pony struikeld/valt met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fleur_jewel

pony struikeld/valt met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 21:22

sorry als het hier niet goed staat! :o

ik verzorg nu een tijdje een haflinger, van 7 jaar oud.
ze was al een heletijd niet meer bereden, en ik rij nu sinds 2 maanden op haar.
op het begin probeerde ze me heel erg uit, en nu gaat het goed, alleen hebben we een probleem.
een aantal keer als ik met haar ga buitenrijden dan valt ze opeens, het lijkt alsof ze struikeld maar een vriendin van mij had het ook gezien en het leek gewoon of ze door de benen zakte.
in de wei struikeld ze ook wel best vaak, maar niet dat ze valt ofzo.
vorige week ging ik buiten uitstappen met nog een pony, en toen viel ik erbij af omdat ze helemaal door de voorbenen zakte. ze stond wel weer gelijk op en liep rustig verder.

weten jullie wat ik eraan kan doen of wat de oorzaak misschien kan zijn want ik vind het gevaarlijk om zo buiten te rijden.
alvast bedankt!

potverdikkie

Re: pony struikeld/valt met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:28

Meestal als paarden struikelen komt dit doordat de ruiter teveel op de voorhand rijdt, en teveel op de hand...
Maar jouw pony doet het dus ook los op het land.
Is het geen zenuw dan die geblokkeerd is?

fribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:47

Hallo,
Mijn paard doet het ook wel eens. Maar bij haar is het voornamelijk lompheid naar mijn idee. Ik probeer in de bak veel op de achterhand te rijden zodat ze daar meer mee gaat dragen. Maar daar heb je natuurlijk met een buitenritje niet veel aan.

Omdat toch wat meer coördinatie ed te trainen spring ik zo nu en dan, balkes lopen, en rij ik juist veel buiten (gewoon in normaal tempo) zodat ze leert op te letten en zich aan te passen aan verschillende ondergronden. soms zoek ik juist de wat lastigere paden op en oefen die aan de hand met haar.

Ik moet zeggen dat dit tot nu toe wel werkt en ze minder valt.

Succes!

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:49

Een tinker die ik rij doet dit ook, ook als ze gewoon in de paddock staat. Ik heb ook het idee dat het lompheid is bij haar. Ik ben ook begonnen met balkjes lopen en dan tilt ze haar voeten prima op maar zodra ze weer los loopt in de paddock let ze gewoon weer niet op.

fleur_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 21:57

bedankt voor de reacties,
ik zal het eens gaan proberen!
idd balkjes lopen lijkt me een goede tip!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:05

volgens mij is het lompheid! misschien met balkjes trainen, en heeft je vezorgpony niet te lange hoeven? en tilt hij zijn voeten wel goed op?

fleur_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 22:14

DDW1190: Nee, ze heeft geen te langen hoeven!
en ik zal er iemand naar laten kijken hoe ze de hoeven optilt! ;)

VDLStud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:35

misschien loopt ze te veel op de voorhand, of moet je meer voorwaarts met haar lopen. Mijn haflinger deed het ook wel eens dan struikelde ze ineens terwijl er niets was en dat was omdat ze te langzaam ging.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:43

Paarden die een poos niet meer onder het zadel gelopen hebben struikelen wel vaker.Moeten weer wennen aan het ruitergewicht en spieren opbouwen.Nadat mijn merrie een veulen gehad heeft en een poos niets gedaan had,en ik daarna weer ging rijden struikelde ze ook vaak.Dat is nu beter geworden.
Ligt het zadel wel goed?niet te ver naar voren en over schouder heen?Controleer of ze genoeg bewegingsvrijheid heeft.werk met balkjes is indd goed.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:45

Het kan idd door lompheid zijn, maar loopt ze ook raar met haar voor been? ik zou er even naar kijken en miss. wel nde hoefsmid even laten kijken..

