Paard overal bang voor

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam91

Paard overal bang voor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 19:04

Ik zal de situatie even uitleggen.

Ik rijd een bijna 9 jarige Fjordenmerrie. Ze is niet van mij en wij rijden alleen maar in het bos. Ze loopt al 4 jaar lang in hetzelfde bos. De laatste tijd gaan we vaak naar de bak, een half uur door het bos stappen vanaf onze stal. Ik stap dan altijd aan een lang teugeltje en begin pas in de bak met loswerken. Het woord dressuur staat niet in haar woordenboek geloof ik dus ik probeer het haar aan te leren om netjes te lopen met stelling ed. Gewoon de basis dingen. Maar dan heb ik net lekker een half uurtje in de bak gewerkt en dan lekker naar huis uitstappen. Maar dan begint het gezeur. Dan weer is ze bang voor een takje, een boomstronk, het waterpeil, de sloot en ga zo maar door. En ik kan hier dan zo chagrijnig van worden, zeker omdat het in de bak nog zo lekker ging. Ik snap niet waarom ze er bang voor is namelijk. Ze loopt al 4 jaar in het zelfde bos en nog steeds is ze bang voor een omgevallen boom die er al zeker 3 jaar ligt en voor het waterpeil waar ze al zeker 1000x is langsgelopen.
Ik heb al meerdere dingen geprobeerd zoals negeren, een strenge stem, rustig laten kijken of haar een zacht tikje geven maar niets werkt. Bij het negeren blijft ze het doen. Bij een strenge stem gaat ze alleen maar een stukkie harder lopen en blijft ze het ook doen. Als ik haar rustig laat kijken gaat ze al na 5 seconden naar iets anders kijken maar als ik dan weer wil wegrijden is ze er toch weer bang voor. En met een tikje gaat ze ook alleen maar harder lopen en blijft ze het doen.

Opzich is ze niet echt bang voor al die dingen. Ze loopt er wel gewoon langs maar dan zit ze met een schuin hoofd en oor ernaar te kijken of loopt er met een boog omheen. Nu ik de laatste tijd vaak naar de bak ben geweest heb ik telkens hetzelfde pad gelopen. Uiteindelijk was ze voor minder dingen bang. Maar vandaag dacht ik eens wat af te wisselen en een ander pad naar huis te nemen en ze was gelijk weer overal bang voor. Zo kan ik eigenlijk nooit eens onbezorgd rijden omdat ze telkens overal voor uitwijkt. En ik erger me er eigenlijk vreselijk aan maar dat komt omdat ik denk dat het aanstellerij is.

Hoe kan ik dit nou het beste oplossen?

Alagone

Re: Paard overal bang voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:07

Probeer haar eens bezig te houden onder weg naar huis, stelling rijden een beetje wijken, zodat ze met jou bezig is en geen tijd heeft om kabouters te zoeken.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:09

Ga eens met z'n twee wandelen. Partner leiderspaard dat overal doorgaat na verloop van tijd zou het moeten overgaan.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 19:34

Alagone schreef:
Probeer haar eens bezig te houden onder weg naar huis, stelling rijden een beetje wijken, zodat ze met jou bezig is en geen tijd heeft om kabouters te zoeken.

Dat is wel een idee maar dan is het voor haar niet echt ontspannen uitstappen. Vandaag was ik het zat dus ik liet haar flink doorstappen en toen was het bijna helemaal over. Maar dressuurmatig is zij gewoon nog helemaal niet ver. Ze begint nu pas een beetje nageeflijk te lopen en de stelling zit er aardig in. Maar wat stelling vragen en een paar keer halthouden kan ik wel proberen. ;)

arun schreef:
Ga eens met z'n twee wandelen. Partner leiderspaard dat overal doorgaat na verloop van tijd zou het moeten overgaan.

Als je met haar wandelt is er eigenlijk nooit iets aan de hand. Dan loopt ze gewoon relaxt met een los touwtje.

Maar ik vind het vooral frustrerend want zelf de 3 jarige die ik heb ingereden was voor minder dingen bang. Kan het ook zijn dat dit gewoon haar persoonlijkheid is? Tussen soortgenoten is ze ook geen leider en wacht ze altijd een beetje af. En misschien omdat ik nu met haar alleen het bos in ga is ze op zichzelf aangewezen ofzo?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 06:55

Wandelen = buitenrijden bij ons! Dus niet aan het touwtje ernaast.
Met een leider bedoel ik een paard dat overal doorgaat, het zal wel deels aan het karakter van het paard liggen vandaar dat ik voorstel met 2 buitengaan. De angstige zal volgen en zo alles leren. Alleen lijkt mij teveel van het goede in één keer.

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:14

buitenrijden helpt wel. of over de weg. (waar het niet al te druk is !!)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:40

Jij zegt als ik haar buiten een paar oefeningen laat doen dan is het niet ontspannen stappen voor haar, En wat is het dan voor jou ?????? wees eerlijk als jij met haar gaat stappen of rijden of in de bak werken of ..... maakt niet uit dan moet ze heel de tijd bij jou zijn, en dat is dus nu helemaal niet het geval, je zei zelf al ze is dan op zichzelf aangewezen, een paard heeft een leider nodig en mag dus niet op zichzelf aangewezen zijn, jij moet die leider zijn overal en altijd wanneer je er bent, dus ook tijdens dat buitenritje, als jij een goede leider bent heeft jou paardje dus de steun die ze nodig heeft en zal ze dus ook niet meer zo gaan reageren. Dat angstig zijn is eigenlijk door jou, jij bent daar de oorzaak van.

