Hoofd knikken/schudden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Surface

Hoofd knikken/schudden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 18:57

Hee allemaal!

Ik rijd af en toe een paard bij,

Ze kan onder het rijden behoorlijk gaan hangen, trekken, vooral als ze ongeduldig word.
Ik geef dan ophoudingjes en been. Als reactie hierop begint ze heel erg met haar hoofd te 'schudden', het lijkt een beetje op 'ja knikken'. :+

Waarom doet ze dit, is dit een soort protesteren?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! :)

mrie

Re: Hoofd knikken/schudden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:02

Ik denk dat ze jouw gedrag niet gewend is en nog niet zo goed weet wat ze daar mee moet. Maar je pakt het goed aan, goed aan het been houden, als zij trekt geef je been. Ophoudingen zou ik nog niet doen laat haar eerst maar proberen zelf haar hoofd te dragen voor jij met je teugels aan de gang gaat.

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 19:04

Oke, ik zal wel wat minder aan de teugels zitten. :)

En ik geef dan idd veel been, anders lig ik zo op dr nek. :+

fribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:50

hallo,

ik zou zoals mrie al zij ook vooral je hand rustig houden. Het is mogelijk dat het paard juist jouw hand op zoekt en als jij te veel doet lukt dit niet. Gewoon hand er rustig en stil aanhouden en rustig je kuit aan drukken. Verder zou ik me er in eerste instantie nog niet zo veel van aantrekken en het een beetje negeren.

succes!

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:55

Hallo,

Ik heb dit ook wel eens met mijn pony.
Ik geef waarschijnlijk meer druk op de ene hand als op de andere. Misschien kan bij jouw ook dat het geval zijn;)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:12

Misschien je hem net te los rijd? Omdat die zo telkens uit de balans zelf gaat?

De buitenteugel vasthouden en de binnenteugel gebruiken voor het sturen. Zet dan wel je buitenteugel wat straker als je de bocht omgaat en geef extra been. (sorry evt. slecht uitleg)

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 19:15

Ik heb wel evenveel druk op m'n teugels en ik heb ze ook niet slap hangen, dus daar ligt het niet aan. ;)
Heb echt het idee dat ze het doet als ze graag wil draven/galoperen. (harder dus)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:16

Surface schreef:
Ik heb wel evenveel druk op m'n teugels en ik heb ze ook niet slap hangen, dus daar ligt het niet aan. ;)
Heb echt het idee dat ze het doet als ze graag wil draven/galoperen. (harder dus)

Misschien iets in de rug of bit? Dat zijn de 2 kleine extra oorzaken waardoor paard ook van kan knikken en schudden.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:24

Bij ons in de manege deed een paard dit heel erg! Er is een meisje op gaan rijden die zowat constant een 20 tal minuten achten reed (soms eens een gewone cirkel) met een extra bijzetteugel (niet strak), zo kon het paard (door de achtjes) moeilijker gaan schudden. Dat heeft geholpen omdat ze volhield! Ik zou je dit ook aanraden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:30

Begin eens met terug te gaan naar de basis en dat is longeren.
Als het paard daar niet met zijn hoofd schud als hij licht is bijgezet, dan is jou aanleuning niet in orde.

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:21

dit heeft een pony die ik bijrijd ook, maar bij mij ligt het eraan dat ik mijn handen niet stil genoeg heb waardoor ze gaat schudden weet niet hoe dat bij jou pony zit?

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 17:11

Ik krijg altijd complimentjes dat ik m'n handen stil houd en goed draag, dus dat zou het ook wel niet zijn denk ik. ;)

Maar ik zal d'r wel weer een keertje longeren en kijken of ze het dan ook doet.