Look_at_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:24

De ex-pony van een vriendin van had dit ook een tijdje.
Toen de dierenarts een keer kwam om te enten heeft ze even gevraagt wat het kon zijn en of het ook erg was enzovoorts. Van de dierenarts moest ze heel veel gaan longeren. Na heel veel longeren werd dit minder, en uiteindelijk deed hij dit nooit meer.
Dus misschien helpt het ook bij jouw'n pony. :)

fleur_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 17:25

Jaa, ik kan het gaan proberen bedankt!

maar vandaag toen ik bij Sheily was, had ik haar naar het poetsen eventjes laten grazen in een wei'tje en opeens zaktte ze ook door de voorbenen.
ze stond gewoon op en ging weer verder eten net of er niks aan de hand was!
maar ze viel gewoon zomaar opeens, echt heel raar!
hadden jullie pony's dat ook?
:?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:27

Lijkt me werk voor een DA, gewoon even na laten kijken want dit klinkt niet als lompheid of gebrek aan balans/spieren na lange tijd niet bereden te zijn.

fleur_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 17:29

denk het ook,
bedankt voor je reactie.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:31

Inderdaad ! Dat is niet echt normaal en heeft dus niets met lompheid meer te maken..
Dit kan enkel door een DA worden opgelost..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:32

Mijn paard deed het alleen in de bak,weet niet of het met zijn HKO te maken had?

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:37

Heb hetzelfde gehad maar wel heeeeeel lang geleden. De pony bleek een virus te hebben gehad wat het zenuwstelsel aan had getast. Ze kon zichzelf ook niet opvangen als het mis ging. Zo galoppeerde ik in een keurige verzamelde galop (goed op het achterbeen) en zo lagen we met 2-en op de grond. Ook in de wei of in de trailer lag ze soms pardoes op de grond zonder te wankelen of andere aanwijzigingen. Was helaas niets aan te doen. Wel erg gevaarlijk omdat ze zichzelf niet op kon vangen en we dus regelmatig hard de grond raakten.
Volgens de eigenaar was het het de nasleep van een overwonnen rhinovirus maar dat durf ik niet te garanderen. De pony was overigens verder kerngezond en levendig.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:56

Ik zou haar na laten kijken door een DA. En heel voorzichtig zijn met rijden. Voor het zelfde geldt, lig jij er onder!!

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:59

Mijn fjord struikeld ook best vaak (naja niet extreem vaak maar ik vind het dood eng dus valt het me erg op ) meestal als ze iets ziet wat haar aandacht trekt en vervolgens let ze neit op waar ze dr voeten neer zet.
Op het asfalt (zolang er geen bobbels in zitten) struikelt ze nooit, en als ze haar aandacht erbij heeft of ik geef haar een seintje ook niet.
Maar ze is nog nooit gevallen of door dr benen gezakt.
Zou toch goed opletten en als het zo blijft vee arts inschakelen als dat mogelijk is.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:04

Ik heb een paard gehad wat regelmatig struikelde onder het rijden, bleek hoefkraakbeenverbening te zijn.
Misschien toch even een veearts erbij?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:08

bij vaak (zomaar) struikelen moet ik meteen aan HKO denken....

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:12

hier op stal hadden ze een merrie overgenomen, struikende ook steeds, tot op haar knieen aan toe,dierenarts erbij, foto"s laten maken....helaas op 4 benen zware atrose,helaas moest deze merrie ingeslapen worden, ze had teveel pijn.
dus mijn raad: laat de dierenarts kijken, een paard struikeld niet zomaar.
hoop voor je dat het meevalt

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 23:29

shera schreef:
bij vaak (zomaar) struikelen moet ik meteen aan HKO denken....

Ik ook helaas en aan arthrose |(

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:19

maar de haf is nog maar 7 jr. zou hij dan al artrose hebben? natuurlijk wel het nakijken waard. heb je de eigena(r)a(esse)r er ook al naar laten kijken? mijn paard struikelt ook iedere buitenrit, maar dat komt omdat we dan al tijdje stappen en hij vrijwel slaapwandelend naar huis sjokt :D

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:21

Ja , maar het plots vallen in de weide ? Dat is niet van lomphied of luiheid hoor..
TS , hoe staat het ondertussen met die haf gesteld ? Is de DA al geweest?