gespannen/verstijven met springen na ongeluk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fribbel

gespannen/verstijven met springen na ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 22:19

hallo!

ik vroeg me af of er mensen zijn die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt en tips hebben.

Ik rij al van kind af aan en nu al zo'n 17/18 jaar. Toen ik jonger was kende ik absoluut geen angst, reed ik alles in wat maar gek was, sprong veel en deed aan crossen. Als een pony maar net ingereden was stond ik al met twee voeten bovenop mn zadel en deed trucjes met hem.

Toen ik op mijn 18e op mijn paardje stapte, kwam hij met de voorkant omhoog, stapte naar achter op een glad stukje gras en sloegen we met zn tweeen achterover. Met het gevolg dat ik met de ambulance mee mocht om mijn lichaam in het ziekenhuis te laten fixen.

Ik ben na het herstel weer op hetzelfde paard gestapt en daar nog een aantal maanden op gereden. Uiteindelijk is hij verkocht omdat de mede-eigenaar hem weg wou.

Nu heb ik een super lieve merrie. Echt een droompaard. Ze kan alleen wel iets lomp zijn.
Nu merk ik bij mezelf alleen dat ik bij het springen en bij bijvoorbeeld een stukje lekker door galloperen in het bos erg verstijf in mijn lichaam en het wat eng vind. Vooral bij springen merk ik dat dit erg nadelig is, omdat mijn paard de ondersteuning erg nodig heeft.
Ik heb met rijden niet echt dat ik bang ben, maar bij de wat snellere dingen zal er toch nog wel iets schrik in zitten denk ik.

Ik spring momenteel niet extreem veel met dr en probeer voornamelijk een beetje voor mezelf wat sprongen te maken om het rustig op te bouwen. Ook een galopje door het bos wil ik nog wel doen, maar ik laat dr niet zo volledig gaan.
Ik baal er voornamelijk van dat ik niet meer van die kick kan genieten zoals ik dat vroeger kon en het gevoel heb dat ik er eerder bang voor ben. Het rijden zelf en voor het paard ben ik absoluut niet bang en vind ik geweldig.
Ik zou alleen graag willen dat het meer was zoals vroeger. Blijven oefenen doe ik al. Heeft wel wat zin, maar heeft het de afgelope 5 jaar nog niet opgelost. Heb gelukkig wel de tijd en geduld ;)

Tips?

Alicia2u

Re: gespannen/verstijven met springen na ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:12

Als je angst hebt moet je nooit je angst-gevoelens overschrijven en wel om twee redenen:
1) Je hersenen die de angst aanmaken merken dat jij geen actie onderneemt om jezelf te beschermen (angst is gewoon een mechanisme in onze hersenen dat ervoor zorgt dat we niet dagelijks dood gaan. Het moet voorkomen dat we bepaalde dingen doen). Door je angst te negeren zullen je hersenen meer 'angst' aanmaken: 'Ze luisterde niet naar onze aanwijzingen, dan is ze vast nog niet bang genoeg.' Dat idee. De kans is groot dat je met je rationalisering je angst alleen maar vergroot.
2) Als je nu bang bent en er gaat weer iets mis, ben je waarschijnlijk de rest van je leven bang. Paarden blijven vluchtdieren, er kan altijd wat gebeuren.

