk is de merrie dan direct een paar uur van haar veulen af. Als ze al weinig vertrouwen heeft zal het door dit soort acties niet echt groter worden...

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 11:28

kendra: ik heb haar nog niet gereden en niet gezien dat ze ervandoor ging, ik zou het wel vragen aan de eigenaar. het veulen is al 1. bedankt vor de tip!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 07:52

niemand??

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:19

sabina1998 schreef:
niemand??

Wat wil je horen??

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 09:21

midgie schreef:
sabina1998 schreef:
niemand??

Wat wil je horen??

meet tips dheeuu!!! _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:22

waarom heb je 2 dezelfde topics geopend?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:33

Je krijgt tips , begin bij het begin, dat is de enigste goeie tip van dit moment denk ik??

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 17:31

omdat ik ook een pol neer wou zetten en nog een paar andere vragen had. dus dan doe ik nog een topic, en het is neit helemaal de zelfde :Y)

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:43

Longeer ze eerst effen zodat ze al wat moe is, en doe ze een galmark aan kun je ze beter tegehouden moest ze ooit vandoor gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:46

Galmark???? Wat is dat voor ding???
Ik zou zeggen, laat dat dier eerst eens goed doorrijden, door iemand die er verstand van heeft, lijkt me wel zo veilig en fijner voor de pony in kwestie.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:53

Was ik ook nieuwsgierig naar, google heeft er in ieder geval niet van gehoord, misschien een (extreme) verbastering van martingaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:55

Hihi, mijn idee, Kuggur, ik had meneer Google ook al even gevraagd maar kreeg alleen maar Hallmark te zien. Maar goed, stel dat er een martingaal mee wordt bedoeld, ook dat is geen rem.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:57

Klinkt toch vooral alsof deze pony niet goed is ingereden of niet goed is doorgereden. Probeer totaal bij de basis te beginnen en haal er ervaren hulp bij!

en ik zou er zeker geen hulpteugels bijhalen dat lost je probleem niet op!

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:14

Kuggur schreef:
Was ik ook nieuwsgierig naar, google heeft er in ieder geval niet van gehoord, misschien een (extreme) verbastering van martingaal?

Bij ons in de manege zegge ze dat er galmark tege maar tis inderdaad een martingaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:17

* iemand die haar met halstertouw vast heeft mee laten lopen naar de ponyclub
* zo'n ding omdoen of hoe noem je dat ook al weer? zodat ze er niet vandoor kunnen gaan?
* haar pas bij de ponyclub opzadelen en rijden, verder naast lopen zodat je meer controle hebt
* is er misschien een oorzaak van? een konijn in de bosjes?
* neem een ervaren paard mee bij het rijden. daar leert ze misschien van.
* in een binnenbak rijden? daar is het rustiger
* laat een ervaren ruiter/instructeur haar eens berijden/ jullie lesgeven
Hopelijk heb je er wat aan/hopelijk is dit niet al genoemd:D

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 08:32

okee.. i k ga erzo heen en zou alles doorgeven aan de eigenaar. moet ik nou wel of niet een martegaal gebruiken??
en ik stap ook niet ff zomaar op... eerst longeren idd;)

ik dnek zelf dat als ik er opzt meer controle heb. en ze is schrikkerig dus ik ga ook nie tgelijk het bos in.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:54

Wat voor zadeltje ligt erop? Past dat wel? Het klinkt alsof er niet veel kennis voorhanden is in de naaste omgeving van de pony, dus het zou me niet verbazen als dat zadel totaal niet past en de pony ook daarvoor op de loop gaat.
Zoek goede begeleiding!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 16:15

ben er geweest.. het veulen en suuz die hebben vroeger gescheiden gestaan. voor dat ze drachtig was was het een super lieve pony. daarna niet meer te rijden. het zadel licht goed. als je komt ook gelijk oren plat in de nek.

niemand weet hoe t komt??