Miriam91 schreef:
Alagone schreef:

Dat is wel een idee maar dan is het voor haar niet echt ontspannen uitstappen. Vandaag was ik het zat dus ik liet haar flink doorstappen en toen was het bijna helemaal over. Maar dressuurmatig is zij gewoon nog helemaal niet ver. Ze begint nu pas een beetje nageeflijk te lopen en de stelling zit er aardig in. Maar wat stelling vragen en een paar keer halthouden kan ik wel proberen. ;)

arun schreef:

Als je met haar wandelt is er eigenlijk nooit iets aan de hand. Dan loopt ze gewoon relaxt met een los touwtje.

Maar ik vind het vooral frustrerend want zelf de 3 jarige die ik heb ingereden was voor minder dingen bang. Kan het ook zijn dat dit gewoon haar persoonlijkheid is? Tussen soortgenoten is ze ook geen leider en wacht ze altijd een beetje af. En misschien omdat ik nu met haar alleen het bos in ga is ze op zichzelf aangewezen ofzo?

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 03:26

Ziet ze alles nog heel goed?
Misschien dat ze een beetje slechtziend is.
In dat geval wordt het natuurlijk al snel eng voor ze...

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 05:02

Als ik het goed begrijp is ze niet schrikkerig op de heenweg? En als je alleen gaat buitenrijden zonder dresuusoefeningen, is ze dan schrikkerig?

Een paard kan dingen koppelen die niet realistisch zijn. Zo kan het zijn dat ze door de dresuuroefeningen haar lichaam behoorlijk voelt. Het voelen van b.v. de spieren in haar rug kan ze koppelen aan het zien van een boomstronk. Een paard kan echt denken dat de boomstronk er de schuld van is dat ze haar rug in 1x voelt.

Klinkt misschien erg vaag :+ Even een voorbeeld te verduidelijking. Mijn 4 jarige heeft nog een slecht balans. Vooral de bochten in de bak vind hij soms nog moeilijk. Als hij zijn balans verliest in een bocht, vind hij gelijk die hele hoek eng. Opeens is dan elk takje, poetskoffer o.i.d. eng in die hoek. Hij koppelt het omvallen ( niet fijn aanvoelen van zijn lichaam) aan wat hij ziet.

Inmiddels is dit nu zo'n beetje over bij mijn paard doordat zijn balans veel beter is geworden en hij meer zelfvertrouwen heeft gekregen.
Misschien dat als je paardje wat meer aan de (voor haar) nieuwe dresuur training gewent is, dat het dan beter gaat.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 10:00

Ze is inderdaad hoofdzakelijk op de terugweg opeens bang voor alles

@ Winkie: Het klinkt wel heel vreemd maar kan me er wel iets bij voorstellen. Ik heb eigenlijk zoiets van je hebt net hard gewerkt in de bak. En dit is allemaal nog heel moeilijk voor haar want ze is het niet gewend om opeens met stelling te moeten lopen dus dan laat ik haar als beloning relaxt aan een lang teugeltje uitstappen. Dit blijkt dus niet te werken voor haar omdat ze dan overal spoken gaat zien. Maar ik heb al wel gemerkt dat als ik haar inderdaad wat meer bezig houd tijdens het uitstappen dat ze dan veel minder gefocust is op haar omgeving.

Omdat onze bak een half uur stappen is zijn we nog niet zo snel weer thuis na het rijden. De laatste tijd blijf ik aan een lange teugel in de bak uitstappen en als ze weer wat op adem is stap ik naar huis toe maar houd ik haar wel bezig. Dit blijkt goed te werken!

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:22

zo te horen vind t ze het niet echt leuk, mijn arabier schrikt ook heel vaak : alleen als ze geen zin meer heeft, anders is ze best bom proof. Maak het rijden in de bak misschien minder moeilijk, met meer leuke dingen?

bastion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:30

beetje raar idd dat ze het alleen op de terug weg doet.

mijn friese merrie kan zich ook vreselijk aanstellen voor de meest stomme dingen, verkeer doet haar niks.
maar als ik haar even flink toespreek of wat meer been geef, is het vaak wel over. bij haar is het echt een kwestie van testen hoe ver ze kan gaan. ik zou er niet te veel op in gaan en haar gewoon lekker aan het werk zetten, gewoon onderweg ook bezig zijn met dresuren. dat lijdt misschien wel af

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:10

nee ,niet raar ,want dan heeft het paard al die moeilijke oefeningen achter de rug en is daar nog helemaal hyper van ,als je opgewonden bent schrik je sneller..

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 13:47

Ja dat zal het ook zijn. Daarom stap ik nu het eerste stuk uit in de bak. Dan kan ze even op adem komen en kalmeren. Daarna stap ik naar huis maar dan leid ik haar nog wel af met wat kleine oefeningetjes enzo.