Wat je wel moet doen: Schakel hulp in van iemand die verstand heeft van en ervaring met angstgevoelens. Dat hoeft niet persé een instructeur te zijn, maar bv. een sportpsycholoog kan je hierbij helpen.
Doe geen dingen waarbij je angst voelt. Al is het maar een kleine kriebel in je buik of een beetje spanning: niet doen.
Bedenk voor jezelf waar de precieze angst begint. Is dat als je er al aan denkt om te springen? Of pas als je de hindernis klaarzet etc.
Als je weet wanneer je precies bang wordt, kun je een stappenplan maken naar je einddoel (en hindernis springen zonder angst). Als je bv bang wordt als je de hindernis klaarzet, ga dan eens gewoon een middag alleen met balken slepen. Aan het eind van de dag is de kans groot dat je niet meer bang bent, en dan kun je naar de volgende stap. Een sportpsycholoog kan je bij deze stappen hel precies begeleiden.
Ik denk niet dat je deze angst in je eentje moet proberen te overwinnen. Ik ben ook ontzettend bang geworden met springen na een val, ookal weet ik dat mijn huidige paard nooit zal weigeren. Ik let erop dat ik niet over mijn angstgrens heen ga. Zodra ik ergens kriebels bij voel, dan stop ik. en het gaat nu al een stuk beter (3 jaar later). Ik was eerst al bang met een balkje op de grond, nu spring ik weer hindernissen van 1 meter, zelfs zonder zadel en bovenal zonder angst! Dit soort dingen moet je echter niet overhaasten en ik had gelukkig een heleboel hulp.

saskia_g

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:27

Hee fribbel ik denk dat alicia gelijk heeft. Wie zegt trouwens dat je MOET springen of hard gaan in het bos? Doe niks wat je eng vindt, je hebt al een nare ervaring achter de rug natuurlijk...Iemand zei tegen mij na een angstervaring dat het heel lang schaatsen op dun ijs blijft kwa gevoel omdat bij de kleinste engigheid je angst weer opspeelt. gelukkig geef je jezelf veel tijd, dat is prima. Heel veel succes.

fribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 21:51

hallo,
bedankt voor jullie tips. Ik doe ook wel rustig aan met dingen die ik eng vind. En moeten springen zit er niet bij gelukkig. Maar ik merk gewoon aan mezelf dat ik het mis. Aan de ene kant kriebelt het heel erg en vind ik het geweldig om te doen, maar dus met een keerzijde.

bedankt. Ik ga wel eens even kijken naar een sportpsycholoog. goede tip!

kelselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:35

ik weet niet als je er nog wat aan hebt
ik heb vorig jaar ook een ongeluk gehad.. heb 2 maanden niet mogen rijden en heb ook een keer met springen een ongeluk gehad, was nogal jong toen heb heel lang niet durfen springen. ik was vroeger netzo als jou. iets wat mij hielp was als ik naar een sprong toe rij, begon ik altijd te praten en te zeggen dat ik het kon en dat ik mijn pony vertrouw zei ik ook tegen haar, klinkt misschien dom maar het hielp wel. misschien heb je er wat aan

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:46

Heey! Ik heb ook een ongeluk gehad waarbij ik hersenschudding en geheugenverlies had. Dat was met springen in het bos gebeurd. Daarna was ik ook heel erg stijf en heeft een tijdje geduurt, maar daarna ging het langzaam over. Je meot alles langzaam doen met alles en dus neit overhasten en wat je neit wil, doe je gewoon niet. Zo heb ik eht gedaan en toen kreeg ik weer een beetje vertrouwen!

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:44

Inderdaad overhaast niets!
Ik ben sins kort ook weer gaan springen.
Ik heb het 2 jaar lang gedaan ook wedstijden (1.20 hoog)
Ook gevallen en gestopt. Nu weer bezig met op bouwen.
En ik vind het ook eng. Wat bij mij hielp, ga na waar je bang voor bent, is het het vallen? Of juist de hoogte? Of weet je het eigenlijk niet? Ik vind het vallen niet eens zo erg maar ik was bang dat als ik viel dat mijn pony vertrouwen in mij verloor :\ ik weet dat het raar klink maar toch.
Ik he verteld aan mijn rijinstructrice wat het probleem was. En nu durf ik dus kleine hindernisjes weer te springen !

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:06

Probeer het rustig aan te doen. Bouw een goede band op met je nieuwe paardje, probeer haar helemaal te vertrouwen. Begin met kleine hindernisjes. Iedereen heeft angsten maar iedereen kan zich er ook overheen zetten. Probeer het anders met behulp van een ander.